הפרקליטות: בכירים בחח"י יועמדו לדין בפרשת השוחד בסימנס

זאת בכפוף לשימוע ■ לדוד קון, יונה שוויצר, יעקב חאין, צבי אייל, חיים ברנר ודוד אלמקיס מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות על חוק איסור הלבנת הון

תיבת הפנדורה של פרשת השוחד בסימנס לא מפסיקה לספק נאשמים וחשודים בפוטנציה. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (א') לחשודים בפרשה - דוד קון, יונה שוויצר, יעקב חאין, צבי אייל, חיים בר-נר ודוד אלמקיס - כי היא שוקלת להגיש בעניינם כתב אישום בכפוף לשימוע. זאת, בהמשך להמלצת מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, שהשלימה את חקירתה בפרשה בחודש יולי השנה.

על-פי החשד, החשודים קיבלו לכאורה שוחד בסך מיליוני שקלים מחברת סימנס, בעודם מכהנים כעובדי ציבור בכירים בחברת החשמל: דוד קון כיהן כמשנה למנכ"ל חברת החשמל וכיו"ר ועדת המכרזים בחברה; יונה שוויצר, לשעבר מנהל אגף התכנון ההנדסי בחברה; צבי אייל, לשעבר מנהל מחלקה באגף התכנון; חיים בר-נר, לשעבר סגן מנהל האגף לתכנון הנדסי לשעבר; יעקב (יאשה) חאין, לשעבר סגן מנהל אגף הייצור; ודוד אלמקיס, שהיה סגן מנהל אגף התכנון. חרף החשדות נגדו, אלמקיס מכהן כיום כסמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל.

לחשודים מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים וכן עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

הפרקליטות הודיעה גם לחברת Siemens AG ולחברת סימנס ישראל בע"מ כי אף הן חשודות בעבירות של מתן שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

תיק סימנס מטופל על-ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

הודעות השימוע מתייחסות לחשדות שלפיהם במהלך תקופה ממושכת בין השנים 2005-1999 יצרה סימנס קשרים עם בכירים בחברת החשמל, שבמסגרתם נתנה להם טובות הנאה שונות, ובכלל זאת שילמה להם סכומי כסף ניכרים, על מנת שהם יתמכו בקידום האינטרסים של סימנס בהתקשרויותיה מול חברת החשמל.

על-פי החשד, פעילות זו של סימנס הייתה חלק מדפוס פעולה שיטתי של תשלומי שוחד לעובדי ציבור במדינות רבות בעולם, במטרה לקדם את ענייניה. תשלומי השוחד לבעלי התפקידים בחברת החשמל הגיעו למיליוני אירו רבים, והועברו להם, בין היתר, באמצעות חשבונות-קש בחו"ל על מנת להסתיר את מקור הכספים וייעודם.

בחודש יולי האחרון הודיעה רשות ניירות ערך על סיום חקירת התיק בקשר למרבית החשודים, ועל המלצתה להעמיד לדין שורה של בכירים בחברת החשמל בעבר ובהווה, באישומים של קבלת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

מהחקירה עלה כי השוחד בסך מיליוני שקלים, שקיבלו לכאורה בכירים בחברת החשמל מחברת הנדסת החשמל והאלקטרוניקה הבינלאומית סימנס, נועד בין היתר להטיית מכרז לכאורה של חברת החשמל לרכישת טורבינות וכן מכרזים נוספים, לטובתה של סימנס, בשנים 2000-2005.

מדובר בפרשה שבמסגרתה אף הורשע ב-2013 השופט לשעבר והדירקטור בחברת החשמל לשעבר, דן כהן, בקבלת שוחד של מיליון אירו מסימנס, ונידון ל-6 שנות מאסר.

בעת הרשעתו של דן כהן נדמה היה כי הפרשה קרובה לסיומה, אולם ההרשעה אך פתחה פתח לחקירה מסועפת עוד יותר ולחשיפת עוד ועוד חשודים.

מדובר בתיק מורכב שבו פעלו החשודים בתחכום רב, תוך הסוואת מסלול העברת כספי השוחד דרך חשבונות בנק במקומות שונים בעולם. התיק כולל חומר ראיות רב, ובמהלך הרכבתו נגבו עדויות רבות ממעורבים ומעדים, בהם נושאי משרה בכירים בחברת החשמל; בוצעו חיפושים רבים ונאספו ראיות משמעותיות אשר - לעמדת רשות ניירות ערך והפרקליטות - תומכות בחשדות המיוחסים למעורבים השונים.

הפרשה, שהחלה בחשדות שוחד בחו"ל, היא אחת מפרשות השוחד הבינלאומי הגדולות שנחשפו בהיסטוריה. במסגרת הפרשה הבינלאומית, שנחקרה בעיקר על-ידי הרשויות בארה"ב ובגרמניה, הודתה סימנס העולמית במתן שוחד בתמורה לזכייה במכרזים במדינות שונות בעולם, מסוף שנות ה-90 ועד תחילת שנות ה-2000, בהיקף עצום של 1.4 מיליארד דולר. סימנס הודתה גם בתשלום שוחד בגובה של כ-20 מיליון דולר לחברת החשמל הישראלית.

בעקבות הגילויים שנמצאו במסגרת החקירה של סימנס בארה"ב ובגרמניה, הועברו מסמכים ומידע לרשות ניירות ערך הישראלית, שחידשה את החקירה בישראל החל מ-2009.

בעקבות החקירה עלו חשדות לקבלת שוחד נגד השופט לשעבר דן כהן, שהיה דירקטור בחברת החשמל עד לתחילת שנות ה-2000. כהן - שנמלט מהארץ בעקבות החשדות נגדו ומצא מקלט בפרו מ-2005 ועד לשובו לארץ ב-2012 - נשפט והורשע ב-2013 ב-3 אישומים, שאחד מהם הוא קבלת שוחד מסימנס בסך מיליון אירו; והשני נוגע לשיבוש החקירה באמצעות ההימלטות לפרו. האישום השלישי נוגע לפרשת שוחד אחרת.

לאור הפער בין הסכום שקיבל כהן מסימנס (מיליון אירו) לבין יתרת הסכומים שסימנס הודתה בתשלומם כשוחד לבכירים בחברת החשמל (כ-20 מיליון דולר), המשיכה רשות ניירות ערך בחקירתה, ואף גייסה עדי מדינה לשם כך. החקירה הניבה ראיות חמורות נגד שורת חשודים, כך לגישת הפרקליטות, אשר הודיעה על כוונתה להגיש כתבי אישום בפרשה.

יצוין כי החקירה המסועפת עדיין נמשכת, כאשר כל העת מתווספות ראיות להתנהלויות פליליות בסימנס. כך, למשל, כפי שפורסם ב"גלובס", בעבר פנה גם מורן גנוסר, מי שהיה מנתח מערכות מידע בחברת החשמל, לרשות ניירות ערך ומסר לה מידע וקלטות על חשדות להטיית מכרז חברת החשמל ב-2002 לטובת חברת סימנס, לרכישת מערכת ה-DMS ב-75 מיליון דולר, מערכת שליטה ובקרה על רשת המתח הגבוה.

לאחרונה פנה גנוסר שוב למחלקת החקירות של רשות ניירות ערך והציג מידע נוסף אשר לטענתו קשור ליעקב (יאשה) חאין, לשעבר המשנה למנכ"ל. לטענת גנוסר, יש בידיו אסמכתאות וראיות לכך שחאין גרם לשיבוש לכאורה של עבודתה של ועדה לבדיקת ההיבטים התפעוליים והבטיחותיים של המערכת.

גנוסר מצוי בהליך משפטי מול חברת החשמל בבית הדין האזורי לעבודה, וטוען כי פוטר בגין פעילותו בפרשת מערכת ה-DMS, ותלונותיו על היחס המועדף שקיבלה סימנס במכרז עצמו, ובהסתרת בעיות תפעול ובטיחות שחשף במערכת. בד-בבד, גנוסר מוסר בחודשים האחרונים עדויות בפני מבקרת חברת החשמל, ניצה רוגוזינסקי, בפרשיות נוספות במסגרת יחסי חברת החשמל עם סימנס.

עוד עלו במסגרת הפרשה חשדות נגד עורכי דין בכירים וכן גורמים מוכרים נוספים במשק - כך שלא ברור עדיין כמה נאשמים תייצר הפרשה בסופה.

עורכי הדין עדי ברקאי וששי גז, המייצגים את דוד אלמקיס, מסרו: "את טענותינו אנו נעלה בשימוע, ואנו סומכים על שיקול-הדעת של הפרקליטות ובטוחים כי בסופו של דבר תתקבל ההחלטה שאין זה ראוי ואין זה נכון להעמיד לדין את ד"ר אלמקיס, אשר במשך שנים רבות לא פעל אלא בתום-לב ולטובת חברת החשמל".

מחברת החשמל נמסר לעניין השימוע לדוד אלמקיס: "זהו שלב נוסף בהליך המשפטי. חברת החשמל, כמי שנוקטת מדיניות חסרת פשרות של אפס סובלנות לשחיתות, תשקול את צעדיה בהתאם למדיניות זו".