פאנלים סולאריים על כל גג? הפרשנות המקלה של המשנה ליועמ"שית

פרשנות משפטית חדשה מטעם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה יוליס תאפשר הקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת על גגות בניינים גם אם אין ברשותם טופס 4 – ובתנאי שהם כבר מחוברים לחשמל • הקביעה תסייע למבנים ישנים שהוקמו לפני דרישת הטופס

התקנת מערכת סולארית על גג בית משותף / צילום: וולטה סולאר
התקנת מערכת סולארית על גג בית משותף / צילום: וולטה סולאר

שחרור חסם משמעותי סביב ייצור חשמל על גגות בניינים: המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, כרמית יוליס, קבעה לאחרונה כי תתאפשר הקמת מתקנים לייצור אנרגיה מתחדשת על גגות מבנים גם אם אין ברשותם טופס 4 - ובתנאי שהם כבר מחוברים לחשמל.

הכנסת תכריע: מתי צריך את אישור השכנים לעמדת טעינה חשמלית?

קביעה זו מגיעה במסגרת פרשנות שגיבשה יוליס לרגולציה הקיימת בתחום, ובעקבות פנייה של מנהל חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, רון אייפר. על פי הודעת משרד המשפטים, שחרור החסם הזה "יביא למימוש פוטנציאל ייצור של מאות מגה וואטים".

10% מהמבנים ברשויות המקומויות נותרו בחוץ

נכון להיום, כדי לאפשר חיבור של מתקן אנרגיה מתחדשת על גג מבנה קיים (ובעיקר מתקנים להפקת אנרגיה סולארית), נדרש להציג בפני חברת החשמל טופס אכלוס, הידוע גם בשם טופס 4. אלא שבמקרים רבים, לדוגמה כאשר מדובר במבנים ישנים שהוקמו לפני גיבוש חוק התכנון והבנייה, אז בניינים בישראל אוכלסו ללא הטופס המדובר. כך נוצר מצב שבו לא פעם בתים שכבר אוכלסו, מחוברים לחשמל ועומדים על תילם, לא יכלו להתקין על גגותיהם מתקנים כאלו בשל אותה לקונה רגולטורית.

מדובר במספר לא מועט של מבנים. כך למשל, במסגרת פרויקט משותף למשרד האנרגיה והתשתיות ולמפעל הפיס, למתן הלוואת להתקנה של פאנלים סולאריים על גגות של מבנים עירוניים ברשויות מקומיות, מתוך 1,200 מבנים שהרשויות ביקשו לקבל עבורם הלוואה - 10% לפחות נאלצו להישאר מחוץ ליוזמה משום שלא היה לכם טופס 4 כפי שהתחייב עד כה.

כעת, על פי הפרשנות המשפטית שגובשה במשרד המשפטים, במבנים שכבר מחוברים לחשמל ואין להם טופס 4, ניתן יהיה להסתפק במסמכים לקבלת פטור מהיתר בנייה למתקן אנרגיה מתחדשת - אישורים הנדרשים ממילא ברגע שאדם מבקש להקים מתקן מסוג זה. "ההצדקה המשפטית לכך היא שממילא מדובר במתקנים סולאריים, הפטורים מהיתר כאשר לא נעשה שום שינוי במבנה המקורי", נכתב בהודעה המשותפת לשני המשרדים, "ולכן לא נדרש להמציא טופס 4 של המבנה - אלא רק את האישורים המעידים על הפטור מהיתר למתקן הסולארי. פרשנות זו מקובלת גם על מנהל התכנון האמון על דיני התכנון והבנייה".

נושא ניצול גגות מבנים לטובת ייצור חשמל נקי נמצא כבר זמן מה על שולחנם של משרדי הממשלה השונים. בשנה שעברה, לדוגמה, ביצעו משרד האנרגיה והתשתיות ומשרד הבינוי והשיכון מהלך משותף למיפוי גגות של 650 בנייני הדיור הציבורי, במטרה לנצל גם אותם לטובת העניין. ייתכן שהפרשנות של משרד המשפטים תאפשר להאיץ גם את היוזמה הזו.