גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החקירה נגד עו"ד דוד חודק: תיק שסגירתו נולדה עם פתיחתו

סעיף החוק שהביא את עו"ד חודק לחדר החקירות כולל קביעה כי לא תהיה הרשעה אלא אם כן מתקיימת "אפשרות ממשית" להתרחשותו של מעשה אלימות ● איזה קהל חסידים יש לחודק שייענה לקריאתו לאחוז בנשק חם? ● אף עפ"י שחקירה לא אמורה להוות דרך לצינונו של שיח ציבורי לוהט מדי, היא תבוא על חשבון הדיון בשדה הציבורי

עו''ד דוד חודק / צילום: תמר מצפי
עו''ד דוד חודק / צילום: תמר מצפי

הכותב הוא שותף במשרד עורכי הדין אלדד-פרץ, לשעבר מנהל המחלקה לעבירות כלכליות בפרקליטות המדינה

ההחלטה לפתוח בחקירה נגד עו"ד דוד חודק בחשד להסתה לאלימות היא החלטה קשה מאוד. אותו סעיף חוק שהביא את חודק לחדר החקירות כולל קביעה של המחוקק שלא תהיה הרשעה בעבירה של "הסתה לאלימות" - אלא אם כן מתקיימת "אפשרות ממשית" שהדברים שנאמרו יביאו להתרחשותו של מעשה האלימות. 

עו"ד חודק קרא לאלימות גם בכינוס עובדים של משרד עורכי הדין הגדול בישראל | בלעדי
עו"ד חודק אימץ רטוריקה מלחמתית גם באוניברסיטה, המרצה נאלץ להתנער | בלעדי

בית המשפט, בכל המקרים שהובאו בפניו, בחן בקפידה האם לנאשם יש מעמד, שמכוחו הוא עלול להביא את השומע או את הקורא לבצע את המעשה שהנאשם המליץ לעשות.

דוד חודק הוא משפטן בכיר, מוערך מאוד. חוות-הדעת המשפטיות שלו, כמו מבטה של הלנה, יכולות לשלח אוניות או להשאיר אותן בנמל. אך איזה קהל חסידים יש לחודק שייענה לקריאתו לאחוז בנשק חם? למי מעורכי הדין והמתמחים הסרים למרותו במשרד יש פוטנציאל אלים?

הכול מבינים שאין ולא תהיה "אפשרות ממשית" שמישהו ששמע את חודק אומר שהוא באופן אישי היה עושה שימוש בנשק נגד דיקטטורה, יקום בשל הדברים האלה ויירה ביריביו הפוליטיים.

החקירה תיצור רושם שהפרקליטות מאוזנת, חוקרת התבטאויות חמורות משמאל כשם שהיא חוקרת דברי הסתה מימין. בכך תתרום אולי, לשעה לכל היותר, לאמון הציבור בפרקליטות. בינתיים החקירה תספק את הציבור ותשתיק את הדיון האמיתי והנוקב שצריך להיות בדברים הפסולים והמקוממים של חודק על שימוש בנשק חם כדרך להכריע מחלוקת במשפט קונסטיטוציוני.

החקירה תבוא במקום הדיון בשדה הציבורי. היא תדחה את הבירור במישור המשמעתי, תגן על חודק מפני לחץ מהסביבה החברתית, המקצועית והכלכלית. מי שמדבר בצורה אלימה - מוקצה מהמחנה וננזף, אך מי שגוררים אותו לחקירה במשטרה על התבטאויותיו הפוליטיות - הופך לקדוש מעונה, שהמחנה מרגיש צורך לתמוך בו ולהזדהות עמו.

אבן שזורקים לבאר

כפי שכבר הורגלנו, יבוא יום עמוס חדשות, כשהעניין הציבורי יתמקד באירוע אחר, ובערב תצא הודעה רפה שתבשר כי התיק נגד חודק נסגר. בשאיפה, יפרסמו את ההודעה הזו יחד עם הודעה על סגירת תיק שיהיה "תמונת ראי" שלו, על התבטאות חמורה שנשמעה מימין כלפי שמאל.

כולם יודעים על הסגירה כבר עכשיו, כי את מבחן "האפשרות הממשית" כולם מכירים, ומבינים מדוע הוא הוכנס לחוק: כדי להגן על חופש הביטוי ולעצור את ההידרדרות במדרון החלקלק, שבראשו איסור על ביטויים במעטפת האלימות, ובתחתיתו סתימת פיות של ממש.

עם סגירת התיק יחזור הכעס הציבורי מימין, אך תתווסף לו בת-קול שתבוא משמאל: "מה אתם רוצים? הוא נחקר וזוכה". אבן שזורקים עכשיו לבאר, מתיזה עלינו אגלי מים רעננים לדקה, אך יבוא היום שבו יתברר נזקה של השלכת האבן, ולא יהיה מי שיוציאה מהמעמקים.

נזכיר מושכלות יסוד: תכליתה הלגיטימית היחידה של חקירה פלילית היא בירור עובדתי, כשיש חשד לעבירה, שיש אפשרות שתביא להעמדה לדין. אסור לפתוח בחקירה כשיודעים שגם אם כל החשדות יתאמתו בחקירה, החשוד לא יועמד לדין. חקירה אינה עונש ואינה אחת הדרכים לצינונו של שיח ציבורי לוהט מדי.

כך בדרך-כלל, ובפרט כשהחריש הפעם נעשה על גבו של איש משפט שבעברו זכויות רבות: שכשהמדינה הייתה בסכנה קיומית השליך את נפשו מנגד להושיע, ועל כך עוטר בעיטור השני בחשיבותו מאלה שהמדינה יודעת להעניק לגיבורים שלחמו על קיומה והגנתה.

לא לכל אחד יש בעברו גבורת נעורים שהוא יכול לבייש באומרו דברים חמורים ומקוממים יובל שנים אחר-כך. גם זה יהיה שיקול, שצריך להיות ברור כבר עכשיו, להימנע מלהביא את חודק לדין. נכון, המדינה בנוקדנותה כבר העמידה לדין גם בעל עיטור גבורה על-פי תזה חדשנית כלשהי, ונלחמה נגדו גם כשיצא זכאי שוב ושוב, אבל כולנו חשבנו שהחכמנו מאז.

לא מתקנים עוול בעוול

איני מפחית לרגע אחד מחומרת הדברים שאמר חודק, מהגינוי שאני מגנה אותם ומהחשש שלי מהאווירה שהם יוצרים. אך הפיכתו לחשוד בפלילים אינה דרך להילחם בו ובאמירותיו. האיש שביצע "מעשה גבורה במילוי תפקיד קרבי תוך חירוף-נפש", הפך באחת לחשוד, נפתח לו רישום פלילי, שלא במהרה יימחק. מן הסתם הוא מחויב לדווח על כך לגורמים שונים עמם הוא בקשר בארץ ובחו"ל.

איני יודע מה קרה בדיוק ביחידת המשטרה שחקרה את חודק: האם פטר אותו קצין משטרה מהחובה למתן טביעות אצבע ולהיות מצולם כחשוד, אם לאו. נכון, חיים ומוות, תהילה והשפלה - הכול בידי הלשון. אבל יש בעולם גם חמלה, גם הכרת תודה וגם מתינות וריסון בהפעלת הסמכות.

ואל תאמרו: "אבל את ההוא חקרו, ואת ההיא העמידו לדין". לא מתקנים עוול בעוול. לא חייבים להמשיך וללכת על-פי טעויות העבר.

איני מקנא כלל במי שקיבל את ההחלטה לחקור את חודק. הלחץ מסביב "לעשות משהו" היה גדול. השיח הציבורי אלים מאוד ומסוכן. אנחנו עדים לתהליך נורא שבו הרעיון של מעשי אלימות אידאולוגיים ואף של מלחמת אזרחים חוזר שוב ושוב בשיח הציבורי, עד שיש חשש שיתרגלו לראותו כחלק מהאפשרויות הפתוחות לקבלת הכרעות בחברה שלנו.

ראש הממשלה נמצא בסכנה משמעותית, שכן הוא-גופו וענייניו האישיים מוצגים כסיבה לכל התהליכים שנטען שיביאו לסופן הבלתי הפיך של חרויותינו. המפגינים נגד התיקונים החוקתיים מוצגים כאויבי המדינה וחשופים לאלימות תדירה, שעלולה להתפתח כל רגע לפגיעה בנפש מצד אנשים מוסתים, וכבר היו דברים מעולם.

נוכח החשש שהמצב יידרדר, והנבואות יגשימו את עצמן, ברור הפיתוי להגיד "חקרנו, עצרנו, שפטנו". החלטה לחקור לא זוכה כמעט לביקורת, והימנעות מחקירה משחררת את חרצובות לשונם של כמה דוברים זועמים. אם חלילה יקרה אסון, הפתיחה בחקירה תשמש למערכת האכיפה כדוגמה לכך שהפעם נלחמה בהסתה במועד.

אף על-פי כן, צריך לזכור שלא בכל הצרות של המדינה והחברה יודע המשפט הפלילי לטפל. החקירה הפלילית היא המקל הגדול והכבד ביותר שהמדינה אוחזת כלפי אזרחיה. לכן, המקל הזה גם מסורבל בפעולתו, והוא מוגבל - בצדק - בסייגים ובמגבלות. הוא לא הכלי היעיל כדי לתחום את גבולות הביטוי בשעת מתח שכזו.

לא רק בעליונות המשפט נבחנת דמוקרטיה במדינה, וגם לא רק בעיקרון ש"הרוב קובע", אלא גם - ואולי בעיקר - בחופש הביטוי השורר בה.

עוד כתבות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מחריפות הירידות בוול סטריט; איליי לילי מזנקת ב-7%, טסלה יורדת ב-5%

דאו ג'ונס יורד ב-1% ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה יורדת ● הביטקוין יורד ב-3%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12% ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● אמזון ו-AMD יפרסמו את תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים