הותר לפרסום: עד המדינה בפרשת גל הירש הוא עו"ד שהורשע בניסיון שידול לרצח

הפרקליטות לא ערערה על החלטת ביהמ"ש לפרסם את שמו של עד המדינה בפרשת גל הירש: עו"ד גור פינקלשטיין, שהורשע בניסיון שידול לרצח • פינקלשטיין שימש כעורך דין של חברת דיפנסיב שילד והיה מעורב בחלק גדול מהעסקאות של הירש ושותפיו

עו''ד גור פינקלשטיין / איור: גיל ג'יבלי
עו''ד גור פינקלשטיין / איור: גיל ג'יבלי

עו"ד גור פינקלשטיין, שריצה מאסר בן 5.5 שנים בגין ניסיון לשידול לרצח וקשירת קשר לרצח, הוא עד המדינה בפרשת גל הירש - כך הותר לפרסום. פינקלשטיין הורשע בכך שניסה לשדל לרצח עד מדינה שהעיד נגדו במסגרת פרשיה פלילית הנוגעת להקמת מרכז הסיינטולוגיה ביפו.

לפני כשלושה שבועות התיר בית משפט השלום לפרסם את שמו של פינקלשטיין, לבקשת העיתונאים אילה חסון וחן מענית. השם היה אסור בפרסום מרגע גיוסו של העד ולמשך שש שנים. השופט התיר את הפרסום תוך שהוא מבקר בחריפות את התנהלות הפרקליטות. הפרסום נדחה על-מנת שהפרקליטות תשקול הגשת ערר על ההחלטה, שלא הוגש בסופו של דבר.

בנוסף הותר לפרסום כי קיים בפרשה עד מדינה נוסף ששמו אסור בפרסום. עד זה היה השותף החמישי של הנאשמים בפעילות בגיאורגיה, ושעל-פי כתב האישום, רווחיה חולקו בין חברי השותפות תוך התחמקותם מתשלום מס בישראל.

על הסכם עד המדינה חתם פינקלשטיין בשנת 2016 בזמן שריצה את המאסר. בהמשך הוא שוחרר.

הוגש כתב אישום נגד גל הירש בגין עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים
פרשת דיפנסיב שילד: אחד הנאשמים הורשע במסגרת הסדר

פינקלשטיין שימש כעורך דין של חברת דיפנסיב שילד והיה מעורב מתוקף תפקידו בחלק גדול מהעסקאות של הירש ושותפיו. עד שהפרשה התפוצצה הוא היה עורך דין שעסק במשפט מסחרי. עבירות המס המיוחסות להירש התרחשו לפי כתב האישום בשנים 2007-2009. פינקלשטיין נעצר בשנת 2011 במסגרת הפרשייה בגינה ריצה מאסר.

לפי הסכם עד המדינה שנחתם בשנת 2016, פינקלשטיין התחייב לשתף פעולה, למסור את כל הידוע לו ולהעיד נגד הירש אם יידרש. בתמורה, ולאחר שיעמוד בהתחייבויותיו, יוגש נגדו כתב אישום, והתביעה תבקש שנת מאסר על-תנאי בלבד. פינקלשטיין גם נשלח להקליט את המעורבים במהלך החקירה.

מספר ניסיונות רצח

בשנת 2014 פינקלשטיין הורשע ונידון ל-8 שנות מאסר בגין עבירות אלימות כלפי בן זוגה של גרושתו ועבירות שיבוש מהלכי משפט על-ידי ניסיונות לפגוע בעדי תביעה. פינקלשטיין שימש אז כיזם של פרויקט שיפוץ מבנה ביפו, שהוכרז כבניין לשימור ואמור לשמש מרכז לימוד של כת הסיינטולוגיה. לאחר מאסרו הוא הגיש תביעת פיצויים של מיליונים נגד המדינה, בה טען כי מצבו הנפשי נובע ממחדלי המשטרה.

בשנת 2015 זוכה פינקלשטיין בבית המשפט העליון מניסיון רצח בן זוגה של גרושתו. לצד זאת, בית המשפט החמיר את העונש על הניסיון לשדל לרצח עד מדינה שהעיד נגדו ולפגוע בעד מדינה אחר. עונשו הופחת ל-5.5 שנים.

פינקלשטיין הורשע בכך שניסה לשדל אסיר אחר לרצוח עד מדינה בתיק נגדו, באמצעות ציאניד ובהמשך באמצעות סמים, והביע נכונות לשלם סכום כסף נכבד לרוצח. אסיר אחר ששמע את חילופי הדברים דווח על כך למשטרה, שנכנסה לתמונה. שוטר סמוי התחזה לרוצח שכיר, ואביו של פינקלשטיין העביר לשוטר הסמוי 5,000 דולר מקדמה לביצוע תוכנית הרצח.

האישום נגד הירש: עבירות מס במיליוני שקלים

נגד הירש, תת-אלוף במילואים ומפקד אוגדת הגליל בצה"ל לשעבר, הוגש כתב אישום באוקטובר 2021 בגין עבירות מס בשווי של מיליוני שקלים. הירש מואשם כי לא דיווח על הכנסות אישיות בשווי של 6.1 מיליון שקל בשנת 2008.

החקירה וקבלת ההחלטה על העמדתו של הירש לדין והשימוע ערכו למעלה משש שנים, כאשר החקירה החלה בחשד לשוחד לעובדי ציבור זרים, זמן קצר אחרי שהירש הוצג כמועמד למפכ"ל המשטרה. החקירה הביאה לביטול מועמדותו לתפקיד.

לפי כתב האישום, הירש קיבל את הכספים עבור ייעוץ שהעניק לצבא גיאורגיה יחד עם שותפים, כחלק מחברה שהקימו בשם דיפנסיב שילד. לפי הנטען, הירש לא דיווח בהצהרות ההון שלו על הכספים המצויים בחשבונו ובחשבון החברה בשווייץ. יחד עמו מואשמים שותפיו עודד שכנאי ומיכאל בנימיני.

בפרשה הועמד לדין גם יניב אדם. בחודש יוני האחרון נגזר עונשו של אדם ל-6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל בגין עבירות מס, לאחר שהודה שלא דיווח על הכנסות בהיקף של כ-3.5 מיליון שקל שנצברו מפעילותו בגיאורגיה.

עו"ד פיני פישלר, סנגורו של פינקלשטיין, מסר: "עד המדינה טוען כי מטרת הבקשה להסיר את צו איסור הפרסום על שמו היא להסיט את תשומת-הלב הציבורית מחומרת המעשים המיוחסים להירש ואחרים, הכול במטרה מכוונת לסנוור את עיני הציבור ולהכפיש את עד המדינה. את עדותו המפורטת ישמיע העד בבוא היום, ללא חשש. רק אז יוכל הציבור לקבל את התמונה המלאה ולשפוט בעצמו.

"עד המדינה זוכה בעליון מכל סעיף שיוחס לו באישום המקורי, וגם האישום שנגע לעת מעצרו נגוע בכשלים חמורים, תוך הדחת עד המדינה על-ידי 'סוכן מדיח'. פינקלשטיין במצוקתו אז חש מאוים תקופה ארוכה על-ידי המשטרה והפרקליטות, וראה צורך להגן על משפחתו שנרדפה. בנסיבות אלה אם עשה טעויות, הדבר נגרם רק בשל מצוקתו הקשה, והוא שילם על כך מחיר כבד. לעניין פרשת גל הירש הוא סייע לחברה בפעילות משפטית".

*** חזקת חפות: הירש, שכנאי ובנימיני לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.