פרשת "דיפנסיב שילד": אחד הנאשמים הורשע במסגרת הסדר

יניב אדם הורשע בעבירות מס בהיקף 3.6 מיליון שקל במסגרת פרשת "דיפנסיב שילד", שבה נאשמים גם עודד שכנאי, גל הירש ומיכאל בנימיני בעבירות מס

רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר
רשות המסים בישראל / צילום: איל יצהר

בית משפט השלום בת"א הטיל 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 100 אלף שקל על יניב אדם, אביו של הזמר עומר אדם, שהורשע על-פי הודאתו בביצוע עבירות מס במסגרת פרשת "דיפנסיב שילד", שבה נאשמים גם עודד שכנאי, גל הירש ומיכאל בנימיני.

יניב אדם הורשע בעבירות מס, לאחר שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון כי לא דיווח על הכנסות בהיקף של כ-3.6 מיליון שקלים שנצברו ממתן שירותי ייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי עבור משרד ההגנה בגיאורגיה. במסגרת ההסדר עם אדם הוסכם, כי הוא יודה בעבירות של מסירת דוח וידיעות לא נכונות ללא הצדק סביר לרשות המסים, והצדדים יעתרו לעונש מוסכם של 6 חודשי עבודות שירות וקנס של 100 אלף שקל. זאת, לאחר הסדרת חוב המס מול רשות המסים.

על-פי כתב האישום, צמחו לנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים

על-פי כתב האישום, בין השנים 2009-2007 פעלו שכנאי, הירש, בנימיני ואדם כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם. בין היתר פעלו הנאשמים במסגרת החברות דיפנסיב שילד ישראל בע"מ שהוקמה בישראל, חברות שהוקמו בגיאורגיה וחברות שהוקמו באיי הבתולה הבריטיים.

פעילות זו הוסדרה באמצעות שורה של הסכמים שנחתמו בין היתר על-ידי החברות הנזכרות מעלה לבין לקוחות השותפות.

בתקופה זו עסקו הארבעה מול משרד ההגנה בגיאורגיה בייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי. שכנאי והירש ניהלו במשותף את הפעילות בגיאורגיה, בכלל זה ניהולה המקצועי, תכנונה והוצאתה לפועל, וכן היו אחראים על הקשר מול משרד ההגנה הגיאורגי והגורמים המקומיים. בנימיני פעל בגיאורגיה לקידום הפעילות המקצועית והאינטרסים של השותפות. אדם היה אחראי, בין היתר, על פיקוח מקצועי, חניכה וליווי של התוכניות שהופעלו במסגרת הפעילות.

על-פי כתב האישום, מפעילותה העסקית של השותפות צמחו לנאשמים הכנסות המצטברות להיקפים של מיליוני שקלים, שזרמו לחשבונות החברות הנזכרות מעלה. את הרווחים חילקו ביניהם הנאשמים בהעברות אל חשבונותיהם האישיים וחשבונות חברות זרות נוספות אשר בשליטתם, בבנקים זרים. כמו כן, הנאשמים העבירו כספים בין חשבונותיהם האישיים וחשבונות החברות שבשליטתם לבין עצמם.

מערך מורכב ומסועף זה של החברות המתואר בכתב האישום, וכן ההסכמים וחשבונות הבנק הרבים בהם נעשה שימוש, נועד בין היתר לסייע לנאשמים לקבל את הכספים, לחלקם תוך הסוואת היותם נהנים מהם ולסייע להם להעלים את הכנסותיהם.

כך, על-פי כתב האישום, בשנים 2009-2007 עודד שכנאי לא דיווח בדוחותיו על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-19.5 מיליון שקל. בשנת 2008 גל הירש לא דווח בדוחותיו האישיים על הכנסה אישית בסך של לא פחות מכ-6.1 מיליון שקל, ובשנים 2009-2008 מיכאל בנימיני לא דיווח על הכנסה אישית בסך שלא פחת מכ-13.4 מיליון שקל.

בית המשפט אימץ את הסדר הטיעון בין המדינה לבין אדם

על-פי כתב האישום הנפרד שהוגש נגד יניב אדם במסגרת ההסדר, בין השנים 2009-2007 פעל אדם באמצעות חברה זרה בבעלות משותפת שלו, של שכנאי, הירש ובנימיני; לצורך מתן שירותי ייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי עבור משרד ההגנה בגיאורגיה.

אדם פעל בגיאורגיה לקידום הפעילות המקצועית של השותפות. רווחי השותפות חולקו לשותפים, ובכלל זה לאדם, באמצעות העברות כספים מחשבונות חברות זרות בחו"ל ובאמצעות העברות מחשבונות השותפים וחברותיהם הפרטיות לבין עצמם. אדם הודה והורשע בכך שבשנים 2009-2007 לא דיווח על הכנסה בסך של כ-3.6 מיליון שקל שכנסה לחברה באמצעותה פעילות בחו"ל, וזאת ללא הצדק סביר.

בנוסף, אדם לא הצהיר בדוחות השנתיים שהגיש לפקיד השומה על החזקותיו בחברה ועל נכסיו בחו"ל. בשל כך נמנעה האפשרות לבחון את מיסוי ההכנסות האמורות לצורך גבייתן לקופת המדינה.

בית המשפט אימץ את הסדר הטיעון בין המדינה לבין אדם, בו לקחה הפרקליטות בחשבון את לקיחת האחריות המוקדמת של יניב אדם בביצוע עבירות המס, את תשלום מלוא המס שהיה חייב בו ואת חלוף הזמן.

הפרקליטות: "מיצוי הדין עם עברייני מס - אינטרס ציבורי"

על פי כתב האישום בו הורשע, יניב אדם פעל בין השנים 2009-2007 באמצעות חברה זרה בבעלותו, לצורך מתן שירותי ייעוץ ביטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי עבור משרד ההגנה בגיאורגיה. יניב אדם פעל בשותפות עם הנאשמים האחרים בפרשה, הירש, שכנאי ובנימיני. רווחי השותפות חולקו לשותפים, ובכלל זה ליניב אדם, באמצעות העברות כספים מחשבונות חברות זרות בחו"ל ובאמצעות העברות מחשבונות השותפים וחברותיהם הפרטיות לבין עצמם.

אדם לא דיווח על ההכנסות האמורות כנדרש על פי פקודת מס הכנסה וכן לא לפקיד השומה על אחזקותיו בחברה הזה ועל נכסיו בחו"ל.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר גזר הדין: "אנחנו מברכים על כך שבית המשפט קבע כי ההסדר המוסכם שנחתם עם יניב אדם, אחד הנאשמים בפרשת המס מפעילות ביטחונית בגיאורגיה, הוא הסדר ראוי. ההסדר מגלם, בין היתר, את לקיחת האחריות הפלילית של הנאשם, הודאתו בביצוע עבירות מס על רווחים שנצברו מהפעילות המשותפת שלו, של גל הירש ואחרים, ותשלום המס על ידו.

"מיצוי הדין עם עברייני מס, אף אם הדבר נעשה בחלוף זמן, הוא אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה, אשר לצדו גם מסר ברור של הרתעה".

התיק נחקר על ידי צוות משותף של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרת ישראל ושל פקיד שומה חקירות תל-אביב ברשות המיסים, ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון; ומטופל על ידי עוה"ד אתי בן-דור, טל תבור, אלעד פנחס וטליה נעים מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

ההליך הפלילי נגד הירש, שכנאי ובנימיני עדיין נמשך.

פרקליטיו של יניב אדם, עו"ד משה מזרחי ועו"ד אלדד נח מסרו: "מדובר בפרשה שהתחילה בקול תרועה רמה של חשדות לעבירות שוחד והסתיימה בעבירת רשלנות ברף התחתון של דיווח לא תקין לרשויות המס. ניתן היה לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור או לכל היותר בכופר. יניב החליט לסיים את הפרשה כדי לשים מאחוריו 7 שנים קשות ולהמשיך הלאה בחייו. אנו שמחים שבית המשפט קיבל את הסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים תוך איזון ראוי בין האינטרס הציבורי לבין מעשיו של יניב".

*** חזקת החפות: עודד שכנאי, גל הירש ומיכאל בנימיני לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.