גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נפלו עליי השמיים": לקוחות אוטומקס, שנשארו בלי רכב ובלי כסף, מדברים

החקירה של רשות ניירות ערך, המלאי שנעלם, הלקוחות שאיבדו הון והבנקים שתובעים מיליונים ● חברת אוטומקס נחשבה למובילה בשוק יבוא הרכב המקביל בישראל, אלא שרצף של הסתבכויות וחובות גנז את החלום ● גלובס צלל אל מאחורי הקלעים של הפרשה שמסעירה את שוק הרכב

אוטומקס / צילום: באדיבות החברה
אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

יונתן יצחק (44), עורך דין מירושלים, חסך 170 אלף שקל כדי לקנות רכב חדש. הוא ניגש באוגוסט האחרון לסניף אוטומקס, אחת החברות המובילות בישראל ליבוא מקביל של כלי רכב, כדי לרכוש טויוטה קורולה חדשה. בסניף בראשון לציון דרשו, לדבריו, את מלוא הסכום, ורק לאחר שישלם יתחילו 30 ימי האספקה לרכב. אלא שכמעט שלושה חודשים חלפו, אוטומקס הסתבכה בפרשה, שבה נחקרת בחשד למעילה בכספים וזיוף דוחות כספיים - ויצחק נשאר בלי הכסף ובלי הרכב.

שובו של טוני בלייר למזרח התיכון
אירופה מתמודדת עם משבר ילודה. זה הפתרון של פולין

"זו מכה שאני לא יודע איך אני יוצא ממנה. אם השופט לא מציל אותי בסיפור הזה אכלתי אותה", משתף יצחק, "זה שקל לשקל שחסכתי במשך שנים. הרוכשים הפכו לטרף קל. נשארתי חסר הגנה".

יונתן יצחק. ''הרוכשים הפכו לטרף קל''

בשבוע שעבר התייצב יצחק בבית המשפט המחוזי בתל אביב עם לקוחות נוספים של אוטומקס. הם הגיעו כדי לשתף את השופט, חגי ברנר, בהשתלשלות האירועים, שמציבה אותם כעת מול שוקת שבורה. בתום הדיון החליט ברנר לפתוח בהליכי חדלות פירעון נגד החברה, שחובותיה נאמדים ב־169 מיליון שקל, ולמנות את רו"ח יזהר קנה ועו"ד רונן מטרי לנאמנים.

הרוכשים ציפו ביום שלישי השבוע לדוח הראשוני של אותם נאמנים זמניים, בתקווה שיציגו מתווה שיציל את כספם או רכבם - אבל במקום דוח הגישו מטרי וקנה, בקשה לקבלת "ארכה של שני ימים בלבד להגשת דוח ראשון מטעמם" - בטענה כי הנהלת החברה לא משתפת אתם פעולה. באוטומוקס כבר הזהירו כי פגיעה בחברה היא "החלום הרטוב של יבואני הרכב".

תחילתה של התסבוכת הייתה בספטמבר האחרון, כשחוקרי רשות ניירות ערך ולהב 433 פשטו על משרדי אוטומקס וביצעו חיפוש בבתיהם של מנהלים בחברה. שלושה בכירים נעצרו: תומר לוי, סמנכ"ל הפיתוח העסקי והמטה ודירקטור; חיים לוי, סמנכ"ל הסחר והרכש; ויערה אלפי, סמנכ"לית הכספים.

השלושה חשודים במרמה וזיוף, סביב פרסום הדוחות הכספיים של החברה, ובהוצאת כספים מהחברה שלא כדין בין 2022 ל־2024. לפי פרסומים, חלק מהסכום ששילמה אוטומקס לספקים בחו"ל חזר לאחים לוי כעמלה חשאית, וערך המלאי של החברה נופח באמצעות דיווחים פיקטיביים על עסקאות. הם כופרים בחשדות.

תומר וחיים לוי הם בניו של מנכ"ל אוטומקס, דניאל לוי, שנחקר אף הוא בפרשה תחת אזהרה. השלושה שנעצרו הורשו עם סיום החקירה להוסיף ולעסוק בענייני החברה, בכפוף להגבלות - אך החקירה כבר הובילה את החברה למערבולת, והגלים הספיקו להכות בלקוחות ובנושים, שחשבו עד לאחרונה כי אוטומקס היא חברה יציבה.

בבקשה שהגישו השבוע לבית המשפט כתבו הנאמנים, רו"ח יזהר קנה ועו"ד רונן מטרי, כי עולים "חשדות כבדים למעשי הונאה חמורים בהיקף של מאות מיליוני שקלים". לדברי הנאמנים, ככל שיתברר שהנתונים בספרי החברות נכונים, הדבר מלמד על "זיוף והונאה בקנה מידה עצום ובוטה, שבאו לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים של חברת האם" (הציבורית) "ושעל בסיסם גייסו החברות אשראי בסכומים של מאות מיליוני שקלים". השופט ברנר קיבל ביום רביעי את בקשת הנאמנים והוציא צווים ארעיים לעיכוב יציאה מהארץ נגד ארבעה מבני משפחת לוי, הנמנית על בעלי השליטה באוטומקס - המנכ"ל דניאל לוי, ושלושת בניו, המשמשים כמנהלים בכירים בחברה - תומר, חיים וגל. עוד עוכבה יציאתה מהארץ של סמנכ"לית הכספים של אוטומקס, יערה אלפי.

בין הממצאים שעליהם מצביעים הנאמנים בבקשה שהגישו לביהמ"ש: "הגשת והצגת דוחות כוזבים ומפוברקים של מלאי החברה הכולל כביכול כ-1,300 רכבים בערך של כ-150 מיליון שקל, כאשר בפועל מסמכי החברה מראים בשלב זה שאין לחברה זכויות של ממש ברכבים אלה, שרובם כלל אינם קיימים, ולכל היותר לחברה כ-150 רכבים המצויים בישראל". עוד עולה מהבקשה, כי נושאי המשרה בחברה או חלקם טוענים כי שולמה תמורה עבור 1,244 רכבים לספקים וסוחרים בחו"ל - אך טענה זו אינה תואמת לדוחות החברה.

עוד עולה מהבקשה, כי בדיקה שנערכה עם עובדי אוטומקס מצאה כי "לחברה אין למעשה מלאי רכבים בחו"ל וכי המלאי שהוצג בשווי של כ-150 מיליון שקל אינו קיים ברובו המכריע". קנה ומטרי כותבים, כי מנהלי החברה אינם משתפים עמם פעולה ומתחמקים ממתן תשובות ענייניות לשאלותיהם. כך, תומר וחיים לוי טסו לסין לפגישות עם יצרן הרכבים הסיניים שמייבאת אוטומקס, וזאת בניגוד לבקשת הנאמנים שיישארו בישראל כדי לסייע בענייני החברות שהיו מצויים ב"כאוס".

לדברי הנאמנים, המנהלים הבכירים נמנעו מלספק "שם של ספק או סוחר אחד בחו"ל שאצלו הרכבים או שלחברות יתרות זכות אצלו, למרות שמידע זה היה משרת את טענותיהם כי מדובר במלאי ממשי. גם מיקום הרכבים ('בנמל') נותר עלום".

ההסתבכות הקודמת של אוטומקס

זו אינה ההסתבכות הראשונה של חלק מהמעורבים בפרשה. ב־2021 הוגש כתב אישום נגד חברות שהיו הגלגולים הקודמים של פעילות אוטומקס, לפני שהפכה לציבורית, ובהן: חברת חיים לוי טרייד איין וחברת גלובל אוטומקס. כתב האישום כלל גם את בכירי אוטומקס, חיים לוי ודניאל לוי. עוד הואשמה חברת הרכב אלבר, אשר בינה לבין חיים לוי טרייד אין התקיים שיתוף פעולה בתחום הייבוא המקביל. ינון עמית הואשם אף הוא בגין התקופה שבה שימש כמנכ"ל אלבר וכמנהל באוטומקס שאליה עבר. במרכז הפרשה עמדו אישומים בדבר שימוש בהסכמים מזוייפים עם סוכני רכב בחו"ל ובמסמכי תקינה מזויפים בשנים 2015-2013. למעט הסדר טיעון שנחתם עם אחת הנאשמות מאלבר, התיק נגד יתר הנאשמים עודנו מתנהל בבית המשפט ובנובמבר צפויה להיפתח בו פרשת ההגנה.

בתעשיית הרכב מזהים קשר מובהק בין ההסתבכות מלפני ארבע שנים לבין החקירה החדשה. "הכתובת הייתה על הקיר. בגלל הסיפור הקודם אף אחד בענף לא הופתע כשהפרשה התפוצצה, כי מעל אוטומקס יש ענן שחור", אומר בכיר בענף הרכב.

לדבריו, בעודן מנסות להיות אטרקטיביות מול היבואן הרשמי ולספק מחיר נמוך ללקוח - לא פעם חברות יבוא מקביל מסתבכות. "היו ניסיונות לשחק עם חשבוניות כדי להקטין עלויות", טוען הבכיר. "ביבוא מקביל היכולת להערים על המערכת גדולה כי לא קונים מהיצרן. זה היתרון התחרותי. המודל בנוי כך שיש המון פרצות, שקוראות לגנב".

אוטומקס נחשבה טרם הפרשה לחברה המובילה בישראל בתחום היבוא המקביל של כלי רכב. היא מחזיקה ברישיון יבוא עקיף לכ־14 מותגים ומייבאת דרך קבע עוד שני מותגים סיניים, בהם JAC. לצד היבוא המקביל והיבוא הישיר מסין החברה גם פועלת בתחום הטרייד־אין. כל הפעילות מתבצעת באמצעות ארבע חברות־בנות, שעל שלוש מהן הטיל בית המשפט צו להקפאת הליכים. החברה ליבוא ישיר של רכבים מסין מוסיפה לפעול כרגיל נכון לעכשיו, ולאחר ששוחררו ממעצר בית המשפט אף התיר לאחים לוי לטוס לסין כדי לפגוש את היצרן המקומי.

הקבוצה הוקמה ב־2014 בידי משפחת לוי וינון עמית. לפי נתוניה, מיום הקמתה ייבאה ומכרה יותר מ־16 אלף כלי רכב. ב־2021 נכנסה החברה־האם, אוטומקס מוטורס, לבורסה בתל אביב באמצעות שלד בורסאי. לוי ועמית מחזיקים סך הכול כ־28% ממניותיה. כ־34% מוחזקים בידי בעלי עניין נוספים וכ־38% בידי הציבור. לצד המסחר במניותיה הנפיקה אוטומקס שתי סדרות איגרות חוב בהיקף כולל של כ־120 מיליון שקל.

הרכב בסניף, אבל לא מסופק: הכאוס של הלקוחות

חוסר הודאות מעיב על כולם, אך הלקוחות הם הראשונים לשלם את המחיר. "ב־18 בספטמבר, אחרי 30 ימי עסקים, פניתי לסמנכ"ל תומר לוי במייל", משחזר יצחק. "מהצד השני הייתה דממה. התחלתי להרגיש שלא עונים לי ולא זמינים. מנהל סניף ראשון לציון אפילו חסם אותי בטלפון".

אחרי החגים זכה סוף סוף יצחק למענה. נציגת אוטומקס הבהירה לו כי המועד למסירת הרכב שרכש הוא 20 באוקטובר, ואם תהיה בעיה - יסופק לו רכב חלופי. "באמת נרגעתי", הוא מספר. אבל אז גם המועד הזה חלף. "ב־19 באוקטובר התקשרתי אליה ותהיתי: אתם לא מדברים איתי, איפה אנחנו עומדים? ואז נפלו עליי השמים. הנציגה אמרה לי: הבנקים חסמו את החברה, הם הגישו בקשה להקפאת הליכים. כרגע אנחנו לא עושים כלום".

גם אורנה רוף ובעלה, פנסיונרים תושבי כפר סבא, החליטו לרכוש רכב ביבוא מקביל. זאת אחרי שלא יכלו להמתין חודשים עד לאספקת רכב מיבואן רשמי. אוטומקס, שעליה קראו באינטרנט, עשתה עליהם רושם של חברה רצינית. באוגוסט הם הגיעו לסניף ברעננה, ושלושה ימים לאחר מכן רכשו רכב מסוג לינק אנד קו תמורת 180 אלף שקל. האספקה הייתה צפויה בתוך 30 ימי עסקים - אבל הרכב לא הגיע.

אורנה רוף, שלא קיבלה את רכבה. הופתעה לגלות שהוא במגרש, לאחר שנאמר לה שמיקומו לא ידוע / צילום: פרטי

כשהשניים התקשרו לסניף נאמר להם "עוד כמה ימים", "במהלך השבוע", וגם הרגיעו שהכול בסדר, שאלה רק החגים ששיבשו את לוחות הזמנים. כשהפרשה התפוצצה בתקשורת, בני הזוג ניגשו אל אולם המכירות ברעננה ונדהמו לגלות שהרכב שרכשו ממתין במגרש החניה הסמוך, מוכן למסירה. זה לא עזר להם, הם חזרו הביתה בידיים ריקות.

"אומרים שלא ידוע המיקום של כל הרכבים שנמכרו, אבל במקרה הזה המיקום ידוע מאוד", אומר עו"ד זהר גרינברג, שמייצג את הזוג. "הרכב נמצא, המפתחות נמצאים, פעם ביום אנחנו בודקים שהוא שם, אבל לטענת הפקידים הם קיבלו הוראה לא לתת את הרכב בגלל ההליכים בבית המשפט. כרגע אורנה נוסעת באוטו שהבת שלהם נתנה להם כדי שיוכלו להתנייד. זה רכב ישן וגם הבת צריכה אותו. במקביל הם משלמים את הביטוח שכבר עשו על הרכב החדש שקנו".

לפי גורם המעורה בפרשה, רוכשים רבים נקלעו לתוך הכאוס. "מדובר במאות מכוניות שנמצאות בשלבים שונים", הוא אומר. "יש כאלה ששוחררו מהמכס ויש כאלה שלא שוחררו, יש ששילמו עליהן חלקית ומכוניות ששילמו עליהן סכום מלא. יש רכבים שאם לא ישחררו אותם בתוך שבוע־שבועיים הם יעברו את השנה - ואז הערך שלהם ירד".

לדברי אותו הגורם, "יש לקוחות ששילמו סכום מלא אז עשויים לשחרר להם את הרכבים, יש כאלה ששילמו חלקית ויצטרכו לשלם עוד, ויש כאלה ששילמו רק מקדמה, ואז השאלה היא אם לבטל את העסקה. יש גם שאלות לגבי שעבודים: חלק מהמכוניות משועבדות בשעבוד קבוע לבעלי איגרות החוב והעסק כולו משועבד בשעבוד שוטף לבנקים".

יבוא רכבים / צילום: Shutterstock

החשש של הבנקים ורואה החשבון שנותר באפלה

הבנקים אכן ממלאים תפקיד מרכזי בפרשה. אוטומקס חייבת להם סכום כולל של 169 מיליון שקל, ולאחר שנחשפה החקירה, הם מינו את רו"ח ניר בן יעקב למבקר מטעמם בקבוצות החברה - רק כדי לגלות שבאוטומקס לא משתפים איתו פעולה.

"בן יעקב מבקש נתונים, מסמכים, חומרים, הסברים - ולא מקבל שום נתון. הוא ממשיך ומפציר בהם, מבקש תשובות, אבל גבעת חלפון אינה עונה. פשוט אין עם מי לדבר", סיפר בבית המשפט עו"ד ישראל בכר ממשרד פרל כהן, המייצג את הבנקים. "בעיני בנק זה מצב קטסטרופלי. יש לך לקוח שלא מתקשר. בן יעקב שואל לכל אורך הדרך 'איפה המלאי? מה קורה עם המלאי?' ולא עונים לו. מה יותר מאשר יחסי אמון בין בנק ובין לקוח? זה הדבר הבסיסי הראשון במעלה. אם האמון הזה מופר, אז אי אפשר להמשיך הלאה".

הבנקים חוששים מהידרדרות מהירה שתביא למכירת נכסי החברה ב"מחירי חיסול", מה שעלול להסב להם הפסדים כבדים. לכן פנו מזרחי טפחות (שהחוב כלפיו נאמד ב־65 מיליון שקל), לאומי (48 מיליון שקל), מרכנתיל דיסקונט (32 מיליון שקל) ובנק מסד (23 מיליון שקל) לבית המשפט כדי להכריז על אוטומקס כחדלת פירעון.

מהבקשה שהגישו עלה כי אוטומקס דיווחה ביוני על מלאי של כ־1,300 כלי רכב בשווי 179 מיליון שקל, המהווה כ־61% מנכסי החברה - לפי הדוחות שלה. אלא שמבדיקה ראשונית עלה כי רק 55 כלי רכב, בשווי של כ־7.5 מיליון שקל, מצויים בפועל במלאי בישראל. יתר הרכבים נמצאים, ככל הידוע, באחסון של דילרים בעולם, ולא ברורה הבעלות עליהם. הבנקים אף ציינו בבקשתם לחדלות פירעון כי קיים חשש שכלי רכב הועברו לכאורה לחברות־אחיות של אוטומקס, ללא ידיעה וללא אישור מצד הבנקים, ותוך פגיעה בשעבודים שרשמה החברה לטובתם. לחברה גם אין מערכת מלאי מקוונת ומעקב תקין אחרי תנועות כלי הרכב.

בדיון שנערך בבית המשפט תיאר בכר את האכזבה של הנושים הגדולים: "הבנקים האמינו לחברות, האמינו למשפחת לוי. הם סברו שהרכבים בארץ. מדובר באירוע מז'ורי, עם חובות מאוד מאוד גדולים ועם חששות גדולים לגבי המשך הדרך, לגבי היכולת לאתר את הרכבים. באמת איננו יודעים איפה הרכבים נמצאים".

באוטומקס מאשימים את הבנקים. בתגובה שהגישה לבית המשפט כתבה אוטומקס כי בעקבות ההגבלות שהוטלו על הבכירים שנחקרו בפרשה, החלה החברה לנסות ולאתר מנהל חיצוני, אך בקשת הבנקים "טרפה את הקלפים".

בחברה טוענים כי אחרי החקירות החלה המערכת הבנקאית להצר את פעילותה, מה שפגע ביכולת שלה לייצר החזר גבוה יותר לבנקים. "ללא שום הודעות מוקדמות היו 'בליעות' כספים או עצירת העברות בנקאיות במהלך עסקים רגיל, כך שלמעשה מיליוני שקלים ששילמו לקוחות החברה, ו/או תשלומים שהיו אמורים להיות לספקי החברה, 'נבלעו' בחשבונות הבנק", כך טענו אוטומקס בדיון בבית המשפט. "הקטינו את החובות למערכת הבנקאית ומאידך לא אפשרו לחברות להמשיך לפעול בצורה תקינה שתאפשר יכולת החזר גבוה יותר לבנק".

החברה ביקשה להעביר לבנקים "הצעה ראשונית שבמסגרתה יובהר כיצד ניתן יהיה להמשיך לעבוד בחברות ולהקטין, בין היתר, באופן שוטף את החובות כלפי הבנקים ואף לשרת את רוכשי הרכבים". לפי התגובה, החברה "שאפה בכל מאודה לפתרון שקט תוך מגעים עם הספקים".

המיזוג שבוטל והתשואות שקרסו: גלי ההדף

ההסתבכות של אוטומוקס יצרה גלי הדף נוספים. המיזוג שתוכנן לה עם חברת סייספארק בוטל. ינון עמית, אחד מבעלי השליטה בחברה, עזב את תפקידו כמנהל העסקים הראשי, וכמוהו עשה יו"ר הדירקטוריון אמיתי וייס. גם משרד רואי החשבון המבקר של אוטומקס, בן דוד שלוי קופ, הודיע כי לא יטפל עוד בחברה. בעקבות פרסום החקירה המסחר במניית אוטומקס הושעה ותשואות האג"ח שלה קרסו לרמה המשקפת סיכון גבוה לאי־החזרת החוב.

ינון עמית - ממקימי ''גלובאל אוטומקס'' / צילום: איל יצהר

אוטומקס מצדה ממשיכה לנסות ולשכנע כי היא יוצאת מגדרה כדי לפתור את המשבר. "חשבנו לוותר על כל המטה", אמר עו"ד אביחי ורדי, המייצג את החברה בבית המשפט. "איתרנו גם שווקים מקבילים בחו"ל שיהיו מוכנים לקבל את כלי הרכב האלה, ואז אמרנו: בכל פעם ניקח איזה נתח, אני יודע, של שני מיליון דולר, על זה אנחנו יודעים להרוויח 40%. גם נגדיל את הפעילות מולם. אנחנו רוצים שהבנקים יקבלו ביטחון. גם אין לנו שום כוונה לקבל זכות חתימה".

בכיר בענף מעריך כי ספק אם החברה תמשיך עם הבעלים הנוכחיים "בגלל החקירות והעבר הלא מרשים. אבל הם בנו מותג לאורך הרבה שנים, יש להם מלאי רכבים ונקודות הפצה, כך שהקונה הנכון עשוי להגיע".

ספק אם הדברים מעודדים את שרון (28), תושב פתח תקווה. לפני כשלושה חודשים הוא הגיע לסניף רעננה של אוטומקס כשהיה באפטר קצר משירות מילואים של יותר מ־400 יום בשטחים. אביו אילן, שלקח על עצמו לייצג את בנו בזמן שהוא במילואים, מספר כי "שרון לקח הלוואה של 60 אלף שקל כדי לקנות טויוטה יאריס - ושילם את כל הסכום".

אחרי שלושה שבועות התחילו האב והבן להבין שיש בעיה. "כל הזמן אמרו לנו שעוד יום־יומיים הרכב יגיע לסניף. היה גם חודש של חגים אז חשבנו שזה טבעי שיהיו עיכובים, ואכלנו את הלוקש הזה", מספר האב. נכון להיום שרון טרם קיבל את הרכב שרכש והוא משתמש ברכב של הוריו. "אף אחד לא מבקש פה כסף על עוגמת נפש או על כל הטרטורים האלה. מישהו אמור להיות שומר הסף שלנו - ואם זה לא קורה אז אני לא יודע איפה אנחנו חיים".

מחברת אוטומוקס נמסר בתגובה: "מאז הקמתה אוטומקס חרתה על דגלה את המאבק ביוקר המחיה ואת קידום התחרות בשוק הרכב הישראלי. החברה פעלה תמיד מתוך חזון להנגיש רכבים איכותיים במחירים הוגנים לציבור הרחב - וכך להוביל לשינוי אמיתי בשוק הנשלט במשך שנים בידי מונופולים של יבואניות הרכב והמערכת הבנקאית.

"באשר לחקירה המתנהלת, נוכח מגבלות שהוטלו על חלק מנושאי המשרה בחברה, במקביל להדלפות תקשורתיות, לא ניתן להתייחס פומבית לחשדות. עם זאת, מובהר כי החברה כופרת בחשדות ובטוחה כי בסופו של ההליך תתברר מאליה חפותה. ההליך המשפטי המתנהל כיום גורם, למרבה הצער, לפגיעה לא רק באוטומקס, אלא גם בתחרות החיונית לציבור הנהגים בישראל. החברה הציעה ומציעה גם כיום מתווה הסדר מלא למערכת הבנקאית, שיבטיח את החזר כלל ההלוואות שניתנו לה - מתוך אחריות מלאה כלפי עובדיה, לקוחותיה והמערכת הפיננסית.

"מתוך אמונה כי המשך פעילותה חיוני לשמירה על תחרות אמיתית בענף הרכב ולמאבק ביוקר המחיה פועלת הנהלת החברה מסביב לשעון, כדי לסייע לנאמנים במציאת הפתרון הטוב ביותר ולמנוע פגיעה בציבור הרחב, ומאמינה כי הנאמנים הזמניים שמונו יצליחו למצוא פתרון מהיר וישים לטובת הלקוחות".

חזקת החפות: אוטומקס ונושאי המשרה בה לא הואשמו ולא הורשעו בחשדות העומדים במרכז החקירה שפורסמה בספטמבר 2025 ולא הורשעו בפרשה שבגינה הוגש נגדם כתב אישום ב־2021 ועומדת להם חזקת החפות.​

עוד כתבות

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

עיריות ת"א וירושלים עותרות לדיון נוסף בפסיקת העליון בנוגע להיטלי השבחה

שתי העיריות אינן משלימות עם פסק הדין שניתן לפני כשבועיים, שעלול לעלות להן בהפסדים של מיליוני שקלים ואף מיליארדים מהיטלי השבחה ● מומחים מעריכים כי סיכויי הבקשות להתקבל אינם גבוהים

האם יש למועמדים סיכוי מול ממדאני / צילום: Reuters, RYAN MURPHY

הבוחרים בניו יורק לא מחכים: נתון שיא בשלב ההצבעה המוקדמת

מערכת הבחירות הסוערת לראשות ניו יורק מגיעה לישורת האחרונה, ושורה של סוגיות ליבה עומדות במוקד ● המועמד המוביל זוהראן ממדאני, המזוהה עם השמאל, מבטיח למסות עשירים וליישם מדיניות סוציאליסטית ● קרוב ל־600 אלף כבר הצביעו בשלב המוקדם

למרות הלחצים מטראמפ, הנסיך הסעודי לא צפוי להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: שנה לאחר הפסקת האש בין חיזבאללה לישראל: ארגון הטרור מתחזק, ובישראל מאיימים בעימות; טראמפ רוצה לכונן יחסים בין הסעודים לישראל - בסעודיה מתנים זאת בהכרה בפלסטינים; ואיראן ופקיסטן מתקרבות ומשנות את האזור • כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות, שלומי יוסף

פרשת "יד לוחצת יד": ביהמ"ש הורה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות בשבוע

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ב-10 ימים: "אחת מפרשות השחיתות הציבורית הגדולות שנחקרו" ● השופטת: "אם בר-דוד ישוחרר, יש חשש לתיאום עדויות" ● סנגורו: "ידיו נקיות, הוא לא קיבל שקל" ● גם מעצר אשתו של בר-דוד ומעצרו של סוכן הביטוח עזרא גבאי הוארכו בשבוע ● סנגורו של גבאי טען: במשטרה אמרו לו - "תביא ראיה על ארנון ותלך הביתה"

תשואות הגמל והפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock, Lady_Luck

בדקנו 17 שנה של תשואות הגמל והפנסיה כדי לנסות לענות על שאלה אחת: איך תיראה 2026?

ב־17 השנים האחרונות היו רק 3 פעמים שבהן המסלולים הכלליים בפנסיה ובגמל הציגו תשואה גבוהה מזו שהחוסכים הישראלים נהנים ממנה עד כה השנה ● בדרך כלל, שנה פנומנלית גררה אחריה שנה יחסית חלשה, אבל הפעם יש מי שמשוכנעים שהסטטיסטיקה משקרת

עו''ד יפעת תומר ירושלמי, צילום: דובר צה''ל

מעצרם של הפצ"רית ושל התובע הצבאי לשעבר הוארך: "חשש לשיבוש לפחות ב-2 פעולות חקירה"

הדיון על הארכת מעצר תומר-ירושלמי וסולומש התקיים בדלתיים פתוחות, הפצ"רית נכנסה לאולם הדיונים לא אזוקה • החוקרת הציגה לשופטת דוח סודי והבהירה: "מדובר בפרשה לא פשוטה" • עורך דינה: "אין שום סיבה להניח שהפצ"רית תשבש חקירה" • הסיבה להארכת המעצר: שיבוש ומסוכנות • הציטוטים מהדיון

המשקיע האינטליגנט / צילום: איור: גיל ג'יבלי

השקעה במניות לא תמיד משתלמת: מה קרה לגמלאים שנקלעו לשוק דובי?

בוול סטריט מתחזקת הגישה, מגובה בניתוחים, כי אין אלטרנטיבה למניות עבור החוסכים לטווח ארוך ● הסטטיסטיקה משקפת עדיפות למניות על פני השקעה באג"ח ובמזומן, אבל אף אחד לא מבטיח 100% ודאות ● ועל מה תסתמכו כשתצאו לפנסיה במהלכו של שוק דובי

תקיפת צה''ל בלבנון (ארכיון) / צילום: ap, Hassan Ammar

בכיר ישראלי מאיים: "ייתכן שנתקוף שוב - אם חיזבאללה לא יפורק מנשקו"

בכיר בחיזבאללה: "ישראל מפעילה לחץ מקסימלי, נדרשת עמדה לאומית" ● ראש הממשלה נתניהו החליט - 200 מחבלי חמאס לא יורשו לעבור לשטח העזתי ● משפחותיהם של החטופים החללים אל"ם אסף חממי ז"ל וסמ"ר עוז דניאל ז"ל עודכנו כי יקיריהן הושבו לישראל ● טראמפ בישר על הזיהוי של עומר נאוטרה ● עדכונים שוטפים

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

"אחת הפרשות הגדולות שנחקרו בארץ": החשדות, הנחקרים והמעצר של יו"ר ההסתדרות

שוחד, מרמה והפרת אמונים - פרשת "יד לוחצת יד" מטלטלת את המשק ● יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד נעצר בחשד שקיבל לכאורה כסף וטובות הנאה מסוכן הביטוח עזרא גבאי ● ביהמ"ש קבע כי בר־דוד יישאר במעצר עד 10 בנובמבר מחשש לשיבוש חקירה ● המשטרה: מדובר ב־13 פרשיות שחיתות, שכל אחת מהן יכולה לעמוד בפני עצמה, עם מעל 300 נחקרים ומעורבים

אילוסטרציה / אילוסטרציה: Shutterstock, olesia_g

3,000 עסקים ישראלים ישתתפו בשופינג IL שיתקיים השבוע

שליש מהעסקים באירוע שיזמה גוגל גם מייצרים בישראל - הנתון הגבוה ביותר בשנים האחרונות ● כ-100 מצהירים על סכנת סגירה מיידית בשל המלחמה

Jaecoo 7 צ'רי / צילום: יח''צ

מהפך בשוק הרכב: קבוצת צ'רי הסינית עקפה את המסירות של טויוטה

קבוצת צ'רי הסינית טיפסה למקום השני במסירות הרכב מתחילת השנה עם המותגים צ'רי וג'אקו, תוך שהיא עוקפת את טויוטה שנמצאת כעת במקום השלישי בחלוקה ליצרניות ● יונדאי מוטורס שומרת עדיין על ההובלה עם כ־52 אלף מסירות מצטברות ● בענף הרכב מצפים כי בחודשים הבאים ימשכו מבצעי ההנחות על רכבי "אפס קילומטר"

יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

ההסתבכות של הפצ"רית: העבירה שעל הפרק, ומה הבעיה במינוי המחליף?

בנוסף לחשד להדלפת הסרטון משדה תימן, האלופה יפעת תומר־ירושלמי עשויה להיות מואשמת בדיווח "בעייתי" לבג"ץ ● דיווחי כזב לביהמ"ש לא הביאו להרבה הרשעות, אבל בכל זאת יש תקדים מפורסם ● ולמה צריכים לשים לב לפני שממנים את המחליף?

יפעת תומר-ירושלמי, הפרקליטה הצבאית הראשית / צילום: דובר צה''ל

אחרי שעות של חיפושים נרחבים: האלופה יפעת תומר-ירושלמי אותרה

במשך שעות חיפשו כוחות הצלה רבים את הפצ"רית היוצאת אחרי שלא יצרה קשר עם משפחתה מאז שעות הבוקר ● רכבה אותר נטוש ומונע בחוף הצוק בת"א, ומכתב שנמצא בו גרר חשש כבד לחייה ● לאחר שעות של דאגה, המשטרה עדכנה כי האלופה יפעת תומר-ירושלמי "נמצאה בריאה ושלמה" ● ביום שישי האחרון היא הגישה מכתב התפטרות ובו הודתה כי אישרה את הדלפת הסרטון משדה תימן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט בביקורת על הבורר אורנשטיין: "בהתנהלותו נפלו פגמים"

המחוזי קבע כי פסק הבוררות שפרסם השופט בדימוס איתן אורנשטיין באפריל 2024, בנוגע לסכסוך בין היהלומן דן גרטלר לאנשי העסקים מנדי ומשה גרטנר, לא יקבל כרגע תוקף של פסק דין - אך גם לא יבוטל ויחזור לאורנשטיין "לשם השלמתו" ● השופטת דחתה את טענת גרטלר כי אורנשטיין היה בניגוד עניינים, אך מתחה עליו ביקורת לגבי פגיעה בזכות הטיעון של הצדדים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

כצמן מבצר את השליטה במדינות הנורדיות: קונה מניות סיטיקון בפרמיה של 36% על מחיר השוק

חברת המרכזים המסחריים ג'י סיטי נדרשת לפי החוק בפינלנד להגיש הצעת רכש על סיטיקון בעקבות עלייתה בשיעור האחזקה בה ● בנוסף מקדם כצמן הנפקת נכסים בפולין

מארק צוקרברג, סונדאר פיצ'אי, סאטיה נאדלה, אנדי ג'סי / צילום: ap

"הקפקס": הסעיף שנחשב לשולי בדוחות ענקיות הטק, וכעת גונב את ההצגה

גוגל, אמזון, מיקרוסופט ומטא הציגו זינוק בהוצאות הון, קפקס (CAPEX), אך גם שמרו על רווחיות ● הוצאות אלה הן השקעות בתשתיות ובציוד הוני לטווח ארוך, שהפכו לליבת מהפכת ה־AI ● אולם בשוק עולות תהיות: האם ההחזר העתידי יצדיק את ההשקעה המסיבית?

עזרא גבאי / איור: גיל ג'יבלי

"כולם חשדו שיש שטיקים": סוכן ביטוח אחד עומד בלב הפרשה החמורה

עזרא גבאי נחשב לאחד מסוכני הביטוח הפרטיים הגדולים בישראל, מחובר היטב לצמרת ההסתדרות, למרכז הליכוד, לעיריות ולחברות ממשלתיות ● כעת הוא נעצר בחשד למעורבות בפרשת השחיתות בהסתדרות ● סנגורו: "כל עסקה הייתה באמצעות מכרז"

עדי ברונר, גיל סמסונוב, רונן גולדשמידט, יגאל שמיר / צילום: באדיבות החברה

גליקמן-שמיר-סמסונוב זכה שוב בתקציב הפרסום של קופ"ח כללית בהיקף 30 מיליון שקל

מכרז הפרסום של קופת החולים הגדולה בישראל כלל תנאי שחייב שימוש באותם פרזנטורים - והסתיים כצפוי בניצחון המשרד שמלווה אותה בעשור האחרון ● yes השיקה את סדרת הדוקו-ריאליטי "אני נועה קירל" ● בשיבא נחנך "משעול לאה רבין" להנצחת פועלה ● ושמוליק ארבל מונה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ● אירועים ומינויים 

חדשות הביומד / צילום: יונתן בלום

גלוטן הוא לא הבעיה? כתב העת שמערער על אחת הרגישויות הפופולריות בעולם

מאמר בכתב העת הרפואי "Lancet" טוען כי רוב האנשים שמדווחים על רגישות לגלוטן אינם מגיבים אליו כלל ● רמי לוי יתרום 5 מיליון שקל למכון השיקום של הדסה ● NeuroKaire הישראלית משתפת פעולה עם Compass Pathways הבריטית בתחום התרופות הפסיכדליות ● יורוג’ן קיבלה קוד ביטוחי קבוע לתרופה החדשה שלה ● ומחזור סטארט־אפים חדש של קרן דנגור והשגרירות הבריטית יתמקד בבריאות הנפש ● השבוע בביומד

מתחת לרדאר: המדינה שמהדקת את הלחץ על יצוא ביטחוני לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חברות ביטחוניות באוסטרליה מעידות כי יש הגבלות חדשות על יצוא לישראל, ישראל לא הצליחה להתקרב למנהיג המורדים החות'ים עבד אל־מלכ אל־חות'י ואיך ישראל תושפע אם זוהרן ממדאני ייבחר לראש עיריית ניו יורק  ● כותרות העיתונים בעולם