גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזו חברת ביטוח מובילה בשירות ומי מצטיינת בפנסיה ובגמל?

רשות שוק ההון מפרסמת את מדד השירות לשנת 2022 בתחומי הביטוח והחיסכון הפנסיוני ● מי משלמת תביעות הכי מהר, והיכן הסיכוי שהתביעה שלכם תדחה גדול יותר? היכן יענו לכם בזמן הקצר ביותר, ונגד מי התלוננתם הכי הרבה?

חיסכון פנסיוני / אילוסטרציה: shutterstock
חיסכון פנסיוני / אילוסטרציה: shutterstock

את חברות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הפנסיה שלנו רובנו פוגשים פעם אחת - בעת רכישת הביטוח או הצטרפות למוצר החיסכון שלנו, ומקווים שלא נצטרך לפגוש שוב בעת תביעה. אבל מה קורה כשאירע מקרה או תאונה בגינם הצרכנים נאלצים לתבוע את חברת הביטוח או כשהגיע הזמן לצאת לפנסיה?

כמדי שנה, רשות שוק ההון פרסמה היום (ב') את מדד השירות של חברות הביטוח והחברות המנהלות, המהווה כלי חשוב בידי הלקוחות בבואם לבחור גוף מוסדי ממנו ירכשו מוצר ביטוח, פנסיה או חיסכון. מטרת מדד השירות היא הגברת השקיפות לציבור החוסכים והמבוטחים לצד הגברת התחרות בתחום השירות.

אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב?

את מירב התביעות מגישים הישראלים בשני מוצרים שנמצאים בתקופה האחרונה במוקד תשומת הלב - ביטוחי הרכב וביטוחי הבריאות. ביטוחי הרכב זכו להתייחסות תקשורתית אנפה בשל ההתייקרות המשמעותית שנרשמה בתחום, כשרוב הביטוחים (בעיקר ביטוחי רכב רכוש - מקיף וצד ג') התייקרו ביותר מ-30% ובחלק מהדגמים מדובר כבר על התייקרות של 40% בתוך שנה בלבד. עיקר ההתייקרות נובעת מעלייה במחירי החלפים, מזינוק במספר גנבות הרכב ומעלייה בשכיחות התאונות.

החברות שהציגו את הביצועים הטובים בתחום ביטוח רכב חובה היו השנה ביטוח חקלאי, שומרה, הפניקס ואילו בתחום ביטוח רכב רכוש היו אלה ליברה, ביטוח חקלאי ומגדל. נציין כי לחברות הקטנות יתרון כי מספר המבוטחים שלהם קטן יותר, לכן קל להן לתת שירות יותר מאשר לחברות הגדולות, ובאופן מסורתי הן מובילות את הדירוגים. בהיבט של שיעור תשלום התביעות ליברה היא מובילה ברכב חובה (ציון 99) לפני הפניקס והראל (98 כל אחת). מגדל היא החברה שזכתה לציון הגבוה ביותר במהירות הטיפול בתביעות (84) וביטוח חקלאי בזמן המענה הטלפוני (ציון 90). מי שנמצאות בתחתית הרשימה הם ביטוח ישיר (76) והפול שמעניק בעיקר ביטוחים לאופנועים (73) ושלמה (73). מנורה מבטחים שהצטיינה בשנה שעברה איבדה 7 נקודות השנה והתדרדרה למרכז הטבלה. הממוצע בענף רכב חובה עמד על 81, ירידה של שתי נקודות לעומת שנת 2021.

בביטוח רכב רכוש AIG וליברה מובילות בשיעור תשלום התביעות (95 ו-94 בהתאמה) והן גם המובילות במהירות הטיפול בתביעה עם ציון זהה של 90. גם כאן שלמה סוגרת את הטבלה עם ציון של 69 בלבד, ומעליה ווישור (76) ומנורה מבטחים והכשרה עם 77 כל אחת.

 

ברשות שוק ההון פרסמו יחד עם הציונים גם את היקפי התביעות בכל התחומים המפוקחים וכן את הסכומים ששילמו חברות הביטוח למבוטחים בגין אותן תביעות. בסך הכל הסתיים אשתקד הטיפול ב-790 אלף תביעות ביטוח, מתוכן 503 אלף בביטוח כללי, 274 אלף בביטוחי בריאות ו-13 אלף בביטוח חיים.

ביטוח רכב רכוש הוא הענף הנתבע ביותר, עם כ-430 אלף תביעות שהטיפול בהן הסתיים, עלייה של 24% לעומת שנת 2021, בגינן שילמו חברות הביטוח כ-8 מיליארד שקל בשנה שעברה, זינוק של 31% לעומת סך התשלום בסקטור זה בשנה שקדמה לה. פערים אלו מסבירים את הפסדי העתק שרושמות החברות בתחום מזה מספר רבעונים, ואת הצד שלהן בהתייקרות ביטוחי הרכב. במקביל, נרשם קיטון של 1% בתשלומים בגין ביטוח רכב חובה ואלה התסכמו אשתקד ב-4.65 מיליארד שקל. סך התשלומים בכל תחומי הפעילות עמד על כמעט 23 מיליארד שקל, לעומת כמעט 20 מיליארד שקל בשנת 2021, עלייה של כ-15%.

הקטנות מובילות בביטוחי בריאות

בתחום ביטוחי הבריאות, עיקר תשומת הלב נוגע לרפורמה שתיכנס לתוקפה לקראת סוף השנה ותעמיד במבחן רציני את הרווחיות של החברות מהתחום שהיה עד לאחרונה אולי הרווחי ביותר עבורן. בחוק ההסדרים נקבע כי חברות הביטוח ישלמו לקופות החולים בגין ניתוחים של לקוחות המבוטחים גם בביטוחי השב"ן (שירותי בריאות נוספים) של הקופות וגם בביטוח פרטי (למי שמחזיק בביטוח משלים שב"ן). הרפורמה הזו כל-כך משמעותית, עד שהיא הביאה לדחייה של רפורמה שהובילה רשות שוק ההון ועליה אבדו ברשות במשך יותר משנתיים.

גם כאן, מי שהובילו את הדירוג היו החברות הקטנות בתחום: AIG, ביטוח ישיר, איילון, שכל אחת מהן מחזיקה בפחות מ-5% מנתח השוק בעולם ביטוחי הבריאות, נתח שוק שמאפשר להן הקלות לדוגמה באפשרות להציע מבחר גדול של יותר רופאים. זאת במטרה להגביר את התחרות בתחום בו חברה אחת, הראל, שולטת על כ-40% מהשוק. בעוד הראל זכתה לציון משוקלל של 80, AIG קיבלה ציון של 84, בעיקר הודות להצטיינות בתחום הטיפול בתביעות (מהירות ושיעור תשלום). בתחום ביטוחי הבריאות את הציון הנמוך קיבלו במגדל לאחר שהחברה איבדה 5 נקודות לעומת השנה שעברה ומנורה מבטחים שאיבדה שלוש נקודות. כאן מדובר בציון ממוצע של 81, נקודה פחות מאשר ב-2021. 

תחום נוסף שכדאי לשים אליו לב לקראת חופשת הקיץ הממשמשת ובאה הוא זה של ביטוחי הנסיעות לחו"ל. כאן החברה המצטיינת היא דיויד שילד, המחזיקה במותג ביטוחי הנסיעות לחו"ל פספורטקארד, שנכון לשנת 2021 שלטה על 41% מביטוחים אלו. החברה זכתה לציון של 92 כשאחריה הפניקס (91) ו-AIG (89). דיויד שילד ו-AIG קיבלו ציון של 99 בתחום התביעות אך כשלו בזמני ההמתנה במוקד הטלפוני, בעוד הפניקס דווקא רשמה ציונים גבוהים בכל התחומים שמעבר לתביעות, למרות שגם בתביעות השיגה ציון של 95 שהינו גבוה מאוד.

מדד השירות בחברות הביטוח מורכב מחמישה רכיבים. תשלום תביעות (40% מהציון); שביעות רצון והמלצת לקוחות (30% מהציון) שמתבסס על סקרים שערכה הרשות בטלפון ובהודעות SMS; תלונות ציבור (15% מהציון), כלומר כמות הפניות שנפתחו נגד חברת הביטוח וכמות הפניות שבגינן ניתן סעד לפונה; זמני מענה במוקדי השירות (10% מהציון) וכן כלים דיגיטליים (5% מהציון) - האפשרות לבצע פעולות בצורה דיגיטלית ומידת שביעות הרצון מהשירותים הדיגיטליים.

מנורה מצטיינת בפנסיה, ילין לפידות בגמל

במקביל לבדיקת חברות הביטוח, רשות שוק ההון ערכה בדיקה דומה גם בחברות המנהלות קרנות פנסיה וקופות גמל (לרבות כמובן קרנות השתלמות). כאן התבסס הציון על שביעות רצון והמלצת לקוחות (65%); תלונות ציבור (20%); זמני מענה טלפוני (10%) ושביעות רצון משימוש דיגיטלי (5%).

הגופים שהציגו את הביצועים הטובים לפי המוצרים השונים הם - בתחום הפנסיה: מנורה מבטחים פנסיה וגמל והפניקס, עם ציונים של 81 ו-80. מנורה מבטחים היא קרן הפנסיה הגדולה בישראל והיא קיבלה את הציון הטוב ביותר ברוב הקטגוריות שנבדקו על ידי רשות שוק ההון. היא גם עשתה את השיפור הטוב ביותר - 5 נקודות לעומת המדד של שנת 2021, ויחד איתה רשמה שיפור גם חברת הפנסיה של אלטשולר שחם שעלתה בשלוש נקודות.

בתחום קופות הגמל המצטיין הוא ילין לפידות עם ציון של 90. עבור בית ההשקעות זו השנה התשיעית ברציפות שהוא זוכה במקום הראשון במדד קופות הגמל. נציין כי ילין לפידות זכה גם במקום הראשון במדד הפנדינג (יכולת קליטת כספי החוסכים) של רשות שוק ההון שפורסם לפני כחודשיים. גם מנורה מבטחים הצטיינה במדד זה, הן בפנסיה והן בגמל.

ברשות שוק ההון ציינו כי על אף הירידות בשוק ההון בשנת 2022, רמת השירות של קרנות הפנסיה שמרה על יציבות ואילו רמת השירות בקופות הגמל אף עלתה לעומת 2021. (ירידה של נקודה אחת לציון ממוצע של 77) ואילו רמת השירות בקופות הגמל אף עלתה לעומת 2021, מ-75 ל-78.

עמית גל, הממונה (בפועל) על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אמר עם פרסום המדד כי "רשות שוק ההון מציבה את המבוטח במרכז ומקדמת בכלים שונים התנהלות הוגנת מצד חברות הביטוח והגופים המוסדיים שתאפשר למבוטח קבלת החלטות מושכלות ומימוש זכויות ברמה גבוהה. מדד השירות מהווה תמריץ אפקטיבי לשיפור השירות והגברת התחרות לטובת הצרכן ואנחנו רואים את זה בא לידי ביטוי בשנים האחרונות. הרשות ממשיכה לפעול במטרה לשפר את רמת השירות הניתן על ידי חברות הביטוח והגופים המוסדיים".

עוד כתבות

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה מעורבת בוול סטריט; מניות השבבים צוללות

הנאסד"ק יורד ב-0.4% ● AMD וסופר מיקרו צוללות בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט יורדים במעל ל-1% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.