ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן • מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק
טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק • בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ • כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?
אחת האפשרויות המרכזיות שנמצאו היא משלוח לנמלי קופר או לובליאנה בסלובניה, ומשם העברה לישראל • כך זה מתאפשר
הסיקור המצומצם יחסית בתוך טורקיה של ההחלטה להגביל יצוא של עשרות מוצרים לישראל נובע מהרגולציה שמלחיצה את כלי התקשורת המקומיים • בתאגיד השידור TRT אירחו את שר המסחר לראיון בנושא: "טורקיה הפכה למדינה הראשונה שמטילה אמברגו על ישראל. עם החלטה לסרב לסיוע אווירי שלנו דרך ירדן, פקעה סבלותנו"
משרד המסחר הטורקי מאשר את חשיפת גלובס בנוגע להגבלת היצוא מטורקיה לישראל, ומפרט רשימה של 54 פריטים שאסורים ליצוא • לטענת טורקיה, האיסור מגיע לאור סירובה של ישראל לאפשר לה להצניח ציוד סיוע לרצועת עזה • שר החוץ כ"ץ בתגובה: "נכין רשימה מורחבת של מוצרים נוספים שישראל תמנע מטורקיה לייצא"
סחורות המתוכננות להגיע מטורקיה לישראל מתעכבות בימים האחרונים ולא הגיעו ליעדן • בשנה שעברה ייבאה ישראל מטורקיה סחורות בשווי של כ־5.42 מיליארד דולר, לעומת 7 מיליארד דולר ב־2022
עד כמה פוגעות המתקפות הימיות של ארגון החות'ים בכלכלת ישראל? בדקנו • המשרוקית של גלובס
חלה צמיחה של 28% בהובלת הסחורות ברכבות מאיראן לאזרבייג'ן • לדברי מנכ"ל רכבות צפון איראן, גולאם חוסיין ולאדי, היקף הסחורות ב־11 החודשים הראשונים של השנה הפרסית הסתכם ב־643 אלף טונות • הפריחה בסחר האיראני־אזרבייג'ני נובעת, בין השאר, מקשריה המתהדקים בין טהרן לבין מוסקבה
שר המסחר והתעשייה של ירדן הודיע כי עמאן החליטה לוותר על היצוא מנמל חיפה לטובת קו דרך נמל עקבה, שלטענתו מאפשר יצוא לארה"ב ולמדינות נוספות "תוך מחירי תעבורה ואחסון זולים יותר" • הירדנים לא ייחסו את הסטת היצוא מנמל חיפה לנמל עקבה למתקפות החות'ים מאז פרוץ המלחמה, אך ברור שזהו אחד מהשיקולים
הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • באירוע בקנה־מידה היסטורי, הודיעו המורדים החות'ים בתימן על חסימת מיצר באב אל־מנדב לסחורות ימיות • מעבר להשפעות על עולם השיט והמסחר, האיום עשוי לגרור גם את ארה"ב וגם את ישראל להסלמה בחזית נוספת – אלה האמצעים שעומדים לרשותנו לצורך כך • גלובס עושה סדר
מאז החלה המלחמה, הנשיא הטורקי מחריף את הרטוריקה האנטי־ישראלית • בינתיים, היצוא הטורקי לישראל צנח באוקטובר ב־29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, התיירות הישראלית התרסקה, והקריאות לחרמות צרכניים מתגברות • הסימנים לצמצום הסחר בין המדינות כבר פה - השאלה האם ישראל תפגע בכלכלה הטורקית?
ישראל מהווה כ-1.5% מהיצוא הטורקי • בעקבות המלחמה, היקף הסחר צנח באוקטובר ב-29% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד • אולם היצוא הכולל במדינה עדיין במגמת עלייה, ואף הגיע בנובמבר לשיא של 23 מיליארד דולר
ספינת USS מייסון, עם הסירות וכלי הטיס המלווים שלה מהכוח לסיכול פיראטיות, הגיבו לקריאת מצוקה של סנטרל פארק לאחר שהותקפה ודרשו את שחרורה • לאחר מכן, חמישה תוקפים ניסו להימלט באמצעות סירה קטנה והתבצע מצוד שבסיומו נלכדו החמישה
התעשייה האווירית, שזכתה לאחרונה במכרז למכירת לוויינים לאזרבייג'ן, חתמה היום על ההסכם למכירת שני לוויינים זעירים • מעבר לכך, היחסים בין שתי המדינות מתבססים לא רק על יצוא נפט אזרבייג'ני לישראל ויבוא אמצעי הלחימה מישראל, אלא גם על שיתוף-פעולה משמעותי נגד טהרן
ככל שהמתח גואה, וושינגטון עשויה להתעקש שמי שמשתף פעולה עם סין, לא יעמוד בקשר הדוק עם ארה"ב • ישראל עלולה לשלם מחיר כבד
סין תגביל את היצוא של חומרים לייצור שבבים, בעוד ארה"ב בוחנת גם היא הגבלות חדשות על סין • לדברי בייג'ין, מדובר במהלך שמטרתו להגן על הביטחון הלאומי ועל האינטרסים של המדינה • ממשל ביידן שוקל בימים אלה הגבלות נוספות על יצוא שבבי בינה מלאכותית לסין
המדינות מבקשות להקטין את התלות בסין אך לשמר את המסחר וההשקעות הבינלאומיים • ממשל ביידן מנסה להוביל מדיניות אגרסיבית יותר כלפי בייג'ינג, אך לא כל השותפות של ארה"ב באירופה מסכימות עם הצעדים המתוכננים
ביום שישי האחרון ובמלוא שנה למלחמת רוסיה־אוקראינה, בייג'ינג פרסמה את מפת הדרכים שלה להסדר בין המדינות • אבל יותר מסיום הקרבות, נראה כי סין רוצה לשמור על הסחר הגלובלי, הרי בהיעדר הקפיטליזם המערבי - מה יניע את הכלכלה הסינית?
בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם • והפעם: אם בעבר ישראל ייצאה לעולם בעיקר סחורות, בשנים האחרונות חל מהפך וישראל מייצאת יותר שירותים הנשענים על הון אנושי
הפגישה שתיערך בחודשיים הבאים מוגדרת "מכריעה" • סין הפכה למקור יבוא הרכב השלישי בגודלו בישראל