מחירי החניה במשרדים בתל אביב בעלייה. איפה משלמים הכי הרבה?

הפירמות ששוכרות משרדים בתל אביב לא יכולות עדיין להסתמך על הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית: גם בחציון השני של 2022, ברוב מתחמי המשרדים בעיר מחירי החניות עלו • איפה משלמים הכי הרבה, וכמה משלמים מחוץ לתל אביב?

חניון תת־קרקעי, רחוב ז'בוטינסקי 9  בני ברק / צילום: איל יצהר
חניון תת־קרקעי, רחוב ז'בוטינסקי 9 בני ברק / צילום: איל יצהר

מהפכת החניות בתל אביב עדיין רחוקה, וחלק גדול מהמשרדים ששוכרים שטחים במגדלי קלאס A בעיר - המגדלים ברמה הגבוהה ביותר - מבקשים לשכור מקומות חניה. כך עולה מנתוני ניומארק־נתם (NEWMARK NATAM) שפורסמו בשבוע שעבר, על המחצית השנייה של 2022.

המיליונרים שניסו להפוך את היאכטה שלהם להטבת מס - ונתפסו 
אפילו נגני רחוב מבקשים העברה באפליקציה: אירופה מתנתקת מהמזומן 
מגיעים לתל אביב עם רכב? תתכוננו לשלם יותר 

מהסקר עולה כי המגדלים החדשים במתחם חסן עראפה בתל אביב הם השיאנים של מחירי החניה בארץ. תשלום חודשי עבור חניה במגדלים מקלאס A במתחם זה מגיע ל־1,400 שקל לחודש למקום חניה. מרכז ירושלים הוא המקום היקר ביותר לחניות מחוץ תל אביב, כשמקום חניה שם עולה 746 שקל לחודש. מהסקר עולים ההפרשים הגדולים שבין אזורים שונים בתל אביב וגם ירידות מחירים שנרשמו באזורים שונים במחירי החניה.

מחירי חניה במגדלים השונים משקפים את עוצמת הביקושים לחניות, אך גם משמשים כלי בידי בעלי השטחים, כדי להתפשר על סך עלות השכירות החודשית, שכוללת את דמי השכירות, מחירי החניות ודמי הניהול, מבלי להראות ירידות בדמי השכירות. מאידך עלייה במחירי החניות, באה לצד עלייה בשיעור האכלוס ועלייה בשכר הדירה.

לא רק עם קורקינטים: הביקוש לחניה עולה

הביקושים לחניות במגדלי משרדים בתל אביב אינם פשוטים, שכן חלק גדול מעובדי המשרדים, בעיקר בענף ההייטק, מגיעים בקורקינטים או בתחבורה ציבורית ואינם נזקקים למקומות חניה. לעומת זאת, יש מקומות שבהם רבים מהעובדים אינם משתמשי קורקינטים ותחבורה ציבורית. הבעיה, שבתקופה שבה תל אביב חפורה וחסרת תחבורה ציבורית יעילה - בעיקר כזו שמגיעה מערים אחרות -הביקושים מצידם גבוהים יותר.

מחירי החניות וההפרשים ביניהם נקבעים לא רק לפי הביקוש וההיצע, אלא גם לפי דמי השכירות הנגבים על השטחים. כלומר במקומות שבהם דמי השכירות יהיו גבוהים - גם מקומות החניה יהיו יקרים, ובמקומות שבהם דמי השכירות נמוכים - גם החניה תהיה זולה יותר. דוגמה מצוינת לכך היא רמת החייל, מקום עם מצוקות גדולות של נגישות וחניה, אך כזה שמחירי החניה בו הם הזולים בתל אביב בפער גדול מאשר האזורים האחרים. מחיר חניה ממוצע במתחם זה מגיע ל־760 שקל לחודש, עלייה של כ־10% לעומת שנה שעברה.

ציר מנחם בגין נמצא בנגישות גבוהה לציר איילון ולתחנות הרכבת ויש בו גם מגדלים חדשים. מחיר החניה הממוצע בו במגדלים מקלאס A במגיע ל־1,168 שקל. זוהי אומנם ירידה ניכרת לעומת הרמה הממוצעת שנמדדה בשנה שעברה, אך בניומארק־נת"ם מייחסים זאת יותר למגדלים ולעסקאות שנמדדו ב־2021 ולא לירידה ממשית.

הסיטי של תל אביב מתמודד עם תחרות

במקומות כמו הסיטי של תל אביב - אזור שדרות רוטשילד ואחד העם - הירידה משקפת באמת רצון של בעלי השטחים להיות תחרותיים יותר אל מול המתחרים הקשים והחדשים יותר שקמו להם בקרבת ציר איילון.

סמנכ"ל שירותי הנדל"ן בניומארק־נת"ם, אור בן צבי קליין, מסביר כי המשרדים באזור זה מבוססים בעיקר על "עובדי הקורקינט", בעוד שעובדים שלא מגיעים מהסביבה נרתעים מלהגיע לשם, עקב בעיות הנגישות החמורות. מחיר חניה באזור עומד על 1,140 שקל לחודש.

גם באזור בתי המשפט בתל אביב חלה ירידה ממוצעת, ושם בן צבי שם את האצבע על "בית אסיה" של קבוצת אלרוב, שנמצא לקראת שינויים כבדים והסבות תכנוניות, שגורמות לירידה במחירי השכירות שם. מחיר השכירות הממוצע לחניה באזור זה מגיע ל־1,280 שקל לחודש, והוא עדיין נחשב לאחד מהגבוהים בעיר.

בציר יגאל אלון המגמה המובהקת היא עלייה, על אף שגם ציר זה סמוך לתחנות הרכבת ולאיילון. עדיין הביקושים לחניונים שם רבים, ובן צבי קליין מזכיר כי המגדלים החדשים נבנים בתקן החניה החדש והנמוך, מה שמגדיל את לחץ הביקושים עליהם. מחיר חניה במקום מגיע ל־1,050 שקל לחודש.

מגדלים חדשים במתחם הבורסה הביאו להעלאת מחירי החניות הממוצעים שם לכ־990 שקל לחודש, ואילו מתחם חסן עראפה החדש, שנמדד לראשונה באופן עצמאי, הניב גם מחיר שיא של חניה - 1,400 שקל לחודש.

כמה מוציאים משרדי האוצר והתחבורה על השכרת חניות לעובדיהם
מחיר הדלק יישאר כמעט ללא שינוי במרץ: 6.81 שקלים

מחוץ לתל אביב: המחירים יורדים בחצי

כשיוצאים מתל אביב - מחירי החניה - בדיוק כמו מחירי השכירות - נופלים. במתחם BBC בבני ברק, מחיר חניה עומד על 744 שקל לחודש בממוצע; בהרצליה פיתוח הוא יורד לרמה של 650 שקל לחודש; בפתח תקווה, ברעננה, בכפר סבא ובהוד השרון הוא יורד עוד יותר, לרמות של 560־600 שקל לחודש.

ואילו בירושלים, שאף היא נחפרת לא מעט בימים אלה, מצוקת החניה בלב העיר הביאה את מחירי החניה שם להגיע ל־747 שקל לחודש, הרבה מעל המחירים בהר חוצבים (600 שקל) ובמלחה (450 שקל).

באזור חיפה והצפון מחירי החניה נמוכים אף יותר, ומגיעים ל־423 שקל בממוצע, כשהמחירים במגדלי המשרדים בתוך העיר הם הגבוהים ביותר ומגיעים ל־450 שקל.

מחירי החניה בבאר שבע הם הנמוכים ביותר ומגיעים ל־256 שקל בממוצע. במרכז העיר המחירים גבוהים בהרבה ומגיעים ל־360 שקל לחודש.

האם אנו קרובים לשינוי? לא נראה כך. אומנם יש סיפורים על מגדלים במרכז תל אביב, שמקומות החניה שם נותרים שוממים, משום שרוב גדול של העובדים מגיעים בקורקינטים, אולם במקומות כמו רמת החייל, בעלי מגדלים פועלים בשנים האחרונות להקטין את החלק שפתוח לציבור מכלל החניונים שלהם ולהגדיל את החלק שמוקצה למנויים, מה שמעיד על עלייה בביקושים.

בסיכומו של דבר, מחירי החניה הגבוהים והעלייה שנרשמה ברוב המקומות שנבדקו בסקר הם עדות לכך שגם בעלי המשרדים וגם השוכרים מעריכים כי גם בשנים הקרובות לא צפויה להגיע המהפכה התחבורתית.