בהלה בשווקים: וול סטריט צנחה עד 2.7%, הנפט קרס 6%

הנאסד"ק צלל ביותר מ-4% - וקיזז רבע מהנפילה היומית ■ מדד S&P 500 השלים ירידה של 12% מהשיא במאי ■ אנליסטית: קריסת הנפט - המקור לכל הבעיות

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

וול סטריט שבה לרדת היום (ו') על רקע המשך הנפילות במחיר הנפט ובבורסת סין. הנפט   צלל היום ב-6% ל-29 דולר לחבית בעוד סוכנות בלומברג מדווחת כי הסנקציות על איראן יוסרו אולי כבר ביום שני. בכך השלים הנפט ירידה שבועית של 11%. בורסת שנחאי ירדה היום מתחת לשפל שנרשם בקיץ על רקע נתונים המצביעים על ירידה במתן הלוואות הבנקים, מה שמצביע על עומק ההאטה הכלכלית בסין.

יש לציין שהמדדים מתינו מעט את הירידות שכן הנאסד"ק כבר צנח ביותר מ-4% ואז תיקן כרבע מהנפילה היומית. עדיין, המדדים המובילים סגרו שבוע שלישי ברציפות של ירידות עם תשואות שליליות של יותר מ-2%.

אפילו בבית הלבן הגיבו היום לטלטלה בשווקים ודובר הבית הלבן אמר כי "משרד האוצר עוקב מקרוב אחר התנהגות השווקים". מדובר בהתבטאות נדירה של הבית הלבן שבדרך כלל אינו מדבר על הבורסות.

טלטלה בשווקים - סיקור מיוחד:

"שוק המניות מאבד את קו ההגנה האחרון שלו"

"דאגה גדולה": אירופה וסין בשוק דובי

בלומברג: הנפט צונח כי הסנקציות על איראן אולי יוסרו כבר ביום שני

גולדמן זאקס: קחו אוויר ואל תילחצו מהנפילות בשווקים

פחד בשווקים: זה הזמן לנסות לתפוס את הסכין הנופלת?

אנליסט בכיר: "למכור הכול"; כלכלן: נתערב ב-7,000 ד' שאתה טועה 

 

 

מדד S&P 500 נפל היום לשפל שלא נראה מאז אוקטובר 2014 והשלים צלילה של 12% מאז השיא בחודש מאי. "כל הדרמה הזו היא בגלל הנפט שלא מוצא תחתית", אמרה לסוכנות בלומברג אנליסטית באופנהיימר. "אם זו הייתה רק סין השוק היה מכיל את זה. אבל סין בשילוב עם הקריסה בנפט זה כבר משהו מהותי".

"העובדה שירדנו מתחת לשפל שנרשם באוגוסט היא ללא ספק מטרידה", אמר ל-CNBC אסטרטג ב- RJO Futures. "אין שום ספק ששערים נמוכים יותר בדרך".

סוחר ב- RBC Global Asset Management הוסיף: "נאמר זאת בפשטות - אנחנו לא מתמודדים עם חומה של דאגות כרגע, אלא עם הר של דאגות".

השבוע הבא יהיה מתוח עוד יותר

שורה של נתוני מאקרו יפורסמו בשבוע הבא בסין, במה שעשוי להתברר כשבוע גורלי בשווקים. נתונים שליליים עשויים להרחיב את הפאניקה והחששות לבריאות הכלכלה הסינית, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כשגם ככה תחילת 2016 מסתמנת כתחילת השנה הגרועה ביותר בשוקי המניות בהיסטוריה המודרנית. בינתיים, הבנק המרכזי של סין הודיע היום כי הזרים 15 מיליארד דולר למערכת הפיננסית, אך בשווקים לא מתרגשים.

בינתיים, בגולדמן זאקס לא מתרגשים מהנפילות האחרונות בוול סטריט, והאסטרטגית הראשית אבי ג'וזף כהן מכנה אותן "תגובה רגשית", המטשטשת את ההתרחבות הן בכלכלה האמריקאי והן ברווחי הפירמות.

לפי ג'וזף כהן, המחיר הראוי של מדד ה-S&P 500 עומד על 2,100 נקודות. "אנחנו צריכים לשים את הדברים בפרופורציות. מניות הן כנראה המקום הטוב ביותר להיות בו עכשיו", הוסיפה ג'וזף כהן.

עם נפילות במחירי הנפט, ירידות בשוקי המניות וידיעות יומיומיות על עצבנות בסין ובשאר השווקים המתעוררים, לא פלא שהמשקיעים מרגישים רע בקשר לשנה החדשה. למעשה, חוסר הנוחות הגיע לרמות שלא נראו שנים, והמשקיעים מצויים היטב בטריטוריית הפאניקה, כך ציינו היום בבנק קרדיט סוויס.

לא מעט נתוני מקרו פורסמו היום. מדד המחירים ליצרן ירד ב-0.1% בדצמבר וליבת המדד עלתה ב-0.2%. כך, בשנת 2015 כולה ירד מדד המחירים ליצרן ב-1%. כמו כן פורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לדצמבר, שירדו ב-0.1%. מדד האמפייר סטייט ירד לרמה שלילית של (19.4-) נקודות בינואר, לעומת (6.2-) נקודות בדצמבר, מה שמעיד על חולשה בפעילות הייצור באזור ניו יורק.

ב-17:00 פורסם מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש ינואר, שעלה ל-93.3 נקודות מ-92.6 נק'. אנליסטים ציפו ל-92.7 נקודות.

אנליסט ב- The Lindsey Group הגיב לנתוני המקרו ואמר: "גל הירידות הזה התחיל עם חשש מהאטה בצמיחה ועכשיו אנחנו מקבלים מכה במכירות הקמעונאיות וקריסה במדד האמפייר סטייט".

 

אינטל  היכתה בליל חמישי את התחזיות המוקדמות כשדיווחה על רווח של 74 סנט למניה והכנסות בגובה 14.9 מיליארד דולר, זאת לעומת צפי לרווח של 63 סנט למניה על הכנסות של 14.8 מיליארד דולר. עם זאת, ענקית השבבים סיפקה תחזית פושרת משהו ל-2016 כולה. 

ענקיות הפיננסים וולס פארגו  וסיטי   פרסמו דוחות כספיים לפני פתיחת המסחר, כאשר הראשונה הציגה קיפאון ברווחי הרבעון הרביעי של 2015 ואילו השנייה רשמה צמיחה ברווחים הודות לירידה חדה בהוצאות משפטיות.

חברת האנרגיה דוגמת אקסון מובייל  ושברון   ריכזו עניין על רקע התנודתיות החריפה במחירי הנפט.

Haier הסינית רוכשת את חטיבת מוצרי החשמל של ג'נרל אלקטריק  תמורת 5.4 מיליארד דולר, במטרה להרחיב את עסקיה מחוץ לסין.

JP מורגן  היכה ביום חמישי את התחזיות כשבנק ההשקעות דיווח על רווח נקי של 5.4 מיליארד דולר על הכנסות בהיקף של 23.75 מיליארד דולר.

בסט ביי  ו-GoPro  המשיכו לרכז עניין לאחר שנפלו אמש בחדות. בסט ביי דיווחה על ירידה במכירותיה בתקופת החגים של סוף 2015, בעוד GoPro פירסמה אזהרת רווח חמורה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]