הנתון המפתיע: בעלי עניין בבורסה בת״א מכרו מניות ב-2 מיליארד שקל

במחצית הראשונה של השנה מכרו בעלי עניין בבורסה בת"א מניות ב־2 מיליארד שקל ורכשו בכמחצית מכך • הבורסה: "בשנתיים האחרונות, בהן נרשמו ירידות שערים, ניתן לראות צמצום מכירות בידי בעלי עניין, אך באופן מפתיע - גם צמצום ברכישות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בסיכום המחצית הראשונה של 2023 מכרו בעלי עניין בבורסה בתל אביב מניות ב־2 מיליארד שקל, ורכשו מניות בסכום של כ־1 מיליארד שקל. הסיבה העיקרית למימושים בתקופה שהתאפיינה בירידות שערים נבעה מהחלטה של מספר בעלי מניות מיעוט בחברות בורסאיות למכור את החזקותיהם, כך טוען קובי אברמוב, מנהל יחידת המחקר של הבורסה בתל אביב שפרסם את הנתונים.

הבנות באוצר ובהסתדרות: שינוי מודל החזרי הוצאות נסיעה ייכנס לתוקף רק בעוד שנתיים  
בשלושת החודשים האחרונים: יותר מ־120 רישיונות קבלנים נשללו על ידי רשם הקבלנים 

לדבריו, "נהוג להניח שבתקופות של גאות ועליות שערים בשוק המניות בעלי עניין ינצלו את המגמה בשוק ההון ויממשו חלק מהחזקותיהם, ואילו בתקופות של שפל וירידות שערים בשוק המניות - הם יגדילו את החזקותיהם - הן תוך כוונה לנצל את המחירים הנמוכים של המניות, הן כדי להביע אמון בחברות והן במטרה למתן את ירידות השערים.

שיעור החזקות הציבור בחברות הבורסאיות נותר ברמה של כ־62%, בדומה לסוף שנת 2022.

בסך הכל היו מכירות בעלי העניין במחצית הראשונה של השנה נמוכות בכ־37% מקצב המכירות בתקופה המקבילה בשנת 2022. בין עסקאות המכירה הבולטות במחצית הראשונה השנה הייתה מכירת 4.4% ממניות ענקית הקניונים מליסרון על ידי משפחת עופר, תמורת 509 מיליון שקל. המניות נמכרו ע"י דורון עופר במסגרת הסכם הפרדת ההחזקות בין בני המשפחה. העסקה מעט חריגה בנוף, וקשורה יותר לתזוזות בתוך משפחת עופר. המניות שנמכרו על ידי דורון עופר לציבור הועברו אליו, ערב העסקה, מאחותו ליאורה עופר כנגד מניות בחברת האם הפרטית "עופר השקעות".

כמו כן, מכרו לאחרונה בעלי העניין בני משפחות רוזנגרטן ושפיצר מניות בחברת החזקות הנדל"ן והמחשוב ערד השקעות שבשליטת שלמה איזנברג, 21.6% מהחברה תמורת 518 מיליון שקל. מתוכן מניות בשווי של 148 מיליון שקל נרכשו על ידי החברה והפכו לרדומות. לאחר העסקה חדלו שתי המשפחות לשמש כבעלות עניין בחברה.

סקטור האנרגיה המסורתית מככב במכירת מניות על ידי בעלי העניין. האחים יוסי ושלומי אמיר, שמכרו לפז נפט  את רשת הקמעונות פרשמרקט שאותה ייסדו בינואר 2022, מכרו את מניותיהם בפז תמורת 290 מיליון שקל, המהוות 6.6%, ולמעשה הפסיקו לשמש בעלי עניין.

בית הזיקוק בחיפה (בז"ן ) מכרה לחברה לישראל  של עידן עופר 7.3% מהמניות תמורת 227 מיליון שקל, וגם כאן היא חדלה לשמש כבעלת עניין.

עוד עסקה בולטת בתחום האנרגיה, היה מהלך מימוש של מניות שיכון ובינוי  אנרגיה ע"י החברה האם שיכון ובינוי ,שמכרה 3.5% ממניות זרוע האנרגיה שלה תמורת 105 מיליון שקל וירדה להחזקה של 76.5% ממניותיה.

עסקת מכירה בולטת בתחום הנדל"ן הייתה מכירת 5% ממניות  אלרוב נדל"ן  של אלפרד אקירוב, ע"י חברת הבנייה ישראל קנדה  תמורת 173 מיליון שקל, לאחר הרפתקאה פיננסית שהסתיימה בטעם מר.

 

ביצור שליטה והבעות אמון

רכישות בעלי עניין במחצית הראשונה היו בקצב נמוך בכ־20% מקצב הרכישות בתקופה המקבילה אשתקד, ורובן היו במסגרת ביצור שליטה בחברות. בבורסה מציינים רכישה של 3.9% מחברת אפי נכסים  ע"י בעלת השליטה, חברת המרכזים המסחריים ביג , תמורת 178 מיליון שקל. ביג עלתה לשיעור החזקה של 89.2% באפי נכסים, מה שעשוי להוביל למחיקתה של האחרונה מהמסחר.

מוריס וילנר, מבעלי חברת תחנות הדלק ארקו, הפך לבעל עניין בחברת המשרדים גב־ים עם החזקה של 5.3% מהמניות בשווי 293 מיליון שקל.

טלקאר, יבואנית רכבי קאיה, שבשליטת משפחת אונגר, הביעה אמון בחברת הנדל"ן המניב ויתניה כשרכשה 10.7% תמורת 143 מיליון שקל ועלתה להחזקה של 27.8%.

דוד פורר, בעל המניות המוביל בחברת הנדל"ן מבנה רכש 2% מהחברה בתמורה ל־135 מיליון שקל והגיע להחזקה של 20.6%.

קבוצת הפניקס הגדילה את החזקותיה בחברת המימון גמא , כשרכשה 12.9% ממנה תמורת 92 מיליון שקל.