"אף אחת לא חסינה": המשקיעים האקטיביסטיים נערכים להסתער על מניות הטכנולוגיה

בעקבות הצניחה במחירי המניות, משקיעים אקטיביסטיים שחיפשו עד כה אחר חברות טכנולוגיה קטנות ובינוניות, מכוונים כעת ליעדים גדולים יותר • בין היעדים ניתן למצוא את סיילספורס וגוגל

המשקיעים מכוונים ליעדים משמעותיים יותר / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
המשקיעים מכוונים ליעדים משמעותיים יותר / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

במהלך 2022 מניותיהן של גדולות הטכנולוגיה נפגעו קשות, וכעת מוצאות את עצמן במרכז תשומת הלב של משקיעים אקטיביסטיים שרואים בירידת המחירים הזדמנות כניסה אטרקטיבית.

אחת ממנהלות קרנות הסל הגדולות באירופה מפסיקה את פעילותה בתחום בישראל 
מפסידה למיקרוסופט במגרש הביתי: גוגל ב"מצב חירום", ויש לה סיבות טובות לחשוש | WSJ 
מייסד האת'ריום מסביר: כך נפלו "המשקיעים המשוכללים ביותר על הפלנטה" | ראיון

קבוצה של משקיעים מיליארדרים צופה מהצד בצניחת המניות, בצמיחה המתרופפת ובפיטורים המאסיביים. הם ממתינים לרגע הנכון לכניסה מהירה, נקיטת פעולות קיצוניות להעלאת המניות, ולמכירה ברווח משמעותי. והם מכוונים לכמה מהשמות הגדולים בתעשייה, בהם אלפאבית (גוגל)  וסיילספורס .

ככל שהמניות צוללות, כך פעילות המשקיעים עולה מדרגה. דיוויד לרקר, מומחה לממשל תאגידי מאוניברסיטת סטנפורד מכנה זאת "הוראות המשחק הסטנדרטיות" של אקטיביזם תאגידי. "כשהמחירים יורדים, זה טבעי לחפש ערך ושינויים אסטרטגיים. אבל אם בעבר היה מדובר במטרות קטנות או בינוניות, היום אנחנו בעולם מעט אחר, שכולל חברות גדולות יותר שנבדקות, ואת היכולת להשיג יותר מושבים במועצת המנהלים", אמר.

אתר MarketWatch ציטט מנכ"ל של חברת טכנולוגיה הנסחרת בבורסה והתמודדה לאחרונה עם פעולות שכאלה: "אף אחד לא חסין. אנחנו נראה עוד מזה, בהתחשב בתנודות בשוק" אמר. "משקיעים אקטיביסטיים טובים בקביעת הערכות בחסר, ויודעים כיצד ניתן לתקן זאת במספר מהלכים בודדים".

המנכ"ל, שביקש לא להזדהות על מנת לדבר בחופשיות, הוסיף כי "ככל שהפירמה האקטיבית גדולה יותר, כך היא יכולה להשקיע יותר ביעד. וזה מותאם לחברות גדולות יותר".

ברט טיילור, מנכ"ל סיילספורס, פרש לאחרונה ברקע צניחה של 22% במניית החברה במהלך השנה האחרונה. בשבוע שעבר נוספו לחברה שלושה חברי דירקטוריון חדשים על רקע פעילות של קבוצות השקעות אקטיבית. לאחת הקבוצות, קרן הגידור ValueAct Capital, הייתה גם השפעה אסטרטגית משמעותית על שינויים ב-Adobe ובמיקרוסופט.

אתמול (ד') הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי עוד משקיע אקטיבי נוסף למניות של סיילספורס. על פי הדיווח, Third Point רכשה נתח מחברת התוכנה.

אם זה לא מספיק, סיילספורס מתמודדת עם לחץ מצד קרן הגידור Elliott Investment Management, אשר מחזיקה על פי הדיווחים במיליארדי דולרים של סיילספורס, וצפויה למנות מטעמה שורה של דירקטורים על רקע האטה בצמיחה ופיטורי 1,900 עובדים. קרן אליוט רכשה במהלך השנים האחרונות נתח גם מפייפאל, פינטרסט, AT&T וגם מטוויטר, טרם נרכשה על ידי אילון מאסק.