גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה
אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

יונתן יצחק (44), עורך דין מירושלים, חסך 170 אלף שקל כדי לקנות רכב חדש. הוא ניגש באוגוסט האחרון לסניף אוטומקס, אחת החברות המובילות בישראל ליבוא מקביל של כלי רכב, כדי לרכוש טויוטה קורולה חדשה. בסניף בראשון לציון דרשו, לדבריו, את מלוא הסכום, ורק לאחר שישלם יתחילו 30 ימי האספקה לרכב. אלא שכמעט שלושה חודשים חלפו, אוטומקס הסתבכה בפרשה, שבה נחקרת בחשד למעילה בכספים וזיוף דוחות כספיים - ויצחק נשאר בלי הכסף ובלי הרכב.

שובו של טוני בלייר למזרח התיכון
אירופה מתמודדת עם משבר ילודה. זה הפתרון של פולין

"זו מכה שאני לא יודע איך אני יוצא ממנה. אם השופט לא מציל אותי בסיפור הזה אכלתי אותה", משתף יצחק, "זה שקל לשקל שחסכתי במשך שנים. הרוכשים הפכו לטרף קל. נשארתי חסר הגנה".

יונתן יצחק. ''הרוכשים הפכו לטרף קל''

בשבוע שעבר התייצב יצחק בבית המשפט המחוזי בתל אביב עם לקוחות נוספים של אוטומקס. הם הגיעו כדי לשתף את השופט, חגי ברנר, בהשתלשלות האירועים, שמציבה אותם כעת מול שוקת שבורה. בתום הדיון החליט ברנר לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד החברה, שחובותיה נאמדים ב־169 מיליון שקל, ולמנות את רו"ח יזהר קנה ועו"ד רונן מטרי לנאמנים.

הרוכשים ציפו ביום שלישי השבוע לדוח הראשוני של אותם נאמנים זמניים, בתקווה שיציגו מתווה שיציל את כספם או רכבם - אבל במקום דוח הגישו מטרי וקנה, בקשה לקבלת "ארכה של שני ימים בלבד להגשת דוח ראשון מטעמם" - בטענה כי הנהלת החברה לא משתפת אתם פעולה. באוטומוקס כבר הזהירו כי פגיעה בחברה היא "החלום הרטוב של יבואני הרכב".

תחילתה של התסבוכת הייתה בספטמבר האחרון, כשחוקרי רשות ניירות ערך ולהב 433 פשטו על משרדי אוטומקס וביצעו חיפוש בבתיהם של מנהלים בחברה. שלושה בכירים נעצרו: תומר לוי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי והמטה ודירקטור; חיים לוי, סמנכ"ל הסחר והרכש; ויערה אלפי, סמנכ"לית הכספים.

השלושה חשודים במרמה וזיוף, סביב פרסום הדוחות הכספיים של החברה, ובהוצאת כספים מהחברה שלא כדין בין 2022 ל־2024. לפי פרסומים, חלק מהסכום ששילמה אוטומקס לספקים בחו"ל חזר לאחים לוי כעמלה חשאית, וערך המלאי של החברה נופח באמצעות דיווחים פיקטיביים על עסקאות. הם כופרים בחשדות.

תומר וחיים לוי הם בניו של מנכ"ל אוטומקס, דניאל לוי, שנחקר אף הוא בפרשה תחת אזהרה. השלושה שנעצרו הורשו עם סיום החקירה להוסיף ולעסוק בענייני החברה, בכפוף להגבלות - אך החקירה כבר הובילה את החברה למערבולת, והגלים הספיקו להכות בלקוחות ובנושים, שחשבו עד לאחרונה כי אוטומקס היא חברה יציבה.

בבקשה שהגישו השבוע לבית המשפט כתבו הנאמנים, רו"ח יזהר קנה ועו"ד רונן מטרי, כי עולים "חשדות כבדים למעשי הונאה חמורים בהיקף של מאות מיליוני שקלים". לדברי הנאמנים, ככל שיתברר שהנתונים בספרי החברות נכונים, הדבר מלמד על "זיוף והונאה בקנה מידה עצום ובוטה, שבאו לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים של חברת האם" (הציבורית) "ושעל בסיסם גייסו החברות אשראי בסכומים של מאות מיליוני שקלים". השופט ברנר קיבל ביום רביעי את בקשת הנאמנים והוציא צווים ארעיים לעיכוב יציאה מהארץ נגד ארבעה מבני משפחת לוי, הנמנית על בעלי השליטה באוטומקס - המנכ"ל דניאל לוי, ושלושת בניו, המשמשים כמנהלים בכירים בחברה - תומר, חיים וגל. עוד עוכבה יציאתה מהארץ של סמנכ"לית הכספים של אוטומקס, יערה אלפי.

בין הממצאים שעליהם מצביעים הנאמנים בבקשה שהגישו לביהמ"ש: "הגשת והצגת דוחות כוזבים ומפוברקים של מלאי החברה הכולל כביכול כ-1,300 רכבים בערך של כ-150 מיליון שקל, כאשר בפועל מסמכי החברה מראים בשלב זה שאין לחברה זכויות של ממש ברכבים אלה, שרובם כלל אינם קיימים, ולכל היותר לחברה כ-150 רכבים המצויים בישראל". עוד עולה מהבקשה, כי נושאי המשרה בחברה או חלקם טוענים כי שולמה תמורה עבור 1,244 רכבים לספקים וסוחרים בחו"ל - אך טענה זו אינה תואמת לדוחות החברה.

עוד עולה מהבקשה, כי בדיקה שנערכה עם עובדי אוטומקס מצאה כי "לחברה אין למעשה מלאי רכבים בחו"ל וכי המלאי שהוצג בשווי של כ-150 מיליון שקל אינו קיים ברובו המכריע". קנה ומטרי כותבים, כי מנהלי החברה אינם משתפים עמם פעולה ומתחמקים ממתן תשובות ענייניות לשאלותיהם. כך, תומר וחיים לוי טסו לסין לפגישות עם יצרן הרכבים הסיניים שמייבאת אוטומקס, וזאת בניגוד לבקשת הנאמנים שיישארו בישראל כדי לסייע בענייני החברות שהיו מצויים ב"כאוס".

לדברי הנאמנים, המנהלים הבכירים נמנעו מלספק "שם של ספק או סוחר אחד בחו"ל שאצלו הרכבים או שלחברות יתרות זכות אצלו, למרות שמידע זה היה משרת את טענותיהם כי מדובר במלאי ממשי. גם מיקום הרכבים ('בנמל') נותר עלום".

ההסתבכות הקודמת של אוטומקס

זו אינה ההסתבכות הראשונה של חלק מהמעורבים בפרשה. ב־2021 הוגש כתב אישום נגד חברות שהיו הגלגולים הקודמים של פעילות אוטומקס, לפני שהפכה לציבורית, ובהן: חברת חיים לוי טרייד איין וחברת גלובל אוטומקס. כתב האישום כלל גם את בכירי אוטומקס, חיים לוי ודניאל לוי. עוד הואשמה חברת הרכב אלבר, אשר בינה לבין חיים לוי טרייד אין התקיים שיתוף פעולה בתחום הייבוא המקביל. ינון עמית הואשם אף הוא בגין התקופה שבה שימש כמנכ"ל אלבר וכמנהל באוטומקס שאליה עבר. במרכז הפרשה עמדו אישומים בדבר שימוש בהסכמים מזוייפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים בשנים 2015-2013. למעט הסדר טיעון שנחתם עם אחת הנאשמות מאלבר, התיק נגד יתר הנאשמים עודנו מתנהל בבית המשפט ובנובמבר צפויה להיפתח בו פרשת ההגנה.

בתעשיית הרכב מזהים קשר מובהק בין ההסתבכות מלפני ארבע שנים לבין החקירה החדשה. "הכתובת הייתה על הקיר. בגלל הסיפור הקודם אף אחד בענף לא הופתע כשהפרשה התפוצצה, כי מעל אוטומקס יש ענן שחור", אומר בכיר בענף הרכב.

לדבריו, בעודן מנסות להיות אטרקטיביות מול היבואן הרשמי ולספק מחיר נמוך ללקוח - לא פעם חברות יבוא מקביל מסתבכות. "היו ניסיונות לשחק עם חשבוניות כדי להקטין עלויות", טוען הבכיר. "ביבוא מקביל היכולת להערים על המערכת גדולה כי לא קונים מהיצרן. זה היתרון התחרותי. המודל בנוי כך שיש המון פרצות, שקוראות לגנב".

אוטומקס נחשבה טרם הפרשה לחברה המובילה בישראל בתחום היבוא המקביל של כלי רכב. היא מחזיקה ברישיון יבוא עקיף לכ־14 מותגים ומייבאת דרך קבע עוד שני מותגים סיניים, בהם JAC. לצד היבוא המקביל והיבוא הישיר מסין החברה גם פועלת בתחום הטרייד־אין. כל הפעילות מתבצעת באמצעות ארבע חברות־בנות, שעל שלוש מהן הטיל בית המשפט צו להקפאת הליכים. החברה ליבוא ישיר של רכבים מסין מוסיפה לפעול כרגיל נכון לעכשיו, ולאחר ששוחררו ממעצר בית המשפט אף התיר לאחים לוי לטוס לסין כדי לפגוש את היצרן המקומי.

הקבוצה הוקמה ב־2014 בידי משפחת לוי וינון עמית. לפי נתוניה, מיום הקמתה ייבאה ומכרה יותר מ־16 אלף כלי רכב. ב־2021 נכנסה החברה־האם, אוטומקס מוטורס, לבורסה בתל אביב באמצעות שלד בורסאי. לוי ועמית מחזיקים סך הכול כ־28% ממניותיה. כ־34% מוחזקים בידי בעלי עניין נוספים וכ־38% בידי הציבור. לצד המסחר במניותיה הנפיקה אוטומקס שתי סדרות איגרות חוב בהיקף כולל של כ־120 מיליון שקל.

הרכב בסניף, אבל לא מסופק: הכאוס של הלקוחות

חוסר הודאות מעיב על כולם, אך הלקוחות הם הראשונים לשלם את המחיר. "ב־18 בספטמבר, אחרי 30 ימי עסקים, פניתי לסמנכ"ל תומר לוי במייל", משחזר יצחק. "מהצד השני הייתה דממה. התחלתי להרגיש שלא עונים לי ולא זמינים. מנהל סניף ראשון לציון אפילו חסם אותי בטלפון".

אחרי החגים זכה סוף סוף יצחק למענה. נציגת אוטומקס הבהירה לו כי המועד למסירת הרכב שרכש הוא 20 באוקטובר, ואם תהיה בעיה - יסופק לו רכב חלופי. "באמת נרגעתי", הוא מספר. אבל אז גם המועד הזה חלף. "ב־19 באוקטובר התקשרתי אליה ותהיתי: אתם לא מדברים איתי, איפה אנחנו עומדים? ואז נפלו עליי השמים. הנציגה אמרה לי: הבנקים חסמו את החברה, הם הגישו בקשה להקפאת הליכים. כרגע אנחנו לא עושים כלום".

גם אורנה רוף ובעלה, פנסיונרים תושבי כפר סבא, החליטו לרכוש רכב ביבוא מקביל. זאת אחרי שלא יכלו להמתין חודשים עד לאספקת רכב מיבואן רשמי. אוטומקס, שעליה קראו באינטרנט, עשתה עליהם רושם של חברה רצינית. באוגוסט הם הגיעו לסניף ברעננה, ושלושה ימים לאחר מכן רכשו רכב מסוג לינק אנד קו תמורת 180 אלף שקל. האספקה הייתה צפויה בתוך 30 ימי עסקים - אבל הרכב לא הגיע.

אורנה רוף, שלא קיבלה את רכבה. הופתעה לגלות שהוא במגרש, לאחר שנאמר לה שמיקומו לא ידוע / צילום: פרטי

כשהשניים התקשרו לסניף נאמר להם "עוד כמה ימים", "במהלך השבוע", וגם הרגיעו שהכול בסדר, שאלה רק החגים ששיבשו את לוחות הזמנים. כשהפרשה התפוצצה בתקשורת, בני הזוג ניגשו אל אולם המכירות ברעננה ונדהמו לגלות שהרכב שרכשו ממתין במגרש החניה הסמוך, מוכן למסירה. זה לא עזר להם, הם חזרו הביתה בידיים ריקות.

"אומרים שלא ידוע המיקום של כל הרכבים שנמכרו, אבל במקרה הזה המיקום ידוע מאוד", אומר עו"ד זהר גרינברג, שמייצג את הזוג. "הרכב נמצא, המפתחות נמצאים, פעם ביום אנחנו בודקים שהוא שם, אבל לטענת הפקידים הם קיבלו הוראה לא לתת את הרכב בגלל ההליכים בבית המשפט. כרגע אורנה נוסעת באוטו שהבת שלהם נתנה להם כדי שיוכלו להתנייד. זה רכב ישן וגם הבת צריכה אותו. במקביל הם משלמים את הביטוח שכבר עשו על הרכב החדש שקנו".

לפי גורם המעורה בפרשה, רוכשים רבים נקלעו לתוך הכאוס. "מדובר במאות מכוניות שנמצאות בשלבים שונים", הוא אומר. "יש כאלה ששוחררו מהמכס ויש כאלה שלא שוחררו, יש ששילמו עליהן חלקית ומכוניות ששילמו עליהן סכום מלא. יש רכבים שאם לא ישחררו אותם בתוך שבוע־שבועיים הם יעברו את השנה - ואז הערך שלהם ירד".

לדברי אותו הגורם, "יש לקוחות ששילמו סכום מלא אז עשויים לשחרר להם את הרכבים, יש כאלה ששילמו חלקית ויצטרכו לשלם עוד, ויש כאלה ששילמו רק מקדמה, ואז השאלה היא אם לבטל את העסקה. יש גם שאלות לגבי שעבודים: חלק מהמכוניות משועבדות בשעבוד קבוע לבעלי איגרות החוב והעסק כולו משועבד בשעבוד שוטף לבנקים".

יבוא רכבים / צילום: Shutterstock

החשש של הבנקים ורואה החשבון שנותר באפלה

הבנקים אכן ממלאים תפקיד מרכזי בפרשה. אוטומקס חייבת להם סכום כולל של 169 מיליון שקל, ולאחר שנחשפה החקירה, הם מינו את רו"ח ניר בן יעקב למבקר מטעמם בקבוצות החברה - רק כדי לגלות שבאוטומקס לא משתפים איתו פעולה.

"בן יעקב מבקש נתונים, מסמכים, חומרים, הסברים - ולא מקבל שום נתון. הוא ממשיך ומפציר בהם, מבקש תשובות, אבל גבעת חלפון אינה עונה. פשוט אין עם מי לדבר", סיפר בבית המשפט עו"ד ישראל בכר ממשרד פרל כהן, המייצג את הבנקים. "בעיני בנק זה מצב קטסטרופלי. יש לך לקוח שלא מתקשר. בן יעקב שואל לכל אורך הדרך 'איפה המלאי? מה קורה עם המלאי?' ולא עונים לו. מה יותר מאשר יחסי אמון בין בנק ובין לקוח? זה הדבר הבסיסי הראשון במעלה. אם האמון הזה מופר, אז אי אפשר להמשיך הלאה".

הבנקים חוששים מהידרדרות מהירה שתביא למכירת נכסי החברה ב"מחירי חיסול", מה שעלול להסב להם הפסדים כבדים. לכן פנו מזרחי טפחות (שהחוב כלפיו נאמד ב־65 מיליון שקל), לאומי (48 מיליון שקל), מרכנתיל דיסקונט (32 מיליון שקל) ובנק מסד (23 מיליון שקל) לבית המשפט כדי להכריז על אוטומקס כחדלת פירעון.

מהבקשה שהגישו עלה כי אוטומקס דיווחה ביוני על מלאי של כ־1,300 כלי רכב בשווי 179 מיליון שקל, המהווה כ־61% מנכסי החברה - לפי הדוחות שלה. אלא שמבדיקה ראשונית עלה כי רק 55 כלי רכב, בשווי של כ־7.5 מיליון שקל, מצויים בפועל במלאי בישראל. יתר הרכבים נמצאים, ככל הידוע, באחסון של דילרים בעולם, ולא ברורה הבעלות עליהם. הבנקים אף ציינו בבקשתם לחדלות פירעון כי קיים חשש שכלי רכב הועברו לכאורה לחברות־אחיות של אוטומקס, ללא ידיעה וללא אישור מצד הבנקים, ותוך פגיעה בשעבודים שרשמה החברה לטובתם. לחברה גם אין מערכת מלאי מקוונת ומעקב תקין אחרי תנועות כלי הרכב.

בדיון שנערך בבית המשפט תיאר בכר את האכזבה של הנושים הגדולים: "הבנקים האמינו לחברות, האמינו למשפחת לוי. הם סברו שהרכבים בארץ. מדובר באירוע מז'ורי, עם חובות מאוד מאוד גדולים ועם חששות גדולים לגבי המשך הדרך, לגבי היכולת לאתר את הרכבים. באמת איננו יודעים איפה הרכבים נמצאים".

באוטומקס מאשימים את הבנקים. בתגובה שהגישה לבית המשפט כתבה אוטומקס כי בעקבות ההגבלות שהוטלו על הבכירים שנחקרו בפרשה, החלה החברה לנסות ולאתר מנהל חיצוני, אך בקשת הבנקים "טרפה את הקלפים".

בחברה טוענים כי אחרי החקירות החלה המערכת הבנקאית להצר את פעילותה, מה שפגע ביכולת שלה לייצר החזר גבוה יותר לבנקים. "ללא שום הודעות מוקדמות היו 'בליעות' כספים או עצירת העברות בנקאיות במהלך עסקים רגיל, כך שלמעשה מיליוני שקלים ששילמו לקוחות החברה, ו/או תשלומים שהיו אמורים להיות לספקי החברה, 'נבלעו' בחשבונות הבנק", כך טענו אוטומקס בדיון בבית המשפט. "הקטינו את החובות למערכת הבנקאית ומאידך לא אפשרו לחברות להמשיך לפעול בצורה תקינה שתאפשר יכולת החזר גבוה יותר לבנק".

החברה ביקשה להעביר לבנקים "הצעה ראשונית שבמסגרתה יובהר כיצד ניתן יהיה להמשיך לעבוד בחברות ולהקטין, בין היתר, באופן שוטף את החובות כלפי הבנקים ואף לשרת את רוכשי הרכבים". לפי התגובה, החברה "שאפה בכל מאודה לפתרון שקט תוך מגעים עם הספקים".

המיזוג שבוטל והתשואות שקרסו: גלי ההדף

ההסתבכות של אוטומוקס יצרה גלי הדף נוספים. המיזוג שתוכנן לה עם חברת סייספארק בוטל. ינון עמית, אחד מבעלי השליטה בחברה, עזב את תפקידו כמנהל העסקים הראשי, וכמוהו עשה יו"ר הדירקטוריון אמיתי וייס. גם משרד רואי החשבון המבקר של אוטומקס, בן דוד שלוי קופ, הודיע כי לא יטפל עוד בחברה. בעקבות פרסום החקירה המסחר במניית אוטומקס הושעה ותשואות האג"ח שלה קרסו לרמה המשקפת סיכון גבוה לאי־החזרת החוב.

ינון עמית - ממקימי ''גלובאל אוטומקס'' / צילום: איל יצהר

אוטומקס מצדה ממשיכה לנסות ולשכנע כי היא יוצאת מגדרה כדי לפתור את המשבר. "חשבנו לוותר על כל המטה", אמר עו"ד אביחי ורדי, המייצג את החברה בבית המשפט. "איתרנו גם שווקים מקבילים בחו"ל שיהיו מוכנים לקבל את כלי הרכב האלה, ואז אמרנו: בכל פעם ניקח איזה נתח, אני יודע, של שני מיליון דולר, על זה אנחנו יודעים להרוויח 40%. גם נגדיל את הפעילות מולם. אנחנו רוצים שהבנקים יקבלו ביטחון. גם אין לנו שום כוונה לקבל זכות חתימה".

בכיר בענף מעריך כי ספק אם החברה תמשיך עם הבעלים הנוכחיים "בגלל החקירות והעבר הלא מרשים. אבל הם בנו מותג לאורך הרבה שנים, יש להם מלאי רכבים ונקודות הפצה, כך שהקונה הנכון עשוי להגיע".

ספק אם הדברים מעודדים את שרון (28), תושב פתח תקווה. לפני כשלושה חודשים הוא הגיע לסניף רעננה של אוטומקס כשהיה באפטר קצר משירות מילואים של יותר מ־400 יום בשטחים. אביו אילן, שלקח על עצמו לייצג את בנו בזמן שהוא במילואים, מספר כי "שרון לקח הלוואה של 60 אלף שקל כדי לקנות טויוטה יאריס - ושילם את כל הסכום".

אחרי שלושה שבועות התחילו האב והבן להבין שיש בעיה. "כל הזמן אמרו לנו שעוד יום־יומיים הרכב יגיע לסניף. היה גם חודש של חגים אז חשבנו שזה טבעי שיהיו עיכובים, ואכלנו את הלוקש הזה", מספר האב. נכון להיום שרון טרם קיבל את הרכב שרכש והוא משתמש ברכב של הוריו. "אף אחד לא מבקש פה כסף על עוגמת נפש או על כל הטרטורים האלה. מישהו אמור להיות שומר הסף שלנו - ואם זה לא קורה אז אני לא יודע איפה אנחנו חיים".

מחברת אוטומוקס נמסר בתגובה: "מאז הקמתה אוטומקס חרתה על דגלה את המאבק ביוקר המחיה ואת קידום התחרות בשוק הרכב הישראלי. החברה פעלה תמיד מתוך חזון להנגיש רכבים איכותיים במחירים הוגנים לציבור הרחב - וכך להוביל לשינוי אמיתי בשוק הנשלט במשך שנים בידי מונופולים של יבואניות הרכב והמערכת הבנקאית.

"באשר לחקירה המתנהלת, נוכח מגבלות שהוטלו על חלק מנושאי המשרה בחברה, במקביל להדלפות תקשורתיות, לא ניתן להתייחס פומבית לחשדות. עם זאת, מובהר כי החברה כופרת בחשדות ובטוחה כי בסופו של ההליך תתברר מאליה חפותה. ההליך המשפטי המתנהל כיום גורם, למרבה הצער, לפגיעה לא רק באוטומקס, אלא גם בתחרות החיונית לציבור הנהגים בישראל. החברה הציעה ומציעה גם כיום מתווה הסדר מלא למערכת הבנקאית, שיבטיח את החזר כלל ההלוואות שניתנו לה - מתוך אחריות מלאה כלפי עובדיה, לקוחותיה והמערכת הפיננסית.

"מתוך אמונה כי המשך פעילותה חיוני לשמירה על תחרות אמיתית בענף הרכב ולמאבק ביוקר המחיה פועלת הנהלת החברה מסביב לשעון, כדי לסייע לנאמנים במציאת הפתרון הטוב ביותר ולמנוע פגיעה בציבור הרחב, ומאמינה כי הנאמנים הזמניים שמונו יצליחו למצוא פתרון מהיר וישים לטובת הלקוחות".

חזקת החפות: אוטומקס ונושאי המשרה בה לא הואשמו ולא הורשעו בחשדות העומדים במרכז החקירה שפורסמה בספטמבר 2025 ולא הורשעו בפרשה שבגינה הוגש נגדם כתב אישום ב־2021 ועומדת להם חזקת החפות.​

עוד כתבות

תדלוק בתחנת דלק / צילום: טלי בוגדנובסקי

מיום ראשון: מחיר הדלק יירד ב-16 אגורות

משרד האנרגיה הודיע כי מחירו המרבי של ליטר בנזין 95 יתעדכן בחצות הלילה שבין יום שבת וראשון ויעמוד בנובמבר 2025 על 7.07 שקלים בתדלוק בשירות עצמי - זאת לעומת 7.23 שקלים לליטר באוקטובר ● כעת מחיר הדלק חזר לרמתו באוגוסט האחרון, שהיא הנמוכה ביותר מזה כמעט שנתיים

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ברקע החלטת הריבית של הבנק המרכזי: מגמה שלילית בבורסות אירופה

הירידות באירופה נמשכות: הדאקס יורד בכ-0.6% והפוטסי משיל מערכו 0.5% ● הבוקר שאחרי "הפסקת האש" בין טראמפ לשי: מדד הקוספי שבר שיאים, הניקיי זינק ● החוזים העתידיים בוול סטריט במגמה חיובית ● האיש שחזה את משבר הדיור בארה"ב מזהיר שוב, הפעם מה-AI ●נטפליקס הכריזה הלילה על פיצול (ספליט) מניות של 10 ל-1 ● דוחות: אפל עקפה את ציפיות הרווח, אך פספסה במכירות האייפונים, אמזון עקפה את הציפיות וזינקה בכ-10% במסחר המאוחר

טילי MR-SAM של התעשייה האווירית / צילום: משרד הביטחון

המטוסים של הצבא הטורקי זוכים לשדרוג, והודו רוכשת טילים מתע"א

מינהל הרכש הביטחוני של הודו יתכנס בשבועות הקרובים לאישור עסקאות ביטחוניות בשווי של כ-3.7 מיליארד דולר, כולל טילים שפיתחה התעשייה האווירית ● הענקית הביטחונית לוקהיד מרטין מעוניינת ליטול חלק בתוכנית ההגנה האווירית של הנשיא טראמפ ● וגם: הבריטים משדרגים את מטוסי התובלה הצבאיים של ארדואן ● השבוע בתעשיות הביטחונית

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עופר עמרם

אקטיביזם רגולטורי: הרשות לניירות ערך תסייע במימון תביעה ייצוגית נגד אייסקיור מדיקל

התביעה נגד החברה, שמפתחת טיפול בהקפאה לגידולים שפירים וממאירים בשד, הוגשה ביולי 2021, ורק לאחרונה היא קיבלה אישור FDA לשיווק המוצר שלה לסרטן השד ● זו אינה הפעם הראשונה שהרשות מממנת תביעה ייצוגית, שם מסבירים כי המטרות הן לאפשר פיצוי למשקיעים שספגו נזק, וכן לחזק את ההרתעה והציות בשוק ההון

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז־חיימוביץ'

חברת התעופה האמריקאית שמחזירה שני יעדים לישראל

דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה כי היא מחזירה את הטיסות הישירות מתל אביב לאטלנטה ולבוסטון, אך רק בשנה הבאה ● החברה מצטרפת למגמת ההתרחבות של מתחרותיה ובהן יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שהודיעו כי ישובו לישראל

מטה חברת נובו נורדיסק בדנמרק / צילום: Shutterstock

הקרב על תרופת ההרזיה: נובו נורדיסק הגישה הצעה על חברה שהייתה כבר בכיס של פייזר

חברת התרופות נובו נורדיסק הציעה 6 מיליון דולר כדי לרכוש את חברת מטסרה, אשר לה מוצרים מתקדמים בתחום הטיפול בהשמנה ● אלא שמטסרה כבר הסכימה להצעת רכישה מחברת פייזר, בסכום נמוך יותר ● כעת, יש לפייזר ארבעה ימים להגיש הצעה חדשה

''לורד אוף דה בורד'' של ביץ' באם / צילום: צילום מסך

חברת משחקי השש-בש מרעננה מפטרת 10% מהעובדים

חברת ביצ' באם שנמכרה לפני ארבע שנים לחברת וודו הצרפתית, מפטרת 10% מכוח האדם שלה בישראל ● לגלובס נודע כי הסיבה לכך היא חוסר ההצלחה של אחד מהמשחקים שפיתחה לאחרונה

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף? / צילום: Shutterstock

איך לשלם פחות מס שבח בעקבות הלכת השיתוף?

בפסק דין תקדימי קבע העליון כי התנהגות בני זוג במהלך חייהם המשותפים עשויה להעיד על שיתוף בנכסים, גם כשאין הסכם ממון כתוב - ואף בנכסים שהתקבלו במתנה או בירושה טרם הנישואים ● פסק הדין עשוי להשפיע גם על מיסוי מקרקעין

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

יותר ממחצי מהמכירות: מותגי הרכב מסין שברו שיא נוסף באוקטובר

ישראל מטפסת לצמרת יעדי היצוא של סין ברכבים בהנעה היברידית וחשמלית ● במקביל: טסלה מתקרבת לקבלת אישור על מערכת הנהיגה האוטונומית שלה בישראל, ורנו ואופל משיקות דגמים חדשים בשוק המקומי ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה במגמה מעורבת; אוקטובר הסתיים בעליות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ● מדד הביטוח זינק ב-4% ורשם זינוק חודשי של 2%,מדד הנדל"ן עלה ב-8% החודש ● הפדרל ריזרב הוריד אתמול את הריבית בארה"ב, אך יו"ר הפד פאוול ציין כי הורדה נוספת בדצמבר רחוקה מלהיות מובנת מאליה ● אלפאבית ניפצה אמש את התחזיות, מטא צנחה במסחר המאוחר בעקבות אירוע מס בדוחות

חיים לוינסון / צילום: צילום מסך יוטיוב

חיים לוינסון הודיע על עזיבת "הארץ"; העיתון: הוחלט לסיים את עבודתו

בפוסט ברשת X הסביר לוינסון כי "מלאכת הכתיבה היומיומית כבר לא מדברת אליי כמו שהייתה" ● מספר שעות לאחר מכן, ב"הארץ" פורסם תחקיר לפיו לוינסון קיבל לפחות 200 אלף שקל מחברת פרספשן שבבעלות היועץ הפוליטי שרוליק איינהורן

גם זה קרה פה / צילום: יובל חי

דידי הררי מציג: אין בעיה, פשוט נזיז את כל הנשים

המלווים עלולים לחפש פתרונות אפלים ● הפיצול של תפקיד היועמשית עלול להביא לחיסולו ● והנשים נעלמו מסביבת העבודה של דידי הררי ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מלון שלמה המלך שבירושלים / צילום: Shutterstock

קרקע בי-ם בבעלות איראנית נמכרה להקמת מלון, והשווי זינק ב-190%

בעקבות אישור תוכנית לקרקע שעליה שוכן המלון בירושלים, זינק שווי הקרקע מאז סוף המחצית השנייה של השנה ● כלל ביטוח ופיננסים ומכלול מימון מקימות קרן לקידום שוק הדיור להשכרה – בהיקף של 400 מיליון שקל ● בני ברק מקדמת מגדלים של 65 קומות: עיריית בני ברק מקדמת מתחם עסקים חדש בנוסף למתחם הקיים ● וגם: הוותמ"ל מקלה על מגבלות הרעש מנתב"ג: שתי תוכניות יוכלו להתקדם בתכנון ● חדשות השבוע בנדל"ן

אנדי ג'סי, מנכ''ל אמזון / צילום: Reuters, Ted S. Warred

אמזון עקפה את הציפיות ברבעון; מזנקת בכ-10% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 180 מיליארד דולר והרווח 1.95 דולר למניה, בהרבה מעל הצפי ● עקפה את תחזיות השוק בשני מנועי הצמיחה המרכזיים שלה: בשירותי הענן, ההכנסות עמדו על 33 מיליארד דולר, לעומת צפי של 32.42 מיליארד דולר, בתחום הפרסום ההכנסות הסתכמו ב־17.7 מיליארד דולר, גבוה מהצפי

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס הכריזה על ספליט. איך זה יעבוד והאם בעלי המניות יפגעו?

ענקית הסטרימינג הודיעה אתמול (ה') על מהלך של פיצול מניות ● למה חברות מבצעות ספליט, האם זה יקרה באופן מיידי ואיך זה ישפיע על בעלי המניות הנוכחיים? ● גלובס עושה סדר

''ממתק או תעלול'' בישראל. ''ההאלווין 'יעוברת''' / צילום: מיטל שטדלר

סערת ההאלווין בישראל: גם חנוכה ופורים היו פעם חגים זרים

בעקבות סרטון של מירי מסיקה שטענה כי "נכשלה כאם" משום שבנותיה חוגגות האלווין, פרץ ויכוח ציבורי סביב אימוץ החג האמריקאי בישראל ● בעוד שמשפחות רבות רואות בו פעילות קהילתית תמימה, אחרים מזהירים מפני טשטוש הזהות היהודית ● פרופ' ישי רוזן צבי מזכיר: "כל החגים היהודים קיבלו לתוכם אלמנטים זרים"

תל אביב או וול סטריט? / צילום: Shutterstock

תל אביב או וול סטריט: איפה עדיף להשקיע?

הבורסה המקומית הייתה משיאניות התשואה במערב השנה, ומשקיעי S&P 500 פיגרו מאחור ● אז למה בכל זאת המומחים משוכנעים ש"אי אפשר בלי וול סטריט"

איראן דורשת מאייל עופר: כופר של 170 מיליון דולר לשחרור ספינה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: באיראן דורשים כופר לשחרור ספינה "ישראלית", בגרמניה קוראים לחקור כיצד פעיל חמאס הועסק בערוץ טלוויזיה, ויהודים בארה"ב חוששים מניצחון של ממדאני בבחירות בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

המסלול שעשה יותר מ-20% השנה וזה שנותר מאחור: מה קרה לקרן ההשתלמות שלכם?

למרות שהחל בירידות, גם אוקטובר היה חודש חיובי במיוחד לחוסכים ● אלו במסלולים הכלליים צפויים ליהנות מתשואה חיובית של 1.5% ואלו במנייתיים יהנו מ-2.3% ● 2025 בדרך להיות אחת השנים הטובות בהיסטוריה של החוסכים, אך דווקא אלו שבמסלולי ה-S&P 500 נוחלים אכזבה ● ואיך אנחנו ביחס לעולם?

הרצל בקונגרס הציוני הראשון בבאזל, 1897 / צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

בין הרצל ליאיר נתניהו: מה התפקיד של המוסדות הלאומיים?

השר מיקי זוהר הכריז על מינוי בנו של ראש הממשלה להנהלת ההסתדרות הציונית, ופרצה סערה רבתי ● מהם אותם מוסדות לאומיים, מי נהנה מהכסף שלהם ומאיפה בכלל הוא מגיע? ● וגם: על הגורל של הניסיונות לסגור אותם