מטוסי אל על החדשים / צילום: עידו וכטל
חזרת חברות התעופה הזרות לא הצליחה בינתיים לעצור את הדהירה של אל על , שהמריאה גם בדוחות הרבעון השלישי לשיא רווחים חדש של 199 מיליון דולר (מיוחס לבעלי המניות), ו-203 מיליון דולר בסך הכל. זהו גידול של יותר מ-7% לעומת רבעון השיא הקודם, זה של הרבעון השלישי אשתקד, אז הרווח עמד על 187 מיליון דולר.
● ניתוח גלובס | אלטשולר פספס את החגיגה בבורסה. אך הבעלים אולי ייהנו מאקזיט ענק
● חברות הביטוח שהרוויחו מאות מיליוני דולרים מהזינוק בטבע, ומי פספסה
הגידול ברווחיות נרשם למרות שחברות התעופה הזרות מתחילות לחזור לנתב"ג ומורידות את נתח השוק של אל על בהטסת נוסעים, כאשר הירידה בנתח השוק צפויה להימשך. כעת, פועלות כבר כ-60 חברות תעופה בנתב"ג, לעומת 20 בלבד בנובמבר אשתקד, ונתח השוק של אל על יורד לכ-35.9%. עם זאת, הסיבה לשיפור בתוצאות היא שמבחינה אבסולוטית, אל על הטיסה ברבעון השלישי יותר נוסעים מאשר ברבעון השני (גידול של 6%-10% בכל אחד מהחודשים של הרבעון השלישי).
השליטה בקווים לצפון אמריקה נמשכה, אך נמצאת בירידה
ירידת הנתח של אל על באה לידי ביטוי גם בהטסת נוסעים באירופה (ירידה ל-34% מ-38%) וגם במזרח התיכון (ירידה ל-6% לעומת 7%) ואפילו בטיסות לצפון אמריקה (ירידה ל-72% לעומת 86%); ולמרות זאת, אל על עדיין מחזיקה בכמעט שלושת רבעי מהטיסות הטרנס־אטלנטיות (לצפון אמריקה), שם המחירים המשיכו לטפס ברבעון השלישי, ולסייע מאוד לרווחיות החברה. בנוסף, חלקה של אל על בקווים למזרח הרחוק עלה ל-73% לעומת 71% אשתקד).
גם שורת ההכנסות של אל על המשיכה לטפס ל-1.07 מיליארד דולר, עלייה של 7% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה. עם זאת, הרווח התפעולי התזרימי של החברה (EBITDAR) דרך במקום והסתכם ב-357 מיליון דולר, בדומה לאשתקד.
אל על גם מציינת בדוחות שמחירי הטיסות המשיכו לעלות בממוצע ברבעון האחרון, כך שההכנסה למושב משוקלל קילומטר (RASK) עלה ביחס לרבעון המקביל ב-4.2%, "כתוצאה מעלייה בשיעור התשואה לנוסע משוקלל קילומטר (RRPK) בשיעור של כ-2.6% ומעלייה בשיעור התפוסה".
לאל על כבר יש עודף מזומן נטו של 534 מיליון דולר. זאת, כאשר מצד אחד, יש להה חוב פיננסי של 1.3 מיליארד דולר, אך מנגד מזומנים של יותר מ-1.8 מיליארד דולר.
בכך, דינה בן טל גננסיה, המנכ"לית הפורשת של החברה, שזה היה הרבעון האחרון שלה בתפקיד, יכולה להיות מרוצה. מי שלוקח את המושכות כעת לניהול החברה הוא לוי הלוי, מנכ"ל כאל עד לאחרונה, שיחליף אותה בתפקיד. בהתייחסות לדוחות, אמרה בן טל גננסיה: גם הרבעון השלישי של 2025 "הושפע ממציאות ביטחונית משתנה ובו חווינו ביקושים גבוהים לטיסות החברה, בשל היצע מוגבל בנתב"ג בשילוב מגמת הביקוש העונתי הגבוה של עונת הקיץ והחגים".
בן טל גננסיה מודעת לחזרתן של חברות התעופה הזרות ומציינת כי "החל מהרבעון הרביעי, אנו רואים מגמת ההתאוששות בנתב"ג עם חזרתן של החברות הזרות, אשר להערכתנו תימשך באופן הדרגתי גם לאורך שנת 2026".
התחזית לרבעון הרביעי חיובית
בדוחות עצמם מציינת החברה כי גם הרבעון הרביעי יהיה חזק, גם אם קצת פחות. "להערכת החברה, החזרה של החברות הזרות ברבעון הרביעי לשנת 2025 היא הדרגתית ולכן תימשך המגמה של ביקושים גבוהים לטיסות הקבוצה ושיעורי תפוסה גבוהים ביחס לעונתיות, אם כי בעוצמה מופחתת ביחס למגמה אשר שררה ברבעון הרביעי לשנת 2024".
נזכיר כי גם הרבעון הקודם של אל על היה אמור להיות חזק, והיה אמור להסתכם ברווח של כ-150 מיליון דולר, אלא שהמלחמה עם איראן (עם כלביא) חתכה להערכת החברה רווח ברבעון ההוא של 100 מיליון דולר.
מי שבוודאי מרוצים הם הבעלים של אל על, קני רוזנברג ובנו אלי, שמחזיקים ב-45.4% ממניות החברה בשווי של 3.9 מיליארד שקל, באמצעות החברה שלהם כנפי נשרים תעופה. וזאת, אחרי הזינוק הגדול במניית אל על, שבינתיים לא נעצר. המניה משלימה זינוק של 94% מתחילת השנה לשווי של 8.5 מיליארד שקל. בשלוש השנים האחרונות, השלימה מניית אל על זינוק של 388%.
נזכיר כי עמיקם בן צבי, יו"ר אל על, מתכנן להצטרף בימים אלה לגרעין השליטה בחברה. הוא צפוי לרכוש ממשפחת רוזנברג 15% ממניות כנפי נשרים. הסכום המדויק לא נמסר אך ככל הנראה, מדובר על כמה מאות מיליוני שקלים. במילים אחרות, בן צבי יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על. העסקה צפויה לצאת לדרך אחרי "קבלת האישורים הרגולטוריים".
בכנפי נשרים מציינים כי אין קשר בין משך כהונתנו של בן צבי כיו"ר אל על לבין ההחזקה במניות, כך ש"תנאי ההסכם והסכם ההשקעה אינם תלויים ולא יושפעו ממשך כהונתו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון, או מכל שינוי בתנאי כהונתו או בתגמול הניתן לו על־ידי החברה".
בן צבי, בן 75, מונה לתפקידו בשנת 2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, והוא נחשב מקורב לבעלים. הוא החליף את היו"ר הקודם דוד ברדוט שהתפטר אחרי 7 חודשים בלבד בתפקיד. לפני כן, הוא שימש בעבר מנכ"ל של חברות כמו חברת השיכון הממשלתית עמידר, מנכ"ל חברת המשביר לצרכן, מנכ"ל של חברת המעליות נחושתן ועוד.