עלות היעדרות מהעבודה בשל המלחמה למשק: 2.3 מיליארד שקל בשבוע

לפי ניתוח בנק ישראל, העלות החמורה ביותר נובעת מהשיבושים במערכת החינוך ומהצורך לשמור על ילדים, ועומדת לבדה על 1.25 מיליארד שקל בשבוע • בבנק ישראל מדגישים כי המשק מסתגל, וכי העלות השבועית צפויה לפחות לאורך זמן

חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN
חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN

על־פי מחקר של בנק ישראל שפורסם היום (ה'), המנתח את העלות הכלכלית של ההיעדרויות מהעבודה והקשיים בשוק התעסוקה בזמן שלושת השבועות הראשונים למלחמת "חרבות ברזל", המשק סבל מהפסדים בסך 2.3 מיליארד שקל מדי שבוע.

מילואימניקים, הורים וענפים בסיכון: כחמישית מכוח העבודה מושבת
האם חיילי מילואים מקבלים פחות מ-10 שקלים לשעה? בדקנו

לפי ניתוח בנק ישראל, ההיעדרויות כתוצאה משירות מילואים, כולל עלויות המעסיק, הן 507 מיליון שקל בכל שבוע של לחימה. עלות ההיעדרות כתוצאה מפינוי תושבי קו העימות היא חמורה עוד יותר, ומגיעה ל-588 מיליון שקל בשבוע.

אך העלות החמורה ביותר היא בעקבות השיבושים במערכת החינוך והצורך להשגיח על ילדים, בייחוד במשפחות בהן אחד מבני הזוג מגויס למילואים. מדובר על לא פחות מ-1.25 מיליארד שקל. כך, בסך-הכול, מדובר על 2.3 מיליארד שקל לשבוע. בחישוב של 3 שבועות, מדובר על עלות של כמעט 7 מיליארד שקל.

עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי המשק מסתגל, וכי העלות השבועית צפויה לפחות לאורך זמן: "בתום שלושת השבועות הראשונים, עלות ההיעדרות כבר הצטמצמה בשל הפתיחה החלקית של מערכת החינוך, אך בשלב זה, קשה לאמוד את היקף פתיחתה האפקטיבית. העלות צפויה להמשיך ולרדת ככל שמערכת החינוך תחזור לפעילות סדירה יותר, המשק יסתגל למצב עם פתרונות עבור מועסקים מאזורי פינוי, יפחת איום הטילים בעורף ויצומצם היקף חיילי המילואים. שיטת החישוב המתוארת בנייר זה תשמש את הבנק גם בהמשך להערכת עלות הפגיעה העדכנית".