אל על | ניתוח

המסלול של אל על להמראה: השקעה מהפניקס, פירעון חובות והסכם עבודה

מניית חברת התעופה גמאה 88% מתחילת השנה על רקע שורה של מהלכים ששיפרו את מצבה הפיננסי, לצד החזרה לשגרת טיסות עמוסה בחודשי הקיץ • האחרון שבהם - מכירת נתח ממועדון הנוסע המתמיד לקבוצת הביטוח - צפוי לתרום להון העצמי של אל על 63 מיליון דולר

מטוס אל על מצי הבואינג 777 / צילום: דני שדה
מטוס אל על מצי הבואינג 777 / צילום: דני שדה

מגבלות הקורונה הוסרו כמעט לחלוטין, תושבי ישראל חזרו לטוס בהמוניהם, ומצבה העסקי והכלכלי של חברת אל על הולך ומשתפר. שני דיווחים שפרסמה החברה בימים האחרונים מעידים על מגמה זו, בהמשך לנתונים החזקים על היקף המכירות לנוסעים (הזמנות שכורטסו), שחשפה חברת התעופה בחודש שעבר.

על רקע זה נסחרה מניית אל על  בעלייה נאה ביום ד', בניגוד למגמת הירידות בשוק, למחיר המשקף לחברה שווי של כ־680 מיליון שקל (כ־200 מיליון דולר). זאת, בין השאר בזכות הזינוק החד בשער הדולר מול השקל. מתחילת השנה גמעה המניה כ־90%.

ביום ג' דיווחה אל על, כי קבוצת הביטוח הפניקס החליטה לממש אופציה לרכישת 19.9% ממניות החברה הבת "אל על הנוסע המתמיד" תמורת סכום כולל של כ־14 מיליון דולר. העסקה משקפת לנוסע המתמיד שווי של כ־70 מיליון דולר (240 מיליון שקל).

מימוש האופציה נעשה במסגרת הסכם לרכישת עד 25% ממניות הנוסע המתמיד, במסגרת הסכם מימון שעליו חתמו מוקדם יותר השנה שלוש החברות. במסגרת אותו הסכם, העמידה הפניקס לנוסע המתמיד הלוואה של 130 מיליון דולר בריבית שנתית של 6% לתקופה של שש שנים, אשר תיפרע בתשלומים רבעוניים.

 
  

כתוצאה ממימוש האופציה, צפויה אל על לרשום בדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2022 גידול של 63 מיליון דולר בהון העצמי שלה, ולאחר השלמת העסקה היא תחזיק ב־80.1% ממניות הנוסע המתמיד.

מועדון הנוסע המתמיד מונה ככל הידוע יותר מ־2 מיליון חברים, מתוכם יותר מ־300 אלף מחזיקי כרטיס אשראי פליי קארד. תרומת המועדון להכנסות אל על מוערכת בעשרות מיליוני דולרים בשנה.

בעבר פורסם כי שווי פעילות המועדון עומד על כ־500 מיליון דולר, וזאת בהתאם להערכות שווי שנעשו טרם עסקת הפניקס. עם זאת, במסגרת עסקת ההלוואה והאופציה, קיבלה הפניקס הנחה משמעותית ביחס לשווי הפעילות שנקבע בידי מעריכי השווי.

מדובר בשווי פעילות של 77 מיליון דולר לנתח שנרכש בידי הפניקס ושווי של 387 מיליון דולר למועדון הנוסע המתמיד כולו. באל על רואים בעסקה עם הפניקס מהלך אסטרטגי חשוב ביותר, שהניב לחברה תוספת של כ־215 מיליון דולר להון עצמי, לצד כ־130 מיליון דולר במזומן.

לתפיסתה של הנהלת אל על, היא קיבלה בעסקה שותף אסטרטגי בדמות אחד הגופים המוסדיים החזקים במשק, אשר יסייע להשקת המיזמים החדשים בתחומי הביטוח, התיירות והארנק הדיגיטלי, במסגרת מועדון הנוסע המתמיד. לדעת ההנהלה, המועדון נמצא רק בחיתוליו והמיזמים החדשים משקפים את הפוטנציאל שלו.

"ביצועי הנוסע המתמיד עולים על ציפיותינו"

חגי שרייבר, מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת הפניקס, הסביר כי "בחודשים האחרונים עקבנו מקרוב אחר ביצועי מועדון הנוסע המתמיד של אל על, שעולים על ציפיותינו, והגענו להבנות על מימוש מוקדם של חלק מהאופציה שברשותנו".

איציק אליאב, סמנכ"ל הכספים של אל על, מדגיש כי "מימוש האופציה של הפניקס במועדון הנוסע המתמיד מהווה אבן דרך נוספת וחשובה לאיתנות הפיננסית של אל על ולפוטנציאל הפיתוח העסקי של המועדון כמנוף של צמיחה ורווחיות". לדבריו, "המימוש יאפשר לאל על לעמוד בהסכם עם המדינה בכל הקשור לערוץ חלופי להנפקה".

באל על הסבירו כי הגידול בהון מייתר את הצורך של החברה בגיוס נוסף, וזאת בהתאם להסכם שנחתם בראשית השבוע בין המדינה לאל על, שבו סוכם כי ניתן יהיה לחזק את ההון בדרכים חלופיות. יומיים קודם חתמו החברה ובעלת השליטה בה (חברת כנפי נשרים של קני רוזנברג) על הסכם חדש עם מדינת ישראל, המתקן את הסכמי הסיוע הקודמים שנחתמו בין הצדדים בתקופת הקורונה.

בהסכם שנחתם נקבע כי, אל על תפרע למדינה חוב של 45 מיליון דולר (שהועמד לה מכוח הסכמי הסיוע כהלוואות על ידי המדינה כנגד הקצאה למדינה של איגרות חוב המירות למניות החברה) עד ליום 20 בדצמבר 2022. כמו כן, נקבע בהסכם כי מועד הנפקת מניות אל על לציבור, בהיקף של 62 מיליון דולר, יידחה עד ליום 1 באפריל 2023, ובמהלך תקופה זו החברה תהיה רשאית לחזק את מבנה ההון בדרכים חלופיות לביצוע ההנפקה לציבור, כגון מימוש עסקת מועדון הנוסע המתמיד, אשר מומשה כאמור יומיים לאחר מכן.

במקביל הוחלט בהסכם החדש, כי המדינה תקדים תשלומים עבור הוצאות הביטחון בסך של 20 מיליון דולר, ותעבירם לאל על עד לחודש דצמבר 2022. עם השלמת פירעון החוב, גם יותאמו או יבוטלו מרבית ההתחייבויות שהוטלו על החברה במסגרת הסכמי הסיוע, בעיקר ביחס למגבלות על היקף ההוצאות, כך שתתאפשר הגדלת ההוצאות לשם הרחבה עתידית של ההכנסות. זאת, בין היתר, על ידי התאמת כושר הייצור באמצעות חכירות רטובות של מטוסים והתאמות בכוח האדם (לרבות גמישות באופן הפעלת צוותי כוח האדם), עדכון רשת הנתיבים של החברה, השקעה בהון החוזר של החברה ופיתוח ערוצי הכנסה נוספים.

"האצת פירעון האג"ח שהעמידה המדינה לחברה"

עם זאת ההגבלות על חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות, כמו גם ההגבלה על העברה של זכויות החברה בסלוטים ללא אישור המדינה, נותרו על כנן. בהנהלת אל על הסבירו, כי הסרת המגבלות והחסמים תאפשר לחברה לפעול להגברת הצמיחה וההתרחבות העסקית.

"על רקע הרצון לבסס את צמיחתה של החברה והשיפור בתוצאותיה הכספיות, ועל מנת ליצור גמישות ניהולית, בין היתר בדרך של השקעות בהון החוזר של החברה גם לאור הגברת הביקושים, הוסכם בין הנהלת חברת אל על ומשרד האוצר על האצת תהליך הפירעון של האג"ח שהועמדו לאל על על ידי המדינה בהיקף של 45 מיליון דולר, זאת כשנתיים לפני המועד המתוכנן", ציינה מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה. "אני בטוחה כי המהלך יוביל לשיפור היכולת של אל על לצמוח ולהתמודד בשוק תחרותי עם מציאות משתנה".

בן טל גננסיה נכנסה לתפקידה בתחילת יוני, ומאז הספיקה לחתום על הסכמי עבודה חדשים עם ועד הטייסים ועם ועד עובדי התחזוקה וההנדסה. במקביל, היא חתמה על הסכם עם ועד עובדי המנהלה, אשר מעגן שורה של הסכמות עימם עד סוף 2022, והיא אף פועלת להגיע להבנות גם עם ועד אנשי צוות דיילי אוויר של החברה.

ההסכמים הללו, צפויים לתרום להמשך ביסוס החברה וכן להרחבת מהלכי ההתייעלות בקשר עם ניהול כוח האדם. צעדים אלו, יחד עם הסכם העבודה החדש שנחתם בחודש שעבר עם ועד הטייסים, מיועדים להרחיב עוד יותר את כושר הייצור של החברה ולשפר את רווחיותה.

למעשה, אל על היא החברה השנייה בעולם שחתמה על הסכם עם הטייסים שלה בתקופה שלאחר משבר הקורונה. במגזר התעופה כולו, כמו גם באל על עצמה, מגבלת כושר הייצור העיקרית כיום היא היעדר כמות מספקת של טייסים, בעקבות השנתיים הקשות שגרם משבר הקורונה.