מקלט, ממ"ד או חדר מדרגות: איפה הכי בטוח בזמן אזעקה

בתים ישנים רבים נבנו ללא מרחב מוגן, ותושביהם חשופים לסכנה בעת אזעקות • מה חשוב לעשות בהיעדר מיגון, ואיפה אסור להמתין?

דיירי בניין באשדוד תופסים מחסה מרקטות בחדר המדרגות / צילום: Associated Press, Heidi Levine
דיירי בניין באשדוד תופסים מחסה מרקטות בחדר המדרגות / צילום: Associated Press, Heidi Levine

רבים מאזרחי ישראל גרים בבניינים ישנים ללא מרחב מוגן ראוי וחשופים למתקפות הטילים. למעשה, עד שנת 1974 לא היו תקנות מיגון מחייבות בישראל, ולכן חלק מהבתים נותרו כיום ללא שום מיגון.

"בבתים האלה, כמו בשיכונים הקלאסיים של שנות ה־50 וה־60, המקום המוגן ביותר הוא חדר המדרגות. הוא פנימי, הוא עשוי מבטון, ואין בו חלונות", מסביר האלוף (במיל') יאיר גולן, לשעבר מפקד פיקוד העורף בין השנים 2008 ל־2011, בשיחה עם גלובס. "במלחמה הנוכחית נתקלתי בבית באשקלון, בו שלוש בחורות יצאו לחדר המדרגות וסגרו מאחוריהן את הדלת. הבניין נפגע, והדירה כולה נהרסה, אבל הן היו בסדר גמור.

"עם זאת, אני לא רוצה ליצור אשליות. חדר מדרגות הוא פחות טוב מממ"ד, אך לפעמים זה הפתרון הכי טוב שיש בבית משותף בו אין אמצעי מיגון". 

הגנה ללא ממ"ד: התחליפים שמציעים בשוק למיגון דירות 
● האם דירות עם ממ"ד יהיו שוות יותר כסף? 
● "ערוכים לאיומים של שנות ה-90": האם הממ"דים בכלל מגנים עלינו? 
מעדיפים לירות רחוק: אזור השפלה עקף את עוטף עזה בכמות האזעקות 

לדבריו, בבניינים מומלץ לרדת לקומה הכי תחתונה (אלא אם אפשר להספיק להגיע למקלט המשותף במגבלות הזמן של פיקוד העורף), אך להימנע מחשיפה לפתח הכניסה. "עדיף להתרחק מפתח הבניין שמגדיל את הסיכויים לפגיעה, ולהמתין בקומה הראשונה".

לגבי בתים פרטיים ללא אמצעי מיגון, אומר גולן, "יש לחכות במרחב בלי חלונות ובלי חרסינות", ומדגיש: "לא בשירותים! חרסינה מתפרקת, והרסיסים עלולים להיות קטלניים. אם בכל זאת יש חלון, יש לשבת מתחתיו בקו החלון כדי שהרסיסים יעופו מעלינו".

כך תתמגנו מחוץ לבית

במקרה שנשמעת אזעקה בחוץ, מסביר גולן, עדיף להיכנס למיגונית: "מדובר באמצעי מיגון מצוין. יש כל מיני סוגים, חלקם טובים אפילו יותר מאשר ממ"ד. במיגונית אין דלתות כדי למנוע ממי שנכנס אליה להתעסק בסגירה בזמן אזעקה. במקום זה, היא בנויה בצורת ר', כך שגם אם רסיסים חודרים את הפתח, הם לא יגיעו למי שנמצא בפנים. לכן, עדיף להיכנס כמה שיותר פנימה במיגונית".

אם אין אמצעי מיגון כזה ברחוב כשנשמעת אזעקה, גולן מציע לשכב על הארץ עם רגליים סגורות וידיים על הראש, וכך לשפר את סיכויי ההישרדות ב־90%. במקרה של נסיעה ברכב, הדבר החשוב ביותר הוא לעצור אותו בצד הדרך בעת אזעקה ולהתרחק ממנו כמה שיותר. "רכב הוא פצצת בנזין, והישארות בו עלולה להיות קטלנית. לא מדובר במחסה, אלא בסכנה בפני עצמה".

בסיכום דבריו, גולן מבקש להרגיע: "כמי שתחקר המון אירועי פגיעה באזרחים, עוד לא נתקלתי במקרה אחד של מישהו שמילא אחרי כל הוראות פיקוד העורף ונפגע באופן משמעותי".