הביקוש לטיסות חזר ובגדול, ולא רק חברות התעופה מרוויחות

הדוחות של סלקום, פרטנר ופלאפון מלמדים על זינוק של יותר מפי 2 ברווח הרבעוני, לאחר התאוששות משמעותית בהכנסות משירותי נדידה • גידול של עד 6% גם בהכנסה החודשית מלקוח - מעל 50 שקל בממוצע ברבעון השלישי

בזכות חזרת הישראלים לחו''ל - זינוק של יותר מפי 2 ברווח הרבעוני של חברות הסלולר / צילום: Shutterstock
בזכות חזרת הישראלים לחו''ל - זינוק של יותר מפי 2 ברווח הרבעוני של חברות הסלולר / צילום: Shutterstock

לא רק חברת התעופה אל על נהנית מהביקוש הגובר לטיסות לחו"ל לאחר תקופת הקורונה, גם שלוש חברות התקשורת בזק (באמצעות החברה־הבת פלאפון), סלקום ופרטנר  דיווחו על עלייה בהכנסות ובהכנסה החודשית הממוצעת מלקוח (ARPU), שמגיעות בין היתר מהגידול בשירותי הנדידה. 

"היינו תלויים בין שמיים וארץ": באל על חוגגים חזרה לרווח וביטול "עסק חי" 

שירותי הנדידה (Roaming) מאפשרים ללקוח רשת תקשורת לקבל שירותים מרשת אחרת, על בסיס הסכמי נדידה בין הרשתות, וכך כשלקוח של חברה ישראלית טס לחו"ל ומעוניין להתקשר ולגלוש מהטלפון הסלולרי שלו בחו"ל, הוא לרוב רוכש מהחברה המקומית חבילת סלולר.

חברות הסלולר המקומיות גובות עבור החבילות הללו מחירים גבוהים ונהנות מרווחיות גבוהה מאותן חבילות, בניגוד למחירי הסלולר בתוך הארץ, שנחשבים לזולים. מדובר על הכנסות של מאות מיליוני שקלים לחברות הסלולר מדי שנה, אך תקופת הקורונה חתכה את ההכנסות הללו, משום שהטיסות הבינלאומיות נפסקו כמעט לגמרי במהלך 2020, וב־2021 עוד לא חזרו לרמות הרגילות שלהן.

דוחות הרבעון השלישי של 2022 שפרסמו פלאפון, סלקום ופרטנר מצביעים על חזרה לשגרה מבחינה זו, לפחות לרמות של לפני המגפה. כך למשל בפרטנר החברה מציינת כי "העלייה היא בעיקר כתוצאה מהכנסות גבוהות יותר משירותי נדידה, המשקפת את חזרת התעופה הבינלאומית כמעט לרמה טרום נגיף הקורונה".

בפלאפון צוין כי "הירידה בתחלואה, החזרה של המשק לשגרה כלכלית והפחתת המגבלות על נסיעות לחו"ל תמכו בהתאוששות משמעותית בהכנסות פלאפון משירותי נדידה במהלך תקופת הדיווח, ואלה חזרו לרמת פעילות קרובה לזו שאפיינה אותן טרום הקורונה".

 
  

חופשות הקיץ הופכות את הרבעון לחזק עונתית

שלוש החברות לא מספקות נתונים ספציפיים על ההכנסות והרווח משירותי הנדידה, שנכנסים תחת סעיף הכנסות משירותים. בסעיף זו נרשמה צמיחה בכל החברות גם ברמה הרבעונית וגם מתחילת השנה.

בסלקום הצמיחה ברבעון לעומת הרבעון המקביל היא של 8% ל־510 מיליון שקל, ושל 6% מתחילת השנה, ל־1.47 מיליארד שקל. בפרטנר הצמיחה ברבעון היא של 9% ל־471 מיליון שקל, ומתחילת השנה של 8% ל־1.37 מיליארד שקל. בפלאפון הצמיחה הייתה בשיעור דו־ספרתי של 12% ברבעון ו־11% מתחילת השנה, ל־467 מיליון שקל ו־1.35 מיליארד שקל, בהתאמה.

לצד העלייה בהכנסות משירותי נדידה, החברות מציינות גם עלייה בהוצאות הקשורות לתחום. עם זאת, בשלוש החברות מזכירים את הנדידה כגורם חיובי שהוביל לעלייה ב־ARPU ברבעון השלישי. בסלקום ה־ARPU עלה ב־3.5% ביחס לרבעון המקביל והיה 50.3 שקל, בפרטנר העלייה הייתה של 6% ל־51 שקל, ובפלאפון נרשמה עלייה של 5.5% ל־58 שקל.

נציין כי הרבעון השלישי נחשב לחזק עונתית בהכנסות משירותים סלולריים, בזכות גידול בשירותי הנדידה בתקופת חופשות הקיץ על רקע עלייה בתיירות היוצאת והנכנסת.

הכנסות מגזר הסלולר צמחו, וכך גם הרווחיות

בסך־הכול, שלוש חברות הסלולר הציגו דוחות חיוביים ברבעון השלישי, עם קפיצה של יותר מפי 2 ברווח. פלאפון רשמה הכנסות של 608 מיליון שקל, עלייה של 12% מהרבעון המקביל אשתקד, ורווח נקי של 50 מיליון שקל, לעומת 23 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב־199 מיליון שקל, עלייה של 20%.

בסלקום ההכנסות מהמגזר הסלולרי גדלו ב־10% ל־756 מיליון שקל, וה־EBITDA של המגזר היה 205 מיליון שקל, עלייה של 22%. בסך־הכול, יחד עם המגזר הנייח של סלקום, נרשמו ברבעון השלישי הכנסות של 1.1 מיליארד שקל, גידול של 12%, והרווח הנקי קפץ מ־13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל־41 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה.

פרטנר רשמה ברבעון השלישי צמיחה של 6% בהכנסות המגזר הסלולרי, ל־607 מיליון שקל, ו־EBITDA מגזרי שעלה ב־4% ל־179 מיליון שקל. בחברה כולה נרשמו הכנסות של 891 מיליון שקל, עלייה של 6%, ה־EBITDA גדל ב־10% ל־276 מיליון שקל, והרווח גדל יותר מפי 2 ל־51 מיליון שקל.