בורסות אירופה נפלו; מדד Stoxx 600 נכנס לשוק דובי

הנפט בשפל של 12 שנה ובאירופה חוששים מהחרפת הדפלציה ■ בורסת שנחאי נפלה ב-3.6%; השוק הסיני בטריטוריה דובית לראשונה מזה 7 חודשים

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים חדות וירדו לשפל של יותר משנה, בין היתר בצל המשך הירידות במחירי הנפט והעובדה כי שוק המניות הסיני נפל הבוקר לטריטוריה דובית לראשונה מזה 7 חודשים. בוול סטריט נרשמות ירידות חדות גם כן בעוד מחיר הנפט  צונח מתחת ל-30 דולר לחבית. מדד Stoxx 600 האירופי נכנס היום לשוק דובי לאחר שהשלים נפילה של יותר מ-20% מהשיא. 

 

בורסת שנחאי נפלה היום בכ-3.6% ומדד CSI 300 ירד ל-2,900 נקודות - מתחת לרמת השפל בקיץ האחרון, אז היטלטלו השווקים גם כן בגלל סין. סוכנות הידיעות Xinhua בסין פרסמה היום נתונים לפיהם הבנקים במדינה הלוו פחות בחודש דצמבר בהשוואה לנובמבר, מה שמהווה עוד עדות להאטה הכלכלית בסין.

"העובדה שההקלות המוניטריות והפיסקליות בסין לא מגיעות לחלק הכי חשוב בכלכלה - הבנקים - היא מקור לדאגה גדולה", טוען אנליסט ב-IG. 

מדד Stoxx 600 האירופי נפל בכ-2.8% לשפל של יותר משנה וסגר שבוע בירידה של 3.4%. 

"אחת הסיבות הגדולות לירידות החדות באירופה היא מחיר הנפט שלא מפסיק לרדת ומגביר את החששות בנוגע לדפלציה בגוש האירו", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג ב-Mirabaud Securities. "הלחץ על המניות באירופה יימשך".

מניית רנו  שנפלה אתמול בחדות הייתה גם היום במוקד ברקע החשדות כי ענקית הרכב הצרפתית ביצעה הונאה במבחני הפליטה ברכביה, סיפור דומה מאוד לפרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן הגרמנית.

מניות האנרגיה הגדולות ביבשת, דוגמת Royal Dutch Shell  ו-BP  רשמו ירידות שערים. ענקית הכרייה והסחורות BHP Billiton  דיווחה כי תמחק 7.2 מיליארד דולר בגין נכסי אנרגיה שלה בארה"ב, שנפגעו ממחירי הנפט.

 

דובים בשנחאי

נעילה שלילית הבוקר בבורסות אסיה חרף עליות השערים ניכרות אמש בוול סטריט. כאמור, שוק המניות הסיני נפל הבוקר לטריטוריית "שוק דובי", כלומר ירידה של 20% מהשיא האחרון, לאחר שבורסת שנגחאי נפלה הבוקר ב-3.6%.

 

מדד MSCI Asia Pacific ללא יפן נפל היום לרמתו הנמוכה ביותר מאז חודש יוני 2012. 

התנודתיות במחירי הזהב השחור שמה ענקיות אנרגיה כגון PertoChina  ו-CNOOC  במוקד.

בסין דווח הבוקר כי הלוואות חדשות ביואן היו נמוכות משמעותית בדצמבר לעומת נובמבר, ופספסו את התחזיות המוקדמות, איתות נוסף להיחלשות הכלכלה.

"ישנן תקוות כי סדרה של נתונים כלכליים בסין בשבוע הבא ייתנו למשקיעים קצת הקלה. מסורתית, שוק המניות הסיני טוב סביב השנה החדשה", ציינו הבוקר ב-Daiwa Securities.

ענקית האלקטרוניקה היפנית Sharp  זינקה על רקע דיווח כי כי חברת Hon Hai מטיוואן תציע להשקיע בחברה 700 מיליארד ין יפני (כ-5.9 מיליארד דולר).

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]