הממשלה אישרה את הסכם "שמיים פתוחים"; השביתה נמשכת

(עדכון) - 8 טיסות בוטלו מהבוקר - וכעת הסוף לא נראה באופק ■ אל על: ננסה למצוא טיסות חלופיות או שנחזיר כספים לנוסעים ■ מאות עובדים הפגינו בזעם ■ יאיר לפיד: הרפורמה טובה לישראל - תיצור 10,000 מקומות עבודה

הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את הסכם "שמיים פתוחים" - על אף השביתה בתעופה. השביתה הכללית של עובדי חברות התעופה הישראליות החלה הבוקר בעקבות החלטת הממשלה לאשר היום ביישום הסכם "שמיים פתוחים" במתכונתו הנוכחית בישיבת הממשלה וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. עד כה בוטלו 8 טיסות של אל על ואף טיסה של ישראייר וארקיע לא בוטלה בשל הקדמת 13 טיסות לשעה 4:00, לפני תחילת השביתה.

ההחלטה אושרה ברוב של 16 שרים אל מול 3 שרים שהצביעו נגד: עמיר פרץ, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ'. שר החקלאות יאיר שמיר בחר שלא להשתתף בדיון ובהצבעה בשל ניגוד עניינים ולמראית עין בשל תפקידו כיו"ר דירקטוריות אל על.

"מטרת הרפורמה שאישרנו היום היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת", אמר רה"מ נתניהו. "אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנדונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל".

ליברליזציה בקווי התעופה

בהצעת המחליטים שהובאה לממשלה נכתב כי "הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל למדינות האיחוד האירופי שתאפשר את הוזלת מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ופתיחת יעדי טיסה חדשים בכל רחבי מדינות האיחוד האירופי ללא הגבלה... כמו כן יאפשר ההסכם להגדיל את התיירות הנכנסת וכתוצאה מכך לסייע לחוסנו של המשק. הסכם שמיים פתוחים כולל בתוכו מנגנון יישום הדרגתי למשך כחמש שנים, וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה".

שר האוצר יאיר לפיד תמך בהסכם ואמר: "רפורמת השמיים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך". לפיד מעריך כי ההסכם יוביל ליצירת 10,000 מקומות עבודה חדשים. ההסכם ייכנס לתוקפו בעוד כשנה.

נציגי עובדי חברות התעופה הישראליות המאוכזבים אמרו בתגובה לאישור ההסכם בממשלה כי "השבתת הטיסות תימשך עד שמישהו פה יתפקח ועד שכל דרישותינו ייענו". לעומת זאת, בחברות התעופה הזרות הביעו שביעות רצון מאישור ההסכם. כך למשל, בחברת הלואו-קוסט איזי ג'ט אמרו שבכוונת החברה להרחיב את השירות לישראל מיעדים נוספים באירופה בעקבות אישור ההסכם.

שר התיירות, עוזי לנדאו: "ממשלת ישראל קיבלה החלטה נכונה עבור אזרחי ישראל, עבור כלכלת ישראל ועבור תעשיית התיירות בארץ". עוד לדבריו, "בתוך זמן קצר נזכה לראות תנועת תיירים ערה לארץ, הגדלת ההכנסות לקופת המדינה ותעשיית תיירות המייצרת מקומות עבודה רבים בערים ובפריפריה".

שר התיירות לא התייחס בהודעתו לטענות לפיהם תשתיות התיירות בישראל - ובעיקר המחסור האדיר במספר חדרי אירוח בבתי מלון - אינן ערוכות לגידול מאסיבי במספר התיירים בעקבות פתיחת השמיים. במשרד מסתפקים באמירה לפיה "אישור ההסכם נוטע אופטימיות בתעשיית התיירות ושולח איתותים חיוביים למשקיעים, המצפים להוזלת מחירי הנופש בישראל ולהגברת תנועת התיירות לישראל במאות אלפי תיירים חדשים".

גם בהתאחדות המלונות, שייחלו לאישור ההסכם, מברכים עליו. "המלונאים מוקירים את החלטת הממשלה, שהכירה בחשיבות אישור הסכם התעופה, לעתידה של הכלכלה הישראלית בכלל ושל תעשיית התיירות בפרט. עמידתה הנחושה של הממשלה מול מסכת הלחצים שהופעלו עליה וחתימת ההסכם, מאפשרת לישראל להתמודד בשוק התיירות העולמי כיעד תיירות אטרקטיבי", אמר עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות. פדרמן הוסיף כי הוא משוכנע שאישור ההסכם יביא לכניסה מיידית של למעלה מ- 250,000 תיירים נוספים המשקפים מחזור הכנסות למדינה של מעל מיליארד שקל ויצירת 10,000 משרות תעסוקה חדשות, "מספרים אשר ילכו ויגדלו בעתיד. ההסכם הוא צעד חיוני לקידום תעשיית התיירות בישראל ולעידוד התיירות הנכנסת", אמר.

8 טיסות בוטלו

העובדים מוחים גם על הסתרת הדוח הסודי של משרד התחבורה מהציבור ומשרי הממשלה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, דבר המהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה. לא מדובר בדוח חדש אלא בדוח פנימי שחובר ופורסם בעבר ובחן בין היתר מה יקרה אם חברה ישראלית תקרוס בעקבות השמים הפתוחים. בין היתר נבחנו תסריטים לפיהם אל על תקרוס גם בלי קשר ל"שמים פתוחים". במקרה כזה, גם נבחנה האפשרות של הלאמת אל על.

מאל על נמסר כי מתוך 22 טיסות שהיו מתוכננות לצאת הבוקר, הוקדמו לפני פרוץ השביתה 13 טיסות ובוטלו 8. עוד נמסר כי באשר לנוסעים שטיסתם בוטלה - החברה מנסה למצוא להם טיסה חלופית בהמשך השבוע באל על; במידה ולא יימצא מקום שכזה - הם יקבלו חזרה את כספם.

הטיסה שלכם בוטלה; אתם זכאים לפיצוי?

"לא ניכנע ללחצים ונביא בשורה לישראל - שמיים פתוחים", אמר הבוקר לגל"צ שר התחבורה ישראל כץ. השר עוזי לנדאו הוסיף כי ההסכם יביא לעלייה במספר התיירים מאירופה שיגיעו לישראל.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, אישרו במסגרת ועדת חריגים של ההסתדרות להוציא טיסת אל על של "עמותת חיים". מדובר בטיסה מיוחדת של עשרות אבות לילדים חולי סרטן. הטיסה תמריא בשעה 19:30. כמו כן ועדת החריגים של ההסתדרות צפויה לאשר הוצאת מטוס עם כ-60 טון תוצרת חקלאית מתכלה.

באתר חדשות ערוץ 2 דווח כי חלק מהנוסעים בנתב"ג זועמים על החברות השובתות. "השביתה הזאת היא נגדנו", אמר אחד הנוסעים שטיסתו בוטלה. אהרון אנגל, הגיע בשעות הבוקר המוקדמות לנמל התעופה בכוונה לטוס לבוקרשט, אך גילה שטיסתו בוטלה, הוסיף: "האמון שלי באל-על היה מוחלט, בגלל זה קניתי את הכרטיס דרכם. בהסתדרות ובוועדי העובדים צריכים להבין שכללי המשחק השתנו והנוסע צריך להיות בעדיפות עליונה. אני אחשוב פעמיים לפני שאטוס שוב עם החברה".

גם פיני מנחם, תושב יקנעם שהיה אמור לטוס הלילה ללאס וגאס נאלץ להישאר בישראל בשל השביתה. "הציעו לנו לעבור לטיסה זרה עם שלוש חניות ביניים, וגם זה היום לקראת חצות", הוא מספר ותוהה: "אני לא יודע איפה אהיה עד אז".

איגוד הטייסים: תומכים בשביתה

יו"ר ההסתדרות עופר עיני פנה אתמול בלילה בקריאה דחופה לרה"מ, בנימין נתניהו: "הנני פונה אליך בשעה גורלית זו בקריאה דחופה אל ממשלת ישראל ושריה כולם, להימנע מקבלת החלטות היסטוריות קשות והרסניות, ללא דיון ענייני ועל בסיס מידע חסר ומטעה, בעניין אישור הסכם 'שמיים פתוחים'".

עוד אמר עיני לגבי הדוח הסודי של משרד התחבורה הקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברות התעופה, הוסתר מהציבור ולא הוצג בפני שרי הממשלה: "אי הצגת 'הדוח הסודי' בפני חברי הממשלה מהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה".

יו"ר ההסתדרות קרא לרה"מ להיכנס לתהליך מסודר של דיון וליבון רציני בסוגיה לאומית מהותית זו, תוך שמיעת ושיתוף כל הגורמים הנוגעים בדבר ותוך קיום מו"מ לשמירת זכויות עובדי ענף התעופה האזרחית בישראל והבטחת המשך קיום חברות התעופה הישראליות.

יו"ר איגוד הטייסים הארצי, קברניט רוני זהר, הביע תמיכה מלאה בהסתדרות ובוועדי עובדי חברות התעופה הישראליות במאבקם נגד הסכם השמיים הפתוחים: "איגוד הטייסים, שליווה את המשא ומתן בנושא כמשקיף, מודע היטב לחסרונותיו של ההסכם במתכונתו הנוכחית.

"אנו תומכים עקרונית בעקרון של שמיים פתוחים ותחרות חופשית, אך כמו בכל הסכם הסוד מצוי בפרטים הקטנים. במהלך הדיונים צפה האיגוד איך מדינת ישראל מוותרת פעם אחר פעם על אותם עקרונות שהיא עצמה הציבה כתנאי להסכם שישמור על קיומה של תעופה ישראלית חזקה אל מול ענקי התעופה הדורסניים מאירופה. בסופו של תהליך, נותרנו עם הסכם אשר כותרתו זהה 'שמיים פתוחים' אך מסעיפיו נעדרים עקרונות הכרחיים לשמירת חוסנה של התעופה הישראלית".

העובדים עולים לי-ם

בשעה 10:00 החלו מאות עובדי אל על ארקיע וישראייר לעלות לירושלים ולהפגין מול ישיבת הממשלה בירושלים. "העם דורש צדק אווירי", קראו המפגינים והוסיפו: "לא לאשר ההסכם". המפגינים קראו לכץ להתפטר מתפקידו.

ההפגנה הייתה סוערת למדי; מפגינים התעמתו עם המשטרה ו-8 מהם נעצרו. העובדים הניפו שלטים שקראו: "אל תדאגו לשוק העבודה בטורקיה"; "תעופה זה לא סלולר"; "ממשלת ישראל למען טורקיה"; "שמע ישראל קברת את התעופה"; "פרנסה של עשרת אלפי עובדים - 10 דולר הנחה"; ו"העם דורש צדק אווירי".

יו"ר עובדי אל על, אשר אדרי, אמר בהפגנה את מה שהוא חוזר ומשמיע בסוגיית השמים הפתוחים: "אני פונה לממשלת ישראל לפתוח את העיניים. אני אומר לשרי הממשלה עבדו עליכם, אמרו לכם שזה הסכם טוב לצרכן אבל לא לקחו את הסיכונים שאלפי עובדים ילכו הביתה. שיקרו לכם".