"רישיון דניאל? זה כיסים של גז טבעי, לא כמו תמר או לוויתן"

גורם בעילום-שם מחברות הגז הגדולות מדבר כמובן מהפוזיציה, אך אומר דברים שאי-אפשר להתעלם מהם ■ הגורם משווה בין "דניאל" לבין קידוח "שמשון" שהוערך תחילה ב-15.6 מיליארד מ"ק, ירד ל-5.2 מיליארד מ"ק - ולא פותח

גורמים בחברות הגז מביעים היום (א') שמחה על פוטנציאל הגז ברישיון "דניאל" עליו הודיעו ישראמקו  ומודיעין , וטוענים כי אם אכן יימצא גז ברישיון, דלק ונובל אנרג'י יוכלו לייצא יותר גז.

"ככל שיתגלו יותר תגליות גז, כך ניתן יהיה לייצא יותר ממאגרי תמר ולוויתן", אומר ל"גלובס" בכיר באחת מחברות הגז. "על פי ועדת צמח (שגיבשה את מדיניות יצוא הגז - ה.כ ), חייבים להישאר בישראל בסך הכל 540 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז. לכן, ככל שתתגלה תגלית שתהיה חייבת להשאיר חלק מהגז שנמצא בה בישראל, כך יוכלו המאגרים הנותרים לייצא יותר".

מפת חיפושי גז-דניאל
 מפת חיפושי גז-דניאל

הבוקר אמר מנכ"ל מודיעין רון מאור כי "דניאל" יוכל להתחרות במאגרים הקיימים "תמר" ו"לוויתן", והוא ככל הנראה התכוון בעיקר לתחרות על המשק המקומי. על רקע הדברים הללו מנסים גורמים בחברות הגז לצנן מעט את השמחה ומזכירים כי מדובר בגז שלכאורה נפרס על פני מספר בלוקים מפוזרים שלא קרובים אחד לשני.

 

"יצטרכו לעשות שם 7-8 קידוחי אקספלורציה", אומר אחד הגורמים. "לפיכך, הגז שיגיע מהם יהיה יקר". הגורם מעריך כי המחיר יכול להגיע ל-7 דולרים ליחידת אנרגיה (מחיר הגז הממוצע היום בישראל עומד היום על כ-5.4 דולרים ליחידת אנרגיה).

עוד הוסיף, כי לא מדובר בשכבת גז שדומה לזו של תמר ולוויתן, אלא לזו של שמשון. כמות הגז בשמשון, נזכיר, הוערכה תחילה ב-15.6 BCM, אך בסופו של דבר ירדה ההערכה ל-5.2 BCM, מה שאומר שלא היה כלכלי לפתח את התגלית.

"מדובר בכיסים של גז טבעי, וזה שונה לחלוטין מהמבנה הגיאולוגי של תמר ולווייתן", טוען הגורם. "גם כשאומרים שיש הסתברות של 40%, זה רק אומר שיש הסתברות של 40% למציאת גז. אין לזה קשר לכמות הגז שאולי קיימת שם".