הריביות של חברות כרטיסי האשראי הגיעו לשיעור דו-ספרתי, ומי השיאנית?

המרוויחים העיקריים מהעלאות הריבית של בנק ישראל הם נותני ההלוואות, בהם חברות כרטיסי האשראי • מי העלו את הריבית בשיעור הגבוה ביותר, ומה המשמעות על הפיקדונות?

כרטיסי אשראי. האינפלציה הקפיצה את ריביות האשראי / צילום: Shutterstock, Ti_ser
כרטיסי אשראי. האינפלציה הקפיצה את ריביות האשראי / צילום: Shutterstock, Ti_ser

האינפלציה העולה אילצה את בנק ישראל להעלות את הריבית בחודשים האחרונים והנהנים העיקריים והמידיים מכך היו הגופים שמעניקים את ההלוואות. שלושה בנקים - הפועלים, דיסקונט והבינלאומי ושלוש חברות כרטיסי האשראי - ישראכרט, מקס וכאל, הגדילו ברבעון השלישי בעקבות המהלך של בנק ישראל את הכנסותיהם מריבית בהיקף מצרפי של יותר מ־2 מיליארד שקל.

הבנקים מרוויחים בינתיים מהעלאות הריבית, אבל המשבר הכלכלי בדרך גם אליהם
הקרב על החסכונות שלנו: היכן לשים את הכסף לאחר שהריבית עלתה שוב | בדיקת גלובס
הביקוש לטיסות חזר ובגדול, ולא רק חברות התעופה מרוויחות

צריך לזכור כי במהלך הרבעון השלישי של השנה בנק ישראל העלאה את הריבית בשיעור של 1.25%, בעוד שבשנתי העלאות הריבית שבאו לאחר סיומו, בחודשים אוקטובר ונובמבר, הריבית עלתה ב־1.25% נוספים, כך שגם ברבעון הרביעי הם עוד ייהנו מהמהלך שבינתיים לא הצליח לעצור את האינפלציה המטפסת, כפי שקרה לדוגמה בארה"ב.

תיק האשראי הגדול של בנק הפועלים (381 מיליארד שקל) שהמשיך לצמוח גם ברבעון השלישי, הביא לבנק הכנסות ריבית של 1.1 מיליארד שקל, כשגם דיסקונט גרף הכנסות מריבית של כמעט מיליארד שקל בתקופה זו. חברות כרטיסי האשראי עוד רחוקות משם מבחינת היקפים, כששלושתן יחד מנהלות 23 מיליארד שקל, אך הן מפרסמות מדי רבעון את הריבית שגבו מהלקוחות, נתון המלמד על השפעת עליית הריבית על הרווחים.

כאל: עם הריבית הגבוהה במערכת

כאל היא עדיין החברה עם הריבית הגבוהה במערכת והיא העלתה את הריבית על הלוואות למגזר הפרטי ב־0.5% לכדי 10.8%, כשבחודש ספטמבר עמדה הריבית הממוצעת לפרטיים על 11%. נציין כי לא כל עליית הריבית של בנק ישראל (כאמור, 1.25% ברבעון השלישי) גולגלה לצרכנים.

במקס הריבית לאנשים פרטיים עמדה על 9% ובחודש האחרון על 9.7%. זאת בהשוואה לריבית ממוצעת של 7.8% ברבעון השני כולו ו־8.1% בחודש האחרון של אותו הרבעון, כאשר למרות העלייה היא עדיין מציעה את הריבית הנמוכה בקרב חברות כרטיסי האשראי. בישראכרט הריבית הממוצעת לפרטיים עלתה מ־9.3% בסוף יוני ל־10.1% בממוצע ברבעון השלישי כולו, אם כי בספטמבר לבדו הריבית הממוצעת עמדה על 9.6%.

 
  

הריבית הממוצעת בבנקים: 7.23%

לגבי הבנקים, נתוני בנק ישראל מגלים כי בחודש ספטמבר הריבית הממוצעת במערכת הבנקאי על הלוואות עמדה על 7.23%, כשהנעמד בין הבנקים נע בין 4.73% (וואן זירו) לבין 13.2% (בנק ירושלים).

יש לזכור כי לעליית הריבית גם יתרון ללקוחות וחיסרון לבנקים, כי האחרונים נאלצים להעלות ריבית גם על הפיקדונות לציבור. הריבית הממוצעת במסלולי ריבית משתנה (פריים), עמדה בספטמבר על 0.9% כשישנם בנקים שמציעים ריבית של 2% ומעלה, בעוד שביוני, כלומר בסוף הרבעון השני, היא עמדה על 0.2% בלבד.

גם האינפלציה שיפרה את הכנסות הבנקים

לצד ההכנסות מהריבית, גם האינפלציה שיפרה את הכנסות הבנקים. המדד הידוע (מתייחס לחודש אחד לפני תחילת התקופה המדוברת ולחודש אחד לפני סיומה) עלה ב־4.4% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לעלייה של 2.2% בתקופה המקבילה אשתקד. המדד הידוע עלה ברבעון השלישי בשיעור גבוה של 1.2% לעומת 0.8% ברבעון השלישי אשתקד.

בגין השפעות שינויים במדד, הפועלים רשם הכנסה בסך 330 מיליון שקל ברבעון השלישי בהשוואה ל־159 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד והכנסה בסך 1.14 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה בהשוואה ל־361 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הבינלאומי דיווח כי שינויי המדד תרמו לו הכנסה בסך של כ־190 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה להכנסה בסך של כ־87 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של השנה נרשמה הכנסה בסך של כ־61 מיליון שקל, בהשוואה ל־36 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.