המשבר נפתר: הנהלת אל על והטייסים חתמו על הסכם שכר

אחרי שבועות ארוכים של משא-ומתן, ההסכם בין הנהלת אל על וועד הטייסים נחתם, ולפיו יבוטל הקיצוץ של 31% בשכרם שנדרש בתקופת הקורונה • החתימה על ההסכם צפויה לשים סוף לביטולי הטיסות בחברה • המניה קפצה ב-12.3% במסחר בת"א

מעמד חתימת ההסכם הקיבוצי לטייסי אל על / צילום: דוברות אל על
מעמד חתימת ההסכם הקיבוצי לטייסי אל על / צילום: דוברות אל על

אחרי שבועות של משא-ומתן רציף, ולאחר שקיבלה ארכה מבית הדין לעבודה - נחתם הסכם בין הנהלת אל על ובין ועד הטייסים. ההסכם קובע כי שכר הטייסים יוחזר לרמתו מלפני הקורונה באופן מדורג וזאת עד לינואר 2023. שכרם של הטייסים קוצץ ב-31% בשכר הבסיס וקיצוץ של 39% באש"ל. קיצוץ זה עוגן בהסכם קיבוצי שאמור היה להיות בתוקף עד לשנת 2026 וכעת הוא יבוטל. מניית אל על  זינקה בכ-12.3% במסחר בתל אביב. 

הקיצוץ בשכר הטייסים הגיע בשעה שבה נדרשה אל על להתייעלות במסגרתה היא נפרדה משליש מעובדיה ויותר מ-100 טייסים. את חלקם חברה מנסה לגייס חזרה כעת עם העלייה בביקוש לטוס.

● מתכננים לטוס רק עם טרולי? זה מה שאתם צריכים לדעת לפני
● החופשה קוצרה, הטכנולוגיה השתלטה: שינויים בהרגלי הצריכה של התייר הישראל י

עוד סוכם כי הטייסים יבצעו אימונים והכשרה בלו"ז צפוף שיתחיל מידית, במטרה לאפשר לחברה להשמיש ארבעה ממטוסי ה-777 של החברה, מטוסים שעדיין לא חזרו לפעול מאז קורקעו בשנת 2020. בכוונת אל על לשבצם בלו"ז הקיץ כך למשל לטיסות ליעדים רחוקים דוגמת תאילנד. אל על כבר מכרה יותר מ-30 אלף כרטיסים לטיסות המיועדות להתבצע במטוסים אלה ואם תוכניותיה לא היו מתממשות החברה הייתה סופגת נזקים של מיליוני דולרים בדמות החזר ופיצוי ללקוחות שלהם החברה מכרה כרטיסים מבעוד מועד.

תוקף ההסכם שנחתם היום (א') הוא עד לסוף שנת 2025. עיקרי ההסכם מתמקדים כאמור בהחזרת שכר הטייסים לרמתו של לפני הקורונה וזאת בצורה מדורגת. שכר הטייסים ותנאי העסקתם יתקיימו על פי הסכם שנחתם מול ההנהלה בשנת 2018 לאחר שינוי תקנות הטייס העולמיות. דרישת הטייסים לעבור לייצוג עצמאי כיחידת מיקוח נפרדת מהוועד הכללי לא נענתה. עם זאת סוכם כי בחלק מהנושאים הטייסים יתנהלו באופן עצמאי מול ההנהלה כך למשל במקרה שבו יתעורר צורך בהכרזה על סכסוך עבודה מגזרי.

הקץ לביטולי הטיסות

יותר מ-100 טיסות של אל על בוטלו בשבועות האחרונים בהתראה של הרגע האחרון. מדובר בעיקר בטיסות ליעדים קרובים (אירופה) שבוטלו לנוכח אי איוש הטייסים את לו"ז הטיסות. הביטולים הגיעו לתדירות של חמש טיסות בחלק מהימים (כ-5% מהלו"ז של החברה). הנוסעים שהתבשרו על הביטולים גם ביום הטיסה החלו להדיר רגליהם מהחברה מתוך חשש כי טיסתם תבוטל.

ביטולי טיסות לצד עיכובים בהמראות הפכו להיות חלק מהמציאות התעופתית של היום כשהם משקפים את המצוקה העולמית בכוח-האדם בצוותי הקרקע והאוויר. אלפי טיסות בוטלו כבר כעת מלו"ז הקיץ של חברות שונות בהן לופטהנזה, איזי ג'ט, אייר קנדה ודלתא אייר ליינס - אולם באל על הסיפור היה שונה והביטולים שיקפו את המחלוקת בין ההנהלה ובין ועד הטייסים. כעת מקווים כי עם החתימה על ההסכם הביטולים ייעלמו מהנוף, והאמון של הצרכנים שהלך ונסדק בעת הזו - יחזור.

לאחרונה אל על פירטה בבקשה שהגישה לבית הדין לעבודה לאור הסכסוך עם טייסיה את הנזק שנצבר לה בתקופת הקורונה ושהגיע למיליארד שקל בשנים 2020 ו-2021. לנזק העצום הזה נוספו עלויות שנכפו על החברה דווקא כשהביקוש לטוס נמצא בשיא: על כל טיסה שבוטלה ברגע האחרון אל על משלמת כמיליון שקל ויותר מכך. התחשיב כולל את חובת החברה להשיב לנוסעים את כספם בנוסף לפיצוי הנע בין 1,300 לכ-3,100 שקל לכל נוסע. לעלויות הללו יש להוסיף את כיסוי טיסות בחברות אחרות (במחירים יקרים של הרגע האחרון, אם בכלל נמצא מושב פנוי) סידורי לינה לנוסעים שטיסתם בוטלה ופיצויים במסגרת תביעות שיגישו והגישו נוסעים ששובשו להם התוכניות. בתחשיב הזה הסכסוך הנוכחי עלה לאל על לפחות 100 מיליון שקל. כעת החברה תצטרך לפעול להחזרת אמון הנוסעים. אמון המשקיעים בא לידי ביטוי בזינוק במניית החברה (10%) לאחר הפרסום בדבר החתימה על ההסכם כאמור

"גם טייסי ישראייר וארקיע חזרו לרמת השכר הקודם שלהן ואין סיבה שזה לא יקרה באל על", אמר לגלובס יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי שהגדיר את ההסכם שהושג כמאוזן. "כשהחברה הייתה במצוקה קיצוץ השכר היה מתבקש אולם כיום הענף מתאושש, גם העובדים צריכים להתאושש בשכרם. אין סיבה שעובדים יהיו בהפחתת שכר במצב שבו החברה עובדת".

מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה מסרה כי בכוונת ההנהלה לעשות ככל שביכולתה בכדי להקל על הנוסעים בתקופה מאתגרת זו כשהיא מודעת היטב להשלכות של ביטולי הטיסות על הנוסעים ועל התדמית של החברה שמתמודדת בימים אלה בתחרות עזה שמגיעה גם מכיוון המפרץ עם כניסת אמירייטס לישראל. "עם החתימה על ההסכם, פנינו קדימה להתמודדות בכוחות משותפים של כלל המגזרים באל על וביחד נתמודד עם הקשיים והתחרות הגלובלית בענף התעופה והתיירות. למרות שביחס לחברות תעופה בינלאומיות אל על נמצאת בשיעור ביטולי טיסות נמוך מאוד, עדיין נשאף תמיד לצמצם למינימום את היקף הביטולים".

יו"ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ התייחס ליחסי העבודה בין הצדדים וציין כי ההסכם "משיב את החברה וטייסיה ליחסי עבודה תקינים, אמון ושיתוף פעולה מלא לטובת החברה, לקוחותיה ועובדיה". אלקבץ ציין כי ההסכם משקף את "איזון האינטרסים ההדדיים ויצירת תשתית יציבה ויעילה לגמישות התפעולית הרחבה שנדרשת להעצמת החברה וצמיחתה".