החופשה קוצרה, הטכנולוגיה השתלטה: שינויים בהרגלי הצריכה של התייר הישראלי

סקר חדש של חברת Visa בחן מגמות בהתנהגות התייר הישראלי בהיבטים השונים של ענף הנסיעות למחצית השנייה של שנת 2022 • אלה הממצאים

תיירים ישראלים בטורקיה / צילום: סיון פרג'
תיירים ישראלים בטורקיה / צילום: סיון פרג'

הקורונה שינתה הרגלי צריכה במובנים רבים - מהזינוק בקניות באונליין ועד המעבר לקנייה במכולות שכונתיות. גם בענף התיירות הקורונה שינתה הרגלים: הענף, שהיה סגור במשך שנתיים, נפתח מחדש לפני מספר חודשים (במרבית המדינות), והוא כבר לא נראה אותו דבר, כשאופי הטיול שלנו שונה - כך גם עולה מממצאים שפרסמה חברת Visa במסגרת סקר שבחן מגמות בהתנהגות התייר הישראלי בהיבטים השונים של ענף הנסיעות למחצית השנייה של שנת 2022. את הסקר ערך מכון מחקר הגל החדש בקרב 550 נשאלים. ממצאי הסקר הושוו לסקר דומה שנערך בשנת 2018.

כך למשל, מהסקר עולה כי משך השהות הממוצע בחופשה כעת ירד לעומת שנת 2018: משהות ממוצאת של 8.9 ימים, כעת עומדת השהות הממוצעת על 6.5 ימים. על-פי הסקר' 44% מתכוונות לשהות בחו"ל בין 4-5 לילות, 20% ישהו בין 6-7 לילות, ו-11% ישהו בין 8-10 לילות.

יחד עם הירידה בזמן הממוצע לחופשה, וחרף ההתייקרות הגורפת למדי במחירי הטיסות והלינה, על-פי הסקר ממוצע ההוצאות של הנופשים בארץ היעד ירד לכ-2,220 דולר, לעומת כ-3,200 דולר בשנת 2018. 

ירידה בשימוש במזומן

הטכנולוגיה הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחוויית הטיול בהיבטים רבים. בין היתר שיעור המשתמשים במזומן ירד מ-57% בשנת 2018 ל-47% מהמטיילים שמשתמשים במזומן כעת בעת השהות בחו"ל. יצוין כי במדינות רבות ובענפים רבים עסקים שונים לא מכבדים מזומן ומכבדים תשלום באשראי בלבד. ואכן, מהסקר עולה כי 37% מהישראלים משתמשים בעת השהות בחו"ל בסלולרי לביצוע תשלומים והעברות כספים.

גם הסכום המזומן שמביאים איתם הנופשים מישראל לבזבוזים בחופשה ירד: בעוד שבשנת 2018 הסכום הממוצע עמד על 1,374 דולר, כעת הממוצע עומד כ-1,120 דולר. בהתאם לכך, 80% ציינו כי לפני הנסיעה הם דואגים להמיר כסף (מט"ח), לעומת 90% בשנת 2018.

ומה עושים עם המזומנים שנותרו לאחר החזרה לישראל? 15% ציינו כי הם ממירים את המט"ח שנותר להם לשקלים, לעומת 29% בשנת 2018, זאת למרות שהיקף המזומן שנותר לאחר החופשה זינק מ-100 דולר בממוצע בשנת 2018 ל-250 דולר בממוצע בשנת 2022. ייתכן כי שיעור ההמרה ירד משום שהנופשים מעדיפים לשמור לעצמם את הכסף שנותר, לחופשה הבאה. 

העומסים לא מרתיעים

העומסים הגדולים בנמלי התעופה, ביטולי הטיסות, העיכובים בהמראות ואי-הוודאות באשר לקבלת המזוודה לא מרתיעים ולא פוגעים בתשוקת הצרכנים לנפוש: 53% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם מתכננים לנסוע לחו"ל בחודשים יולי-אוגוסט, 29% ציינו כי בכוונתם לטוס לחו"ל במהלך חגי תשרי, ועוד 17% יטוסו גם בחודשים שעד סוף השנה.

הטכנולוגיה דומיננטית גם בשלב ההזמנה: 63% דיווחו כי לשם הזמנת חופשתם הם משתמשים ישירות באתרי המלונות ופתרונות הלינה, 48% משתמשים באתרי השוואת מחירים, ו-40% בוחנים מידע והזמנות באתרי אונליין של סוכנויות הנסיעות (OTA). עוד עלה שיעור המשתמשים באפליקציות נסיעות, ניידות וניווט בארץ היעד - מ-13% בשנת 2018 ל-27% מהמטיילים בסקר הנוכחי.