הדרך לתפקיד היו"ר סלולה: איציק אברכהן חוזר לשופרסל

אושרו תנאי הכהונה וההעסקה למנכ"ל החברה, עופר בלוך • המשקיעים המוסדיים שהשתתפו בהצעה הביאו במקביל לסיום כהונתו של רן גוטפריד בתפקיד היו"ר וגם לא אישרו את המשך כהונתו של יואב שלוש

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

ניצחון גדול למנכ"ל שופרסל לשעבר, איציק אברכהן, בבחירות לדירקטוריון החברה. מתוצאות ההצבעה שפרסמה שופרסל היום עולה, כי כל חמשת המועמדים החדשים, ובהם אברכהן, נבחרו לדירקטוריון החברה, וזאת על חשבונם של שני הדירקטורים קיימים, שביקשו להיבחר לכהונה נוספת.

חמשת הדירקטורים החדשים יהוו רוב בדירקטוריון שופרסל, וצפויים כעת למנות את אברכהן לתפקיד יו"ר החברה. חמישה דירקטורים חדשים אלו כוללים כאמור את אברכהן עצמו, וכן את משה אטיאס, רון הדסי, שלמה זהר ואילן רון.

מנגד, השניים שביקשו להמשיך לכהונה נוספות אולם נותרו לבסוף מחוץ לדירקטוריון הם יואב שלוש ורון גוטפריד. בנוסף, כולל דירקטוריון שופרסל עוד חמישה דירקטורים חיצוניים (דח"צים), שלא עמדו לבחירה ואשר ממשיכים בתפקידם.

שופרסל היא חברה ללא גרעין שליטה, שמרבית ממניותיה מוחזקות כאמור בידי גופים מוסדיים ישראלים. ששת בעלי המניות הגדולים בחברה הם ששת הגופים המוסדיים הגדולים ביותר - מגדל, אלטשולר שחם, מנורה, כלל, הראל והפניקס - המחזיקים יחדיו ב-60% ממניות שופרסל.

ההתמודדות השבוע הביאה לסיומה שורה של אירועים חריגים, שהובילו לטלטלה ניהולית בשופרסל בשנה האחרונה. אירועים אלו החלו עם מאבקים בין המנכ"ל הקודם איציק אברכהן ליו"ר הדירקטוריון הקודם יקי ודמני, שהובילו לעזיבת אברכהן בעקבות תמיכת הדירקטוריון ביו"ר.

לאחר מכן ביקש ודמני להוביל מהלכים עסקיים טרם בחירת מנכ"ל חדש, ובהמשך בחר הדירקטוריון במנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, למחליפו של אברכהן. הגופים המוסדיים, שלא אהבו את ההתנהלות, החלו להתבטא בחריפות ולדרוש שינויים בהרכב הדירקטוריון, במסגרת האסיפה השנתית.

בעקבות הדברים החליט הדירקטוריון שלא להעמיד לבחירה נוספת את ודמני, ובתגובה לכך עזב ודמני את תפקידו, כאשר במקומו מונה רן גוטפריד לתפקיד היו"ר. בהמשך גם הודיעה ה דירקטורית איילת בן עזר שלא להעמיד עצמה לבחירה נוספת, אולם שני הדירקטורים האחרים, שלוש וגוטפריד, בחרו להתמודד פעם נוספת בתמיכת הדח"צים, מתוך כוונה לשמר את שליטה הדירקטורים הוותיקים בחברה.

אלא שהגופים המוסדיים, אשר רצו בחזרתו של אברכהן לשופרסל, הבינו כי רק הדחה של כל הדירקטורים המכהנים תאפשר את מינויו ליו"ר. כפי שהערכנו אתמול בגלובס, בחרו הגופים המוסדיים בחמשת המועמדים החדשים, במטרה לאפשר את מינויו של אברכהן ליו"ר.

במקביל, אישרו בעלי מניות שופרסל את תנאי הכהונה והעסקה של המנכ"ל עופר בלוך, שנכנס לתפקידו ב-9 במאי השנה. תנאים העסקה אלו כוללים שכר חודשי (ברוטו) בעלות של 125 אלף שקל (צמוד למדד), מענק שנתי מותנה ביצועים ו-853 אלף אופציות, בשווי הוגן כולל של 4,200,000 מיליון שקל.

החלטה זו העניקה לכאורה גושפנקה מצד בעלי המניות למינוי של בלוך לתפקיד המנכ"ל, אולם הוא ייאלץ מעתה להתמודד עם דירקטוריון חדש, אשר ברובו לא השתתף בבחירת המנכ"ל. במצב החדש הזה יידרש בלוך למצוא שפה משותפת עם היו"ר החדש ולהוכיח את יכולותיו בתחום הקמעונאות, כדי לשמור בידיו את כסא המנכ"ל.