המיליונרים שניסו להפוך את היאכטה שלהם להטבת מס - ונתפסו

לבני הזוג ריידינגר הייתה יאכטה יוקרתית שאירחה סלבס כמו ג'ניפר לופז וקים קרדשיאן • כשהגיע הרגע להשתדרג, הם החליטו לתרום את הספינה הישנה כדי להתחמק מתשלום מס • אלא שמס הכנסה הטביע להם את התוכנית - ומאז הם משלמים מיליונים בסאגה שנמשכת כבר שמונה שנים

היאכטה אוטופיה IV. בשיט הבכורה, ריידינגר השווה עצמו לקולומבוס / צילום: צילום מסך יוטיוב
היאכטה אוטופיה IV. בשיט הבכורה, ריידינגר השווה עצמו לקולומבוס / צילום: צילום מסך יוטיוב

אמלק

זוג מיליונרים ממיאימי רצו לשדרג את היאכטה והגו עם עורכי דינם תוכנית לתרום אותה וכך לזכות בהטבת מס. אלא שהתוכנית נתקלה ברוח נגדית ממס הכנסה. האודיסיאה שנמשכת כבר שמונה שנים עלתה להם מיליונים וכוללת גם התנגשות עם מכלית.

ג'יי אר ולורן ריידינגר רצו יאכטה חדשה. ראשית, הם היו צריכים להיפטר מהישנה. היאכטה אוטופיה II, באורך כמעט 36 מטר, לא הצליחה להימכר, אז בני הזוג ועורכי הדין שלהם הגו תוכנית חלופית: לתרום אותה ולקבל זיכוי מס משמעותי.

הרבה עמותות מוכנות לקבל בגדים ונעליים. חלק מקבלות מכוניות (ולעיתים קרובות מוכרות אותן תמורת כסף). יאכטות, פחות. מה שקרה בהמשך הוא אודיסיאה שטרם תמה ובקרוב ימלאו לה שמונה שנים. ביקורות מס, תביעות, התנגשות בלב ים. הלקח: חישבו מאוד־מאוד בזהירות לפני שאתם תורמים יאכטה.

"אנשים מעולם לא דיברו בכזו תדירות על מרי אזרחי": גלובס יצא להבין מהמומחים מה השלכות הפילוג
אירופה מאמצת את טכנולוגיות התשלום ומתנתקת מהמזומן
"דבורים, קומפוסט וחנויות סקס": מנכ"ל דיזנגוף סנטר מסביר איך הצליח המוסד המיתולוגי להמציא את עצמו מחדש

דיווחי המס של הסופר־עשירים - והזוג ריידינגר, שעשה הון עתק בגיוס אנשים למכירת קרמים נגד הזדקנות ותוספי תזונה, הוא מאוד עשיר - הם עניינים מורכבים ביותר. העשירים מסתמכים על ציים של מנהלי חשבונות, עורכי דין ויועצים פיננסיים שינווטו אותם.

לורן ריידינגר. טוענת שעורכי הדין הוליכו אותם שולל / צילום: Shutterstock
 לורן ריידינגר. טוענת שעורכי הדין הוליכו אותם שולל / צילום: Shutterstock

אבל כל הייעוץ הזה לא מבטיח שהדוחות יצלחו את מס הכנסה (IRS), בייחוד עתה כאשר הרשות צפויה להעסיק עובדים נוספים במיוחד כדי לפקח על דיווחי המס של האחוזון העליון. בני הזוג ריידינגר חשבו שהתרומה משנת 2016 תחסוך להם תשלום מס של כ־2 מיליון דולר. למעשה, הם נאלצו לשלם מסים וקנסות בסך 3.5 מיליון דולר.

ג'יי אר מת בפתאומיות שנה שעברה, אבל המאבק סביב אוטופיה II נמשך. בתביעה נגד מי שהיו עורכי הדין של המשפחה, טוענת לורן ריידינגר שבני הזוג הולכו שולל וביצעו עסקה שבסופו של דבר היטיבה עם עורכי הדין. עורכי דינם לשעבר טוענים מצדם שבני הזוג והחברות שבבעלותם לא הציגו נכונה את ערך היאכטה וכי הם עצמם לא הרוויחו באופן אישי מהעסקה.

בני הזוג שדרגו ליאכטות גדולות יותר בזמן שהפכו את Market America Worldwide לחברה בינלאומית וערכו כנסי ענק לבעלי ה"אי־זיכיון" של החברה. אותם בעלי "אי־זיכיון" מוכרים מוצרים לרשתות שלהם ומקבלים עמלה כשהם מגייסים עוד אנשים שיעשו כמוהם.

"תמיד אהבתי את המים, אני מזל דגים שלוש פעמים", אמר ריידינגר בריאיון בערוץ יאכטות ביוטיוב ב־2019. ריידינגר התפרסם הודות לנאומי המוטיבציה הארוכים שנהג לשאת באירועים של Market America. כשהוא מרכיב משקפיים כהים, ונוטף זיעה בחולצות מכפותרות, ריידינגר נעזר בגלגל ריצה לאוגרים בגודל אדם כדי למכור לבאי הכנסים את החלום של השגת עצמאות פיננסית. הוא הגיב בביטול לטענות לפיהן העסק שלו הוא תרמית פירמידה, ונהג לומר שזו "הדימריפ" - המילה פירמידה מאוייתת מהסוף להתחלה.

ב־1999, רכשה Market America יאכטה ונתנה לה את השם אוטופיה II. בהמשך הוסיפה המשפחה לצי שלה יאכטה גדולה יותר, אוטופיה III. כשהיו במיאמי, הרחק ממשרדי Market America בקרוליינה הצפונית, עגנו את הספינות לא רחוק מקאזה דה סואניוס, מתחם בסגנון ים־תיכוני שבבעלותם. בניו יורק, בני הזוג ריידינגר החזיקו את היאכטות במרינה בנהר ההאדסון אותה ניתן היה לראות מדירתם, שכוללת אמבטיה משובצת אבני סברובסקי.

חבריהם הידוענים של בני הזוג היו אורחים קבועים ביאכטות. ג'ניפר לופז חגגה את יום הולדתה ה־43 על סיפון אוטופיה III. קים קרדשיאן וקניה ווסט התנשקו על הספינה ביום העצמאות של ארה"ב. "התחביב שלנו הוא לאסוף אנשים", אמר ריידינגר בריאיון בערוץ היאכטות ביוטיוב.

ב־2016, דיווח הזוג על הכנסה ברוטו של 36 מיליון דולר, מה שמיקם אותם ב־0.01% של האמריקאים באותה שנה. הם הסכימו לשלם יותר מ־40 מיליון דולר כדי לרכוש יאכטה יפהפייה באורך 63 מטר, לה יקראו אוטופיה IV. היה הכרח להיפטר מאוטופיה II המזדקנת. הספינה עמדה למכירה במשך עשור במחיר 5.4 מיליון דולר אבל לא נמצא לה קונה. הפתרון: תרומה מוכרת שתקטין את נטל המס שלהם.

נתרמה ונרכשה בידי עורכי הדין

תרומות של יאכטות הן נדירות. ב־2019, השנה העדכנית ביותר לגביה זמינים נתוני ה־IRS, תרמו אמריקאים כ־4,000 כלי שיט, מטוסים וכלי רכב שאינם מכוניות, בשווי ממוצע של 19 אלף דולר. השווי הממוצע של מכוניות שנתרמו עמד על 1,700 דולר.

בני הזוג ריידינגר שקלו בהתחלה לתרום את אוטופיה II ל־AMIKids, עמותה שידוע שהיא מקבלת יאכטות. כך ניתן ללמוד מהתביעה שהוגשה על ידי ריידינגר והעיזבון של בעלה נגד עורכי דינם לשעבר. העומתה מטאמפה, פלורידה מסכימה לקבל כתרומה כ־20 סירות בשנה - אך מסננת אותן מראש כדי לא להיתקע עם עלויות תפעול ואחזקה לא צפויות, כך אמר מנכ"ל העמותה מייק תורנטון.

התוכנית השתנתה כשבני הזוג החלו להעסיק עורכי דין חדשים, ראלף סטון ורייצ'ל גולד ממשרד Meister, Seelig & Fein. גולד גרה 12 קומות מתחת לבני הזוג ריידינגר בבניין במנהטן. באמצעות עורכי דינם, סטון וגולד מסרו שהתביעה של ריידינגר חסרת שחר.

עורכי הדין ייעצו לבני הזוג לתרום את אוטופיה II ל־Veterans Inc, עמותה שמושבה בווסטר, מסצ'וסטס. סטון היא חברה במועצה המייעצת של העמותה. הזוג תרם את הספינה ל־Veterans Inc וביקש זיכוי מס בגובה 4.9 מיליון דולר, בהתאם לשווי היאכטה לפי הערכת שמאות חיצונית, כך לפי מסמכי התביעה. בהתאם למדרגת המס של בני הזוג, הזיכוי היה חוסך כמעט 2 מיליון דולר במס פדרלי.

אוטופיה II הייתה כלי השיט היחיד שהעמותה קיבלה בין יולי 2011 ליוני 2020, על פי דיווחי המס. בעמותה לא הגיבו לבקשות תגובה. סטון וגולד הקימו חברה בע"מ כדי לרכוש את היאכטה מהעמותה תמורת 4.9 מיליון דולר מיד לאחר התרומה. עורכי הדין נתנו לעמותה שטר חוב במקום לשלם לה במזומן, על פי מסמכי התביעה.

בהמשך, העמותה העבירה את שטר החוב לחברה בשם Killer Impact, שגולד היא אחת המייסדות שלה ועוסקת בהפקת סרטים אחראיים מבחינה חברתית ובפרויקטים אחרים. בעמותה הגיעו להסכם בו נכתב כי הפרויקטים של Killer Impact יגשימו את המטרה שלה כעמותת צדקה והעמותה תקבל עמלה אדמיניסטרטיבית בגובה 10%, כך לפי התביעה.

כשעורכי הדין מכרו את הספינה שנה לאחר מכן תמורת 1.3 מיליון דולר, קיבלה העמותה 130 אלף דולר (סטון וגולד אמרו שהעסקה נועדה להיטיב עם העמותה, לא איתם).

מס הכנסה נכנס לתמונה וטען שריידינגר ידע שאוטופיה II לא שווה את הסכום שננקב בטופסי החזר המס שלו. הרשות דורשת הערכות שמאות לגבי תרומות של נכסים יקרים וגילוי פיננסי כשעמותות ממהרות למכור פריטים שנתרמו להן. אבל הממשלה לא תמיד מסכימה עם ההערכות שמגישים לה.

במס הכנסה, שם במקרה הייתה מעורבת בחקירה עובדת ששמה אוטופיה, העריכו את שווי היאכטה ב־1.5 מיליון דולר. מסמכים שהוגשו לביהמ"ש מראים שבני הזוג ריידינגר נדרשו לשלם מסים וקנסות בגובה 6.2 מיליון דולר ב־2016 ו־2017. זאת לאחר שהרשות בחנה את תרומת היאכטה ובעיות אחרות בהחזרי המס שלהם, כולל השאלה אם היאכטה שימשה את חברת Market America בעסקיה.

בני הזוג ריידינגר ערערו לבית המשפט לענייני מס, וטענו שלא היו מודעים לאופן בו סטון וגולד בנו את העסקה. במס הכנסה לעומת זאת טענו שבני הזוג, יחד עם גולד וסטון "תכננו עסקה במרמה". היאכטה המשיכה לעגון מחוץ לבית הזוג ריידינגר במיאמי לאחר המכירה לחברה בע"מ, כך אמרו, ושם לא נגבו ממנה דמי עגינה. מעבר לכך, אמרו במס הכנסה, ריידינגר יכול היה להמשיך להשתמש ביאכטה ללא תשלום.

ביולי 2022, בני הזוג ריידינגר הגיעו להסכם לפיו ישלמו כ־3 מיליון דולר על מסי עבר, ועוד כ־450 אלף דולר בקנסות. בכל זאת, הם הצליחו לחמוק מהעונשים הכבדים שמוטלים על הונאת מס.

לא שטה על מי מנוחות

בשלב זה, בני הזוג כבר תרמו גם את היאכטה אוטופיה III לעמותה בעלת היסטוריה של קבלת ספינות, National Save the Sea Turtle Foundation. כך לפי רישומי משמר החופים של ארה"ב. בני הזוג ריידינגר התקדמו לאוטופיה IV. כלי השיט החדש היה בעל מראה עדכני יותר מהיאכטות הקודמות שלהם. במקום חיפוי עץ מסורתי וריהוט מרופד, הייתה ביאכטה הזו טלוויזיה גדולה שהחליקה החוצה מהקיר, סיפון שמש עם כריות בצבע טורקיז־טיפאני ופסל שכלל את שמותיהם של בני הזוג ריידינגר ובני משפחתם.

"אוטופיה משמעותה שלמות מאושרת, המקום המושלם, ואני מבקשת מהימים ומהאוקיינוס מסע בטוח ומסע מאושר לכל מי שישוט עליה", אמרה ריידינגר לפני שגזרה את הסרט ששלח בקבוק יין תוסס להתנפץ על דופן אוטופיה IV בעת השקתה במרץ 2018. בסרטון של שיט הבכורה של היאכטה, ריידינגר השווה עצמו לכריסטופר קולומבוס.

בני הזוג תבעו את המשפחה שבנתה את הספינה שנה אחר כך, וטענו שפגמים טכניים גרמו לאוטופיה IV "להיטלטל ללא יכולת שליטה ולגרום לפאניקה בצוות, לפגוע בציוד חשוב על הסיפון ולקרוע רהיטים וחפצים אחרים מהעיגון שלהם לרצפה, ולנפץ זכוכיות במשטחים שונים". בסופו של דבר הגיעו שני הצדדים להסדר.

באוגוסט 2021, משקיע האנג'ל רון ק'ונוויי שכר את אוטופיה IV ל־11 יום תמורת כמעט 600 אלף דולר. הוא אמר שנפצע קשה בברך כשניסה לרדת מהסירה הקטנה שהביאה אותו לחוף במרתה'ס ויניארד. הוא תבע את הספינה וטען שבעליה פעלו ברשלנות. מרשלים אמריקאים עצרו את היאכטה לבקשת קונוויי. חברת Market America העמידה ערבות בסך 3 מיליון דולר כדי לשחרר את היאכטה בנובמבר 2021.

הספינה הפליגה זמן לא רב אחר כך לאיי בהמה כדי לאסוף קבוצה חדשה של אורחים ששכרו אותה. הם ישבו על אחד מסיפוני היאכטה בערב של 23 בדצמבר כשנזרקו מכיסאותיהם - אוטופיה IV התנגשה במיכלית.

אנשי צוות לשעבר שטענו שנפצעו בהתנגשות הגישו תביעות ואמרו שלא קיבלו תשלום או כיסוי של ההוצאות הרפואיות כפי שקובע החוק. החברה שהיא בעלת היאכטה בשם בני הזוג ריידינגר הכחישה את האשמותיהם. אוטופיה IV נגררה בחזרה לארה"ב לתיקונים. עורך דין מטעם המשפחה אמר שכל הנושאים הקשורים לספינה טופלו.

בקיץ האחרון, בני הזוג ריידינגר שכרו יאכטה לטיול בים התיכון. כשהיו מול חופי קרואטיה באוגוסט - כחודש לאחר השלמת ההסכם עם מס הכנסה - ריידינגר, בן 72, סבל מתסחיף ריאתי ונפטר. הגיל שהופיע בדיווחים בעיתונות היה תשע שנים פחות מגילו האמיתי. ג'ניפר לופז ובעלה בן אפלק ישבו ליד גב' ריידינגר באזכרה שלו באוקטובר. ריידינגר הגישה את התביעה לגבי התרומה כמה שבועות אחר כך. כעת עושה התביעה את דרכה בבית משפט פדרלי. אוטופיה IV עומדת למכירה תמורת 48 מיליון דולר.