כיכר אתרים: האם סוף סוף התוכנית תגיע לשלב ההתנגדויות?

יותר משנה לאחר אישור הפקדת התוכנית, ובתום דיון בשלוש עתירות, נראה כי נסללה הדרך להתקדמות לשלב הבא בתוכנית היוקרתית שבמערב העיר •  עתירת צביאלי נגד חוות הדעת השמאית נדחתה, והוא יוכל להעלות את טענותיו שוב בהתנגדות לתוכנית

הדמיית כיכר אתרים / הדמיה: ישר אדריכלים ו-foster and partners
הדמיית כיכר אתרים / הדמיה: ישר אדריכלים ו-foster and partners

האם תוכנית כיכר אתרים בתל אביב תגיע, סוף־סוף, לשלב ההתנגדויות? בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה לאחרונה את עתירתה של חברת א.פ.צ השקעות נגד הפקדת התוכנית ונגד אישור טבלאות האיזון המעודכנות שלה - ולמעשה נתן בכך אור ירוק להתקדמות התוכנית לשלב הבא.

אדם טבע ודין נגד תוכנית כיכר אתרים: "לבטל את ייעוד המגורים המתוכנן ולהשאיר את השטח לציבור" 
הוועדה המקומית תל אביב אישרה את תוכנית התחדשות כיכר אתרים 
הסעיף בתקציב שיעלה לעיריית תל אביב עשרות מיליוני שקלים בשנה 

תכנונה החדש של תוכנית כיכר אתרים "נסחב" כבר שנים רבות, מסיבות שונות. בינואר 2022 היא אושרה להפקדה, ובנובמבר האחרון הופקדה רשמית - זאת לאחר חוות דעת של שמאי חיצוני, יונתן לוי ממשרד לוי אברהם ויונתן שמאות מקרקעין, אשר קבע את חלוקת הזכויות במתחם: 73% מהזכויות לקרן JTLV ונכסי עידית, המקדמת את התוכנית במקום, ו־24.3%, המהווים את חניון המתחם, לספי צביאלי ואיירפורט סיטי.

העתירה נדחתה בהסכמת העותרת

צביאלי, באמצעות חברת א.פ.צ השקעות שבניהולו, הגיש עתירה נגד המהלך בדצמבר האחרון - עתירה שלישית סביב קידום התוכנית. בעתירה נטען כי התנהלות העירייה בסיפור "לקויה ולא חוקית", וכי ההחלטה על הפקדת התוכנית (נובמבר 2022) נעשתה ללא דיון של ממש, ומבלי שהוצגו טענותיה של העותרת עצמה קודם שהוחלט על ההפקדה.

לפני ימים אחדים החליט השופט העמית ד"ר קובי ורדי לדחות את העתירה - וזאת בהסכמת העותרת, שבסופו של דבר הצהירה כי היא מסכימה לדחייה, ולא ביקשה פסק דין לגופו של עניין. ההסכמה הזו באה בין היתר משום שלעותרת עומדת הזכות להעלות את הטיעונים שהעלתה בעתירה, במסגרת שלב ההתנגדויות לתוכנית.

"מעבר לצורך, לכאורה ברור כי גם לאחר פסק הדין שינתן אין מניעה כי העותרת תטען את טענותיה, כולל טענות לגוף השומה וזהות השמאי, וזאת במסגרת ההתנגדות שתוגש על ידה לתכנית המופקדת", כך השופט ד"ר ורדי. "כפי שהוסכם בהסכמת הצדדים, כפי שהמשיבות עצמן (עיריית תל אביב־יפו ו־ JTLV - י.נ) טענו כל העת, וכפי שהדבר נובע אף מהדין בהתחשב בסעד שהתבקש בעתירה". נוסף על כך, דחיית העתירה קבע השופט כי העותרת תשלם הוצאות משפט בסך 60 אלף שקל - 20 אלף שקל לעיריית תל אביב־יפו ולוועדה המקומית, 20 אלף שקל ל־JTLV, ו־20 אלף שקל לכמה בעלי זכויות פרטיים במתחם.

גורמים המעורים בעניין מציינים כי העתירה נדחתה מבלי לפסוק לגבי טענות העותרת בעיקר משום שנתפסה מוקדמת מדי - שהרי הטענות לגופן יוכלו להישמע בשלב ההתנגדויות, כאמור. אם הטענות יתקבלו, העתירה תתייתר; אם הן לא יתקבלו, עומדת לעותרת הזכות לעתור שוב כנגד ההחלטה בפני בית המשפט.

"תרמה לסופיות הדיון"

כך או כך, נראה ששלב ההתנגדויות הולך ומתקרב, הערכה שזוכה לחיזוק מסוים מעצם דבריו של השופט: בעת ההחלטה על גובה הוצאות המשפט שתשלם העותרת, הוא ציין כי "יש להתחשב בהסכמת העותרת בתום הדיון לדחיית העתירה, ובתרומתה בכך לסופיות הדיון" - כך שיתכן כי אין עתירות נוספות שיש בהן לעכב את ההליך עוד יותר.

בעלי הזכויות במתחם ממתינים להתקדמות בתכנונו כבר שנים. התוכנית הראשונה לחידוש כיכר אתרים הוצעה כבר ב־2010, וב־2012 החלה JTLV לקדם את התוכנית הנוכחית - הקמת שני מגדלים בני 25 קומות כל אחד, בנייה בהיקף של 65 אלף מ"ר, כ־220 יחידות דיור ועוד כ־300 חדרי מלון, וכן 4,800 מ"ר שטחים ציבוריים ושימושי מסחר.

לאחר סחבת של שנים רבות, שנבעה בין היתר מהתנגדויותיהם של תושבים ושל ארגונים ירוקים לבנייה מאסיבית במתחם הסמוך לחוף, אושרה התוכנית להפקדה לפני כשנה. כעת יחל שלב ההתנגדויות, שאחריו ינתן תוקף לתוכנית - אך זהו שלב שצפוי להיות ארוך בפני עצמו, ולכלול כמה התנגדויות משמעותיות ביותר, שעשויות להגיע גם הן לפתחו של בית המשפט.