"יש לצפות לכאוס במט"ח, באג"ח ובמניות בקנה-מידה בינלאומי"

השבוע הקרוב עשוי להיות גורלי מבחינת סין ותגובת השווקים למתרחש בכלכלה שלה, עם פרסום תמ"ג הרבעון הרביעי והמכירות הקמעונאיות ■ ניתוח CNBC: המיתון הבא בפתח - והוא יהיה קשה מבעבר ■ ר"מ סין מנסה להרגיע

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

שוקי המניות ברחבי העולם פתחו את 2016 בצורה מדאיגה, כשהמדדים בסין, באירופה ובארה"ב נכנסים לטריטוריה של "שוק דובי". על רקע המצב בכלכלת סין ומה שנראה כמו חוסר יכולת של הבנקים המרכזיים לתקן את המצב, כלכלנים רבים מאמינים שהמשבר הבא בלתי נמנע.

בניתוח שפרסם ב-CNBC, טוען מייקל פנטו כי אין ספק שארה"ב בדרך למיתון, שכן עברו 7 שנים מאז המיתון האחרון, ומאז מלחמת העולם השנייה אחד כזה קרה כל 5 שנים בממוצע. יתרה מכך, ממוצע הנפילה של מחירי המניות ב-6 המיתונים האחרונים בארה"ב היה 37% - מה שישלח את מדד S&P 500 ל-1,300 נקודות, אם יהיה מדובר במיתון ממוצע - אך פנטו טוען כי יהיה מדובר במיתון גרוע יותר.

זאת, בשל החולשה המתמשכת בייצור הסיני, הצמיחה המידלדלת והחוב התופח; והעובדה שלפדרל ריזרב לא נשארו כלים מוניטריים - את הריבית הוא יוכל להוריד ב-0.25% לכל היותר. בנוסף, מחירי המניות והנכסים בארה"ב כבר אינם נתמכים בהכנסה ובתמ"ג. לדוגמה, יחס מחיר הבית הממוצע להכנסה עומד על 4.1, כשהממוצע הוא 2.6, מה שתוקע את שוק הנדל"ן.

"יכולתה של הממשלה להציל הפעם את השווקים ואת הכלכלה תהיה קשה מאוד, אם לא בלתי אפשרית. יש לצפות לכאוס במט"ח, באג"ח ובשוקי המניות בקנה-מידה בינלאומי ב-2016. ולמעשה, זה כבר החל", הוא כותב.

סין עלולה לטלטל את השווקים השבוע

ובטווח הזמן הקרוב יותר, נתונים שיתפרסמו בסין בשבוע הקרוב עשויים להיות מכריעים בנוגע לתגובת השווקים בעתיד הקרוב. בימים שני-שלישי השבוע יפורסמו בסין תמ"ג הרבעון הרביעי, התפוקה התעשייתית והמכירות הקמעונאיות.

"יש פחד מבעבע מתחת לפני השטח מאז אוגוסט, שההאטה בסין גרועה ממה שצפינו. המשקיעים חוששים שנראה תיקון עמוק למטה בכלכלת סין, ולכן הנתונים חשובים כל כך לשווקים", אומר ג'יימס רוסיטר, אנליסט בכיר ב-TD סקיוריטיז.

שאלה נוספת היא כיצד תגיב ממשלת סין בעתיד הקרוב, על רקע החלטות שנויות במחלוקת, כמו ביטול "מפסק הזרם" במדד המניות שלה, וה"טיפול הקוסמטי" שהיא מבצעת ככל הנראה בנתונים שהיא מפרסמת. אם הנתונים שיתפרסמו השבוע, הכלכלנים צופים פיחות נוסף ביואן.

תחזית הצמיחה לרבעון הרביעי בסין עומדת על 6.9%, אולם מרבית הכלכלנים מאמינים שמדובר במספר גבוה מדי, והנתון האמיתי יהיה באזור 4%-5%.

ראש ממשלת סין: הכלכלה צמחה ב-2015 בכ-7%

בינתיים, ראש ממשלת סין, לי קקיאנג, אמר היום (שבת) כי כלכלת סין צמחה ב-2015 בכ-7%, כאשר סקטור השירותים אחראי למחצית מהתמ"ג, וכי שיעור התעסוקה גדל יותר מהצפוי, וכי הצריכה תרמה 60% מהצמיחה הכלכלית.

את הדברים אמר קקיאנג בטקס הפתיחה של הבנק האסיאתי לתשתיות והשקעות (AIIB) בבייג'ין.

עוד הוא אמר כי סין לא מתכננת להשתמש ביואן הזול כדי להגדיל את היצוא, ויש לה כלים לשמירה על המטבע יציב.