תחקיר מציג: צלם AP שתיעד את ה-7 באוקטובר בתמונה עם סינוואר

תחקיר שפורסם באתר Honest Reporting מעלה שאלות בדבר מעורבותם של צלמי סוכנויות הידיעות AP ורויטרס באירועי ה-7 באוקטובר • האתר תהה האם הצלמים קיבלו מידע מקדים לגבי התקיפה, והציג קשרים של חלק מהצלמים עם גורמים בחמאס

מחבלים שנכנסו לישראל דרך גדר ההפרדה הפרוצה חוגגים על טנק הרוס של צה''ל בחאן יונס / צילום: ap, Hassan Eslaiah
מחבלים שנכנסו לישראל דרך גדר ההפרדה הפרוצה חוגגים על טנק הרוס של צה''ל בחאן יונס / צילום: ap, Hassan Eslaiah

תחקיר שפרסם אתמול (ד') האתר הפרו־ישראלי Honest Reporting, מציג את נוכחותם של צלמי סוכנויות הידיעות AP ורויטרס באירועי ה-7 באוקטובר וכן את הקשרים האישיים של אחד מהם עם חמאס. האתר תהה אם הם קיבלו מידע מקדים לגבי התקיפה, בהתחשב בכך שהם תיעדו יציאה של המון עזתי לכיוון היישובים וסצנות נוספות.

מה אפשר ללמוד מהתוכנית שעיקרה את הנאציזם מגרמניה?
"פוטין דומע מההפצצות בעזה": השימוש הציני של רוסיה במלחמה

לפי התחקיר, התמונות מהתקפת הטרור של חמאס על יישובי עוטף עזה לפני כחודש, וכן הקרדיט הרשמי שניתן לצלמים בסוכנויות הידיעות, ממחישים את המעורבות של כמה צלמים עצמאיים העובדים ברצועת עזה עבור שורה של כלי תקשורת בינלאומיים באירוע.

התחקיר מציין כי אחד מהם, חסן אצליח, המצלם עבור AP ו-CNN, תיעד טנק שרוף שנפגע על־ידי מחבלי חמאס ליד הגדר, ולאחר מכן את ההמונים נכנסים לכפר עזה שהיה תחת מתקפת חמאס. "הוא עשה זאת מבלי ללבוש וסט עם כיתוב של עיתונות וללא ציוד הגנה", נכתב.

בנוסף, אצליח שידר בלייב את הנוכחות שלו "בהתנחלויות הישראליות". תמונת עבר שלו כשהוא מתחבק עם מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ואף זוכה לנשיקה ממנו, צפה ועלתה אחרי התחקיר. CNN הודיעה לאחר הפרסום כי השעתה אותו מתפקידו, אך הוא ממשיך לשמש כצלם עצמאי של AP.

צלם נוסף, העובד בנוסף לעבודתו ב־AP עבור "ניו יורק טיימס", התלווה גם הוא למי שיצאו מעזה לכיוון הקיבוצים והערים הישראליות, ותיעד זאת בצילומים שהתפרסמו בסוכנות הידיעות.

שני צלמים נוספים נשארו ברצועת עזה ותיעדו את חטיפת האזרחים הישראלים לשטח הרצועה; בין היתר, הצלמים תיעדו קשישה שנלקחה על קלנועית וכן את ההתעללות בגופתה של שני לוק, האזרחית הישראלית־גרמנית שנרצחה בפסטיבל המוזיקה נובה והובלה לעזה בטנדר, כאשר גופתה כמעט ללא בגדים, ועוברי אורח יורקים עליה ומכים אותה.

מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash
 מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי / צילום: ap, Abed Abu Reash

חלק מהצלמים שהוזכרו בתחקיר עדיין מצלמים עבור AP

בנוסף לארבעת צלמי AP המוזכרים בתחקיר, מצוינים שני צלמים עצמאיים של סוכנות הידיעות רויטרס. אחד מהם תיעד את הכאתו וחטיפתו של חייל ישראלי מטנק שהיה סמוך לגדר הרצועה. התמונות עדיין זמינות באתר AP, אך הקרדיטים לצלמים הוסרו, לפי הדיווח באתר Honest Reporting.

האתר מעלה שורת שאלות היפותטיות לגבי רמת הידע של הצלמים בנוגע לפעילות חמאס, ואם הם קיבלו הודעה מראש. עם זאת, נראה כי חלק גדול מהתמונות צולם אחרי ההתקפה הראשונית, שתועדה על־ידי מחבלי חמאס, בשלב שבו החורים הרבים בגדר הובילו אזרחים לנסות לצאת ולבזוז ואף לחטוף אזרחים ישראלים באופן עצמאי, עם הבטחות מצד חמאס לאלפי דולרים, לפי חקירות של מחבלים שנשבו.

גדודי עז א־דין אל־קסאם נכנסים לצד הישראלי של הגדר / צילום: Reuters, Hani Alshaer
 גדודי עז א־דין אל־קסאם נכנסים לצד הישראלי של הגדר / צילום: Reuters, Hani Alshaer

סוכנות הידיעות האמריקאית AP לא הודיעה עד כה על תגובה כלשהי בנוגע להאשמות. חלק מהצלמים שמוזכרים בתחקיר המשיכו לצלם עבורה.

"ניו יורק טיימס" עמד בחודש האחרון תחת ביקורת דומה, אחרי שהתברר כי כתב עצמאי של העיתון ברצועה פרסם פוסטים המשבחים את היטלר. העיתון הבהיר כי "שוחח עם הכתב" ו"דאג להבהיר את הדאגות בנושא". לפי בדיקה באתר העיתון, הוא המשיך לפרסם כתבות באופן כמעט יומי עד לאמצע חודש אוקטובר.