נעילה שלילית בת"א; מודיעין נסקה 400%, רבוע כחול 60%

מודיעין וישראמקו, הבוקר: מצאנו מאגר גז בגודל של עד 8.9 טריליון רגל מעוקב; ישראמקו עלתה קלות ■ אלון רבוע כחול קיבלה 2 הצעות רכש לרבוע נדל"ן ■ אל על זינקה 8% על רקע הצניחה במחירי הנפט בסוף השבוע

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בירידות שערים על רקע הנפילות בחו"ל ביום שישי. את המסחר ליוותה הודעת ישראמקו  ומודיעין  על מציאת מאגר גז בגודל של עד 8.9 טריליון רגל מעוקב (TCF), גודל המזכיר את קידוח "תמר". מניות הבנקים ירדו והעיבו על מדד המעו"ף.

מניית אלון רבוע כחול  עמדה במוקד לאחר שהודיעה כי מגה בדרך להקפאת הליכים, ואילו מניות הגז דוגמת רציו , אבנר  ודלק קידוחים  ריכזו עניין גם על רקע דיווח בטורקיה לפיו הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה ייחתם בקרוב ואז יתחיל המו"מ על יצוא גז מישראל לטורקיה. 

 

יום שישי היה יום גרוע בשווקים, כזה שרבים יעדיפו לשכוח. סין ואירופה נכנסו לשוק דובי אחרי ירידה של 20% מהשיא; מדדי המניות בוול סטריט ננעלו ברמות שפל שנראו באוגוסט האחרון בעת הטלטלה הקודמת בשווקים ובמהלך המסחר אף ירדו לשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2014; הנפט צלל ל-29 דולר לחבית והעיק על מניות האנרגיה; תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו בעוד משקיעים רבים נהרו לחוף מבטחים; והדולר והין התחזקו.

טלטלה בשווקים - סיקור מיוחד:

"יש לצפות לכאוס באג"ח ובמניות"

נפילות בוול סטריט

"שוק המניות מאבד את קו ההגנה האחרון שלו"

"דאגה גדולה": אירופה וסין בשוק דובי

בלומברג: הנפט צונח כי הסנקציות על איראן אולי יוסרו כבר ביום שני

גולדמן זאקס: קחו אוויר ואל תילחצו מהנפילות בשווקים

פחד בשווקים: זה הזמן לנסות לתפוס את הסכין הנופלת?

אנליסט בכיר: "למכור הכול"; כלכלן: נתערב ב-7,000 ד' שאתה טועה 

מה שמטריד את השווקים הוא כמובן ההאטה הכלכלית בסין, כמו כן צניחת הנפט שפוגעת במניות האנרגיה. תחזיות האנליסטים באשר לצמיחת הכלכלה העולמית ממשיכות לרדת באופן עקבי וכך גם תחזיות רווחי החברות בוול סטריט. השבוע הקרוב צפוי להיות תנודתי מאוד על רקע נתונים חשובים שיפורסמו בסין. בימים שני-שלישי השבוע יפורסמו בסין תמ"ג הרבעון הרביעי, התפוקה התעשייתית והמכירות הקמעונאיות.

תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי בסין עומדת על 6.9% בקצב שנתי, אולם מרבית הכלכלנים מאמינים שמדובר במספר גבוה מדי, והנתון האמיתי יהיה באזור 4%-5%.

בינתיים, אמש הוסרו הסנקציות מעל איראן לאחר שסבא"א הודיעה כי איראן עמדה במחויבות שלה בהתאם להסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות. בעקבות כך, איראן צפויה לחזור לשוק הנפט בטווח הקרוב ועפ"י ההערכות היא תוסיף עוד מיליון חביות נפט ביום להיצע העולמי, ובהמשך המספר הזה יגדל לכ-2 מיליון חביות. לפיכך, מומחים מעריכים כי מחיר הנפט צפוי להמשיך לרדת.

גז ב"דניאל"?

אך הסיפור של היום בת"א הוא כאמור הודעת ישראמקו ומודיעין על תגלית גז אפשרית ברישיון "דניאל". אלא שלאחר ההודעה הרגיעו גורמים שונים את הרוחות. מנכ"ל ישראמקו קרא "להכניס את הדברים לפרופורציות", בפסגות אמרו שייקח לפחות שנה עד שנדע אם יש גז ב"דניאל", וגורם בכיר בחברות הגז הוותיקות הזהיר שהמבנה של "דניאל" לא דומה לזה של "תמר" או "לוויתן", אלא יותר לזה של "שמשון".

 

מבין המניות הבולטות היום בשוק, אלון רבוע כחול  ריכזה כאמור עניין לא רק בגלל מגה אלא גם לאור שתי הצעות רכש שקיבלה למכירת השליטה ברבוע נדל"ן . אחרי ההצעה שנחשפה ב"גלובס" ביום חמישי ממגה אור וביג לפי שווי של 1.65 מיליארד שקל, התקבלה הצעה נוספת ביום שישי מעמיר בירם - והפעם לפי 1.7 מיליארד שקל. הבוקר הודיעו ביג ומגה אור שהן משוות את ההצעה לשווי של 1.7 מיליארד שקל.

כיל  הודיעה בסוף השבוע על רכישת 15% מחברת פוספטים סינית תמורת כרבע מיליארד דולר.

מניית אל על  המשיכה לעלות לאור המשך הנפילה במחיר הנפט, שצנח בכ-6% ביום שישי ל-29 דולר לחבית.

ביום חמישי אחרי סגירת המסחר נודע כי עמוס לוזון רכש את קבוצת דורי מידי גזית גלוב. זאת, לאחר שביום רביעי הודיעה גזית גלוב  כי היא מוכרת את החזקותיה בקבוצת הבנייה הוותיקה א. דורי, החלטה מפתיעה שגררה ירידות חדות של 83% במניות קבוצת דורי , כשהחברה-הבת, דורי בנייה , איבדה 77%.