גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אל תסתנוורו מהריבית על העו"ש: איזה בנק מציע את הפיקדון הטוב ביותר?

הלחץ הרגולטורי אמנם הביא את הבנקים להציע ריביות על העו"ש, אך ההטבות מוגבלות לסכומים קטנים מאוד שיניבו לכל היותר מאות שקלים בשנה ● במקביל, דווקא אפיק הפיקדונות מציע ריבית כפולה ואף יותר מכך, ומסוגל להציג רווחים נאים ● כתבה שלישית בסדרה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"יותר טוב מכלום", היא אחת מאמרות השפר האהובות על מי שמסתפק במועט. ואכן, יותר מ־400 מיליארד השקלים של הציבור שנמצאים כיום בחשבונות עו"ש שאינם מניבים ריבית מלמדים עד כמה שחקה האינפלציה הגבוהה את הכסף של הישראלים בשנה האחרונה.

התחרות בין הבנקים מגיעה להלוואה הכי יקרה: כמה תשלמו על המינוס? | כתבה ראשונה בסדרה
התחרות על המשכנתאות: באילו בנקים תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכל מסלול?| כתבה שניה בסדרה

בשבועיים שחלפו מאז שיחת הנזיפה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון במנכ"לי הבנקים, החלו האחרונים להציע ריבית על יתרת הזכות בעו"ש. מדובר בצעדים שאפשר לברך עליהם, אולם משם ועד להטבה משמעותית לחוסכים, הדרך עוד ארוכה.

לאומי  היה הראשון שהציע 1% על ריבית זכות של עד 10 אלף שקל, כך שהסכום המקסימלי שיכול היה לקוח זכאי לקבל עמד על 100 שקל בשנה. דיסקונט , באמצעות פייבוקס בו הוא מחזיק במחצית המניות, מיהר להציע 3% עם הגבלה של 20 אלף שקל בשנה. אל המשחק הצטרף בנק ירושלים עם 2.375% (על יתרת זכות של עד 20 אלף שקל).

גם מזרחי טפחות  פרסם הצעה משלו עם 2% עד 25 אלף שקל, הצעה שבלאומי מיהרו להשוות, כשמיד אחריהם גם הבינלאומי  פרסם הטבה משלו וזו מעניקה ריבית של בין 1.8% ל־2.2%, עם העדפה לנוטלי ההלוואות.

 

 

הבנקים שבחרו בגישה שונה

בפועלים  נקטו בדרך שונה, והרחיבו את מנגנון קיזוז ימי יתרת הזכות בעו"ש מימי המינוס, שיכול להביא לחיסכון שנתי של מאות שקלים. בפועלים הסבירו כי המוצר מיועד למאות אלפי לקוחות פרטיים הנמצאים בחלק מהחודש ביתרות זכות ובחלק אחר שלו ביתרות חובה ומקטין את הריבית המשולמת על יתרות החובה.

אולם כאן נמצאת נקודת התורפה של ההטבות שמציעים הבנקים, ומסתכמות במבט שנתי עבור רוב הלקוחות במאות בודדים של שקלים, הנעים בין 450 ל־600 שקל, כלומר בין 37.5 ל־50 שקל בחודש.

לצד הפועלים, בנק נוסף שבחר בגישה שונה הוא וואן זירו, שלא מציע ריבית על העו"ש, אך העלה משמעותית את הריבית שהוא מציע על פיקדון יומי נזיל, וזו עומדת כעת על 2.5%, ריבית גבוהה מזו שחלק מהבנקים מציעים למי שיסגור את הכסף לשלושה חודשים.

באותה פגישה מדוברת הבהיר הנגיד ירון למנכ"לי הבנקים כי עליהם לעודד באופן אקטיבי ומתמשך את הלקוחות בעלי יתרת עו"ש מעל רף מסוים להסטת כספים המוחזקים בעו"ש לאפיקים משתלמים יותר. זאת על ידי מיפוי האוכלוסיות הרלוונטיות, הצבת יעדים, ביצוע פניות יזומות ללקוחות באמצעות אפליקציות הבנק, מסרונים, שיחות טלפון, אתר האינטרנט ועוד.

אחד האפיקים האלו הוא הפיקדונות, שלמרות איחור בגלגול הריבית העולה לפיקדונות, התמסורת (שיעור הגלגול) בישראל היא מהגבוהות בעולם. מבדיקת גלובס עולה כי עבור הפקדה של 50 אלף שקל באופן דיגיטלי ההתמסורת למי שיסגור את הכסף לשנה אכן גבוהה והריבית המוצעת קרובה יחסית לזו של בנק ישראל, גם למי שיבחר בריבית קבועה.

הבינלאומי וירושלים , למשל, מציעים ריבית קבועה לשנה של 4.35% ואילו הפועלים (הריבית על הפיקדונות בבנק יתעדכנו ב-10 ביולי בשל איחוד המדרגות הסכומים, כך שלקוחות עם פיקדון קטן יקבלו כמו לקוחות עם פיקדון גדול) ולאומי מציעים 4.3%. וואן זירו, שמציע רק פיקדונות בריבית משתנה (פריים) מציע 4.5%, קצת מעל בנק ירושלים (4.4%). מיד לאחר מועד עדכון הריבית הקרוב, בוואן זירו צפויים להעלות את הריבית באפיק זה ל־4.75% לפחות, כאשר במידה ובנק ישראל יעלה את הריבית, גם זו של הבנק הדיגיטלי תעלה.

עם זאת, הריביות לטווחים קצרים יותר נמוכות, אך עדיפות מהצעת הבנקים על יתרת הזכות בעו"ש. לתקופה של שלושה חודשים בריבית משתנה תקבלו בבנקים בין 1.75% בדיסקונט ל־3.4% בירושלים, כשהאחרון מציע גם את הריבית הגבוהה ביותר למעדיפים ריבית משתנה ומציע באפיק זה כ־‏4%. גם כאן וואן זירו הוא השני בטבלה, וצפוי להעלות את הריבית החודש לכ־3.85%.

מרבית הבנקים הודיעו על קיזוז ריבית במינוס

לצד אפיק הפיקדונות אפשר להסיט את הכסף גם למוצרים אחרים כמו קרנות הנאמנות הכספיות, שהן נזילות יותר ומציעות תשואה גבוהה במקצת מריבית בנק ישראל. ישראלים רבים כבר עשו זאת, והיקף הנכסים שמנוהלים בקרנות הכספיות שבר בחודש שעבר את השיא עם יותר מ־80 מיליארד שקל. ההטבות שמציעים הבנקים על יתרת הזכות בעו"ש, לצד העלאת הריבית על הפיקדונות, מצטרפים לשורת צעדים שהם נקטו בעקבות הפגישה עם הנגיד והלחץ שהופעל עליהם מצד פוליטיקאים.

כך לדוגמה, מרבית הבנקים הודיעו על קיזוז בריבית על המינוס, שהוא למעשה ההלוואה בתנאים הגרועים ביותר שמשקי בית או עסקים לוקחים. הטבה זו מגיעה בחלק מהבנקים ל־2% בחלק ממדרגות האוברדרפט, כאשר שני בנקים בחרו גם במנגנון של קיזוז ימי הפלוס מהמינוס - הפועלים כאמור ומזרחי טפחות שקבע יתרת זכות מקסימלית של 10 אלף שקל.

ההטבות יספקו את בנק ישראל?

הבנקים הציעו הטבות לנוטלי המשכנתאות, שמתחלקות לשתי פעולות. מצד אחד הפועלים, שמתחילת השנה סופג עבור חלק מלקוחותיו את העלאות הריבית והודיע בימים האחרונים כי יספוג את יתר העלאות הריבית השנה, עד לתוספת של 0.5% ובכך יחסוך ללקוחותיו מאות עד אלפי שקלים.

מהצד השני נמצאים מזרחי טפחות שמציע זיכוי של 1,200 שקל, לאומי שמציע זיכוי למי שההחזר החודשי שלו עלה ביותר מ־1,000 שקל של הפרש זה במשך כל חודש לתקופה של שלושה חודשים והבינלאומי שמעניק החזר של 1,400 שקל למי שהמשכנתה שלו התייקרה ביותר מ־500 שקל.

השאלה היא אם ההטבות הללו יספקו את בנק ישראל ואת הפוליטיקאים. ח"כ ינון אזולאי מש"ס, לדוגמה הקפיא את הצעת החוק שלו לחייב את הבנקים לשלם ריבית על יתרת העו"ש עד שאלה יפרסמו את ההטבות. רוב הבנקים מציעים את הריבית המדוברת ונצטרך לראות אם היא תספיק כדי להסיר את איומי החקיקה.

עוד כתבות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר