גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פאניקה רגעית או חשש אמיתי? מחלוקת לגבי תגובת השווקים לרפורמת המשפט

הירידות בבורסה בת"א הוכיחו כי המשקיעים ערים למתרחש, לרבות להתקדמות הרפורמה המשפטית בישראל ● צבי סטפק, מיטב: "השוק חושש מההשלכות ומגיב בהתאם" ● יוסי לוי ממור סבור אחרת: "אי־אפשר להגיד שהמצב חמור כשאנחנו בעודף כספים וללא גירעון"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות החדות שנרשמו ביום ראשון בבורסה בתל אביב בלטו במיוחד על רקע העליות שאפיינו את השווקים בעולם בשבוע שעבר. הן הגדילו את הפערים שהחלו להיווצר בחודשים האחרונים של 2022 בין הבורסה המקומית למדדים המובילים בעולם, כשאת הירידות של כ־2% במדדי ת"א 35 ו־125, הובילה ירידה של 4.3% במדד הבנקים.

נתניהו התגאה בהמלצה של ג'יי.פי מורגן בנוגע לכלכלה הישראלית והסעיר את הרשת. צללנו לפרטים
הפוליטיקה הגיעה לכלכלה: ארבעה מדדים שמעידים על חששות המשקיעים | ניתוח
מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר נגד המהפכה המשפטית: עלולה לגרום ל"נחשלות כלכלית" 
בין נקיטת עמדה לישיבה על הגדר: האסטרטגיה של הבנקים בנוגע לרפורמה המשפטית

הירידות הללו הגיעו כתגובה של שוק ההון לאזהרות מפי כלכלנים בכירים, כולל נגידי בנק ישראל בעבר ובהווה, מכך שהרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה החדשה עשויה לפגוע בכלכלה הישראלית. דבריו של מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר, לפיהם בבנק מזהים יציאת כספים מישראל בעקבות הרפורמה, שפכו עוד שמן למדורה. כל זאת, כשבמקביל סדרה של פיגועים שהתרחשו בסוף השבוע, ובראשם פיגוע הדמים בירושלים שגבה את חייהם של שבעה בני אדם, תרמה גם היא את חלקה לירידות החדות בבורסה.

יחד עם הירידות בשוק ההון נרשמה גם ירידה בשוק איגרות החוב הממשלתיות, ובעקבותיו גם באיגרות החוב הקונצרניות, פרמיית הסיכון של מדינת ישראל שעלתה גם היא בניגוד למגמה אצל מדינות דומות, ובמיוחד במט"ח - פיחות השקל מול הדולר.

"השוק חושש מההשלכות ומגיב בהתאם"

"צריך להבין שנוצרו שני דברים בבת־אחת: מצב פוליטי עם פיגועים שיצרו סימני שאלה ביטחוניים. אין ספק כי הכותרות לפיהן הכלכלנים מזהירים מהמצב, וכשמהדורת חדשות של ערב שבת נפתחת בכך שהבנקים מזהירים מכך שכסף ייצא מישראל, גרמו לבהלה בציבור", אומר יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל משותף במור בית השקעות.

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

לעומתו, צבי סטפק, ממייסדי ובעלי מיטב בית השקעות, אומר כי תהיה זו טעות לייחס את הקשר שבין התנהגות שוקי המניות בעולם למתיחות הביטחונית של הימים האחרונים. "היו כבר ימים חמורים הרבה יותר מבחינה ביטחונית שלא הפריעו לשווקים לעלות ולשקל להתחזק", הוא מסביר.

צבי סטפק, בעלי מיטב בית השקעות / צילום: איל יצהר

עד כמה הופתעת מעוצמת הירידות?
סטפק: "לא הופתעתי מהפערים בין ישראל לחו"ל, אלא מעוצמת הפער. ב־2021 ועד אוקטובר 2022 שוק המניות בישראל הציג ביצועים עודפים משמעותית על מדדים מובילים בעולם. אולם מאז נובמבר נפתחו פערים גדולים, שמחקו חלק גדול מהיתרון שמדד ת"א 125 פתח על המדדים בחו"ל.

"הירידות של אתמול היו צפויות, ואני לא קושר אותן לעניין הביטחוני. העוצמה החזקה נבעה מכך שהשוק חושש מההשלכות הכלכליות של התוכנית המשפטית ומעריך שיהיו לה השלכות על המשטר הדמוקרטי. המשקיעים מבינים את הקשר הזה ומגיבים בהתאם. כמובן שביום שני היו כבר עליות, כתגובת נגד, כשגם משקיעים זרים וגם הישראלים קונים ומנצלים את ההזדמנות, אבל באופן כללי השוק אמר את דברו - חושש מההשלכות, ועוד יהיו הרבה תנודתות בשל הרפורמה".

כלכלת ישראל בסכנה? המומחים סבורים שלא

למרות הירידות החדות, לוי וסטפק תמימי־דעים על כך שאין סכנה נכון להיום לכלכלה הישראלית. "אי־אפשר להגיד שהמצב חמור, כשאנחנו בין המדינות הבודדות בעולם שיש לה עודף כספים, ואין לנו גירעון", אומר לוי. "גם אם נהיה בגירעון של 4%-3%, לעומת מדינות אחרות ברחבי העולם, המצב שלנו הרבה יותר טוב. אז אלה אולי ניואנסים של תקשורת והשפעה קטנה של אנשים שנכנסים ללחץ. מעבר לזה, בינתיים לא ראינו שינוי דרמטי כל־כך בכלכלה או בנתוני החברות", הוא אומר.

גם סטפק אומר כי אין שום סכנה ליציבות הכלכלית, בפרט זו של הבנקים: "הירידה במניות הבנקים היא טבעית. הם חלק חשוב בשוק ההון, ורמת הנזילות שלהם גבוהה. אז כשיש לחץ של פדיונות על השוק, מוכרים מה שנזיל. מעבר לכך, כשמשק עומד לצאת מהאטה לצמיחה, הבנקים הם הראשונים לעלות; וכשעוברים מצמיחה להאטה ובוודאי למיתון, הם הראשונים להיפגע".

יתרה מכך, בניגוד לאחרים, סטפק לא חושש מהורדת דירוג האשראי של ישראל בטווח הקצר־בינוני. "על־פי פרמטרים כלכליים, הדירוג שלנו נמוך יותר ממה שהוא צריך להיות בהשוואה למדינות דומות. כמובן יש את העניין הגאופוליטי, אבל מאחר שאנחנו מדורגים מתחת לדירוג לפי הפרמטרים הכלכליים, אין סיבה להוריד את הדירוג של ישראל בכל מקרה".

עם זאת, לדבריו, הורדת הדירוג הפורמלית חשובה, אך היא חשובה פחות מהורדת דירוג שהשוק עושה. "השוק יודע לבצע את הורדת הדירוג בעצמו, וזה יכול להשליך על גיוסי חוב של ממשלת ישראל בשוק המקומי ובשוק הבינלאומי, גם בלי להוריד את הדירוג הפורמלי, וגם על גיוס האג"ח הקונצרני. הלקח העיקרי מהתנהלות שוקי ההון בימים האחרונים הוא שהם מאמינים למגזר העסקי ולא קונים את הסברי נתניהו שהתוכנית דווקא תחזק את הכלכלה הישראלית", מזהיר סטפק.

"לא צריך להגדיר את המצב כפאניקה"

מי לדעתכם בפאניקה ממה שקורה עכשיו - המוסדיים והמשקיעים הישראלים או הזרים?
סטפק: "קודם כל, זו לא פאניקה. אומנם היו להערכתי פדיונות גדולים, אך לא הייתה מגדיר זאת כפאניקה. בנוגע לזרים, מדובר במשקיעים שבדרך־כלל פחות פעילים בימי ראשון, אז ייתכן שביום שני הם דווקא קונים. אם הירידות יימשכו, מי שיהיה בפאניקה הם קודם כל מקבלי ההחלטות, כי נגד הירידות קשה מאוד לעמוד. זה יכול להיות זרז להידברות בין התומכים למתנגדים".

לוי: "המוסדיים לא בפאניקה, הם עובדים בצורה שקולה. חלק משמעותי מהחלק המנייתי של המוסדיים נמצא בחו"ל כבר תקופה. לגבי הזרים, יכול להיות שיהיו בתקופה הקרובה יציאה קלה של כספים, אבל הם יחכו לראות מה קורה".

כיצד ישפיע המשבר על ניהול ההשקעות ועל היכולת למשוך גופים זרים להשקיע בישראל?
סטפק: "מבחינת המשקיעים המוסדיים הישראליים, ברור שהוא יכול להגביר את הרצון שקיים ממילא להגדיל השקעות בחו"ל על חשבון ישראל. זו מגמה שנמשכת זמן רב, ומה שקורה כרגע יאיץ את התהליך.

"מהזווית של המשקיעים הזרים, בהחלט יואט החשק להשקיע בארץ, גם בגלל הסיטואציה הנוכחית וגם בגלל ההאטה הכלכלית בעולם ומצב ההייטק בעולם".

לוי: "זה עניין של פאניקה רגעית. מה שיקבע את המגמה זה אם היחסים שלנו עם מדינות העולם ייפגעו לאורך זמן, האם באמת הכלכלה תיפגע בגלל שינוי בדמוקרטיה שאף אחד לא יודע אם הוא יקרה. שוק ההון הישראלי ימשיך כמובן להתנהל, עם הזדמנויות שיש בו". 

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● במסחר במט"ח, השקל מתחזק בכ-1% מול הדולר, 3.77 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-33% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי