שבעה נרצחו בפיגוע ירי בירושלים; המפכ"ל העלה את הכוננות בכל הארץ

הפיגוע התרחש אמש בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים סמוך לבית הכנסת, הפצועים פונו לבית החולים הדסה הר הצופים • שוטר ומתנדב שהיו בניידת רדפו אחרי המחבל שהיה ברכב פרטי ונטרלו אותו • מפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי הורה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר

אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51
אמבולנס של מד''א / צילום: Shutterstock, Jose HERNANDEZ Camera 51

בפיגוע ירי קשה בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים נרצחו אמש (ו') שבעה אנשים ועוד שלושה נפצעו באירוע בסמוך לבית הכנסת שבשדרות נווה יעקב. זהו הפיגוע הקטלני ביותר במדינה מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים בשנת 2011. 

חובשים ופראמדיקים של מד"א קבעו בשטח את מותם של 5 נפגעים מירי, בהם 4 גברים כבני 60, 50, 25 ו-20 ואישה כבת 60, ופינו לבתי החולים הדסה בהר הצופים ושערי צדק 5 פצועים, מהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים, נער בן 15 במצב בינוני עד קשה, גבר בן 24 ואישה כבת 60 במצב בינוני. סה"כ בפיגוע הרצחני 7 הרוגים (5 גברים ו-2 נשים) ו-3 פצועים (2 גברים ואישה), מהם 1 בינוני עד קשה ו-2 בינוני.

המחבל נורה ונהרג, סמוך לגופתו נמצא כלי נשק, אקדח שעימו ביצע את הפיגוע. "המחבל נוטרל ע״י שוטרי מחוז ירושלים ומתנדב משטרה, שחתרו למגע באומץ לב לעבר המחבל כשהיה בבריחה, זאת בתוך כ-5 דקות בלבד מקבלת הדיווח הראשון למוקד המשטרה אודות הפיגוע, ולאחר מרדף וקרב יריות שנוהל עמו. בכך מנעו השוטרים פגיעה נוספת בחפים מפשע ואת בריחת המחבל", נמסר מדוברות המשטרה.

במסגרת חקירת פיגוע הירי, במהלך הלילה ולפנות בוקר, עצרו שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג״ב 42 חשודים - חלקם ממשפחתו, מקרוביו וסביבתו של המחבל. מרבית העצורים נעצרו הלילה בא-טור ע״י כוחות משטרה בבית המחבל שביצע את פיגוע הירי אמש בשכונת נווה יעקב בירושלים. חקירת הפיגוע מנוהלת ע״י היחידה המרכזית של מחוז ירושלים ושב״כ, ובמסגרת החקירה המשטרה תבדוק ביסודיות את הקשר בין כל אחד מהחשודים שנעצרו לבין המחבל שביצע את הפיגוע, וכן את מידת ידיעתם ו/או מעורבותם, נמסר מהמשטרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לזירה בשעות הערב והודיע לאחר חצות שיכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בצאת השבת, וכי בינתיים בהערכת מצב ביטחונית שערך הוחלט על "פעולות מיידיות" והבטיח כי "נפעל בנחישות ובקור רוח". נתניהו הביע חשש מפעולות נקם נגד פלסטינים ואזרחים ערבים ואמר: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם, לצורך זה יש את כוחות הביטחון וצה"ל". 

פראמדיק מד"א פאדי דקידק סיפר אמש: "מדובר בפיגוע קשה מאוד. ראינו אישה ו-4 גברים שוכבים על הכביש. הם סבלו מפצעי ירי והיו ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותם במקום. 3 פצועים נוספים בהם אישה כבת 70 במצב אנוש פונו לבי"ח הדסה בהר הצופים".

אחד השוטרים שנטרל את המחבל רס״ר ג', שוטר סיור בתחנת שפט של מחוז ירושלים, שיחזר את מאורעות אמש: ״טיפלנו בהפרת סדר בבית חנינא. תוך כדי הטיפול בהפרת הסדר, התקבל דיווח על פיגוע בנווה יעקב. מיד שהתקבל הדיווח צמצמנו למקום כל הכוחות. כשהתקרבנו לאזור הפיגוע, הבחנו ברכב של המפגע נמלט מהמקום. פתחנו במרדף אחרי המחבל, השבנו באש לכיוונו והרכב נעצר. המחבל ירד ממנו והחל לירות לכיווננו. בשלב הזה פרקנו מהניידת, חתרנו למגע והבאנו לנטרולו, ובכך מנענו הרג נוסף של חפים מפשע״.

ארגוני הטרור הפלסטינים הבטיחו ביממה האחרונה נקמה על הריגתם של עשרה פלסטינים מהם 9 מחבלים בעת פעילות צה"ל והימ"מ למניעת פיגועים במחנה הפליטים בג'נין. דוברות המשטרה מסרה כי "בהמשך להערכת המצב, הנחה מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר. החל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות. משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 של המשטרה על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת".