איגוד המסעדות למסעדנים: פטרו או הוציאו לחל"ת את העובדים

בהודעה למסעדנים נמסר כי "לאור מודל הפיצוי המתגבש, עליכם לשקול שחרור עובדים לחל"ת על־מנת להציל את העסקים שלכם" • התאגדות רשתות המסחר: ממליצים להיערך להוצאה לחל"ת מיום ראשון • לפי נתוני חברת CofaceBDi, בעשרת הימים הראשונים של המלחמה, עמד אובדן ההכנסות בענף על כ-350 מיליון שקל

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ
עסקים סגורים בתל אביב / צילום: נעה בוכהולץ

איגוד המסעדות והברים, בראשותו של מנכ"ל האיגוד שי ברמן, שלח הבוקר (ה') הודעה למסעדנים ברחבי הארץ בה המליץ: פטרו או הוציאו לחל"ת את העובדים. זאת, לאור מודל הפיצוי המתגבש לעסקים על-ידי משרד האוצר.

ענף המסחר נערך להוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת
בלי עובדים, עם מחסור בחומרי גלם: בעלי המסעדות שנרתמים בשעת מלחמה 

עוד נמסר כי לפי המסתמן, הממשלה תסייע בצורה חלקית מאוד בתשלום שכר העובדים, שגם לגבי ההוצאות הקבועות כמו שכר דירה וארנונה, הפיצוי יכסה חלק קטן ממנו.

"האינטרס שלנו הוא דאגה ושימור עובדינו. לאור מודל הפיצוי המתגבש, אנחנו סבורים כי אתם צריכים לשקול שחרור עובדים לחל״ת על־מנת להציל את העסקים שלכם", נכתב בהודעת האיגוד למסעדנים.

תעשיית המסעדות בישראל מעסיקה כ-200 אלף עובדים. לפי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBDi, בעשרת הימים הראשונים של המלחמה עמד אובדן ההכנסות בענף בתי הקפה והמסעדות על כ-350 מיליון שקל, כאשר מוערך כי בכל יום לחימה אובדן ההכנסות בענף בתי קפה ומסעדות מסתכם בכ-35 מיליון שקל. נראה כי עיקר הפגיעה היא במסעדות יוקרה ובמקומות בהם הפעילות מבוססת בעיקרה על ישיבה במקום. לעומת זאת, מקומות המבוססים על משלוחים, כגון פיצריות, גם נפגעו, אך במידה פחותה.

"ענף בתי הקפה והמסעדות, שגם כך נחשב לאחד הענפים המסוכנים במשק, נפגע משמעותית בשל המלחמה", אמרה תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi. "חלק מבתי הקפה והמסעדות סגורים בשל המצב, ואלה שפתוחים סובלים מתנועת לקוחות דלה, שכן הציבור ממעט לצאת מהבית, כאשר עיקר הפעילות היא ממשלוחים. ככל שהלחימה תימשך, נראה בתי קפה ומסעדות כורעים תחת הנטל, כשחשוב לציין כי בשנה החולפת הענף סובל מהאטה הכלכלית ומאי־הוודאות במשק, לצד התייקרות בחומרי הגלם והתחרות החריפה". 

התאגדות רשתות המסחר: ממליצים להיערך להוצאה לחל"ת מיום ראשון

התאגדות רשתות המסחר באיגוד לשכות המסחר, שהודיעה אתמול (ד') על היערכות לפיטורי עשרות אלפי עובדים, עדכנה אחרי הודעת איגוד המסעדות כי הם ממליצים לעסקים להיערך להוצאת עובדים לחל"ת, החל מיום ראשון.

"מהשיחות שקיימנו עם אנשי משרד האוצר עולה כי בתוכנית הסיוע שתתפרסם בקרוב אין כלל מענה לסוגיית שכר העובדים", נכתב בהודעה. "מתוך אחריות לעסקינו ולשרידותם ובמטרה לוודא שלמאות אלפי העובדים שלנו תהיה כרית ביטחון בדמות הביטוח הלאומי, אנו ממליצים לכל העסקים בענף המסחר להיערך בדחיפות להוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת החל מיום ראשון הקרוב".

התאגדות רשתות המסחר היא פורום שקם בתקופת משבר הקורונה, והיום הוא חלק מלשכת המסחר של ישראל, המורכב ממאות עסקים מענפים רבים ומרכזיים במשק. הפורום מייצג למעלה מ-300 רשתות, ביניהן שקם אלקטריק, מחסני חשמל, א.ל.מ, קסטרו, המשביר, צומת ספרים וסטימצקי, 20,000 חנויות בישראל ומעסיק כ-300,00 עובדים. עסקיו מגלגלים כ-80 מיליארד שקל במחזור שנתי ופדיון יומי של כ-200 מיליון שקל.