גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלחמה עלולה לדרדר את ענף הנדל"ן לשפל של יותר מ־20 שנה

נתוני הכלכלן הראשי באוצר מלמדים שקצב העסקאות השנתי עשוי לרדת ל־70 אלף בשנה, מספר שלא נראה מאז תקופת האינתיפאדה השנייה

נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN
נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN

משפרי הדיור ומשקיעי הנדל"ן נטשו את שוק הדירות כבר לפני המלחמה, והזוגות הצעירים הגיעו לרמת שיא של אחיזה בשוק. באוגוסט הם היוו קצת יותר מ־60% מכלל הרכישות שבוצעו בו, כך עולה מנתוני הכלכלן הראשי. הנתונים שפורסמו בימים האחרונים מעידים על כך שענף הנדל"ן למגורים נכנס למלחמה הנוכחית במצב הגרוע ביותר מאז האינתיפאדה השנייה לפני 20 שנה, וכי בתקופה הקרובה ימצאו יזמים רבים שבונים באזור הדרום ובמיוחד בעוטף עזה, כי אין לדירות שלהם ביקוש.

הנזק לחברות הנדל"ן: "אם זה יימשך עוד שבוע נראה קריסה של חברות" 
איגוד המסעדות למסעדנים: פטרו או הוציאו לחל"ת את העובדים
"ההטבה" החדשה של דחיית תשלומי המשכנתה: איפה הבעיות וכמה זה יעלה לכם באמת

הנתונים המעודכנים ביותר משוק הדירות הגיעו השבוע מבנק ישראל, שמצא כי בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 5.5 מיליארד שקל, שנחשב לנמוך מאוד. חלק מההסבר להיקף הזה נעוץ בחגי תשרי, שנפלו על המחצית השנייה של חודש זה. לכן, עצם זה שכמות המשכנתאות שנלקחה בספטמבר 23' נמוכה בכ־30% מזו שנלקחה בספטמבר 22' אינה מעידה על ירידה בהיקף כזה. ואולם יחסית לספטמבר 21' שבו חלו כל חגי תשרי, הירידה היא של כרבע, וזה כבר מעיד על עוצמת הנפילה.

הנתונים של בנק ישראל הם חלקיים, ללא חלוקה למגזרי הרוכשים, אבל את המידע הזה משלים הכלכלן הראשי, שהוציא השבוע את הסקירה החודשית שלו על שוק הדירות לחודש אוגוסט, ומהם עולה בבירור כי לא רק שהשוק נמצא בירידה - הוא נמצא במהלך של שינויים פנימיים בין הרוכשים.

אשר להיקף הרכישות בשוק, בשמונת החודשים הראשונים של השנה הוא הסתכם בקצב שנתי של פחות מ־80 אלף עסקאות, שנחשב לנמוך ביותר מאז האינתיפאדה השנייה מלפני 20 שנים; קצב זה נמוך בכ־10% מכמות הרכישות שבוצעה ב־2006, השנה שבה התחוללה מלחמת לבנון השנייה. לאור המלחמה, סביר להניח, שהקצב אף יירד לכיוון ה־70 אלף עסקאות בשנה, שזה דומה לנקודת השפל של אותה אינתיפאדה, ב־2002־2003.

ירידה של 32% במספר הצעירים שקנו דירות

ניתן לראות במובהק כי בעוד משפרי הדיור, ועוד יותר מהם המשקיעים, נטשו את השוק לפני המלחמה עקב הריביות הגבוהות, האינפלציה הגבוהה והמשבר הכלכלי המתגבש, הזוגות הצעירים יוצאים כעת אף הם מהשוק, אבל בממדים נמוכים יותר. בשמונת החודשים הראשונים של 23' חלה ירידה של 32% במספר הזוגות הצעירים שרכשו דירות, לעומת שמונת החודשים של שנה שעברה, מספר העסקאות שביצעו משפרי הדיור ירד באותה תקופה ב־43% ואילו זה של המשקיעים פחת ב־40%.

 

כתוצאה מזה, בחודשים האחרונים אנו רואים את הגברת האחיזה של הזוגות הצעירים בשוק הדירות, מרמה של כ־50% בשנה שעברה, לרמה של כמעט 60% בחודשים האחרונים, ול־61% באוגוסט.

הסיבה לכך נעוצה להערכתנו בדבקות שגילו רוכשי הדירות של תוכניות הדיור המוזלות, שרואים לנגד עיניהם את ההנחות הניכרות, ולא היו מוכנים לוותר עליהן.

באוגוסט נכנסה סוף סוף תוכניתו של שר השיכון לשעבר יעקב ליצמן, "מחיר מופחת" למעגל העסקאות, כשלוש שנים לאחר הכרזתה, ושתי הערים שבהן נרכשו דירות מוזלות היו שדרות ואשדוד.

על פי הכלכלן הראשי, בשדרות הגיע המחיר הממוצע לדירה שנרכשה במסגרת התוכנית ל־750 אלף שקל (על פי בדיקת גלובס, דירות 4 חדרים נרכשו במחיר של 836 אלף שקל בממוצע). על סמך הכלכלן, גובה ההנחה שהם קיבלו הגיע ל־495 אלף שקל, וזו נחשבה לסיבה טובה לרכוש את הדירות הללו. חודש לפני כן בוצעו במקומות סמוכים בעיר עסקאות במסגרת "מחיר למשתכן", שבהן ההנחה הממוצעת הגיעה ל־540 אלף שקל.

הבעיה שבניתוח רמות השכר למשק בית של הרוכשים במסגרת "מחיר מופחת" בשדרות נמצא כי אלו נמוכות משמעותית מאשר של מי שרכשו דירה בעיר זו במסגרת "מחיר למשתכן" בחודש הקודם. כך, השכר הממוצע למשק בית ב"מחיר מופחת" עמד על 13.9 אלף שקל ברוטו לחודש, לעומת שכר ממוצע של 16.6 אלף שקל של רוכשי מחיר למשתכן בחודש יולי.

1,500 דירות בבנייה בשדרות

כל זה מתגמד לעומת מה שמתחולל בשדרות היום. אפשר להניח שאם 400 רוכשי הדירות בשתי התוכניות היו יודעים על מה שצפוי להתחולל בעיר - הם היו משקיעים מחשבות שניות ושלישיות במוטיבציה שלהם לממש את העסקאות.

בעיר נרכשו מתחילת השנה כ־800 דירות; בימים אלה מצויות בעיר למעלה מ־1,500 דירות בשלבי בנייה שונים, ויש להניח שאצל חלק מהרוכשים יש חרטות על העסקות שביצעו, ואצל חלק מהיזמים יש חששות עמוקים לגבי עתיד הפרויקטים שלהם. כי אם יש משהו אחד ודאי כמעט לגמרי מהמלחמה הזו הוא, שעוטף עזה, ובכללו הערים הסמוכות לגבול הרצועה - לא ייראו אותו הדבר.

עוד כתבות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום