כואב אבל פחות: בריחת הכספים מאלטשולר שחם קטנה בחצי בספטמבר

המתחרים של בית ההשקעות הגדול בישראל העבירו ממנו נכסי גמל של 2.6 מיליארד שקל בספטמבר, לאחר שלושה חודשים שבהם יצאו ממנו כ־5 מיליארד שקל בחודש • ה"מגייסים" הגדולים על חשבונו: מור, כלל, מיטב והפניקס • מתחילת השנה מציג אלטשולר תשואה שלילית משמעותית

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

קרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם, בית ההשקעות הגדול בישראל, רשמו בספטמבר חודש נוסף עם תשואות חסר גדולות לעומת המתחרים, כשהציגו את התשואה הנמוכה ביותר במסלול הכללי, שעמדה על 4.25%, וגם בקרנות המנייתיות הם סיימו בתחתית עם תשואה שלילית של 7.8%, שהביאה את התשואות מתחילת השנה לדו-ספרתיות מהצד הלא נכון של האפס.

הירידות בשווקים אכלו את חסכונות הציבור בספטמבר: כמה הפסידו קופות הגמל?
קרנות נאמנות כספיות: כל מה שכדאי לדעת על המוצר שמתחרה בפיקדונות הבנקים

בהתאם, כפי שקרה בחודשים האחרונים, תשואות החסר גרמו לציבור להעדיף, בין שבאופן עצמאי או באמצעות סוכני ביטוח ויועצים אחרים, להוציא את הכספים מקופות הגמל וקרנות הפנסיה של אלטשולר.

עם זאת, בחודש ספטמבר מספרים הניוד מבית ההשקעות היו קטנים בהרבה מהחודשים הקודמים ועמדו על 2.6 מיליארד שקל. לשם השוואה, בחודש יוני העבירו אליהם המתחרים סכום של 5.5 מיליארד שקל מאלטשולר שחם, ביולי 5.2 מיליארד שקל ובאוגוסט כ־5 מיליארד שקל.

בסך הכל איבד בית ההשקעות הגדול בישראל ב־12 החודשים האחרונים נכסי גמל בהיקף של 46.6 מיליארד שקל למתחרים והוא מנהל נכון לסוף החודש שעבר 152 מיליארד שקל.

נזכיר, כי בחודש אוקטובר, לאחר מיזוג נכסי פסגות אותם רכש בית ההשקעות, היקף הנכסים שניהלו בחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם עמד על כמעט 215 מיליארד שקל, כלומר חלה ירידה של יותר מ־60 מיליארד שקל בתוך פחות משנה, חלקה נבע כמובן גם מהתשואות השליליות שפגעו בשוק כולו.

הסיבה לבריחת הכספים: השקעות בחו"ל

המרוויחים הגדולים מתזוזת הכספים החוצה מבית ההשקעות שמוביל גילעד אלטשולר הם מור גמל שגייסה ב־12 החודשים האחרונים מהמתחרים (בעיקר כאמור מאלטשולר שחם) כ־18.5 מיליארד שקל והיקף הנכסים שהיא מנהלת עומד על 43.7 מיליארד שקל. באוקטובר שעבר ניהלו במור נכסי גמל בסך של 26 מיליארד שקל, זינוק של כמעט 70%. בבית ההשקעות מיטב ניידו 10.6 מיליארד שקל נכסי גמל ב-12 החודשים האחרונים, ונהנות נוספות הן חברות הביטוח כלל והפניקס. הראשונה גייסה בתוך שנה מהמתחרים כ־8.5 מיליארד שקל ואילו השנייה גייסה יותר מ־6 מיליארד שקל.

הסיבה העיקרית שהביאה ככל הנראה לירידה בבריחת הכספים היא ההשקעה הגדולה של אלטשולר שחם במניות הנסחרות וול סטריט, שהיא גם זו שהביאה אותה לפגר אחרי המתחרים. במשך חודשים ארוכים הבורסה בתל אביב הציגה תשואות טובות יותר מאשר זו שבניו יורק, והעדפה של המתחרים להיות חשופים לבורסה המקומית איפשרו להם להציג תוצאות טובות יותר ובכך למשוך אליהם חוסכים. כמו כן, היו בספטמבר מספר ימי פעילות מעטים ביחס לחודשים רגילים.

השינוי הזה בא לידי ביטוי באופן מלא באוקטובר, כשהמדדים האמריקאים הראו תשואה גבוהה בהרבה מול אלו הישראלים, ולא מן הנמנע כי את אוקטובר יסיים בית ההשקעות בחלק העליון של טבלת התשואות. עדיין מתחילת 2022 מפגר אלטשולר באופן מהותי תשואות לאחר מתחריו, עם תשואה שלילית של כמעט 22% במסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות ומינוס 12.5% במסלול הכללי.