משבר בבורסה: הראלי בשווקים פסח על ת"א, מחזורי המסחר צללו ב-50% משנת 2007, הזרים נטשו והמוסדיים מעבירים את כספי החסכונות שלנו לחו"ל

הכלכלה הישראלית במצב טוב בהשוואה לעולם והמניות באחד-העם אינן יקרות, אך למרות הכל השוק צולע ■ פרויקט מיוחד: מי אשם במשבר ומה צריך לעשות?

הכלכלה הישראלית נמצאת כיום במצב טוב בהשוואה לרוב כלכלות העולם. המניות הנסחרות בבורסה המקומית אינן יקרות, ובכל זאת מאז תחילת השנה נרשם בשווקים שמעבר לים ראלי בשוק המניות. ובבורסה בת"א? דממה. מחזורי המסחר הולכים ודועכים, התשואות נמצאות בפיגור אחרי שוקי העולם, ונראה כי מגמה זו רק הולכת ומחריפה.

ריכוז הכתבות בפרויקט:

המוסדיים מעבירים את החסכונות שלנו לחו"ל

כך נטשו המשקיעים הזרים את הבורסה

שוק ההנפקות: שחקני הנוסטרו בדרך החוצה

תעודות סל - המוסדיים כבר בורחים

הצעות רכש: המחיקה הגדולה של המניות הקטנות

כצמן: "עודף הרגולוציה זורע את המשבר הבא"

אילן פלטו: "נטל הרגולציה בשוק - טירוף מערכות"

גילעד אלטשולר: "הבורסה הצטמצמה ל-15 מניות"

אסתר לבנון: "מוטרדת מהמצב"

רק לפני 5 שנים התמונה הייתה שונה לגמרי. הבורסה באחד העם הייתה בשיאה, הניבה תשואות עודפות על רוב שוקי העולם, המשקיעים הזרים שפכו עוד ועוד כספים בשוק המקומי, וכמעט 50 חברות חדשות הצטרפו למסחר בתוך שנה.

אז מה קרה? יש שמאשימים את המתיחות עם איראן, את המעבר של ישראל מרשימת השווקים המתפתחים למפותחים, ואפילו את המחאה החברתית. אבל האמת היא שתהליך הדעיכה בבורסה לא התרחש בחודשים האחרונים. הבורסה בת"א לא התאוששה מאז משבר 2008, ובהדרגה היא הולכת ומתייבשת, כאשר גם השנתיים המצוינות בשווקים של 2009-2010 לא שינו את המגמה.

מחזור המסחר היומי בבורסה בת"א צלל בפברואר האחרון לשפל - ממוצע של 985 מיליון שקל, נמוך ב-58%(!) לעומת ממוצע המחזור היומי בשנת 2007.

גם כמות החברות שנסחרות בבורסה הולכת וקטנה - ניתן לספור על שתי ידיים את החברות החדשות שהצטרפו לבורסה בשנתיים האחרונות. לעומת זאת, עשרות חברות בחרו למחוק את עצמן מהמסחר בתקופה זו בשל היעדר יכולת לגייס הון מחד, ובשל העלויות הגבוהות שכרוכות בהחזקת חברה ציבורית מאידך.

החלטנו ב"גלובס" לבדוק מה קרה לבורסה לני"ע - איך הגענו למצב שבו מחזורי המסחר וכמות החברות חזרו שבע שנים לאחור. מצאנו שהנתונים העגומים נוצרו משילוב של כמה גורמים: יציאת המשקיעים הזרים מהשוק המקומי, העברת כספי הגופים המוסדיים לחו"ל ורגולציה מתהדקת שהולכת וחונקת את השוק.

באשר לעתיד, התמונה קודרת ולא נראה כי בטווח הקצר מגמת הדשדוש צפויה להשתנות. ומה באשר לפתרונות? אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה, אמנם מספרת בראיון ל"גלובס" שהיא מוטרדת, אך הפתרונות שהיא מציעה שיווקיים בעיקר, ולא ברור עד כמה יהיו אפקטיביים.

22
 22