גיל אגמון, מנכ''ל ובעל השליטה בדלק רכב / צילום: אוהד רומנו
שתי השקעות פרטיות שביצע טייקון הרכב והתשתיות גיל אגמון לפני מספר שנים, עלו לו בשבוע שעבר בתשלום פיצוי של 750 אלף שקל לבעלי המניות של חברת דלק רכב . זו בוודאי לא הסיבה היחידה שבעטיה הוא מצטער על אותן השקעות. בשבוע שעבר הודיעה דלק רכב כי הגיעה לפשרה בנוגע לתביעה שהוגשה נגדה ונגד אגמון על-ידי אחד מבעלי המניות בחברה, אסף רביד.
● בלעדי | המיליארדר מארה"ב והאחים ברקת משקיעים במיזם החדש של שעשוע
● ניתוח | המניה צללה והמנכ"ל פרש: כך הפכה ענקית זריקות ההרזיה מסחורה לוהטת לחברה במשבר
בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה לפני קצת יותר משלוש שנים, טען רביד כי אגמון השקיע באופן פרטי בשתי חברות סטארט-אפ הקשורות לתחום הרכב, שבו פועלת החברה הציבורית שבשליטתו, ובכך ניצל הזדמנויות עסקיות שהגיעו לידיו מתוקף תפקידו כמנכ"ל דלק רכב. בנוסף טען רביד כי הדירקטורים בדלק רכב לא עשו דבר מרגע שגילו על השקעותיו הפרטיות של אגמון.
ההשקעות המדוברות הן בחברת אקסיליון, העוסקת בפיתוח תוכנה לייעול תחבורה בערים, בה השקיע אגמון בשנת 2019 סכום של כחצי מיליון שקל ערב הפיכתה לחברה ציבורית (דרך מיזוג לשלד בורסאי); ובחברת האוטוטק רי אוטומוטיב (REE), בה השקיע סכום לא ידוע. ההשקעה של אגמון נחשפה בעת ש-REE נרשמה למסחר בנאסד"ק באמצעות מיזוג ל-SPAC בשנת 2021, לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר.
"עסק חי" בדוח אקסיליון
בדיעבד, שתי החברות בהן השקיע אגמון לא נחלו הצלחה בלשון המעטה: זמן קצר לאחר מיזוגה של אקסיליון , מניות החברה עוד הספיקו לנסוק באופן ששיקף לה שווי שיא של 1.3 מיליארד שקל, אך עד מהרה החלו לאבד גובה, לנוכח תוצאות מאכזבות. כיום היא נסחרת בשווי זניח של כ-10 מיליון שקל, נושאת הערת "עסק חי" בדוחות הכספיים והפסדים צבורים של יותר מ-380 מיליון שקל.
והמצב לא טוב בהרבה בגזרתה של REE. החברה נכנסה אומנם לנאסד"ק בקול תרועה רמה, בימי ההייפ של מניות הטכנולוגיה, אך די מהר התברר שגם היא מתקשה להציג הכנסות ושורפת מזומנים בקצב גבוה.
בסוף השבוע האחרון פרסמה החברה את תוצאותיה לשנת 2024, בהן דיווחה כי קיים ספק מהותי לגבי יכולתה להמשיך כעסק חי ב-12 החודשים הבאים, מה שאילץ את הנהלת החברה להודיע על צעדי ייעול הכוללים השבתת ייצור ופיטורי עובדים. בעקבות כך, מניית REE צנחה ב-65% בסוף השבוע (וב-99.7% מאז המיזוג ל-SPAC), והיא נסחרת בשווי של פחות מ-24 מיליון דולר.

הסכם "תיחום פעילות"
העובדה שאגמון השקיע בחברות הללו באופן פרטי, בזמן שדלק רכב שבשליטתו משקיעה גם היא בתחומים דומים (השקיעה בשעתו ביותר מ-20 חברות הזנק), העמידה אותו, לטענת התובע רביד, במצב של ניגוד עניינים. בשבוע שעבר דיווחה כאמור דלק רכב על פשרה בין הצדדים, במסגרתה הסכימו הנתבעים (דלק רכב, אגמון ודירקטורים בחברה) לשלם לרביד סכום של 750 אלף שקל עבור "הוצאות משפטיות".
תשלום הסכום יתחלק שווה בשווה בין הנתבעים, כך שכל אחד ישלם לתובע כ-250 אלף שקל. בנוסף, הוחלט כי החברה ואגמון יחתמו על הסכם תיחום פעילות שמגדיר את סוגי העסקאות שיהוו "הזדמנות עסקית של החברה", לצד חובותיו כלפי החברה ביחס לעסקאות שיגיעו לידיעתו.
הסכם התיחום בין דלק לאגמון כולל התחייבות מצדו של בעל השליטה שלא להשקיע באופן פרטי בעסקים הפועלים בתחום טכנולוגיות הרכב (אוטוטק), או בחברות שעוסקות בתחומי פעילות נוספים של דלק רכב (יבוא כלי רכב, איכות הסביבה ואנרגיה). במקרה שאגמון יזהה הזדמנות השקעה באחד מהתחומים הללו, הוא יפנה לדירקטוריון ויעניק לו הזדמנות לבצע את ההשקעה; אם זה יסרב, יוכל אגמון להשקיע באמצעות עסקיו הפרטיים.
האקזיט שלא קרה
מאז רכש גיל אגמון את השליטה בדלק רכב (מידי קבוצת דלק) בשנת 2010, הוא הוסיף לעסקיה נדבך משמעותי של השקעות בחברות סטארט-אפ לצד הפעילות המסורתית של יבוא ומכירת כלי רכב (מאזדה, פוקד וב.מ.וו). ההשקעה הבולטת ביניהן הייתה בחברת הרכב האוטונומי מובילאיי, בה השקיעה דלק רכב בשלבים מוקדמים, ומימשה לאורך הדרך מניות בסכום המוערך ביותר מ-500 מיליון שקל, עוד בטרם נמכרה מובילאיי לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר.
לפני כשנתיים הייתה דלק רכב בדרך לרשום אקזיט נוסף לנוכח הדיווחים על מכירת חברת אוטוטוקס, המפתחת טכנולוגיות לתקשורת בין כלי רכב, לידי ענקית השבבים האמריקאית קוואלקום תמורת 350 מיליון דולר. אלא שבסוף העסקה לא יצאה אל הפועל בשל קשיים רגולטוריים, והביאה את דלק רכב להפחית כ-69 מיליון שקל בגין ההשקעה בחברה - לשווי של כ-37 מיליון שקל בלבד - נמוך מהסכום שבו השקיעה דלק רכב באוטוטוקס לאורך השנים (כ-84 מיליון שקל).