1,300 דירות על קו החוף בחיפה, ואיך תראה גבעתיים בעשורים הבאים: מה צפוי השבוע בנדל"ן

חיפה נמצאת במוקד ענייני הנדל"ן של השבוע • פרויקט של 1,300 דירות במקום בה"ד חיל הים בעיר • הוועדה המחוזית תדון בתוכנית החדשה לשדה התעופה הישן בחיפה • וגם: דיון בהסדרת תמ"א 38 בשטחי גבעתיים • השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

אירוע הנדל"ן המרכזי בשבוע שעבר היה הודעת משרד השיכון על המשך התוכנית "דירה בהנחה". באמצע החודש הבא יפתחו הגרלות למספר גדול למדי של דירות - כ-9,000 במספר, שלמעשה יהיו הראשונות שמאורגנות על ידי הממשלה הנוכחית.

ההגרלות הללו ישמשו כנייר לקמוס לממשלה, שיבחן עד מה הזוגות הצעירים מעוניינים לרכוש דירות מוזלות בתקופה שבה הריביות מרקיעות, תשומות הבנייה עולות, ומחירי הדירות יקרים גם אחרי ההנחות.

לא ניתן להעריך עד כמה השינויים הכלכליים, אליהם נוספת גם האווירה הפוליטית העכורה, ישפיעו בכיוון של ירידה בהרשמה להגרלות. להיפך: אין שום בעיה להירשם להגרלה, ולבדוק אם זוכים או שלא. ממילא עד שיגיע היום שיצטרכו לבחור את הדירות ולחתום על הסכמי המכר עם היזמים ייקח שנתיים לפחות, ועד אז - אלוהים גדול. לכן אנו מעריכים, שמספר הנרשמים להגרלות יהיה רב, והמבחן הגדול יבוא לידי ביטוי במימוש הזכיות.

חברות הנדל"ן הממונפות הן הראשונות שנפגעות מהריבית והיחלשות השקל | ניתוח 
מחירי החניה במשרדים בתל אביב בעלייה. איפה משלמים הכי הרבה? 
​קיבלתם הודעה שהבניין שלכם מסוכן? מה אתם צריכים לעשות עכשיו | שאלות ותשובות

יום שני (6.3)

הפעילות המעניינת ביותר שצפויה להתרחש השבוע, תהיה מחר (ב') והיא תגיע אלינו מחיפה, שבה תדון הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בשתי תוכניות חשובות:

1. התוכנית החדשה לשדה התעופה של חיפה

שדה התעופה של חיפה הוא עוד ראיה לכך, שאלמלא הבריטים, מדינת ישראל הייתה נמצאת היום בפיגורים גדולים בהרבה בהקמת תשתיות תחבורה, בראש ובראשונה שדות תעופה. נתב"ג כידוע פועל על בסיס שדה תעופה מנדטורי, כמוהו שדה דב ז"ל וכמותם גם השדה של חיפה, שהוקם על ידי הבריטים בשנת 1934 כחלק ממערך תשתיות תחבורתיות בינלאומיות שהוקם אז במפרץ, במפרץ הקישון, אשר כלל את שדה התעופה, הנמל הימי והרכבת.

ביום שני תדון הוועדה המחוזית בתוכנית החדשה לשדה התעופה הישן, שכוללת, בין היתר, הארכת המסלול, הסדרת הבנייה של מסופי נוסעים ומטענים, מבני מנהלה, משרדים, מוסכים, הסעדה וחנויות והסדרת מגבלות הבנייה באזור שמסביב.

פאנלים סולאריים על כל גג? הקביעה המקלה של המשנה ליועמ"שית | בלעדי 
נפרדים מתל אביב: איך השפיע הזינוק במחירי הדירות על הרוכשים? | ניתוח 
כיכר אתרים: האם סוף סוף התוכנית תגיע לשלב ההתנגדויות? 

2. 1,300 דירות במקום בה"ד חיל הים

בה"ד חיל הים הוא עוד פרויקט ותיק בחיפה, שנמצא בשכונת בת גלים, בסמוך לבית חולים רמב"ם. בימים אלה מקודמת תוכנית על השטח של הבה"ד, שעתיד להתפנות. מדובר בשטח של 185 דונם שצמודים לים.

התוכנית החדשה כוללת הקמת 1,300 דירות במבנים בני 10-25 קומות, שיכללו גם דיור מוגן, מעונות סטודנטים, 250 חדרי מלון, 9,000 מ"ר למסחר ותעסוקה וגם שימושים ציבוריים כמו אשכול גנים ובתי ספר.

קצב העלייה החודשי של שכר הדירה הוא הגבוה מאז 2010 | ניתוח 
העלאת הריבית משפיעה יותר על יישובים בחברה החרדית 
קריית גת ואום אל־פחם: הערים הבולטות בהגרלות הדיור הבאות | בדיקת גלובס

3. הגדלת כביש 2 לחיפה

עוד לא סיימנו עם חיפה. אם עד עכשיו דיברנו על תוכניות בתוך העיר, התוכנית הבאה שידונו בה השבוע תהיה על הכביש המוביל אליה. ועדת המשנה לאישור מסמכי תכנון מפורט לפני ביצוע תדון בתוכנית הסדר כביש 2 בקטע שבין מחלף חבצלת למחלף זכרון יעקב.

התוכנית מייעדת להוסיף נתיבים לכביש, להתאים אותו לסטנדרטים של כביש מהיר שניתן לנסוע בו בבטחה 100 קמ"ש, לשדרג ולהסדיר את המחלפים, כולל מחלף זכרון יעקב, ולהסדיר מתרסים אקוסטיים בסביבות מקומות יישוב.

למעשה, העבודות המבוצעות בימים אלה בין מחלף חבצלת למחלף קיסריה - הן חלק מהתוכנית.

עם זאת, התוכנית הזו מבורכת ככל שתהא, מגיעה באיחור של כמה עשורים, וב-2023 עדיף היה לקדם כבר את שדרוג התוואי שבין חיפה לזכרון יעקב.

"הנדל"ן מתחיל לחטוף": אילו חברות בבורסה מתקרבות לאזור הסכנה? | בדיקת גלובס 
הממשלה ממשיכה עם הגרלות "דירה בהנחה"; עוד עשרות אלפי דירות נמצאות במכרזים 
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 

4. הסדרת תמ"א 38 בגבעתיים

ביום שני תדון ועדת מישנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב בתוכנית המפורטת לגבעתיים, שכוללת את הסדרת תמ"א 38 בשטחי העיר.

התוכנית, שהוכנה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38, קובעת מדיניות עירונית בכל הנוגע לחיזוק בניינים בפני רעידות אדמה (ביחס לחיזוק ועיבוי ולהריסה ובנייה מחדש). בין היתר, התוכנית קובעת הוראות שונות בחלקי העיר השונים (כל אזור בהתאם למאפייניו) בדבר נפח וגובה מותרים לבנייה, קווי בניין, תוספת יחידות דיור, עיצוב אדריכלי, תקני חניה ועוד. תוספת יחידות הדיור מכוח תוכנית זו נקבעה בין היתר על בסיס בדיקות כושר הנשיאה של מערכות התנועה, החניה ושטחי הציבור בגבעתיים. עוד קובעת התוכנית הוראות עיצוב עירוני ופיתוח כלליות לעת הוצאת היתרי בנייה בתחומה.

ועוד משהו קטן לסיום: הוועדה תדון גם בתוכנית להעביר את הכניסה לספארי ברמת גן לכביש גהה.

שכרו של מנכ"ל גב ים שודרג, ועשוי להגיע ל-7.3 מיליון שקל בשנה 
יזמיות הנדל"ן הממונפות חנן מור וישראל קנדה פועלות לממש נכסים