גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"לית אל על פורשת עם 20 מיליון שקל בכיס ולאחר שהמניה טסה ב-300%, וזה עדיין לא ההישג הכי גדול שלה

דינה בן-טל גננסיה הודיעה במפתיע על פרישה לאחר שלוש וחצי שנים בתפקיד, כשעדיין לא ברור לאן מועדות פניה ומי יחליף אותה • בתקופתה כמנכ"לית רשמה אל על רווחים של כמעט 3 מיליארד שקל, מניית החברה זינקה ב-300%, והיא עצמה זכתה לתגמולים נכבדים ● וגם - ההישג הגדול שבכלל מסתתר בתחום אחר

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על הפורשת / צילום: גיא כושי ויריב פיין
דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על הפורשת / צילום: גיא כושי ויריב פיין

מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה, הפתיעה כשהודיעה אתמול (א') כי בכוונתה לסיים את תפקידה בסוף השנה הנוכחית. בן-טל גננסיה מונתה לתפקיד לפני כשלוש שנים, והיא חתומה על כהונה מוצלחת מאוד, בלשון המעטה, עבור החברה, עבור בעלי המניות שלה וגם עבור עצמה, לאחר שזכתה לתגמולים נאים.

מניית אל על הגיבה היום (ב') בירידות, בהמשך למגמה דומה בחודש האחרון. עם זאת, בשנה האחרונה זינקה המניה ב-160%, והיא משקפת לחברה שווי של 6.4 מיליארד שקל.

בני הזוג שמחזיקים עשרות דירות בתל אביב, רוצים גם הלוואה חריגה של 50 מיליון שקל מהחברה שבבעלותם
מימושים במיטב: מכרו 3.5% ממניות בית ההשקעות תמורת כ-200 מיליון שקל

לפי שעה לא ידוע מה התפקיד הבא שייתכן שכבר הוצע לבן-טל גננסיה (50), כאשר בשוק יש המהמרים על ניהול חברת תעופה זרה הפעילה בישראל. באשר לזהות המנכ"ל הבא של אל על, דירקטוריון החברה צפוי להתחיל כבר בקרוב לבחון מועמדים לתפקיד שמתפנה כאמור בסוף השנה.

ההישג הגדול: הסכמים עם עובדי החברה

בן-טל גננסיה מונתה לתפקיד המנכ"לית באפריל 2022 והפכה לאישה הראשונה שעומדת בראשה. היא הגיעה מתוך אל על, לאחר 14 שנים בחברה, כשבתפקידיה הקודמים שימשה כסמנכ"לית מסחר וקשרים תעופתיים, כראש אגף ניהול הכנסות בחטיבת המסחר וכמנהלת תכנון ארוך-טווח והצטיידות בחטיבת הכספים.

מינויה למנכ"לית התרחש על רקע תקופה מאתגרת במיוחד: אל על עדיין לא התאוששה ממגפת הקורונה, שהובילה אותה לסף קריסה. במהלך השנתיים שקדמו למינויה רשמה החברה הפסדים מצטברים של כמעט מיליארד דולר, צמצמה את צי המטוסים, קיצצה בכוח-האדם ונדרשה לגיבוי פיננסי מהמדינה וממי שהפך לבעל השליטה בחברה - איש העסקים קני רוזנברג.

מאז שנכנסה בן-טל גננסיה לתפקידה במאי 2022, רשמה אל על התאוששות חדה בעסקיה, בעיקר על רקע פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" שהותירה אותה כמעט ללא תחרות בטיסות מישראל ועליה, דומיננטיות שתורגמה לזינוק במחירי הכרטיסים ולרווחי שיא שהציגה החברה. בסך-הכול עומד הרווח הנקי המצטבר שהשיגה אל על תחת ניהולה של בן-טל גננסיה עד היום, בקצת פחות משלוש שנים, על 2.8 מיליארד שקל. ובד-בבד זינקה מניית החברה מאז מינויה על מעל 300%.

במהלך השנה הראשונה לכהונתה של בן-טל גננסיה, התמודדה אל על עם סכסוך עבודה על רקע הסכמי הקורונה עם המדינה, שצמצמו את שכר הטייסים ופגעו בתנאי העסקתם. הסכסוך הוביל לביטולי טיסות ולפנייה לבית הדין לעבודה, אך הסתיים בהסכם שכר הדרגתי שהחזיר את שכר הטייסים לרמתו הקודמת עד ינואר 2023, והבטיח שקט תעשייתי.

בתוך פחות משנה הסדירה בן-טל גננסיה את יחסי העבודה באל על, כשהובילה לחתימה על הסכמים גם עם ועדי דיילי האוויר, עובדי התחזוקה וההנדסה והוועדים המינהליים, וכאמור על הסכם שכר חדש עם הטייסים, בתום משבר ארוך ששיאו היה ביטול של יותר מ-100 טיסות ברגע האחרון.

רווחי שיא על רקע המלחמה

באוקטובר 2023 פרצה מלחמת "חרבות ברזל", אירוע ששוב שיבש את פעילות התעופה הסדירה לישראל. בעוד שחברות תעופה זרות רבות השהו את טיסותיהן לתל אביב, אל על המשיכה להפעיל טיסות וכן ביצעה טיסות חילוץ לישראלים שנתקעו בחו"ל. העלייה החדה בביקושים לטיסות החברה גררה גם עלייה משמעותית במחירי הכרטיסים, מה שהוביל לביקורת ציבורית חריפה בטענה לניצול מצב חירום.

כפועל יוצא מהיעדר התחרות רשמה אל על ב-2024 את השנה החזקה בתולדותיה - רווח נקי של 541 מיליון דולר - פי חמש מהרווח ב-2023 (שהייתה מצוינת גם היא), אך גם נדרשה להתמודד עם פער תדמיתי שנפער בין הצלחתה העסקית לבין הביקורת הציבורית על המחירים. החברה פרסמה את טווחי המחירים שלה לכרטיסים במחלקות התיירים לפי יעד - מהלך חריג שנועד לצמצם את הביקורת הציבורית ולהסביר את מדיניות התמחור הנהוגה בענף התעופה.

גם הרבעון הראשון של 2025 היה מצוין עבור אל על. את שלושת החודשים הראשונים של השנה סיכמה החברה עם רווח נקי של 93 מיליון דולר, עלייה של 17% בתוך שנה. נתח השוק של אל על בנתב"ג עמד ברבעון הראשון על 44% מכלל הטיסות, כאשר בקווים הרווחיים לצפון אמריקה חלקה עומד על מעל 90%.

באשר לרבעון השני, החברה צפויה להיות מושפעת מימי מבצע "עם כלביא", שבו שוב נסגרו השמיים, והיא נרתמה עם טיסות חילוץ לישראלים שנתקעו בחו"ל. בעקבות המבצע הצבאי המוצלח שוב נפתחים השמים מחדש, והתחרות צפויה לחזור לנתב"ג. נראה כי כל אלה הובילו למגמה שלילית במניית חברת התעופה, שאיבדה לאחרונה מעל 10% מערכה בשיא.

תגמול של יותר מ-20 מיליון שקל

באשר לתגמול של בן-טל גננסיה, זה הסתכם בשלוש השנים האחרונות ב-15 מיליון שקל, כאשר יחד עם אופציות שמימשה עומד על יותר מ-20 מיליון שקל. בשנה החולפת (2024) עמד שכרה של 6.5 מיליון שקל, כמחציתו בונוס מהרווחים והיתרה שכר ותגמול מבוסס מניות. המענק לבן-טל גננסיה עומד על 2% מרווחי החברה, אך הוא מוגבל ל-3 מיליון שקל בשנה. ללא המגבלה היה הבונוס עומד אשתקד על 36 מיליון שקל.

בינואר השנה סיכלו בעלי מניות מוסדיים באל על תוספת שכר משמעותית לבן-טל גננסיה (העלאת המשכורת ב-25%) ומתן אופציות בשווי של מעל ל-10 מיליון שקל במחיר מימוש שכבר היה אז "בתוך הכסף".

באותה תקופה נשמעה ביקורת מאחורי הקלעים על הצעת התגמול הנדיבה למנכ"לית, כמו גם ליו"ר החברה, עמיקם בן צבי. אל על, לתפיסת חלק מהמוסדיים, נהנתה מעלייה חדה ברווח הנקי שלה בשל נסיבות חריגות שנבעו מסגירת השמים בעת המלחמה.

במקום האופציות, שבוטלו למנכ"לית, אל על פיצתה אותה ואת היו"ר עם "מענק מיוחד בגין שנת 2024". המענק היה בהיקף של שכר חודשי של ארבעה חודשים, זאת "על רקע פעילות בלתי שגרתית ומאמץ מיוחד של נושאי המשרה בשנת 2024".

בדצמבר לפני כשלוש שנים הוקצו לבן-טל גננסיה אופציות למניות אל על. בחודש מרץ השנה היא מימשה את מחציתן תמורת 5.3 מיליון שקל (בניכוי מחיר המימוש שלהן). בידיה נותרו אופציות אשר לפי מחיר המימוש שלהן, ושוויין במימוש נוכחי עומד על כ-5.4 מיליון שקל.

עוד כתבות

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקרית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

מערכת החיסון נלחמת חזרה / צילום: Shutterstock

מערכת החיסון נלחמת חזרה: 3 מחקרים שיעזרו למנוע את מחלות העתיד

פרופ' יפעת מרבל, שנבחרה השבוע על ידי כתב העת Nature לאחת המשפיעות במדע, גילתה אוצר של אנטיביוטיקות פוטנציאליות ומתקדמת לשלב הבא במחקר ● פרופ' פמלה ביורקמן, כלת פרס וולף, עובדת על חיסון אחד למחלות שעוד לא נולדו ● ופרופ' רון דיסקין מכין מלכודות משוכללות לווירוסים ● כשהמגפה הבאה אורבת בפינה ומחקרי חיסונים מקוצצים, שלושה חוקרים נותנים סיבה לאופטימיות

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

איך השקל הפך לאחד המטבעות החזקים השנה מול הדולר, ומי ניצח אותו?

למרות אי־הוודאות הביטחונית שהייתה מנת חלקנו, השקל התחזק מתחילת 2025 בכ־11% ● מתי התרחשה נקודת המפנה שהביא לתיסוף הדרגתי של המטבע הישראלי, מי הם השחקנים בשוק שאחראים למהלך, ואיך נראה העתיד? ● נתון בשבוע

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

השר ברקת נגד החלטת השר סמוטריץ' להכפיל את הפטור ממע"מ: "לא נערכה בחינה כלכלית. יפגע בצמיחה"

שר הכלכלה טוען במכתב ששלח הערב לשר האוצר שהכפלת תקרת הפטור ממע"מ על יבוא אישי אינה מבוססת נתונים ועלולה לפגוע בעסקים קטנים ובצמיחה של המשק ● בין החלופות שהוא מונה: הפחתת מע"מ על חשמל ומים או קביעת מע"מ דיפרנציאלי על ירקות ופירות

עומרי כספי / צילום: Ilya Melnikov

עולה ליגה: עומרי כספי גייס 100 מיליון דולר לקרן ההון סיכון שלו

משקיע ההון סיכון וכוכב הכדורסל לשעבר גייס 100 מיליון דולר נוספים לקרן ההון סיכון, סוויש קפיטל ● הקרן החדשה תאפשר לסוויש להמשיך ולשמור על החזקותיה גם בשלבי גיוס מאוחרים יותר לחברות ● ויש לו גם מסר מעודד: "המשקיעים שלנו מאוד אופטימיים לגבי ישראל"

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

שמרנות, דשדוש ב-AI ותוכנית ירושה: מאחורי גל העזיבות באפל

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות