"היינו תלויים בין שמיים וארץ": באל על חוגגים חזרה לרווח וביטול "עסק חי"

חברת התעופה רשמה ברבעון השלישי, לראשונה מאז פרוץ הקורונה, רווח משמעותי מפעילותה • מנכ"לית החברה על עליית מחירי הטיסות: "חברות התעופה לא מצליחות להדביק את הפער ולהביא את כושר הייצור לקיבולת שתוביל להפחתות מחירים"

מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

פתיחת השמיים המחודשת ברחבי העולם, ההתאוששות במגזר התיירות הגלובלי והמצב הכלכלי המשופר בישראל משפיעים לחיוב על חברת התעופה אל על . החברה, שעמדה בפני התרסקות במהלך משבר הקורונה, עלתה מחדש על המסלול ומציגה מכירות חזקות ביותר, בזכות ביקושים גבוהים מצד התייר הישראלי.

הרבעון השלישי, אשר כולל את חופשת הקיץ וחלק מחגי תשרי, הוא באופן היסטורי הרבעון החזק ביותר של אל על מדי שנה קלנדרית. בקיץ הנוכחי חזרו תושבי ישראל לפעילות מלאה בכל הקשור ליציאות לחו"ל, והדבר התבטא בתנועת הנוסעים בנתב"ג.

ברבעון השלישי של 2022 גדלה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-270% לעומת הרבעון המקביל ב-2021, ונוסף על כך זינקו מחירי הכרטיסים בחודשי הקיץ. היקף הפעילות בקיץ השנה אומנם היה נמוך ב-25% לעומת הרבעון השלישי של 2019 (טרם התפרצות מגפת הקורונה), אולם עליות המחירים הפחיתו את הפערים ביניהם.

מנכ"לית אל על: "חופשות זה כבר לא מותרות, זה צורך מובנה" 
המסלול של אל על להמראה: השקעה מהפניקס, פירעון חובות והסכם עבודה 
אל על תקדים את החזר ההלוואה מהמדינה ובתמורה תוכל להעלות שכר למנהלים 

"זהו רבעון הקיץ הראשון של אל על אחרי שנתיים שלא היה קיץ אמיתי לעולם התעופה. סוף-סוף פגשנו קיץ חם. עם ישראל חזר לטוס וזה גורם לנו להתרגש", אמרה דינה בן-טל, מנכ״לית אל על.

"שלושה חודשים אחרי הפתיחה המלאה של השמיים רשמנו הכנסות של 626 מיליון דולר ברבעון, וזה כשאנחנו מפעילים רק 72% מכושר הייצור שלנו. זה נתון מדהים. אנחנו שמחים שהיינו פה לפגוש את הגל הזה של הביקושים ושהיינו ערוכים לכך", הוסיפה בן-טל.

"קצב ההזמנות גדל יותר מאשר ב-2019"

הכנסותיה של אל על ברבעון השלישי היו גבוהות ב-21% מהכנסותיה ברבעון השני השנה וב-147% מההכנסות ברבעון השלישי אשתקד. בהשוואה לרבעון השלישי של 2019 (טרם משבר הקורונה), ירדו ההכנסות ב-3%, אולם אז הפעילה אל על 43 מטוסים, לעומת 38 מטוסים כעת.

לאל על יש כיום 45 מטוסים, אולם שבעה מתוכם טרם חזרו לשימוש מאז השבתת המטוסים בתקופת בקורונה. בכוונת החברה להשמיש במהלך 2023 חמישה מתוך שבעת המטוסים האלה וכן לחכור או לרכוש מטוס נוסף מדגם בואינג 787 (דרימליינר).

בן-טל הדגישה כי בחברה רואים המשך יציבות בקצב הביקושים וההזמנות, גם אחרי חודשי הקיץ: "הישראלים רוצים לטוס, וגם התיירים מתחילים מחדש לטוס לישראל. אנחנו רואים את קצב ההזמנות הולך וגדל, יותר מאשר ב-2019.

"חלק מזה נובע כמובן מעליית מחירי הכרטיסים", הוסיפה, "אבל יחד עם זאת אנחנו רואים עוצמה בביקושים. תבנית הביקושים היא כמו זו שהייתה ב-2019 מבחינת מועד ההזמנה, ואנחנו רואים גם הזמנות קדימה".

באל על מציגים למשל מכירות כרטיסים בהיקף של 228 מיליון דולר בנובמבר, המשקפות עלייה של 19% לעומת נתוני 2019. בסיכום של שלושת החודשים האחרונים (ספטמבר-נובמבר) צמחו הזמנות הכרטיסים ל-646 מיליון דולר, כלומר 13% יותר מאשר בתקופה המקבילה ב-2019, שהיא בסיס ההשוואה הנוכחי בעולם התעופה.

על נתוני ההזמנות באוקטובר-נובמבר אמרה בן-טל כי "אלה נתונים מצוינים, שנותנים לנו להאמין שאנחנו באמת נמצאים ביציבות של קצב ההזמנות".

בינתיים, בהנהלת אל על גם נשמו היום לרווחה, לאחר שרואי החשבון של החברה הסירו את הערת ה"עסק החי" מדוחותיה הכספיים - לראשונה מאז משבר הקורונה.

לדברי בן-טל, "השורה התחתונה היא שחזרנו לרווחיות, וגולת הכותרת היא הסרת הערת העסק החי. היינו במצב שהיינו תלויים בין שמיים וארץ. המדינה סייעה לנו, ובלעדיה לא היינו פה היום, וגם תוכנית ההתחלה מחדש שלנו עבדה לנו. שמנו את הפוקוס במקום הנכון, והנה התוצאות".

רווח נקי רבעוני לראשונה מאז הקורונה

אל על המשיכה ברבעון השלישי לשפר את המדדים התפעוליים ורשמה רווח תפעולי תזרימי (EBITDAR) של 167 מיליון דולר. מדובר בגידול של יותר מ-150% בהשוואה לרבעון השני של השנה ובזינוק חד עוד יותר בהשוואה ל-EBITDAR של 3.5 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי הסתכם ברבעון השלישי של 2022 ב-103 מיליון דולר, יותר מפי עשרה בהשוואה לזה שברבעון השני של 2022. ברבעון השלישי רשמה החברה, לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה, רווח נקי מפעילות, שהסתכם בכ-67 מיליון דולר וכלל רווח חד-פעמי של כ-38 מיליון דולר.

"חצינו רף של 100 מיליון דולר ברווח תפעולי, וזה נתון מדהים", הדגישה בן-טל, שנכנסה לתפקידה בתחילת חודש יוני השנה. לדבריה, המשך השיפור המשמעותי בכל הפרמטרים העסקיים והפיננסיים של החברה נעוץ ב"יישום נחוש ושיטתי של תוכנית ה-RESTART (התחלה מחדש).

"מיד כשראינו את הביקושים חוזרים, הפעלנו את תוכנית הריסטרט, כי כוח-האדם שלנו לא עבד שנתיים. היה צריך להכשיר מחדש טייסים, עובדי תחזוקה, דיילים. בכל מקצוע היינו צריכים לבנות מחדש את כושר הייצור, ואנחנו עדיין עושים את זה.

"הדרך עוד ארוכה, ולא כל המטוסים עדיין בשימוש. נפעל בהדרגה להשמיש ולהפעיל את יתר צי המטוסים שלנו.

"את צי רחבי הגוף (15 מטוסי בואינג 787 דרימליינר, ע' כ') אנחנו מפעילים בעצימות מלאה ובניצול מקסימלי. אנחנו מאוד מרוצים מהצי הזה, ואנחנו יודעים שגם הלקוחות מאוד מרוצים. אנחנו פועלים להביא את המטוס ה-16, והוא יפעל להערכתנו ברבעון השלישי של 2023.

"את מטוסי ה-777 אנחנו משמישים בהדרגה עם רצון להעניק את החוויה של הדרימליינר, ולכן כבר בתחילת 2023 המטוס הראשון ייכנס לשיפוץ כדי להביא אותו לגרסה הכי משופרת שאפשר", הדגישה בן-טל.

לדבריה, "אנחנו מרוצים מהרבעון השלישי, אבל אנחנו גם ממשיכים להסתכל קדימה ולראות איך משמרים את ההישגים, עוברים את החורף, משדרגים את השנה הבאה והופכים את זה להישג ארוך-טווח".

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש
 דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על / צילום: רונן דבש

ברבעון השלישי פתחה אל על שני יעדים חדשים ומשמעותיים - טוקיו ודבלין, שאליהם לא הייתה מעולם טיסה ישירה מתל אביב. לדברי בן-טל, ביעדים הללו כבר רואים קצב הזמנות מאוד יפה, והם מתקבלים באהדה רבה על-ידי הקהל הישראלי.

בנוסף, אל על מבקשת להשיק גם טיסה לאוסטרליה, אולם זו תלויה בקבלת אישורי טיסה מעל ערב הסעודית ועומאן.

בחברה ציינו היום (ד') כי הם מקווים לקבלת האישורים בקרוב, וכי הנושא מטופל בידי הגורמים המדיניים הבכירים ביותר בישראל ובמעורבות ארה"ב.

בתשובה לשאלות על עליית מחירי הכרטיסים במהלך הקיץ, אמרה מנכ"לית אל על כי אלה עלו בהלימה לשיעור עליית הדלק הסילוני בעולם, אולם הדגישה גם את הפערים בין הביקוש להיצע, שתורמים לעלייה.

לדבריה, "חברות התעופה עדיין לא מצליחות להדביק את הפער ולהביא את כושר הייצור לקיבולת הראויה שתוביל גם להפחתות מחירים. אנחנו בעד שזה יקרה, ואנחנו פועלים שזה יקרה.

"נתב"ג גדל, והוא צומח בקצב מאוד משמעותי. ההערכה שלי היא שכאשר נתב"ג יגדל, והקיבולת תיכנס פנימה, אנחנו נראה את המחירים חוזרים לרמות שראינו קודם לכן, כמובן כתלות בפרמטרים חיצוניים".

בן-טל הוסיפה כי "כדאי גם לחזור ולהקדים להזמין כרטיסי טיסה. הרבה מהפער במחירים קורה בגלל התנהגות צרכנית שבה קונים קרוב למועד הטיסה. אנשים מחכים ואז פוגשים מחירים יותר גבוהים.

"לקוחות שרכשו מבעוד מועד, למשל שישה חודשים קדימה, פגשו מחירים הרבה פחות גבוהים. זאת נקודה ששווה להדגיש, כי כאשר יש פערי ביקוש והיצע, כמה שיותר מהר מזמינים כרטיסים, ואפשר ליהנות ממחירים זולים יותר".