"נטל הרגולציה בשוק ההון הוא פשוט טירוף מערכות"

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, מאמין שהירידה החדה בנפחי המסחר בבורסה נובעת מהרגולציה: "אין מבוגר אחראי שרואה את התמונה הכוללת"

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, מאמין שהמצב הנוכחי בבורסה נגרם בשל עודף הרגולציה, שמבריח את המשקיעים ואת החברות הקטנות מהבורסה.

"מה שמביא גידול בפעילות בבורסה זה יציבות כלכלית ועסקית. משקיעים וחברות רוצים כמה שפחות זעזועים. כשכל יום יש חקיקה ותקנות חדשות, שלא ברור מה תהיה ההשפעה שלהן על רווחי החברות, אז פשוט נמנעים מלהשקיע בהן", הוא אומר.

"נטל הרגולציה בשוק ההון הוא טירוף מערכות. ניתן גם לראות בה משקולות על כתפי החברות, שמאטות את קצב ההליכה. החברות משקיעות היום יותר זמן ברגולציה, במקום לפתח את העסקים שלהן", הוא מוסיף.

"הפתרון להרפות"

- אבל הידוק הרגולציה נוצר בשל כשלים שונים בשוק.

"יכול להיות שלכל חוק או תקנה שנחקקו כאן לאחרונה ניתן למצוא צידוקים. אני לא אומר שכל מה שנעשה הוא לחינם. אבל אין מבוגר אחראי שרואה את התמונה הכוללת. גם תאונות דרכים ניתן לחסל בצורה פשוטה - תקנה שקובעת שבכל כביש ייסעו לא יותר משתי מכוניות. מה יהיו ההשלכות של זה? זו כבר לא הבעיה של מי שאחראי על מניעת תאונות דרכים".

- איזו תקנה בעייתית במיוחד בעיניך?

"אחת הדוגמאות הבולטות היא התקנה החדשה של משרד האוצר, שלפיה המוסדיים יישאו בדמי הניהול בתעודות הסל. היינו אצל הממונה על שוק ההון באוצר, פרופ' עודד שריג, וביקשנו שיבחן את התועלת אל מול הנזק שבתקנה זו. מבחינתו, התועלת של התקנה היא חינוך המוסדיים. חינוך הוא מטרה נעלה, אבל מה עם הנזק? יש עשרות חברות ציבוריות קטנות שגם ככה המסחר בהן דליל, ותעודות הסל היו קטליזטור מרכזי למסחר בהן, וכעת לא ברור מה יקרה להן".

- אז איך אתה מציע להתמודד עם הבעיות השונות בשוק?

"הפתרון הוא להרפות. בכל פעם שמוציאים רגולציה חדשה, צריך לתת לשוק להתארגן ולעכל אותה. לא יכול להיות שכל כמה חודשים נוחתת תקנה או חוק אחר".

- איך איגוד החברות הציבוריות מתכוון לפעול לשיפור המצב בשוק?

"אנחנו מקדמים שני מהלכים גדולים מול רשות ני"ע. הראשון הוא יצירת מערך רגולציה שונה לחברות הקטנות והבינוניות לעומת הגדולות. כמו כן יזמנו מהלך כולל של פישוט הדוחות הכספיים. אנו גם עורכים פיילוט על כמה חברות. אני מקווה שההקלות האלה יאפשרו לחברות לחזור ולהתרכז בפעילות העסקית שלהן, ויחסכו מהן משאבים שיביאו לשיפור הרווחיות, וימשכו כך חזרה את המשקיעים".