גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכירת חיסול: שלוש עסקאות מהשבועיים האחרונים מסמלות את העידן החדש בהייטק

איגוואזיו נחשבה לדבר הבא בתחום הבינה המלאכותית אך נמכרה בסכום נמוך ● שורת חברות סייבר מבטיחות נעלמו מהרדאר ● ובענף טכנולוגיות הפרסום אפילו רווחיות לא מספיקה ● המשקיעים מרעננים את הפורטפוליו, ומנקים את הסטארט־אפים שקנו, גם במחיר אובדן רווחים

העידן החדש בהייטק: מכירת חיסול / צילום: Shutterstock
העידן החדש בהייטק: מכירת חיסול / צילום: Shutterstock

זמנים קשים דורשים צעדים קשים: במחצית השנה האחרונה מאז החלו המשקיעים בהייטק לצמצם באופן משמעותי את הזרמת ההון לחברות הפורטפוליו שלהן, הן פתחו במקביל גם בתהליכי מכירה מואצת של חברות פורטפוליו. על המוקד: חברות ותיקות שלא הצליחו לכבוש נתחי שוק, או שלא השכילו לצמוח ולייצר פוטנציאל להחזר גדול על ההשקעה.

ענקית ההשקעות אמונדי מפסיקה את שיווק קרנות הסל בישראל
מפסידה למיקרוסופט במגרש הביתי: גוגל ב"מצב חירום", ויש לה סיבות טובות לחשוש
"אף אחת לא חסינה": המשקיעים האקטיביסטיים נערכים להסתער על מניות הטכנולוגיה

במקביל, יותר ויותר בנקאי השקעות מרחיבים את פעילותם בישראל בימים האחרונים על מנת לאתר הזדמנויות רכישה שכאלה. בין הבנקים שהגבירו נוכחות ניתן לציין את לנדמרק, מואליס, וויליאם בלייר, אופנהיימר וסנסה.

משקיעי ההייטק מנצלים את התקופה ל"ניקוי שולחן" בקרב חברות הפורטפוליו ממספר סיבות: ראשית, המשך השקעה בחברות הלא מובילות עלול לדלל אותם עוד יותר סביב שולחן המשקיעים. הם מעדיפים לממש את אחזקותיהם במזומן ולהעביר אותו הלאה אל המשקיעים שלהם. שנית, הם מעוניינים לפנות זמן ומאמץ לדור הבא של החברות המבטיחות. כך, חברות שנוסעות על הכביש זמן רב ולא הגיעו רחוק, נדרשות לפנות מקומן עבור חברות צעירות יותר בעלות סיכוי רב יותר.

בעלי המניות הוותיקים שעייפו מהזרמת עוד ועוד כסף מבקשים לפנות מקום לדבר הבא, ולקוות שלצוות הקיים יימצא בית חם במקום אחר, גם במחיר אובדן רווחים או פשרה בדמות החזר על ההשקעה. ברוב המקרים מדובר באינטרסים חופפים: חברות זרות מחפשות צוותים טכנולוגים מובילים, מוצרים איכותיים, ומרכזי פעילות מחוץ לארה"ב אליהם יוכלו להעביר הכנסות ורווחים, לא פעם בשל שיקולי מס.

1

התחרות עם הענקיות דחקה את הסטארט־אפים

באמצע העשור הקודם, כאשר כמה משקיעי צמרת דוגמת הקרנות JVP, פיטנגו, ורייזון, ומאגמה (שכבר התפרקה מאז) ישבה סביב שולחן המשקיעים של איגוואזיו, העתיד נראה ורוד. איגוואזיו רכבה על הצמא הגדול של המשקיעים והשוק לטכנולוגיה שתסייע לארגונים להטמיע מערכות מבוססות בינה מלאכותית בצורה קלה ומהירה, ולנטר את ביצועיהן שימוש בקוד פתוח. החברה הישראלית סיפקה ללקוחות את האפשרות להקים על כל אחד משירותי הענן שהם צורכים - כמו אלה של אמזון, מיקרוסופט וגוגל - מערכות AI מתוחכמות, ומכיוון שכך גם היוותה מעין מטרה לרכישה על ידי כל אחת מענקיות אלה.

 

אולי זה מה שהביא את המשקיעים להשקיע בחברה 81.7 מיליון דולר, כך לפי חברת המחקר PitchBook. חברת המחקר אף חושפת כי איגוואזיו גייסה בשנת 2020 סיבוב הון גדול בהיקף 24 מיליון דולר באמצעות הלוואה המירה - הלוואה במזומן כעת בתמורה למניות של הלווה בסיבובים הבאים - שהקנתה לה שווי אדיר של 167.6 מיליון דולר אחרי הכסף.

במשך השנים פרסמה איגוואזיו מספר הודעות לעיתונות שהעידו על שותפות נאמנה עם ענקיות כמו מערכת הענן של סמסונג או במערכות האחסון של נטאפ. טיב העסקאות וההכנסות הצפויות לא פורסמו, אך בכיר בשוק שמכיר את החברה היטב טען כי הכנסות איגוואזיו בפועל מעולם לא חצו את רף 10 מיליון הדולר. כלומר, החברה התקשתה להראות צמיחה לאורך זמן ולהצדיק את השווי הגדול אותו קיבלה לפני שלוש שנים. בחברה לא הגיבו לפניות גלובס.

שינויים מהירים בשוק הביאו לחילופי דורות טכנולוגים מהירים ולצפיפות גדולה יותר בשוק תחרותי ממילא: תחום האחסון למוצרי AI עבר סחרור, ואליו נכנסה גם ווקה הישראלית, בעוד שבעולם שירותי ניטור הבינה המלאכותית בזמן אמת התבלטו חברות כגון Fiddler ו-Datarobot שהצליחו לגייס בשנה האחרונה מאות מיליוני דולרים ולהפוך לחדי קרן. בינתיים, החלו הענקיות, דוגמת גוגל, אמזון ומיקרוסופט להציע יותר ויותר שירותים משלימים בעצמם, שדחקו הצידה את הסטארט־אפים.

בחודש שעבר, נמכרה בסופו של דבר החברה הישראלית ב-50 מיליון דולר. הרוכשת לא הייתה סמסונג, נטאפ, גוגל, אמזון או דל, אלא פירמת הייעוץ מקינזי שזיהתה הזדמנות להרחיב את ההיצע שלה בתחום התוכנה הארגונית. חברת המחקר PitchBook סימנה את הרכישה כאחת מתוך גל של קונסולודציה בשוק הבינה המלאכותית. "איגוואזיו לא הצליחה להגדיל את השווי שלה לזה שקיבלה ב-2010", נכתב בדיווח. "הצמיחה של החברה הייתה נמוכה גם במונחים של גיוס עובדים במהלך שלוש השנים האחרונות. בין הגורמים לכך, העובדה ששוק מוצרי הבינה המלאכותית לארגונים נותר יחסית קטן ב־2022, ועמד על 6.7 מיליארד דולר, תוך שהוא חווה מחסור בלקוחות המתמחים בתחום ה- AI ותחרות גוברת מצד ענקיות הענן".

2

תעשיית הסייבר שנעלמה מהרדאר

באמצע העשור החולף צצו זו אחר זו חברות סייבר בקטגוריה חדשה שנחשבה אז מפתיעה ומתוחכמת: תחת הכותרת "הטעיית תוקפים" (Deception) גייסו חברות ישראליות כמו אילוסיב נטוורקס, טראפ אקס, סימטריה ומינרבה לאבס עשרות מיליוני דולרים כחלק ממה שנחשב לטרנד המבטיח הבא בסייבר. אלא שמאז ירדה קרנו של התחום: חברות בתחום ההטעייה לא הצליחו להוכיח שהן מסוגלות לבנות עסק משלהן, אלא להציע השלמה למוצרי סייבר אחרים.

סימטריה שהייתה לחברה הישראלית הראשונה שגייסה כסף במאיץ הסטארט־אפים היוקרתי Y Combinator של מייסד Open AI סם אלטמן, נמכרה ללא רווח למשקיעים, מבלי שהרוכשת עשתה שימוש בטכנולוגיה שלה. טראפ אקס שבין משקיעיה גם BRM, נמכרה במחצית הסכום שהושקע בה; ומינרבה וגארדיקור החליטו לצאת לפיבוט ולעבור למוצר אחר.

נכון לשנה שעברה, נותרה אילוסיב נטוורקס (Illusive Networks) - חברה שהוקמה בין השאר בחממת Team8 ובין חברי ההנהלה שלה ניתן למצוא את מפקד 8200 לשעבר נדב צפריר ויובל שחר - כשחקנית העצמאית האחרונה בענף. המשקיעים באילוסיב ציפו לה עתיד מזהיר: גורלה היה יכול להיות כזה של המתחרה האמריקאית הגדולה Attivo, שנמכרה מוקדם יותר השנה לסנטינל וואן הישראלית תמורת חצי מיליארד דולר. שתי החברות הובילו התרחבות גם לעולמות אחרים כמו ניהול זהויות אך במבחן הזמן התקשו להישאר עצמאיות.

אלא שלפני כחודש נרכשה אחרונת החברות העצמאיות בשוק, אילוסיב הישראלית, וגורלה היה שונה מזה של אטיבו. כל המקורבים לעסקה הודו שהיא "טובה לכולם", אך בה בעת סירבו להסגיר את הסכום בו נרכשה החברה הישראלית שגייסה מאז 2015 סכום של 57 מיליון דולר. על פי חברת המחקר IVC, נמכרה החברה ב-125 מיליון דולר, מה שמספק החזר מוגבל ביותר למשקיעים. על מנת להשתמש ביתרונות של מוצר כגון זה מעדיפים מנכלי אבטחות המידע בארגונים לקבל חבילה הכוללת ערכת מוצרים שלמה מענקיות סייבר, כגון פאלו אלטו נטוורקס, מיקרוסופט, קראוד סטרייק או סנטינל וואן.

3

לפעמים להיות רווחי זה לא מספיק

חברת ג'ינג (Jeeng) נמכרה בחודש שעבר ב־100 מיליון דולר לאופן ווב, חברת טכנולוגיות הפרסום הישראלית, בעסקה שרובה במניות של הרוכשת. זו עסקה רווחית מאוד כיוון שהחברה גייסה לאורך 13 שנות קיומה רק מיליון דולר והחזירה כבר את כל ההלוואות שנטלה. ג'ינג היא דוגמה לחברה רווחית כבר שנים רבות שהתקשתה לצמוח בנוף של ענקיות.

החברה פיתחה טכנולוגיה המשלבת פרסומות בדיוורי דוא"ל של אתרי חדשות, וסבלה מהתדמית הנמוכה לה זוכה תחום טכנולוגיות הפרסום (adtech) - ועוד כזו שפועלת בשוק אתרי החדשות. ולמרות זאת, המשקיעים בה, מאבריק, למשל, שנכנסה לאחר סיבוב של ירידת ערך בחברה החזירה פי 6־8 על השקעתה, והקרנות באטרי ואינסייט זכו גם הן למכפיל שמתקרב לזה. אריה מרגי, בעברו איש אם סיסטמס של דב מורן, ומייסד החברה הכניס גם הוא מיליוני דולרים מהמכירה.

עוד כתבות

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה