מנכ"ל אל-על מרכך את הטון: "מכבדים את הממשלה"

(עדכון) - לפיד: "שמיים פתוחים הם עובדה מוגמרת" ■ למרות השבתת הטיסות, היום יפעילו אל-על וישראייר חלק מטיסותיה

חברות התעופה מעדנות את הטון: מנכ"ל אל על אליעזר שקדי אמר היום (ב'), ביומה השני של השביתה בתעופה, כי החברה "מכבדת את ממשלת ישראל ואת החלטת ממשלת ישראל בנוגע להסכם 'שמים פתוחים'. אנו פנינו ופונים לממשלת ישראל על מנת שתפעל באופן מיידי להסדרת הנושאים השונים שיאפשרו תחרות הוגנת ושוויונית ובראשם השתתפות המדינה במלוא הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות".

גם בארקיע, שהבינו שאפסו הסיכויים לבטל את אישור הסכם השמים הפתוחים, פנתה הבוקר לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להצטרף כצד (כמשיבה) בעתירה שהוגשה על ידי התאחדות התעשיינים כנגד ההסתדרות. בבקשה כותבת ארקיע כי היא המעבידה של העובדים השובתים וצד נכון ודרוש בסכסוך שבנדון וכי להכרעה בסכסוך עלולה להיות השלכה ישירה על ארקיע.

במקביל, מנכ"ל החברה, גדי טפר, שיגר מכתב לשרי התחבורה והאוצר, ישראל כץ ויאיר לפיד, למנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, למנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני ולמנכ"לי אל על וישראייר, שקדי ואורי סירקיס - הוא הוא קורא לצדדים לקיים פגישה דחופה כבר היום של הצוות שמונה על ידי הממשלה במטרה לבנות אמון הדדי שיביא לסיום מהיר של השביתה.

"השביתה הנמשכת גורמת לנזקים כלכליים למשק הישראלי בכלל, לציבור הנוסעים ולחברות התעופה הישראליות בפרט. אני מבקש לכנס עוד היום את הצוות לישיבה ראשונה במטרה לבנות אמון הדדי בין הצדדים, ללמוד את כוונות הצוות המיועד, ולנסות להביא לסיום מהיר של השביתה תוך הבטחת חוסנה של התעופה הישראלית על אלפי עובדיה", כתב.

שר האוצר יאיר לפיד אמר היום כי הממשלה לא תיסוג בה מהחלטתה: "שמיים פתוחים הם עובדה מוגמרת. זהו הסכם טוב ונכון לאזרחי ישראל, לכלכלה הישראלית ולתיירות הישראלית. יחד עם זאת, יש להתייחס לבעיות המיוחדות של החברות הישראליות, הנובעות בעיקר מצרכי האבטחה הייחודיים שיש להם, ואותן ניתן לפתור. הוריתי לצוותים המקצועיים במשרדי להביא לפתרון שיסייע לחברות התעופה הישראליות במציאות המתחדשת של השמים הפתוחים. השביתה הזו היתה מיותרת מתחילתה והיא מיותרת גם כעת".

לכל הכתבות בעניין "שמיים פתוחים":

מנכ"ל אל על: "מקווה שבימים הקרובים מישהו יתעשת"

אל על מבטלת כל הטיסות; נתב"ג יושבת מחר

הממשלה אישרה את הסכם "שמיים פתוחים"

כץ: באל-על 40 מטוסים ו-6,000 עובדים - לא נערכו לתח

המגזר העסקי על שמיים פתוחים: לא לעמוד בפני הקידמה

למרות שמשבר "שמיים פתוחים" נראה רחוק מסיום, גם חברת אל-על וגם חברת ישראייר מפעילות חלק מטיסותיהן היום. מדובר בטיסות אל-על לניו יורק, מדריד ופריז, ובטיסת ישראייר לברלין. שאר הטיסות עדיין מושבתות.

באל על הגיבו בפייסבוק להסכם "שמיים פתוחים", וציינו את ההבדלים בהטבות שהוא מעניק לחברות התעופה הזרות, בניגוד לאלה הישראליות: "בעוד חברות התעופה הזרות יוכלו לנחות כאן ללא כל מגבלה בכל שעה ביום, על חברות התעופה הישראליות חלות מגבלות הקשורות בסידורי ביטחון על-פי הנחיית רשויות הביטחון של המדינה, מה שבאופן מובנה מגביל אותנו מלהציע שירות זהה".

למשל, מציינים באל על, הוראות ביטחוניות מונעות מאל על לטוס לטורקיה, בעוד שמדי שבוע החברות הטורקיות טסות לישראל יותר מ-50 פעם.

עוד מבהירים בחברת התעופה כי "חוק הגנת הצרכן במדינת ישראל ניתן לאכיפה רק על חברות שיש להן נציגות בישראל. בפועל לרבות מהחברות הזרות שכבר פועלות בישראל ולאלו שמתכוונות לנצל את הסכם השמים הפתוחים במתכונת שאושרה היום בממשלה ולהכנס לשוק הישראלי, אין ולא תהיה נציגות בישראל ולפיכך הצרכנים יהיו חשופים לפגיעה בזכויותיהם".

באשר להוצאות הביטחוניות, עליהן דובר רבות בהקשר להסכם, ציינה אל על כי היא נושאת בנטל הוצאות ביטחוניות של 130 מיליון שקל בשנה לדרישת ממשלת ישראל. "זו הוצאה ששום חברה זרה איננה נושאת בה", מציינים באל על. "כיום רק 70% מהוצאות הביטחון ממומנות על-ידי המדינה ואל על מבקשת מימון מלא".

בניגוד לטענות, מציינים באל על כי החברה "איננה מונופול" וכי היא מתחרה מול עשרות חברות תעופה, "שרובן ככולן שייכות לבריתות התעופה הגדולות בעולם".

באל על מבהירים כי אינם חלק מברית תעופה כלשהי "מסיבות פוליטיות ומדיניות בלבד", לאור השתייכותן של חברות ממדינות ערב לחלק מאותן בריתות תעופה. "אי השתייכותנו לברית תעופה מונעת מאיתנו מפת יעדים נרחבת יותר ומגבילה את יכולתנו להתחרות באופן שווה מולן", מציינים בחברה. "על-מנת לסבר את האוזן: ברית תעופה היא כמו חברה המונה 4,000 מטוסים בעוד כל שוק התעופה האזרחי בישראל מונה פחות מ-50 מטוסים.

"אל על רואה זאת כאחריות המדינה לפתור מגבלות אלו, לפני שהיא מציבה את חברות התעופה הישראליות בפני תחרות בתנאים לא שווים. רק אז תוכל אל על להתחרות בצורה הוגנת במסגרת השמים הפתוחים", מציינים באל על.

מנכ"ל ישראייר: "לא להתבלבל, אנחנו בעד ההסכם"

גם מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, התראיין הבוקר לגל"צ, וציין: "אני מקווה מאד שהדיונים היום ומחר יביאו קץ לשביתה".

"ההסכם שאושר במתכונתו הנוכחית לא טוב לחברות התעופה הישראליות, וכל שאנו מבקשים הוא שבסמוך לחתימת ההסכם יעבירו מספר צעדים בסיסיים שיאפשרו לחברות התעופה להתחרות כמו שצריך בסקטור", אמר.

"יש לא להתבלבל, אנחנו בעד ההסכם. אנחנו בעד חשיפת ישראל לכניסה של מיליונים של תיירים - אנחנו גם בתעשיית התיירות", המשיך. "יש מספר אלמנטים בסיסיים שלא מטופלים בהסכם, וביניהם נטל הביטחון הכבד - אותו אנו מבקשים מהמדינה לממן, וחוק ההגבלים העסקיים".