ענף המסחר נערך להוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת

התאגדות רשתות המסחר מאיימת כי אם נציגיה לא יוזמנו היום לדיון חירום במשרד האוצר כדי לגבש פתרונות להחזרת המסחר לפעילות מלאה - הם ייערכו לפיטורי עשרות אלפי העובדים או להוצאתם לחל"ת כבר בתחילת השבוע הקרוב • לדבריהם, "הצלת המסחר היא אינטרס לאומי, ויש לצעד זה השלכות כלכליות ומורליות"

קניון TLV ת''א / צילום: יח''צ
קניון TLV ת''א / צילום: יח''צ

ענף המסחר בישראל נערך להוצאת עשרות אלפי עובדים לחל"ת: התאגדות רשתות המסחר הודיעה היום כי לאור השבתתו המוחלטת של ענף המסחר בישראל והפגיעה האנושה במכירות ובפדיונות, היא מודיעה כי אם נציגיה לא יוזמנו היום לדיון חירום במשרד האוצר כדי לגבש פתרונות כיצד להחזיר את המסחר בישראל לפעילות מלאה, הם "נערכים לפיטורי עשרות אלפי העובדים או להוצאה לחל"ת ביום ראשון הקרוב ולהפסקת כל התשלומים לקניונים ולמרכזי הקניות ולכל מוסדות הממשלה, לרבות מסים". עוד נמסר כי "הצלת המסחר היא אינטרס לאומי, ויש לצעד זה השלכות כלכליות ומורליות". 

הפטנט החדש של משרד הכלכלה: מלשינון על עליות מחירים מוגזמות
בלי עובדים, עם מחסור בחומרי גלם: בעלי המסעדות שנרתמים בשעת מלחמה

החנויות, שייאלצו בנובמבר לשלם את משכורות אוקטובר, אחת מההוצאות המשמעותיות של כל עסק, לצד השכירות וקניית הסחורה נאבקות על חייהן. עסקים רבים מוצאים עצמם עם הכנסות זעומות או ללא הכנסות בכלל מאז פרצה המלחמה, כך שהקופות ריקות, בעוד ההסתמכות על המכירות כדי לגלגל את התשלומים לחודש הבא, התבדתה. חלק מהעסקים תלויים בהלוואות מול הבנקים, עם ריביות ושערי מטבע גבוהים, שהובילו להוצאת ההודעה החריגה. 

נזכיר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע בתחילת השבוע כי מתגבשות הקלות ומתווה פיצויים לעסקים. אתמול נפגש עם נציגי המגזר העסקי במטרה לתכנן את מתווה הפיצויים המתגבש, ומסר להם כי הוא "פועל לסיים את גיבוש מתווה הפיצויים ולפרסמו במהירות האפשרית ועושה הכל כדי לתת מענה מקיף להורדה למינימום של הבירוקרטיות והחסמים, תוך הענקת המעטפת הכלכלית עבור המעסיקים והעובדים וכוונה לשמר משק פעיל", אולם מתווה כזה עדיין לא פורסם. 

התאגדות רשתות המסחר היא פורום שקם בתקופת משבר הקורונה, והיום הוא חלק מלשכת המסחר של ישראל, המורכב ממאות עסקים מענפים רבים ומרכזיים במשק. הפורום מייצג למעלה מ-300 רשתות ביניהן שקם אלקטריק, מחסני חשמל, א.ל.מ, קסטרו, המשביר, צומת ספרים וסטימצקי, 20 אלף חנויות בישראל ומעסיק כ-300 אלף עובדים. עסקיו מגלגלים כ-80 מיליארד שקל במחזור שנתי, ופדיון יומי של כ-200 מיליון שקל.