איציק אברכהן מסיים את תפקידו כמנכ"ל שופרסל. מה עומד מאחורי ההחלטה ומי המועמד המוביל להחליפו?

אברכהן מסיים כהונה ארוכה ומוצלחת של 10 שנים • עפ"י ההערכות, חקירת רשות התחרות בחשד לתיאום מחירים, לצד חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני, האיצו את פרישתו • לגלובס נודע כי אחד המועמדים המובילים לתפקיד הוא אורי קילשטיין, כיום מנכ"ל קניוני עזריאלי

איציק אברכהן / צילום: סיון פרג'
איציק אברכהן / צילום: סיון פרג'

חברת שופרסל דיווחה כי הבוקר (א') מסר איציק אברכהן, מנכ"ל החברה, ליו"ר הדירקטוריון ולחברי הדירקטוריון הודעה על סיום עבודתו בחברה. אברכהן יסיים את תפקידו ב-31 במרץ 2022. מניית שופרסל  יורדת ב-3.5% כעת.

הדירקטוריון, בישיבתו הבוקר, החליט להקים מיידית ועדת איתור לאיתור מנכ"ל חדש לחברה.

לגלובס נודע כי מי שנחשב לאחד המועמדים המובילים להחלפתו של אברכהן הוא אורי קילשטיין, כיום מנכ"ל קניוני עזריאלי. קילשטיין כיהן עד לפני שנה וחצי כמשנה למנכ"ל שופרסל וכסמנכ"ל הסחר של הרשת. בין היתר תחת קילשטיין פעלו תחומי הסחר, השיווק, האונליין, המותג הפרטי וכרטיסי האשראי. לפני הצטרפותו לשופרסל כיהן קילשטיין בתפקידים ניהוליים במקינזי ובאמדוקס.

"בתום 10 שנים בתפקיד מנכ"ל קבוצת שופרסל ויותר מ-21 שנים בהן עבדתי בחברה במגוון תפקידים, החלטתי שהגיע העת לסיום פרק מדהים בחיי. פרק מאתגר ומספק מאוד", כתב אברכהן.

במכתב ששלח אברכהן לעובדים, הוא הודה לנוחי דנקנר ולרפי ביסקר שמינו אותו לתפקיד בזמנו, וכתב: "כניסתי לתפקיד בינואר 2012 הייתה בימים לא פשוטים לחברה, ואני מסיים ומשאיר אחרי חברה בריאה, חזקה ומקצועית".

בתוך כך, רני רהב, דובר שופרסל, ביקש להודיע בשמו של אברכהן כי הוא מכחיש בכל תוקף את הפרסום ב"כלכליסט" לגבי כוונתו כביכול לעבור לנהל את רשת יינות ביתן, "לא היה ולא נברא". 

חילוקי דעות עם היו"ר

אברכהן מסיים כהונה ארוכה שנחשבת מוצלחת במיוחד ומשאיר אחריו חברה חזקה עם זרוע אונליין דומיננטית. הוא הוביל את רכישת ניו פארם ומיתוגה מחדש וכן את התרחבות המותג הפרטי של החברה. אולם על פי הערכות בשוק, מה שזירז את הודעת הפרישה היה חקירת רשות התחרות שהחלה לפני מספר חודשים בחשד לתיאום מחירים, וכן חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני.

אברכהן נחשב למנכ"ל דומיננטי מאוד. לפני כשנתיים הפכה חברת שופרסל סופית לנטולת גרעין שליטה, ולתפקיד היו"ר מונה יקי ודמני, שמחזיק בהיסטוריה ארוכה בתחום הקמעונאות.

על פי ההערכות, כאמור, הפרשות האחרונות, לרבות החקירה והפרסום אודות האתר החרדי שהפעילה שופרסל במקביל, הובילו לחיכוכים מסוימים בן השניים, שהאיצו את הודעת הפרישה של אברכהן, שתכנן ממילא לפרוש בתקופה הקרובה.

משופרסל נמסר כי "יקי ודמני, יו"ר דירקטוריון, חברי הדירקטוריון, ההנהלה וכל העובדים בקבוצת שופרסל מודים למר אברכהן על תרומתו העצומה לחברה במהלך שנות עבודתו הרבות בה, מתוכן 10 שנים כמנכ"ל החברה. מר אברכהן עיצב והנחיל בחברה את ערכי הליבה שלה - שירות ומקצוענות, איכות, הוגנות, חדשנות, ישראליות ומחויבות לעובדים - והוביל את החברה למצוינות ולהישגים רבים ולמיצובה כחברה המצטיינת והמובילה בישראל בתחום הקמעונאות".