אושרה חשיפת עד המדינה בפרשת גל הירש. הפרקליטות שוקלת לערער

בית משפט השלום בת"א אישר לפרסם את שמו של עד המדינה בפרשת גיל הירש, אך ההחלטה מעוכבת עד ל-6 לספטמבר לצורך לצורך שקילת הגשת ערר ע"י הפרקליטות • השופט שאול אבינור: "חששות סובייקטיביים לא יכולים להוות מבחן מכריע לאיסור פרסום פרטיו"

תא''ל (במיל') גל הירש ביציאה מהדיון / צילום: ניצן שפיר
תא''ל (במיל') גל הירש ביציאה מהדיון / צילום: ניצן שפיר

בית משפט השלום בתל אביב התיר היום (ד') לפרסום את שמו של עד המדינה בפרשת גל הירש. לבקשת הפרקליטות, ההחלטה מעוכבת עד ל-6 לספטמבר לצורך שקילת הגשת ערר. שמו של עד המדינה אסור בפרסום מזה שש שנים. 

הוגש כתב אישום נגד גל הירש בגין עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים
פרשת דיפנסיב שילד: אחד הנאשמים הורשע במסגרת הסדר 

השופט שאול אבינור אישר קבע כי אין לקבל את הטענה שיהיה מסע תקשורת נגד עד המדינה, וכי יש עניין ציבורי בפרשה, והוסיף כי "אין אפשרות להתעלם מתקופת הזמן הממושכת של החקירה". בנוסף, נקבע כי אם היה חשש ממשי לשלומו של עד המדינה בגלל הטרדות, הייתה נפתחת חקירה בעניין. "לא הובאו בפניי נתונים כלשהם", אמר.

לדברי השופט, "יישום עקרונות מלמד כי לא ניתן לקבל את עמדת באי-כוח המאשימה. בעמדת באי-כוח המאשימה יש היפוך יוצרות: השאלה היא האם המאשימה הניחה תשתית ראייתית שמצדיקה את המשך איסור הפרסום. המחוקק ערך איזון אינטרסים וקבע כי כלל חוקתי הוא פומביות, למעט חריגים שנקבעו בחוק.

"בשלב החקירה בית המשפט מוסמך לאסור פרסום. עם זאת, לא נקבעה בדין אפשרות בשל חשש לפגיעה בדין הפלילי. אין בידי להיעתר לבקשה של באי-כוח המאשימה".

השופט אבינור הוסיף כי הטיעונים לא נוגעים לפגיעה חמורה בפרטיות. "חששות סובייקטיביים לא יכולים להוות מבחן מכריע לאיסור פרסום פרטיו", אמר. 

השופט העביר ביקורת על הפרקליטות שהתנגדה לפרסום ללא כל בסיס להתנגדות מלבד רצונו של העד. השידור הועבר בשידור חי ביוזמת בית המשפט. 

האישום: עבירות מס במיליוני שקלים 

נגד הירש, תת-אלוף במילואים ומפקד אוגדת הגליל בצה"ל לשעבר, הוגש כתב אישום באוקטובר 2021 על עבירות מס בהיקף מיליוני שקלים. הירש מואשם כי לא דיווח על הכנסות אישיות בשווי של 6.1 מיליון שקל בשנת 2008. החקירה וקבלת ההחלטה על העמדתו לדין והשימוע ערכו למעלה משש שנים, כאשר החקירה החלה בחשד לשוחד לעובדי ציבור זרים זמן קצר אחרי שהוצג כמועמד למפכ"ל. החקירה הביאה לביטול מועמדותו.

הירש ביקש להסיר את צו איסור הפרסום על שמו של עד המדינה ועל הסכם עד המדינה. אל הבקשה הצטרפו העיתונאים אילה חסון וחן מענית מעיתון "הארץ". הטענה המרכזית היא שלא קיימת כיום עילה לאיסור הפרסום.

הפרקליטות התנגדה לפרסום שמו של עד המדינה בשלב הזה ועד לסיום עדותו, זאת בטענה כי הפרסום עשוי להביא למסע תקשורתי מכפיש נגדו שירתיע אותו מלהעיד, וכן על-מנת לשמור על פרטיותו. "העד צפוי בסבירות גבוהה להיות נתון למסע תקשורתי מכפיש, שאת גבולותיו לא ניתן להעריך, ואשר קיים חשש ממשי כי ירתיעו מלתת עדות חופשית או להעיד בכלל", ציינה פרקליטות מיסוי וכלכלה.

לפי כתב האישום, הירש קיבל את הכספים עבור ייעוץ שהעניק לצבא גיאורגיה יחד עם שותפים, כחלק מחברה שהקימו בשם דיפנסיב שילד. הירש לא דיווח בהצהרות ההון שלו על הכספים המצויים בחשבונו וחשבון החברה בשווייץ.

עו"ד טל שפירא, המייצג את הירש, אמר בסוף הדיון: "צריך לדאוג שמה שקרה לגל לא יקרה. בשביל זה צריך ביקורת שיפוטית. לא הייתה הצדקה להתנגד לפרסום".

עו"ד דן אלדד הוסיף: "מה שקרה היום יקרה בכל פעם שהאמת של גל הירש תצא לאור. הטענות של הפרקליטות התנפצו מול הצוק של בית המשפט, כשאדם אובייקטיבי שמע את הדברים ובחן אותם, וכך יקרה גם בהמשך".

התייחסות פרקליטות מיסוי וכלכלה: "כל תכליתה של עמדת המדינה היא הגנה על עד המדינה וטוהר ההליך הפלילי, ולא 'הסתרה' ממניעים זרים של פרטים מעברו של העד, אליהם ברור שבית המשפט חשוף. המדינה הביעה עמדה לפיה היא תשקול מחדש את צו איסור הפרסום לאחר עדותו. אנו מכבדים את החלטת בית המשפט. נשקול לערער".

*** חזקת החפות: גל הירש ויתר המעורבים בפרשה לא הורשעו במעשים המיוחסים להם, ועומדת להם חזקת החפות.