סדקים בשביתה בנתב"ג? אל-על וישראייר יפעילו 4 טיסות

אל-על תפעיל למרות השביתה 3 טיסות: לניו-יורק, פריז ומדריד ■ ב-3 ערים אלה המטוס יחזיר עימו נוסעים שממתינים לחזור לארץ ■ ישראייר תפעיל טיסה לברלין

שביתת חברות התעופה הישראליות נכנסה היום (ב') ליומה השני. אילולא פרצה השביתה במחאה על ברכת הדרך שנתנה אתמול ממשלת ישראל להסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, היו אמורות להמריא היום עד שעת חצות: 48 טיסות מישראל ליעדים שונים בנכר עם כ-6,800 נוסעים. בשל השביתה, מרבית הטיסות הללו מבוטלות.

עם זאת, נראה שמישהו בהסתדרות מתחיל "לשבור שביתה" בכל מה שקשור לטיסות המוגדרות הומניות או הכרחיות. הלילה, ועדת החריגים של ההסתדרות - בראשה עומדים אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ואבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות - אישרה לאל על להוציא שלוש טיסות: 001 לניו יורק עם קבוצה של 25 בני נוער מירוחם שיצאו להשתתף בתחרות רובוטיקה וכן שתי טיסות 395 למדריד ו-423 לפריז שישיבו עמן נוסעים ישראלים שתקועים ביעדים אלה. באל על מדגישים כי הנוסעים הם אלה שמבקשים ופונים לוועדת החריגים בהסתדרות על מנת לאפשר להם לטוס ליעדם מסיבות מוצדקות, וכי הועדה היא זו שמאשרת לחברת התעופה להפעיל את הטיסה.

חברת ישראייר הודיעה כי תוציא היום טיסת שכר לברלין וטיסת שכר לברטיסלבה, סלובקיה. הדבר מתאפשר היות ומדובר במטוסים מושכרים של חברות זרות לצורך ביצוע הטיסות. עם זאת, כל טיסותיה האחרות - אחת למוסקבה ו-8 לאילת - מושבתות. ישראייר הודיעה כי תעמיד גם היום לנוחיות נוסעיה אוטובוסים שיצאו בשעה המקורית של כל טיסה לאילת תמורת תשלום, כשכרטיס הטיסה יישאר בידי הלקוח למימוש במועד אחר.

מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, אמר ל"גלובס" כי נוסע שידרוש את כספו בחזרה - יקבל. עוד אמר כי ישראייר עושה מאמצים למצוא טיסות חלופיות ל-340 נוסעיה למוסקבה ובחזרה: "הנהלת ישראייר בעד 'שמים פתוחים', אבל בצד החתימה המוצדקת אנחנו חושבים שהמדינה צריכה לתקן שלושה אלמנטים משמעותיים שמקפחים אותנו: הקלות בהגבלים עסקיים עם חברות תעופה ישראליות האחרות, הגדלת מימון הוצאות הביטחון ולאפשר לנו להשתמש בטרמינל 1 בנתב"ג דבר שיוזיל משמעותית את העלויות שלנו ויאפשר לנו להתחרות טוב יותר מול חברות הלואו קוסט שמורשות להשתמש בטרמינל זה".

יצוין כי עובדי ישראייר, למעט טייסי החברה, אינם מאוגדים בוועד עובדים. מאחר וטייסי החברה שובתים ומאחר והתחזוקה של חלק ממטוסי החברה מתבצעת על ידי אל על שכן שובתת - ישראייר שותפה לשביתה.

אתמול בערב דיווחנו כאן כי על הנוסעים צפויה להעיב היום שביתה נוספת של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה. נוסעים המתכננים לטוס היום מישראל לגרמניה ובחזרה, ייאלצו להישאר בארץ או על אדמת גרמניה או למצוא חלופות הגעה אחרות עם חברות תעופה אחרות.

מזה זמן מה שעובדי לופטהנזה מצויים בסכסוך עם הנהלת החברה ומפעם לפעם משביתים ומשבשים את לוח הטיסות בדרישה לקבל העלאת שכר, וכך יקרה גם היום: טיסות לופטהנזה שיבוטלו היום הן - טיסה מספר 691 תל אביב-פרנקפורט; 686 - פרנקפורט-תל אביב; 687 - תל אביב-פרנקפורט; 688 - מינכן-תל אביב; 689 - תל אביב-מינכן; טיסה מספר 690 - פרנקפורט-תל אביב. דובר החברה בישראל מסר כי "לופטהנזה מתנצלת מראש על אי הנעימות ששביתה זאת תגרום ללקוחותיה. צוותי לופטהנזה בתל אביב עובדים כעת במרץ להעביר את נוסעי הטיסות המבוטלות לטיסות חלופיות".