ישראל במלחמה | סיקור שוטף

יירוט נוסף של טיל לאילת; הלימודים מחר בעיר בוטלו

לשכת ראש הממשלה הבהירה: "מאפשרים מסדרונות מעבר בטוחים מצפון הרצועה לדרומה" • דיווח: נתניהו דחה הצעה להפסקת אש של חמישה ימים בתמורה לשחרור חטופים • אחרי הפגישה המשולשת בקטאר, בכירי חמאס הגיעו לשיחות במצרים • בצפון: צה"ל תקף בלבנון, תושבי יישובים באצבע הגליל התבקשו לשהות בסמוך למרחב מוגן • עדכונים שוטפים

אילת / צילום: Shutterstock
אילת / צילום: Shutterstock

סיקור שוטף 

22:44 - אוניברסיטת UCLA שבקליפורניה: מפגינים הכו בפיניאטות עם תמונותיהם של נשיא ארה"ב ביידן ושל ראש הממשלה נתניהו.

22:23 - דובר צה"ל: לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה חשודה בערבה באמצעות מערכת "יהלום" (פטריוט). המטרה לא חצתה לשטח ישראל.

22:03 - דובר הפנטגון: ההערכה היא שאין נפגעים בתקיפות הלילה של הצבא האמריקני נגד יעדים של משמרות המהפכה ושלוחיהם במזרח סוריה. לעומת זאת, הוא עדכן כי לפחות 56 חיילים בצבא ארה"ב נפצעו קל בעשרות התקיפות של המיליציות הפרו-איראניות בעיראק ובסוריה מאז 17 באוקטובר.

21:56 - דיווח על יירוט מוצלח נוסף של טיל שעשה את דרכו לאילת. ראש העירייה אלי לנקרי הורה לבטל מחר את הלימודים בעיר.

21:45 - החות'ים בתימן קיבלו אחריות לשיגור טילים בליסטיים לעבר אילת.

21:32 - ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו נפגשו עם משפחתו של לוחם סיירת גבעתי פדיה מרק ז"ל שנפל לפני כשבוע בקרבות בעזה.

21:15 - הנשיא יצחק הרצוג בכיכר החטופים והנעדרים: "החזרת החטופים היא המשימה הכי חשובה שיש לנו, לא תהיה הפסקת אש בלי השבתם".

21:03 - משרד הביטחון: הושלמה קליטתה בישראל ופריקתה של אוניית מטען שעליה כ-2,500 טונות של ציוד צבאי עבור צה"ל, המאוחסן בכ-170 מכולות. הציוד הועמס על משאיות והועבר ליחידות הלוחמות.

21:02 - צה"ל תוקף בשעה זו מטרות חיזבאללה בלבנון בתגובה לירי מוקדם יותר לעבר ישראל.

20:55 - מאז 17 באוקטובר: לפחות 46 מתקפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיסי צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה.

20:46 - כלי תקשורת באיראן מתייחסים לאמירתו השבוע של השר עמיחי אליהו בנוגע לשימוש בנשק גרעיני נגד החמאס וטוענים כי זו "הוכחה שגם איראן צריכה להחזיק בנשק גרעיני".

20:44 - אזעקות ביישובים במערב הנגב.

20:37 - סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית בתגובה על הדיווח לפיו התקיים משא ומתן בנוגע להפוגה של 3 ימים בתמורה לשחרור חטופים: "אנחנו מקווים שימשיכו להיות תנאים שיאפשרו את שחרור החטופים. ההודעה היום מבטיחה את תנועת הסיוע ההומניטרי. אנחנו ממשיכים לעקוב ולעסוק בנסיונות לשחרר את החטופים".

20:28 - אשת ראש הממשלה שרה נתניהו נפגשה היום עם משפחות החטופים והביעה תמיכה במאבקם להשיב את יקיריהם: "הלב של כולנו אתכם. אני מבטיחה לכם שאעביר את תחושותיכם ובקשותיכם לראש הממשלה ואני מבטיחה לכם שהוא עושה הכל כדי להחזיר את חטופינו הביתה בשלום".

20:26 - אייל אשל, אביה של סמלת רוני אשל ז"ל, בתגובה ראשונה על הודעת צה"ל בדבר מותה: "נלחמנו בשביל כל החטופים והנעדרים, במיוחד בשביל רוני שלי כדי שנחזיר אותה הביתה, והפסדנו במלחמה. אנחנו בתוך הבית, בתוך המערכה, שאנחנו בעצמנו עשינו - והפסדנו. רוני איננה יותר. את הפרטים שאספנו עד כה שמרנו והעברנו הלאה, מה שיכולנו לברר ביררנו ואת התשובות על חלקן קיבלנו.

20:17 - שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה לתקשורת, עם תמונות הילדים החטופים מוצגות מאחוריו: "לא נעצור את הלחימה עד שנחזיר אותם הביתה". על המשך הלחימה ברצועת עזה: "המחבלים בשיפא שומעים את הדחפורים והחיילים ורועדים מפחד. צה"ל החל להשתמש בשיטות חדשות לטיפול במי שנמצא במנהרות".

19:50 - דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת: "הלחימה נמשכת, אין הפסקת אש. נפרק את חמאס - מתחילים בצפון הרצועה ונסיים את המשימה". הוא הוסיף: "לפני כמה שעות התלוויתי לרמטכ"ל ולראש השב"כ ונכנסנו בשיירה משוריינת לתוך לב עזה. יש בזה סיכון אבל זו אמירה משמעותית". על ההתרעה באילת עדכן: "הפעלנו אזעקה כי טיל חץ שלנו יירט איום רחוק מאילת שהיה לכיוון מדינת ישראל. יירטנו טיל קרקע-קרקע ששוגר לעברנו".

19:40 - דובר צה"ל עדכן: בפעילות היום בג'נין נעצרו מבוקשים, אותרו אמצעי לחימה, הושמד פיר תת-קרקעי והותקפה חוליית מחבלים חמושה. במהלך הפעילות התפתחו חילופי אש וחוסלו 12 מחבלים, אין נפגעים לכוחותינו. בנוסף, כלי טיס מאוישים מרחוק תקפו חוליית מחבלים חמושה שסיכנה את הכוחות.

19:29 - אזעקות באילת והסביבה. מד"א: צוותי הארגון יצאו לסרוק זירות בהן דווח על נפילות, לא דווח על נפגעים.

19:26 - במשרד התחבורה מאשרים: התחבורה הציבורית תפסיק לפעול בסופי שבוע בהתאם להערכת מצב ולצורכי הביטחון. יוזכר כי בפרוץ המלחמה הפעיל פתרונות תחבורתיים גם בסופי השבוע בהתאם להערכות מצב. לטענת המשרד, ראש מערך ההיסעים במשרד הבטחון הבהיר למשרד התחבורה כי אין עוד צורך בשירות בסופי שבוע.

19:21 - הערכה: 80 תושבי עזה ירדו היום לדרום הרצועה, ואתמול 50 אלף תושבים.

19:20 - הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב - בעומק רצועת עזה. "נקודת החוזק המרכזית בינתיים במלחמה הזו, אותה אני מרגיש כל הזמן היא השותפיות; אני מסתובב ורואה את צה״ל, בכל הפינות, כולם עושים הכל רק כדי שאתם תהיו הכי חזקים שאפשר", אמר הלוי לכוחות בשטח. "אין דבר שלא יעשו כדי שתעבדו טוב. תמשיכו חזק קדימה, באופן יסודי, תגבירו את הקצב. אנחנו מאחוריכם!".

בר פנה ללוחמים ואמר: "יש אליכם הערכה מטורפת וחסרת תקדים גם בציבור, גם בדרג המדיני וגם בחמאס - זה הולך ומשתפר. כנציג השב״כ, אנחנו במלחמה עובדים בשביל צה״ל". 

19:15 - הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה חשפו הערב (ה') נתונים מדאיגים מסקר מיוחד שערכו בקרב יהודי ארה"ב. מהסקר עולה כי יהודי ארה"ב חוששים לביטחונם האישי וצופים כי הקהילות שלהם נמצאות בסכנה בשל המלחמה.

הנתונים בסקר מלמדים כי יהודים חוששים פי שניים יותר לחייהם בהשוואה לציבור הרחב.
72% מהיהודים סבורים כי האנטישמיות באזורם עלתה (לעומת 32% בלבד מהאוכלוסייה הכללית), וכ-65% מהם דיווחו כי הייתה אלימות או אירוע אנטישמי כלפי יהודים בקהילה שלהם.

נתון מדאיג נוסף עולה מן הסקר, כי היהודים שנוהגים ללבוש סממנים יהודיים מזהים (כגון כיפה, ציצית או שרשרת עם מגן דוד) חוששים לביטחונם פי שניים יותר מיהודים שאינם נוהגים ללבוש סממנים שכאלה. בנוסף, 75% מיהודים השיבו כי הם חוששים שקהילות בהן הם מתגוררים יעמדו בפני סיכון ביטחוני בשל המלחמה.

במקביל, הסקר בדק את עמדתם של יהודי ארה"ב ביחס לתמיכתו של הממשל בישראל בזמן המלחמה.

רוב מוחץ של 87% מהיהודים תומכים בפעולות הממשל בסיוע צבאי לישראל, כאשר לתמיכה זו יש גיבוי גם בציבור הכללי בארה"ב- 59% מהציבור הכללי בארה"ב תומך בסיוע הצבאי שארה"ב מספקת לישראל.

18:57 - שר הביטחון יואב גלנט סיים לפני זמן קצר הערכת מצב אופרטיבית בפיקוד הדרום. "שר הביטחון עמד על התקדמות הכוחות בתוך העיר עזה ובשטחי הלחימה בצפון הרצועה", נמסר בהודעה.

18:52 - מזכיר הממשלה יוסי פוקס ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "זה ממש לא הזמן לכבול את ידי הממשלה בכבלים משפטיים מיותרים. אין שום עילה חוקית להפסקת התקנות לשעת חירום ולא להפסקת ההצבעות הטלפוניות".

18:51 - בכלי התקשורת ברצועת עזה מדווחים על תקיפות אינטנסיביות באזור בית החולים האינדונזי שבצפון הרצועה. אינדונזיה גינתה השבוע את התקיפות הישראליות על בית החולים והכחישה את הטענות על שימוש של חמאס במתקן.

18:50 - גורם בטחוני בהמשך למבצע במחנה הפליטים ג’נין: "אנחנו במאמץ התקפי שלא נראה כמותו בשנים האחרונות, רק בשבועיים האחרונים מספר דו ספרתי של פעילויות במחנה הפליטים ג’נין מהאוויר ומהקרקע. חיסלנו עשרות מחבלים, תקפנו עשרות פעמים מהאוויר, הם מתחילים להבין שמשהו השתנה. נמשיך לרדוף את ארגוני הטרור, לעצור ולחסל אותם בכל מקום שיהיו, רק התחלנו".

18:43 - צה"ל החליט לפתוח מחר מעבר הומניטרי נוסף, תחת אבטחה, בציר קו החוף. הוא ייפתח ל-4 שעות, כמו זה שפועל היום. ההפוגות שעליהן דיווח הבית הלבן הן הפוגות הומניטריות שנועדו כדי לאפשר לתושבי השכונות לארוז את חפציהן ולרדת דרומה, בזמן שהצבא מפסיק את תקיפותיו. עם זאת, בצה"ל שבים ומדגישים - אין הפסקת אש.

18:39 - דיווח בניו יורק טיימס: הרשות הפלסטינית תהיה מוכנה לקחת לידיה את השליטה ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, אם ארה״ב תקדם הקמת מדינה פלסטינית, בשטחי עזה, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים - לצד מדינת ישראל.

18:20 - דובר הזרוע הצבאית של הג’יהאד האיסלאמי אבו חמזה: אנחנו מוכנים לשחרר חטופה מסיבות הומניטריות וחטוף נוסף בשל גילו הצעיר, כאשר יהיו התנאים המתאימים לכך. לפי הסרטונים שפרסם הג'יהאד, מדובר ביגיל יעקב וחנה קציר.

18:07 - דובר צה"ל התיר לפרסם: רס"ר במילואים דב משה כוגן, לוחם ביחידת שלדג בן 32 מנוב, נפל היום בקרב בעומק רצועת עזה. בנוסף, אותרה גופתה של סמלת רוני אשל, תצפיתנית בת 19 מצור יצחק, שנעדרה מאז מתקפת הפתע.

18:00 - צה"ל מסכם את פעילות ההגנה האווירית מתחילת המלחמה: אלפי רקטות יורטו מתוך כ-9,500 שיגורים לעבר שטח ישראל. מערך ההגנה האווירית בפריסה הגדולה ביותר אי פעם - מהר דב בצפון ועד לים סוף שבדרום. 

חודש של לחימה במערך ההגנה האווירית / צילום: דובר צה''ל
 חודש של לחימה במערך ההגנה האווירית / צילום: דובר צה''ל

לראשונה, כלל מערכות ההגנה אווירית פועלות במקביל - כיפת ברזל, קלע דוד, יהלום וחץ. כ-12% מסך השיגורים מעזה לעבר שטח ישראל נחתו בשטח הרצועה וכ-900 שיגורים בוצעו מתוך אתרים אזרחיים כמו מסגדים, בתי ספר, בתי חולים ומרכזי תרבות. 

17:47 - לשכת ראש הממשלה: "הלחימה נמשכת ולא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. ישראל מאפשרת מסדרונות מעבר בטוחים מצפון הרצועה לדרומה, כפי שעשו 50,000 עזתים רק אתמול". 

17:37 - דובר הבית הלבן ג'ון קירבי חשף כי ישראל תקיים הפוגות של ארבע שעות בלחימה בצפון רצועת עזה בכל יום, החל מהיום. "זהו צעד בכיוון הנכון", אמר בתדריך עיתונאים שקיים. קירבי הוסיף כי ארצות הברית שואפת שכל יום ייכנסו כ-150 משאיות עם ציוד הומניטרי לרצועת עזה. 

17:27 - דיווח ב"גרדיאן": ראש הממשלה נתניהו דחה הצעה להפסקת אש של 5 ימים תמורת שחרור חלק מהחטופים. 

17:23 - רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו נפגשת כעת עם נציגים ממשפחות החטופים.

17:20 - שר הביטחון גלנט: "אנחנו לא עוצרים, אנחנו הולכים בכל הכוח עד שנמגר את החמאס". שר הביטחון קיים שיח עם לוחמי המילואים שפועלים ברצועה: "התשובה למעשה הברוטאלי והברברי זה מחיקת חמאס. אם לא נמחק את החמאס בעזה, נקבל עוד עשרה כאלה שבאים ממקומות אחרים".

17:18 - גורם ביטחוני על הפעילות בג'נין: "אנחנו במאמץ התקפי שלא נראה כמותו בשנים האחרונות. רק בשבועיים האחרונים היה מספר דו-ספרתי של פעילויות במחנה הפליטים מהאוויר ומהקרקע". לדברי אותו גורם, עשרות מחבלים חוסלו ובוצעו עשרות תקיפות מהאוויר.

17:12 - השר בני גנץ ביקר בגבול לבנון. "אנחנו נחושים להגן על גבולנו הצפוני - משני צידי הגבול", אמר באוגדה 146. "אנחנו נוודא שתושבי הצפון חוזרים לבתיהם בטוחים יותר". גנץ התייחס גם לדיווחים על עסקת חטופים: "יש שיח מלא תעמולה שקרית שפוגעת ומטלטלת את המשפחות והציבור הישראלי כולו. אני קורא להימנע מללכת שבי אחרי תעמולת אויבינו".

17:10 - דיווח ברויטרס: משלחת חמאס הכוללת את בכירי הארגון איסמעיל הנייה וחאלד משעל הגיעה לקהיר.

17:00 - הנשיא הרצוג בראיון ל-NBC: "אין בשלב זה הצעה ממשית לעסקה מצד חמאס להחזרת החטופים".

16:58 - הירי לצפון: צה"ל תקף עמדת משגרים בשטח לבנון. בירי לעבר ישראל זוהו מספר שיגורי פצצות מרגמה ובוצע ירי לעבר מוצב צה"ל במרחב מטולה.

16:55 - צבע אדום בניר עוז ובנירים שבעוטף עזה.

16:45 - צבע אדום בכיסופים שבעוטף עזה.

16:45 - בהתאם להערכת מצב של צה"ל חל איסור על תנועת אזרחים בצירים שבמרחב מטולה-רכס רמים. תושבים השוהים בכפר יובל, מעיין ברוך, מטולה, כפר גלעדי, משגב עם, מרגליות ומנרה מתבקשים לשהות בסמוך למרחב מוגן עד להודעה חדשה.

16:39 - דיווח ראשוני: סוכל פיגוע דקירה במחסום קלנדיה שבצפון ירושלים.

16:30 - כוחות צה"ל מאוגדה 162 השתלטו על "הרובע הביטחוני" בלב עזה, שממוקם ליד בית החולים שיפא. כוחות חי"ר, שריון והנדסה, בסיוע חיל האוויר וכוחות מיוחדים - פשטו על המתחם שממוקם במרכז העיר. כוחות צוות קרב של חטיבת גבעתי חיסלו יותר מ-50 מחבלים במהלך הלחימה.

16:24 - הירי שביצעו חיזבאללה לעבר מטולה לפני כשעה: לפחות 8 טילי נ"ט שוגרו בידי המחבלים לעבר מוצב צבאי, בנוסף לירי מקלעים שהם ביצעו לעבר אמצעי תצפית. צה"ל הגיב בארטילריה וירי טנקים. 

16:17 - בצה"ל מאשרים: הפיצוץ בבית הספר באילת נגרם בגלל פגיעת כלי טיס בלתי מאויש. זהות הכלי ופרטי האירוע בבדיקה. 

תחקיר מציג: צלם AP שתיעד את ה-7 באוקטובר בתמונה עם סינוואר
"זו תהיה טעות איומה": התא"ל במיל' שמזהיר מהיום שאחרי הניצחון בעזה 
הכנסת אישרה: פיצוי של עד 1.2 מיליון שקל לעסקים שנפגעו מהמלחמה 
עלות היעדרות מהעבודה בשל המלחמה: 2.3 מיליארד שקל בשבוע
מקלט, ממ"ד או חדר מדרגות: איפה הכי בטוח בזמן אזעקה 

16:15 - האזעקות בגליל: ירי פצמ"רים למרחב הגבול, ללא נפגעים.

16:13 - מד"א: בהמשך לאזעקות בנתיבות ובעוטף - לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

16:00 - חיזבאללה קיבל אחריות לירי נ"ט לעבר מטולה.

15:55 - ביקור על רקע המלחמה: שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה בארבוק, תבקר באיחוד האמירויות, בערב הסעודית ובישראל. "השיחות יתמקדו בין היתר בשחרור בני ערובה גרמנים, במצב ההומניטרי בעזה ובמאמצים למנוע את התפשטות הסכסוך באזור".

15:50 - כחלק מהסיוע ההומניטרי: צרפת מודיעה על העברת 85 מיליון דולר לרצועת עזה. 

15:40 - שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף הורה להעביר 100 מיליון שקל לשיקום תשתיות ביישובי קווי העימות. חלק מהכספים כבר הועברו. השר גולדקנופף: "נשקם את עוטף עזה בקצב מהיר ונמצא פתרונות גם לצפון".

15:35 - אזעקה ביישובים שתולה ואבן מנחם שבצפון. 

15:30 - דובר צה"ל בערבית פרסם מספר טלפון וערוץ טלגרם עבור שליחת הודעות של תושבי עזה, שחמאס מונע מהם לנוע דרומה: "הכוח שלכם חזק מכפי שאתם חושבים! שתפו אותנו אם חמאס מונע מכם לנוע דרומה בחשבון הטלגרם ובמספר המצורף". 

בנוסף, צה"ל חשף הקלטה של תושבת הרצועה שמזהירה תושבת אחר מלנוע דרומה. "יקירתי, חמאס מגרש ומחזיר את כל מי שיורד דרומה. חבל שתצאי, כי את תחזרי - הם החזירו את האנשים. לוקחים את החמורים שלהם ומשאירים אותם. באלוהים, הם (חמאס) משגעים את האנשים", אומרת האישה בהקלטה.

15:16 - לפחות שני טילי נ"ט נורו על מוצב ליד מטולה, במקביל לירי על מוצבים נוספים באצבע הגליל. צה"ל מגיב בארטילריה.

15:15 - מקור לרויטרס: פגישה משולשת בדוחא בין ראשי המוסד וה-CIA עם ראש ממשלת קטאר, כחלק מהמאמץ לשחרור חטופים. לפי הפרטים שנמסרו בדיווח, בפגישה נבחנת האפשרות להפוגה בלחימה תמורת שחרור חטופים שמוחזקים בידי חמאס. 

15:04 - דיווח ראשוני: פיצוץ נגרם בחצר מבנה באילת, נזק נגרם במקום. עד כה לא ידוע מה גרם לפיצוץ, הפרטים בבדיקה. במד"א מעדכנים על 7 נפגעי חרדה במקום. 

בתיעוד שמגיע ממצלמות האבטחה באזור בית הספר, נשמע צליל זמזום חזק - ולפתע פיצוץ. בתיעוד נוסף ניתן לראות את הנזק הרב שנגרם בתוך מבנה בית הספר. 

14:55 - ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, שיגר מכתב לשר הפנים משה ארבל בדרישה לפטור מארנונה למגורים בעיר: "העיר אשקלון נמצאת בחזית המלחמה, תוך שהיא סופגת מטחי ירי כבדים לעבר העיר. 25% מסך כל הרקטות ששוגרו לעבר מדינת ישראל - שוגרו לעבר העיר אשקלון. כ-1,300 רקטות שוגרו לעבר העיר, כ-200 מהן נפלו בשטחי העיר וגרמו לכ-400 זירות".

עוד כתב גלאם: "רבים מתושבי אשקלון אינם עובדים מאז תחילת המלחמה, הם מסוגרים בבתיהם עם ילדיהם ומתמודדים עם חרדה אמיתית, מתח בלתי נגמר, חוסר ודאות מתמשך ופגיעה ביכולתם לכלכל ולפרנס את משפחותיהם. הדבר מחמיר שבעתיים נוכח התמשכות הלחימה".

14:30 - כוח צה"ל עצר במחנה ג'נין את אבו אל-איהם אוואיס, מראשי גדודי חללי אל-אקצא. במהלך הפעילות צה"ל איתר פיר תת-קרקעי עם מטענים מוכנים לשימוש, וסריקות נמשכות במוקדים שונים בשטח.

14:15 - משרד הביטחון הודיע למשרד התחבורה כי אין צורך יותר בתחבורה ציבורית בשבת. בעקבות זאת, בסוף השבוע הקרוב הרכבת לא תפעל בשבת, לאחר שפעלה מסוף השבוע הראשון שלאחר המתקפה של חמאס. 

14:11 - מד"א: בהמשך לאזעקות האחרונות בדרום - בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפילות או על נפגעים. 

14:10 - טיל נ"ט נורה למוצב צה"ל ברכס רמים סמוך למרגליות - אין נפגעים. במקביל בוצע ירי לעבר כלי טיס לא מאויש של צה"ל באזור הר דב; לא נגרם נזק, צה"ל משיב בארטילריה. 

14:02 - אזעקות באשדוד והסביבה וביישובי עוטף עזה.

13:53 - משאיות עמוסות בציוד הומניטרי עבור רצועת עזה נכנסות ממצרים לישראל דרך מעבר הגבול ניצנה. 

13:47 - כוחות צה"ל ירו אריטלריה להסרת איום במרחב שתולה בגליל המערבי - זוהתה מטרה חשודה בלתי מזוהה.

13:34 - שר הביטחון יואב גלנט למנכ"לי משרדי הממשלה: "הפעולה של כוחות צה"ל בתוך עזה מדכאת חלק ניכר מהאיום על העורף, הירי של החמאס בימים אלה נועד בעיקר כדי להפריע לשגרת החיים באופן תודעתי. אנו צריכים לדאוג שלאזרחים יוקנה ביטחון ויכולת לנהל שגרה רצופה". 

13:32 - ג'נין: מספר המחבלים שחוסלו עלה ל-8, בנוסף ל-14 פצועים.

13:18 - דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, פנה שוב לתושבי רצועת עזה וקרא להם להתפנות דרומה: "כמו בימים הקודמים - צה"ל מאפשר שוב תנועה בציר סלאח א-דין בין השעות 10:00 ל-16:00". אתמול התפנו כ-50 אלף תושבים מצפון הרצועה לדרום ואדי עזה. 

13:05 - דיווח: שר החוץ המצרי מאשר כי נחשפו פרטים על הפסקת האש המוצעת. כחלק מההצעה: פתיחת מעבר רפיח, הכנסת סיוע לעזה והעברת חלק מהפצועים לחו"ל - בתמורה לשחרור 12 חטופים בשבי חמאס, בעלי אזרחות כפולה.

12:48 - תקיפת חוליית המחבלים בג'נין באמצעות כטב"ם: מספר המחבלים שחוסלו עלה לשבעה, בנוסף ל-13 פצועים. 

12:40 - בצל המשא-ומתן שמתנהל להשגת עסקת שבויים: אמיר קטאר, השיח' תמים בן חמד, יגיע מחר לביקור במצרים כדי להיפגש עם הנשיא א-סיסי, "כחלק מהתיאום עם הגורמים שעוסקים במצב בעזה", - כך דווח בתקשורת המצרית.

12:37 - צה"ל: "כוחות של סיירת חרוב, דובדבן וגדוד דוכיפת, יחד עם יהל"ם ומג"ב, פועלים בשעות האחרונות במחנה הפליטים ג’נין. זאת אחרי שעבדו בלילה לחישוף מטענים מוכנים לשימוש מתחת לכבישים במרחב המחנה. עד כה הכוחות עצרו מספר מבוקשים, ניהלו חילופי אש עם מחבלים חמושים, וכלי טיס מהאוויר תקף חוליית מחבלים חמושים שירתה וסיכנה את הכוחות. מספר מחבלים פעילי גדוד ג’נין כבר חוסלו".

הכוחות ממשיכים לפעול גם בשעה זו, סורקים מבנים ומסכלים מחבלים. 

כוחות צה''ל בלב העיר עזה, אתמול / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
 כוחות צה''ל בלב העיר עזה, אתמול / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

12:33 - שר המשפטים יריב לוין והנהלת בתי המשפט הודיעו היום כי מערכת בתי המשפט תרחיב את הפעילות החל מ-14 לנובמבר. עד אז ימשיכו לקיים דיונים בתיקי עצורים ומקרים דחופים בלבד. מרבית הדיונים יתקיימו בווידאו קונפרנס בהסכמת הצדדים. משפטים פליליים לא יתקיימו, ולא ערעורים ודיוני הוכחות אזרחיים. צו החירום הורחב עד ל-30 לנובמבר. הנהלת בתי המשפט מסרבת להרחיב את הדיונים בנוכחות הצדדים בבית המשפט בשל גיוס נרחב של מאבטחים ממשמר בתי המשפט.

12:32 - עיריית אשקלון הודיעה כי מהשבוע הבא תורחב הלמידה מרחוק. הלמידה תתקיים בקרב תלמידי בתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, בכלל המגזרים, ובמשך חמש שעות שיוגדרו מראש בידי הנהלת בתי הספר. 

12:31 - טיקטוק מבהירה: "בשעות האחרונות מופץ מידע מטעה אודות הפצת סרטון העדויות של דובר צה"ל בטיקטוק, המכיל תכנים גרפיים קשים במיוחד מאירועי ה-7 באוקטובר. אנו מבקשים להבהיר כי לא נמצא שום תיעוד כזה באפליקציה".

12:20 - דובר צה"ל: "בניגוד לפרסומים - 'סרט הזוועות' לא דלף. הסרט מוקרן באופן מצומצם למקבלי החלטות, גורמי תקשורת ומשפיענים בארץ ובעולם, בכפוף לתנאים מחמירים ובליווי נציג צה"ל או גורם מוסמך מטעמו.

"הקרנת הסרט נועדה לייצר לגיטימציה לפעילות צה"ל, ולהציג לעולם את אירועי הטבח של ה-7 באוקטובר. המשתתפים בהקרנה מתחייבים לעמידה בתנאי הצפייה ובחתימה על מסמך בו הם מתחייבים שלא לצלם או להפיץ אף חלק מהסרט.

"אנו חוזרים ומבקשים מהציבור להימנע מהפצת שמועות כוזבות ומהעברת ופתיחת קישורים שנטען שהסרט מוצג בהם". 

12:00 - פעילות צה"ל בג'נין: לפחות 5 מחבלים חוסלו בתקיפת חיל האוויר, ולפחות עשרה נוספים נפצעו.

11:50 - כוחות צה"ל ממשיכים לכתר את מתחם "המטה הכללי" של חמאס בלב העיר עזה. המתחם הזה הוא למעשה המקביל ל"קריה" שלנו, שם יושב בדרך-כלל הפיקוד הבכיר של חמאס, ומשם נבנו היכולות ללחימה הנוכחית.

בדרך לשם התנהלה לחימה מורכבת וקשה. הכוחות נקלעו למארבי נ"ט ו-RPG, ונדרשה הפעלת אש מאסיבית - ארטילרית ואווירית - עד שהכוחות הצליחו לכתר את המקום. המטרה היא להשתלט על "הקריה" ולאסוף מידע לפני שהורסים אותו עד היסוד מעל ומתחת לקרקע. 

11:40 - לאחר הפעילות בג'נין, משרד הבריאות הפלסטיני טוען: מחבל חוסל וארבעה נפצעו כתוצאה מתקיפת צה"ל.

11:35 - נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא להפסקת אש הומניטרית מיידית בעזה: "צריך להגן על אזרחים, זה הכרחי ואינו ניתן למשא-ומתן". 

11:27 - בדרך להפגנה נגד המלחמה: גם חברי הכנסת לשעבר, יו"ר בל"ד סאמי אבו שחאדה וחנין זועבי, עוכבו לחקירה בידי המשטרה.

11:13 - בפעם השנייה בתוך שעות: הותקפה מהאוויר חוליית מחבלים, וחמוש נוסף חוסל במחנה הפליטים ג'נין. 

11:03 - בתגובה על הדיווח שלפיו צלמים בכלי תקשורת בינלאומיים תיעדו את הטבח ב-7 באוקטובר בזמן אמת: מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה דורש כי תינקט פעולה מיידית בנוגע ל"צלמים בשירות חמאס". 

"מערך ההסברה הלאומי שבמשרד ראש הממשלה רואה בחומרה רבה את תופעת הצטרפותם של צלמי עיתונות העובדים עם כלי תקשורת בינלאומיים, לסיקור מעשי הטבח האכזריים של מחבלי חמאס, ביום שבת 7/10/2023 ביישובי עוטף עזה. אנשי תקשורת אלה הם שותפים לפשעים נגד האנושות. מדובר בפגיעה בכללי האתיקה המקצועית.

"לשכת העיתונות הממשלתית הוציאה הלילה מכתב דחוף לראשי מערכות התקשורת בהן מועסקים צלמים אלה, וביקשה הבהרות בעניין. מערך ההסברה הלאומי דורש כי תינקט פעולה מיידית", נמסר ממשרד ראש הממשלה. 

10:55 - צה"ל: חוסל באמצעות מטוס קרב המחבל איברהים אבו-מעיציב, ראש מערך טילי הנ"ט בחטיבת מחנות המרכז של חמאס - בהכוונה מודיענית של שב"כ ואמ"ן. במסגרת תפקידו אבו-מעיציב הכווין והוציא לפועל פיגועי נ"ט רבים לעבר אזרחי ישראל וכוחות צה"ל. 

כמו כן, במסגרת הסיוע לפעילות הקרקעית, כוחות זרוע הים תקפו עמדת שיגור טילי נ"ט של ארגון הטרור חמאס, ממנה זוהו שיגורים לכיוון הכוחות המתמרנים. 

10:51 - גורמים בוועדת המעקב ל-N12 בעקבות מעצרו של מוחמד ברכה: "מדובר בצעד חסר אחריות של משטרה שפועלת בהוראות המסית הראשי איתמר בן גביר. המטרה של המעצר הזה היא להתסיס ולהבעיר את הרחובות בערים הערביות והמעורבות. בן גביר מהיום הראשון למלחמה פועל כדי להביא ל'שומור חומות 2' בכוח".

10:47 - היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, כתבה למזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס באופן סדיר את ישיבות הממשלה, ולא להסתפק במשאל טלפוני. לדבריה, למעט במקרים חריגים ביותר, לא ניתן יהיה עוד להשתמש בתקנות לשעת חירום. 

10:43 - השר בני גנץ על הדיווח שצלמים מכלי תקשורת בינלאומיים תיעדו את הטבח ב-7 באוקטובר לצד מחבלים: "אם היו עיתונאים שידעו על הטבח, שתקו וצילמו בזמן שילדים נטבחו - הם אינם שונים מהמחבלים, ודינם חד הוא". 

10:41 - צוותי רפואה יקיימו הערב ב-19:00 הפגנה מול משרדי הצלב האדום בתל אביב בדרישה "לפעול עכשיו" בנושא החטופים.

10:29 - בדרכו לעצרת נגד המלחמה בנצרת: עוכב לחקירה חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב. "ברכה מנסה לארגן הפגנה שעלולה להוביל להסתה ופגיעה בשלום הציבור", נמסר בהודעת המשטרה. 

10:27 - דיווח ב-CNN: יותר מ-100 משאיות סיוע הכוללות מזון ואספקה רפואית הגיעו למעבר רפיח.

10:20 - בצל המלחמה ובשל העומס המוטל על צוות הרופאים, משרד העלייה והקליטה מסייע בקליטתם המיידית של כ-20 רופאים המועסקים בבית החולים סורוקה. רופאים אלה מצטרפים ל-57 רופאים שעברו התמחות בבית החולים. ב-5 השנים האחרונות עלו לישראל כ-3,000 רופאים. 

10:10 - בכיר אמריקאי ל-CNN: ארה"ב נקטה "צעדים נוספים" כדי לתקשר עם איראן ולאותת לה שהיא אינה מעוניינת בהסלמה במזרח התיכון. 

10:00 - בלב שכונת מגורים בצפון הרצועה: לוחמי צה"ל איתרו אתר לייצור ואחסון אמצעי לחימה של חמאס - בחדר אחד מייצרים טילים, ובחדר השני ישנים ילדים. האתר נמצא בשכונת "שיח רדואן" וסמוך לבית ספר.

בבניין ניתן לראות חדרי מגורים וחדרי ילדים סמוך לאתר האחסון, שבו אותרו מטעני חבלה, חומרי נפץ ותוכניות אופרטיביות של ארגון הטרור חמאס. 

הדירה שבה אותרו מטעני חבלה, חומרי נפץ ותוכניות אופרטיביות של החמאס, בסמוך לחדר ילדים בלב עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
 הדירה שבה אותרו מטעני חבלה, חומרי נפץ ותוכניות אופרטיביות של החמאס, בסמוך לחדר ילדים בלב עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

09:56 - אזעקה באשדוד.

09:36 - בעקבות יוזמת משרד התחבורה ואישור משרד האוצר להעניק טיסות חינם לתושבי העוטף ולמשפחות החטופים בקו לאילת, ישראייר תאפשר למעגל השני, קרובי משפחה של יישובי העוטף, מטפלים, תומכים ולחיילי צה"ל, לרכוש כרטיסי טיסה בקו תל אביב-אילת ובחזרה במחיר של 99 שקל בלבד.

בנוסף, ישראייר בוחנת מול כל הגורמים הרלוונטיים, כולל גורמי צבא, הפעלת טיסות מאילת לחצרים ובחזרה, כדי לאפשר לחקלאי עוטף עזה המתגוררים זמנית באילת להגיע בנוחות לעבודתם בשטחים החקלאיים ובסיום העבודה לחזור למשפחותיהם באילת. 

09:09 - בצל המלחמה וכאות הזדהות, מכבי חיפה תעלה הערב למשחק מול ויאריאל עם כמה סמלים לאומיים. על חולצת המשחק יתנוסס דגל ישראל, שחקנים ואנשי צוות יעלו עם כיתוב על הנעליים "עם ישראל חי" ו"ביחד ננצח", ועל כפפות השוער הודפס דגל ישראל.

08:32 - תוכנית האוצר לפיצוי ומענקים אומנם אושרה בכנסת בעקבות המלחמה, אבל עדיין אי-אפשר להגיש בקשות, וברשות המסים אומרים שיפתחו את האפשרות להגשה באתר בתוך עשרה ימים.

08:26 - המשטרה עדכנה כי 845 אזרחים שנרצחו במלחמה (שאינם חיילים) זוהו עד כה בידיה.

08:30 - אחרי יותר מחודש, הכנסת אישרה במהלך הלילה את מתווה הפיצויים לעסקים בצל מלחמת "חרבות ברזל". המתווה כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ ושורת הקלות במתווה החל"ת. הפיצויים בנוסחה לעסקים עד 300 ו-400 אלף שקל.

08:03 - בתום 10 שעות של לחימה: לוחמי נח"ל השלימו הלילה השתלטות על מוצב חמאס לאחר שעות של לחימה; במקביל, מטוסי חיל האוויר תקפו ביממה האחרונה מאות מטרות טרור.

הלוחמים השלימו את ההשתלטות על המוצב לאחר 10 שעות לחימה, שבמהלכן חיסלו מחבלים, תפסו אמצעי לחימה רבים וחשפו פירי מנהרות טרור, לרבות פיר שנמצא סמוך לגן ילדים ומוביל לתוואי תת-קרקעי נרחב. במהלך ההשתלטות על המוצב, לוחמי הנח"ל איתרו ואספו חומרים אופרטיביים משמעותיים על התוכניות המבצעיות של חמאס.

07:40 - משרד התחבורה הודיע על טיסות חינם למפונים ולמשפחות הנעדרים והחטופים - החל מהיום. במסגרת התוכנית, הטיסות יבוצעו באמצעות החברות ישראייר וארקיע, והן יאפשרו למפונים נוחות בהתניידות בין מרכז הארץ למלונות בדרום.

שרת התחבורה מירי רגב מסרה: "טיסות הלוך חזור חינם מרמון לנתב"ג יסייעו למפונים ולמשפחות הנעדרים והחטופים, ויקלו עליהם את ההתניידות בתקופת השהות במלונות. תפקידנו לחזק את העורף בכל ההיבטים, ואני מבקשת להודות למשרד האוצר על ההירתמות, האכפתיות ושיתוף-הפעולה. ההסדר יתמוך גם בחברות התעופה הישראליות שעוברות תקופה מאתגרת, ואנו פועלים במגוון אפיקים לסייע להן לצלוח את התקופה".

07:15 - צבע אדום בעוטף עזה.

07:00 - סרט הזוועות הוקרן הלילה בפני בכירים בהוליווד ב"מוזיאון הסובלנות" בלוס אנג'לס. להקרנה, שאובטחה בידי כוחות משטרה גדולים, הוזמנו כוכבים מהשורה הראשונה, כמו גם במאים ומפיקים. זהותם של המוזמנים נשמרה בחשאיות על-מנת שלא לפגוע בסיכויי הגעתם. יותר ממאה הגיעו בסופו של דבר - חלקם יצאו מההקרנה באמצע, אחרים עזבו את המקום בסיום ההקרנה כשהם נסערים ובוכים.

מחוץ למקום התקיימה הפגנה מצומצמת מאוד של כמה עשרות פרו-פלסטיניים שהגיעו למחות על מה שהם מכנים "פרופגנדה של ישראל". מולם ניצבו תומכי ישראל שאחזו בדגלים והביעו תמיכה. בסיום ההקרנה התפתחו עימותים אלימים בין הצדדים.

בסיום ההקרנה, הבמאי זוכה האוסקר גיא נתיב אמר: "חזרתי עכשיו מהקרנה של 45 דקות של החומר הגולמי שחמאס צילם של הטבח, האונס, העינוי והשריפה של תינוקות, ילדים, נשים וגברים ומבוגרים יהודים. הלב שלי שבור למיליון חתיכות. אני אצטרך כמה ימים כדי לעכל את מה שצפיתי בו".

06:23 - שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, נאם בפני הקהל שהגיע להקרנה של סרטון הזוועות בלוס אנג'לס, ואמר: "הסרט הזה ישנה את האופן שבו אתם רואים את המזרח התיכון. אני כאן כדי לגייס אתכם לתמוך בישראל במלחמה נגד הרוע הטהור הזה, עד שנביס את חמאס. המטרה שלנו היא לא נקמה, אלא רק להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב. אם ישראל לא תביס את חמאס - המערב הוא הבא בתור, אל תשכחו את זה".

 05:56 - דובר צה"ל פרסם את שמו של חלל צה"ל שהודעה נמסרה למשפחתו: רס"ר אליהו בנימין אלמקייס, בן 29 מירושלים, לוחם הנדסה בגדוד 8219 שבחטיבה 551. הוא נפל בקרב במרכז רצועת עזה אתמול. מדובר בחלל צה"ל ה-35 מתחילת השלב הקרקעי בלחימה ברצועת עזה. 

בנוסף, נפצעו באורח קשה בקרבות ברצועת עזה אתמול קצין ושני לוחמים מגדוד 202 שבחטיבת הצנחנים, קצין במילואים מגדוד 697 שבחטיבה 551 ולוחם במילואים בגדוד 6551 שבחטיבה 551. 

5:32 - סרט הזוועות של דובר צה"ל הוקרן בפני בכירים בהוליווד. לקריאת הכתבה המלאה

05:22 - גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקאי טוען כי ארה"ב נקטה "צעדים נוספים כדי לתקשר ישירות עם איראן" ולהבהיר כי היא אינה שואפת להסלים את הסכסוך במזרח התיכון על רקע המלחמה ברצועת עזה. דברי הבכיר מגיעים לאחר תקיפה אווירית של מחסן נשק בסוריה המשמש את משמרות המהפכה האיראניות.

"בשל המתחים הגוברים הנובעים מהסכסוך המתמשך בין ישראל לחמאס, נקטנו אמצעים נוספים כדי לתקשר ישירות עם איראן, קבוצות הנסמכות על איראן בעיראק, בלבנון ובמקומות נוספים", אמר הבכיר. "אנחנו שואפים להבהיר כי הפעולות הצבאיות שלנו לא מעידות על שינוי בגישה שלנו לסכסוך, ואין לנו כוונות להסלים את הסכסוך באזור".

04:36 - דיווחים פלסטינים: חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין.

04:16 - סטודנט בן 21 מאוניברסיטת ניו יורק (NYU) נעצר בחשד לתקיפה של מפגינה פרו-ישראלית ואדם נוסף בספריית המוסד החינוכי במנהטן. לפי המשטרה המקומית, הסטודנט, איידן לופז, התווכח עם המפגינה הפרו-ישראלית, סטודנטית באוניברסיטה, וטרק עליה שער באופן שגרם לה לחבלות. כשאדם נוסף שהיה במקום ניסה להתערב, לופז הכה אותו בפנים והרס את הטלפון הנייד שלו.

03:41 - בשעות האחרונות, גם אחרי התקיפה של האמריקאים במזרח סוריה, לפחות ארבע מתקפות של המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיסי צבא ארה"ב בעיראק ובסוריה.

03:17 - המועמדים בעימות הרפובליקני לנשיאות ארה"ב נשאלו לגבי המלחמה בעזה, ומה היו אומרים לראש הממשלה בנימין נתניהו. מושל פלורידה רון דה-סנטיס אמרה: "תעשה מה שצריך ותמחק את חמאס. נעמוד לצד ישראל". השגרירה לאו"ם לשעבר ניקי היילי אמרה: "הייתי אומרת לנתניהו: תחסל אותם. עבדתי על זה בעבר, צריך לחסל את חמאס ולהחזיר את החטופים. לא היה את חמאס, חיזבאללה, החות'ים והמיליציות האיראניות בלי איראן. גם סין ורוסיה תומכות באיראן".

היילי הוסיפה כי "אנחנו לא צריכים להגיד לישראל מה לעשות. צריך לתמוך בהם. ישראל לא צריכה את ארה"ב, אלא ארה"ב צריכה את ישראל".

02:18 - שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, נסע לערב הסעודית לאחר פגישת שרי החוץ של ה-G7 בטוקיו. הוא צפוי להיפגש עם שרי חוץ מהמזרח התיכון, שמתכנסים בסעודיה לקראת ישיבת חירום של הליגה הערבית בעקבות המלחמה בעזה.

00:52 - צבא ארה"ב תקף מחסן לאחסון נשק של משמרות המהפכה ומיליציות שנתמכות בידי איראן במזרח סוריה - כך דווח הלילה בפוקס ניוז. המתקפה האמריקאית מגיעה לאחר שבסיסים ומטרות אמריקאים באזור הותקפו יותר מ-40 פעמים מאז פרוץ המלחמה. מדובר בתקיפה שנייה שמבצע צבא ארה"ב בסוריה מאז פרוץ המלחמה. בנוסף, כלי טיס אמריקאי לא מאויש שחג במרחב מעל המים הבינלאומיים, הופל מול חופי תימן. התקרית נחקרת. שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, הבהיר כי "מטרות נוספות יותקפו אם נידרש".

00:06 - פיגוע ירי בשומרון: צעיר כבן 21 וצעירה כבת 23 נפצעו קשה ובינוני מירי שבוצע לעבר רכב סמוך ליישוב איתמר. המחבלים שירו נמלטו מהמקום. כוחות רפואה של צה"ל ומד"א העניקו טיפול רפואי ראשוני לפצועים במקום. הלוחמים חוסמים צירים ופתחו במרדף אחר המחבלים במרחב. תינוקת כבת 5 חודשים שהייתה ברכב לא נפגעה.

ממד"א נמסר כי הרכב, שעליו היו גבר, אישה ותינוקת, נפגע מירי והמשיך בנסיעה עד הכניסה למושב גיתית שבגבול השומרון ובקעת הירדן. על-פי דיווח ראשוני, חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לפצועים טיפול רפואי, כשהם בהכרה, והם פונו במסוק לבית החולים.

23:48 - הפלסטינים דיווחו כי צה"ל ירה פצצות תאורה מעל מחנה הפליטים שאטי שבמערב עזה.

22:53 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": ראש ה-CIA, ביל ברנס, ביקש בפגישתו אתמול עם נשיא מצרים א-סיסי שמצרים תקבל את האחריות לביטחון ברצועת עזה לאחר המלחמה - עד שהרשות הפלסטינית תיכנס לתמונה ותשתלט על המצב. א-סיסי סירב לבקשה ואמר כי מצרים לא תשחק תפקיד בחיסול חמאס, מכיוון שהיא זקוקה לו לשמירה על הביטחון בגבול.

22:17 - דובר צה"ל: מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של ארגון חיזבאללה בלבנון, בתגובה על השיגורים לעבר שטח ישראל ביממה האחרונה. בין המטרות שהותקפו: מבנים ועמדות צבאיות שבהם פעלו מחבלי הארגון ומספר אמצעים טכנולוגיים ששימשו להכוונת טרור נגד מדינת ישראל. כמו כן, כוחות צה"ל חיסלו חוליית מחבלים בשטח לבנון, שפעלה סמוך למרחב בירנית.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12