גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפורמת כוח, כבוד וכסף: הכתם הכי בולט במהפכה המשפטית

עוד בטרם הוקמה, נראה כי הממשלה בעיקר מנסה להעביר חוקים בתחום המשפט על-מנת להיטיב עם ראשיה ● דוגמה טובה לכך היא ניסיונות ההכשרה הבלתי פוסקים של דרעי לשר, למרות הרשעתו בפלילים ● זו המשילות בה מתהדרת הקואליציה כשהיא מדברת על רפורמת המשפט?

אריה דרעי / צילום: Associated Press, Amir Cohen
אריה דרעי / צילום: Associated Press, Amir Cohen

מאז תוצאות הבחירות (ולמעשה עוד קודם לכן), נראה כי הקואליציה עושה כל שביכולתה על-מנת שלא נתמוך ברפורמה המשפטית. עוד לפני שהוקמה הממשלה, עוד לפני שנקבע דבר - הקואליציה העבירה תיקון לחוק יסוד: הממשלה. מטרת התיקון הייתה להכשיר את אריה דרעי לכהן כשר בממשלה חרף הרשעתו הטרייה בפלילים. הצעת החוק שהוגשה על-ידי ח"כ משה ארבל מש"ס הוצגה כאילו היא מבהירה את המצב המשפטי בעניין האפשרות של אדם שנגזר עליו מאסר על-תנאי לכהן כשר - זאת למרות שהיה ברור לכל בר-דעת שלא מדובר בתיקון מבהיר.

הצעת החוק לא הזכירה את דרעי ולו במילה, אבל אין ספק שהיא נתפרה למידותיו כדי לחלץ אותו מגזר הדין בעניינו, אשר התקבל לאחר שיו"ר ש"ס בעצמו הסכים לו וביקש מבית המשפט שיאמץ את הסדר הטיעון.

לא אחזור על כל תרגילי דרעי, אבל אציין כי הוא חתם על הסדר הטיעון, במסגרתו הוסכם כי ייגזר עליו מאסר על-תנאי, התפטר מן הכנסת כדי שבית המשפט לא יצטרך לדון אם דבק קלון במעשיו המונע ממנו לכהן כשר, ואז רגע לאחר השבעת הכנסת החדשה - מיהר לדרוש את שינוי חוק יסוד: הממשלה, כך שיו"ר ועדת הבחירות לא יוכל לדון בשאלת הקלון.

מדובר בחקיקת חוק יסוד שכל מטרתה לסייע ליו"ר מפלגה שהורשע (שוב) בפלילים, על-פי הודאתו, וכעת המפלגה שלו מנצלת את הכוח הפוליטי שלה כדי לשנות את חוקי המשחק, כאשר דרעי מציב את חקיקת חוק היסוד הזה כתנאי מקדים להקמת הממשלה - אין פסול מכך. אין בזוי מכך. אין דוחה מכך.

הכשרה, בכל מחיר

כדי להכשיר את המהלך הפרסונלי הזה - הוזעקו אינטלקטואלים מן הימין לטעון כי קלון הוא מושג חברתי ולא משפטי. על-פי אסכולה זו, הציבור הוא זה שצריך להכריע אם אדם ראוי לכהן בכנסת או בממשלה, ואין מקום לבית המשפט או ליו"ר ועדת הבחירות לקבוע אם דבק קלון במעשיו, ובכך לחסום אותו.

זו עמדה לגיטימית, ואפשר לדון אודותיה. הדעה הזו הוצגה בדיונים על חקיקת החוק, אבל זה פשוט לא מה שנעשה כאן. סעיף הקלון לא בוטל אלא פשוט הותאם פרסונלית למצבו המשפטי של דרעי. בין לבין חברי הכנסת האשימו את היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, שבגללה הוצרך תיקון החוק הזה, בשל הרדיפה נגד יו"ר ש"ס לכאורה.

מעניין, כי אני לתומי האמנתי לדברי ההסבר של הצעת החוק, שבסך-הכול מדובר בתיקון חקיקתי שנועד להבהיר את כוונת המחוקק המקורית, ושאין לדרעי שום קשר לחקיקה הזו.

טוב, החקיקה עברה. דרעי מונה לשר. לא סתם לשר, אלא גם לשר הבריאות וגם לשר הפנים. כי אם כבר, אז כבר. הכול מהמקפצה. כדי להרגיע את בג"ץ, שלח דרעי מסרים שהוא יהיה הגורם הממתן בממשלה, ומוטב להכיל את מינויו מאשר לקבל רפורמה משפטית רדיקלית כפי שמציעות יתר השותפות הקואליציוניות. לאחר הדיון בבג"ץ, וכשדרעי הבין שכלתה אליו הרעה - הוא החל לשלוח איומים ברורים נגד שופטי בג"ץ על כוונתם המסתמנת לפסול אותו.

בג"ץ אכן פסל את מינויו של דרעי לשר. האחרון חשב וחשב מה לעשות, הרי לא יכול להיות שהוא לא יכהן כשר. לאחר שדנו בשאלה מיטב המוחות, הוגשה הצעת חוק החתומה על-ידי עשרות חברי כנסת מן הקואליציה, שמתקנת שוב את חוק יסוד: הממשלה. זה נוסח התיקון: "לא תהיה ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או הנובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה, למעט עמידת המינוי בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 6".

ובמילים פשוטות - בית המשפט רק יצטרך לבדוק האם מונה לשר אדם שלא עומד בתנאי הכשירות הטכניים שקבע המחוקק בפירוש (לאחר שכזכור תוקנו תנאי הכשירות כך שלא יחולו על דרעי).

דברי ההסבר של תיקון חוק היסוד מיתממים אפילו יותר מדברי ההסבר של תיקון חוק היסוד הקודם. גם הפעם שמו של דרעי או פסק הדין בעניינו לא הוזכרו כלל בדברי ההסבר: "סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלה שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת הלכת דרעי-פנחסי אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול-דעתו של בית המשפט".

דברי ההסבר להצעת החוק מוסיפים כי "ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן, נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול-הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר - במעשה או במחדל".

מדובר באוסף של קשקושים, ואין כל ספק שגם הכותב אותם ידע זאת. הלכת דרעי-פנחסי שנקבעה על-ידי בית המשפט העליון קבעה כי גם כאשר אדם כשיר על-פי חוק לכהן כשר, עדיין חובה על ראש הממשלה לבחון האם מדובר במינוי סביר, ואם מדובר במינוי בלתי סביר באורח קיצוני - בג"ץ יכול לכפות את פיטוריו.

חלום הימין ושברו

ובחזרה לרפורמה במערכת המשפט. אתם ודאי זוכרים שבמסגרת הרפורמה הוצע לקבוע בחוק יסוד: השפיטה כי בית המשפט לא ישתמש בעילת הסבירות כדי לבטל החלטות מינהליות. הלכת דרעי-פנחסי היא בסך-הכול יישום של עילת הסבירות.

אם מבטלים את עילת הסבירות, למה צריך לבטל גם באופן ספציפי בחוק יסוד את הלכת דרעי-פנחסי שאמורה להתבטל ממילא? אלא ברור שעשרות חברי הכנסת שחתמו על הצעת החוק לא באמת מעוניינים לבטל את הלכת דרעי-פנחסי, אלא להתגבר גם על טענת "ההשתק השיפוטי" או על כל טענה בעולם שתיטען בעניינו של דרעי. אפשר פשוט לקרוא לחוק הזה "חוק יסוד דרעי יהיה שר הבריאות ושר הפנים, על אפכם ועל חמתכם".

כך מוכתמת הרפורמה המשפטית. זו המשילות בה מתהדרת הממשלה הזו? בין לבין, מועלות הצעות חוק כמו זו של ח"כ עמית הלוי, המאפשרות לנבחר ציבור לקבל תרומות לצרכים משפטיים שלו, של אשתו ושל ילדיו הסמוכים על שולחנו. באורח פלא ממש, הצעת חוק זו עולה כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נזקק להחזיר 270 אלף דולר לעזבונו של בן-דודו שקיבל ממנו, על-פי פסיקת בג"ץ, בניגוד לחוק.

ראש הממשלה הגיש בקשה לקיום דיון נוסף בבג"ץ. לאחר שהיא נדחתה, הוא הגיש בקשה למתן ארכה של 120 יום לצורך מימוש פסק הדין "עקב הנסיבות". בג"ץ קיבל את בקשתו, והופ - מוגשת הצעת החוק שלמעשה תכשיר בדיעבד את הכסף שבג"ץ קבע כי התקבל בניגוד לדין.

מחנה הימין קיבל הזדמנות פז להסדיר מחדש את יחסי הכוחות בין הרשויות. עד כה נראה שהוא בעיקר מממש את דוקטרינת שלושת הכ"פים של שר התרבות מיקי זוהר - כוח, כבוד וכסף. בזמנו, זוהר טען כי דבריו נחתכו והוצאו מהקשרם. דא עקא, הרפורמה המתגבשת מיישמת במדויק את שלושת הכ"פים.

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם